Ovien rakennusta ja korjausta

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
KariFS
Jäsen
Jäsen

Ovien rakennusta ja korjausta

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Morot kaikille,
Ei nyt aivan rintamamiestaloasiaa, mutta samanikäistä piharakennusta koskien kyselisin ovien ja ikkunoiden kunnostus- ja tekovinkkejä.

Eli kakkosneloskehyksiset ovet ovat repsahtaneet, menneet siis salmiakille. Voisiko ne korjata vääntämällä ne mittoihinsa ja ruuvaamalla sisäpuolelle vanerin? Ulkopinnassa on sormipanelin tapainen, voi olla että korvaan sen kalanruotomallisella paneloinnilla, jos on mennyt tosi huonoksi. Jotain lämpöeristystäkin kai pitäisi lisätä ainakin saunan oveen.

Sitten, samaiseen rakennukseen olen tekemässä autotallia (ent. yhden lehmän navetta saa asukikseen pienen harrastepeltilehmän). Tyyliin sopisi lähinnä pariovet, kalanruodolla tai sormipaneloinnilla, mutta rakenne mietityttää. Suunnitelmana olisi ottaa pohjaksi riittävän paksu vaneri ja kiinnittää siihen kehys höylätystä kakkosnelosesta. Paneloinnille ja saranoille tarvittavat tukirakenteet sekä lämpöeriste(mikä?) sisälle ja paneli päälle.

Lähinnä kai arveluttaa nuo kulmien liitokset, toimisiko tavallinen lapaliitos?

Ja miten saan nuo uudet ovet pysymään suorana, ettei mene propellille?

Saunan klasistakin on karmi lahonnut, mutta pokat OK. Karmilautaahan saa, mutta alkuperäisenkaltainen sormi/lohenpyrstöliitos voi olla turhan hankala allekirjoittaneen puusepäntaidoille. Olisiko jollain/jossain ohje yksinkertaisemmalle valmistustavalle? Elikkä toimisiko joku tappi/liimaviritys tms? Kyseessä siis perinteinen pystypienalla jaettu ikkuna.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

nuo kehysovet: kai niissä on jotain sisäpuolellakin, jos ulkopuolella on panelia? (oletan, että sisäpuoli on peiliovirakenteella?)
mutta periaatteessa kyllä ne voi ja tiettyyn pisteeseen kannattaakin kunnostaa: rakenne on suunniteltukin niin, että paneli vaihdetaan aika ajoin.

kalanruotopanelin vaihtaminen pysty- tai vaakapanelin tilalle vaatii, että uuden panelin päätykohdissa on kehyspuu johon ne voi kiinnittää, eli onnistuminen riippuu siitä. yleensä paras lopputulos saavutetaan kyllä tekemällä niin kuin ovi ennenkin on tehty.

työnä (lyhyt oppimäärä): irrota ovilehti, poista panelointi, pura kehys, putsaa kaikki osat puupuhtaiksi, paikkaa vaurioituneet kohdat kuten saranapaikat, kasaa taas suorakulmaiseksi, maalaa, paneloi (maalaa panelikin jo osina), maalaa uudelleen ja kiinnitä paikoilleen. tulos: entistetty vanhan ajan ovi hyvine ja huonoine puolineen.

lämpöeristys saattaa onnistua, tai sitten tuhota oven muutamassa vuodessa riippuen useastakin eri asiasta. tuo vanerointi taas: hyvän oven peruslähtökohta on symmetrinen rakenne. paneli ulkona ja vaneri sisällä todennäköisesti käyristää oven jossain vaiheessa. vanhat tekijät aloittivat oven teon valitsemalla siihen kaikkein parasta puuta, eikä niitä vaikeita lohenpyrstöjäkään huvikseen tehty...

autotallikokoiset pariovet itsetehtynä... no, jos saa materiaalit halvalla eikä laske työlle hintaa niin ehkä kannattaa, ainakin oppikurssina. vaneripaksuuden pitää sitten olla sellainen, että vaneri kantaa oven riippumatta kehyksistä, paneleista tms, ja sillä paksuudella sitten saranoinninkin kannattaa olla jonkus verran tukevaa, karmeista puhumattakaan.

summa summarum: sanoisin että kunnollisen oven tekeminen on puusepäntöissä vaikeusasteeltaan tuossa veneenrakennuksen ja lipaston välimailla, eli aikamoisen vaikeaa. pikkuisen vinkkejä korjauspuolelle saat esim:
http://www.nba.fi/tiedostot/d3729398.pdf
jmattis
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Ovien rakennusta ja korjausta

Viesti Kirjoittaja maanma »

KariFS kirjoitti:Eli kakkosneloskehyksiset ovet ovat repsahtaneet, menneet siis salmiakille. Voisiko ne korjata vääntämällä ne mittoihinsa ja ruuvaamalla sisäpuolelle vanerin? Ulkopinnassa on sormipanelin tapainen, voi olla että korvaan sen kalanruotomallisella paneloinnilla, jos on mennyt tosi huonoksi. Jotain lämpöeristystäkin kai pitäisi lisätä ainakin saunan oveen.
Meillä autotallin ovien tukirakenteeseen on kiinnitetty paksut rengaskoukut ja niiden väliin noin 5mm metallilanka kulmittain sellainen yksi systeemi joilla koukkuja voi vetää toisiaan kohti kiertämällä metallista keskiosaa, jossa on jengat molemmissa päissä. En tiedä systeemin nimeä, mutta sen tarkoitus on saada ristimitta täsmäämään molempiin suuntiin. Näin salmiakki pysyy neliönä, eikä oven paino lisäänny. Kehys tehty 2"x4" tavarasta, joten painoa on.

Ai niin kannattaa miettiä laittaako sinne paneelien väliin esim. 50mm styroksin, kun paneelit irrottaa.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Lämpöhävikin kannalta ylä- ja alapohja ovat seiniä tärkeämmät. Oven pinta-alaosuus on niin vähäinen, että mahtaako eristämisessä olla mieltä? Saunan ovessa styroxi mudostaa läpäosemättömän pinnan, joka kerää helposti höyrypainetta kondensaatiovedeksi nopeuttamaan lahoa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei tavallisen paneloidun oven tekeminen ole laisinkaan paha rasti. Sellaisen tekee kahdessa - kolmessa tunnissa jos on muistanut ja älynnyt ostaa kaikki tarvikkeet valmiiksi. Varaston ja vajan ovessa lapaliitokset ja ruuvaukset riittävät ihan hyvin. Liimaakin saa käyttää, vaikka ovessa kyllä kaiken pitäisi pysyä kasassa ilmankin liimaa.

Eristetyn oven tekeminen vanerin päälle on sikäli kivaa hommaa ettei vinotukia tarvita. Silloin sisälle jää hyvä jakamaton tila johon voi vetäistä villasiivun sellaisenaan ilman että joutuu pilkkomaan. Tosin vaneripinta esim. saunanovessa on peräti nahkean näköinen, autotallin oveen se nyt piisaakin.

Ikkunan kanssa ei kannata pinnailla. Kulman sinkkaliitoksen voi tehdä pieneen saunan ikkunaan kolmelehtisenä, mutta pelkkä lapaliitos ei kyllä piisaa. Hommaa auttaa jos teet sen karmin alareunaan tulevan tippanokan erikseen ja teet siitä ikäänkuin ylimääräisen "sormen" kun se liimataan pokan päälle. Yleensä ikkunoita ei pitäisi nurkistaan liimata, vanhat oli tehty vain puunauloilla naulaamalla. Antaa joustoa pokaan kun talo elää. Mutta jos nyt yhden pikkuisen saunanikkunan voi liimata hyvällä omallatunnolla, tän kerran :)

Toisaalta, puuseppä tekee tuollaisen ikkunan sulle puuvalmiina reilusti alle satasella jos vaan se saa tehdä sen jonkun muun ikkunasarjan mukana. Kukaan ei tykkää tehdä yhtä yksittäistä ikkunaa.

Nuo vajanovet on melkeen kirvesmiehen hommaa, siihen ei juuri puuseppää tarvita. Peiliovet ja ikkunat on jo kertaluokkaa vaikeampia, mutta eivät kyllä vielä likelläkään sen paremmin veneentekoa kuin lipastonrakennustakaan. Veneenteon ja talonrakennuksen ero on siinä kohti että vaikka talon pitääkin pitää vettä niin sen ei sentäs tartte kellua.

Vaikka myöntää täytyy että vaikeimpia tekemiäni liitoksia on ollut pari metriä korkean ikkunanpokan alapuitteen teko. Kun töppää alhaalla osapuilleen varttimillin verran niin yläreunassa pokat on viisi senttiä ristissä. Tuli tehtyä kolmeen kertaan sekin poka ennenkun kehtasi jättää käsistään :D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

:evil: Nyt kyllä menee mielipiteet pahasti ristiin... aletaanpas purkaa:

-ovi 2-3 tunnissa ei onnistu kuin ammattilaiselta, pelkkä kehys ei riitä panelin alla vaan siellä pitää olla mm. vaakajäykkääjät. amatööriltä pelkkä sovitus vie helposti tunteja

-lapaliitokset ei takuulla kestä ulko-ovessa - vai huvin vuoksiko kunnon puuovissa on ne lohenpyrstöt tai kiilatut nurkat?

-itsetehty AT-kokoinen ovi: toiveajattelua, että kestäisi

-ikkuna vs. ovi: ikkunoissa moni kylmä vintti tms. tulee edelleen toimeen pelkällä puisella ulkopokalla, kiinnitettynä koolinkeihin väännetyillä nauloilla - oven sen sijaan pitää kestää runsaasti avaamisia ja sulkemisia päivässä. eli: oven kestävyystekijöiltä vaaditaan ihan eri juttuja kuin ikkunan.

-minä olen tavannut just päinvastaisia puuseppiä: ne tekee kyllä (ruinaamalla) yhden, kaksi ikkunaa, mutta juuri kukaan ei lupaa isoja sarjoja (koko talon ikkunoita esim.)

olen yrittänyt täälläkin puhua laatutason säilyttämisestä (kunnon tuotteita kun on aika vaihtaa, kunnon puutavaraa kunnollisilla materiaalivahvuuksilla jne.) mutta nythän tämä tuli selväksi: kuka vaanhan nykyisin tekee ovia ja ikkunoita... (ihmeellistä puusepän ammattitaidon halveksuntaa: silloin vanhaan kamalaan aikaan tällaiset nimittäin oli puuseppämestarin vastuulla...)

harrastus- ja huvittelumielessä kukin kuitenkin laittakoon reikiinsä (siis ovi- ja ikkunasellaisiin) mitä tykkää.

ja hei, "tuli tehtyä kolmeen kertaan sekin poka"
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

:shock:

Paikkaillaanpa vähän noita mun heittoja. Saadaan aikaan konsensus :D

Kyllä me ollaan paljolti samaa mieltä, me vaan puhutaan hiukka eri asioista. Sikäli kun mulla on mielessä alkuperäisen kysyjän piharakennuksen ovet niin mä epäilen että sulla on paljon fiinimmät ukset mielessä. Yleisesti ottaen olet oikeassa, mutta minusta tässä kohtaa käyttötarve ei vaadi viimosen päälle jynssättyjä peiliovia.
-ovi 2-3 tunnissa ei onnistu kuin ammattilaiselta, pelkkä kehys ei riitä panelin alla vaan siellä pitää olla mm. vaakajäykkääjät. amatööriltä pelkkä sovitus vie helposti tunteja
No, voipi olla että joskus nämä arvot amatööri - ammattilainen menee mulla hiukka ristiin. Pidän itseäni amatöörinä, koska en tee noita puuhommia työkseni ja jokainen tehty homma on yleensä laatuaan ensimmäinen. Moneenkaan hommaan ei ole useamman kokeilukerran harjoitusta.

Mutta kyllä mä vieläkin väitän, että kolmessa tunnissa mulla on valmis paneloitu vajanovi valmiina. Omaan oveen tekisin kolmisormiset nurkat mutta sen verta aattelin säästää kysyjän aikaa että se saa tehdä nurkat lapaliitoksena liimalla ja ruuveilla.

Ja mä en sitä ovea tehdessä luvannu vielä tehdä karmeja :D

Kesällä tein uuden vajan pihalle ja siihen ostettu ovi oli liika pitkä (ku halvalla sai). Oven ja tapitusten purku, lyhennys, uusien tapitusten talttaus, kokoaminen, lyhennettyjen karmien asennus seinään: pikkusen reilu tunti ja ovi oli saranoillaan. Koko ovee en ole tehnyt, mitä nyt purkanut, koonnut ja kunnostanut useemman vanhan oven.
-lapaliitokset ei takuulla kestä ulko-ovessa - vai huvin vuoksiko kunnon puuovissa on ne lohenpyrstöt tai kiilatut nurkat?
Lapaliitokset ei kestäkään ulko-ovissa, mutta nyt ymmärsin, että kyseessä on piharakennuksen ovet, mun sanastossa "vajanovet".

Lapaliitos on pinnaamista, mutta sen voi tehdä niinkin. Ymmärsin ettei alkuperäinen kysyjä ole mikään puualan ammattilainen. Lapaliitoksena saa ihan tavallinen vasaranheiluttaja oven aikaan, tappinurkan tekemisessä tylsillä amatöörin käsityökaluilla on vähän liikaa taksvärkkiä.
-itsetehty AT-kokoinen ovi: toiveajattelua, että kestäisi
Noo, ei ne ihmistä kummempia eläjiä oo nekään olleet jotka on kaikki vanhat autotallinovet tehneet. Ja autotallin ovi on kuitenkin aika pikkunen räppänä isompiin maaseudun navetanoviin ja muihin verrattuna.

"Ei itte tekeminen vaikeeta ole, se tarttee vaan osata"
olen yrittänyt täälläkin puhua laatutason säilyttämisestä (kunnon tuotteita kun on aika vaihtaa, kunnon puutavaraa kunnollisilla materiaalivahvuuksilla jne.) mutta nythän tämä tuli selväksi: kuka vaanhan nykyisin tekee ovia ja ikkunoita... (ihmeellistä puusepän ammattitaidon halveksuntaa: silloin vanhaan kamalaan aikaan tällaiset nimittäin oli puuseppämestarin vastuulla...)
Olen todella pahoillani jos sait sellaisen kuvan että itse en olisi laadun perässä. Missään tapauksessa ei niin, ihan alkaa korpeemaan että edes epäillään moisesta.

Puusepän ammattitaidon halveksuntaa musta ei kyllä löydy yhtään, mutta sen sijaan kuitenkin riittävä määrä vanhan kansan ihan itte-mentaliteettiä: ne jotka osataan tehdään itte ja vaikeammat teetetään. Niin että kun pihalle tarvitaan puutarhavaja niin se skissaillaan (CADilla tällä kertaa, työmiesaskin puutteessa), sahataan itte kuuden tuuman parruista (ilmaista purkutavaraa) kakkosneloset ja muut runkovärkit, lyödään mökki kasaan, otetaan vanhat vintinikkunat ja tehdään niille karmi seinään, lyhennetään halvalla saatu vääränkokonen ovi ja tökätään paikalleen ja viimetteeks ihan rahansäästön nimissä otetaan 40-luvun Abloy-lukko ja sarjotetaan se itte viilapelillä omalla ulko-oven avaimella käyväksi. Joku tarttee siihen sahuria, kirvesmiestä, puuseppää ja lukkoseppääkin kaiken päälle, mutta se on kaikki tehtävissä itte. Ja minusta jos siihen kykenee itse, niin siinä ei kyllä voi enää olla minkäänlaista varaa "halveksua" yhtään niistä ammattinimikkeistä.

Ja jos ei ollut muuten selvää, niin tossa ylhäällä oli puhe siitä mun tämän kesän vajasta. Joita tein muuten sivumennen kaksi, yhen ittelle ja toisen naapurille.

En todellakaan tarkoita sitä että kuka hyvänsä osaa tehdä oven tai ikkunan, mutta sen sanon että itte osaan. Jos mä saan venelaudan sovitettua niin että se pitää vettä niin eiköön niillä sovitteilla mahda ikkunakin pikkusen tuulta pitää. Ymmärrän kyllä että kaikki ei osaa, mutta yritän parhaani mukaan neuvoa ja kannustaa muita tekemään, opettelemaan ja oppimaan. Koska mun mielestä paras tapa oppia ymmärtämään puusepäntyön arvo on yrittää tehdä itse. Vaikka sitten tekis alkuun hiukka sutta, vaikka sitten pilaisi hyvää puuta tai joutuisi peräti nakkaamaan koko kötöstyksen mäkeen viiden vuoden päästä. Kun kunnon aineista tekee ja käyttää aikaa niin amatööri saa ihan hyvää jälkeä aikaan. Ja oppii arvostamaan sitä työtä.

Kun olen omia vastauksiasi lueskellut, niin kyllä me ollaan näissä taloasioissa hyvin paljon samoilla linjoilla. Aidot, vanhat materiaalit ja hyvällä taidolla laitettu. En minä näe itse tekemisessä ja itte osaamisen vaalimisessa mitään ristiriitaa sen kanssa.

Kaikessa on sävyjä. Vajoihin on kautta aikain tehty vähän rempulammat ovet (jos ei oo kierrätetty jostain vanhaa peiliovea), autotalliin tai navetanpäätyyn on tehty ylhäältä roikkuva liukuovi jos ei oo saranaovee osattu ja viititty ja joka paikassa on tehty käsillä olevista aineista eikä heti laukattu rautakauppaan. Minusta ihan sillä samalla mentaliteetillä pärjää yhä: itte tehään se mikä varmasti osataan, pois ei heitetä mitään joka jossain muualla vielä kelpaa ja kaikki katotaan kokoon niistä aineista joita talossa on, niin pitkälle kun mahdollista. Siinä ei ole mitään eroa menneeseen rakennusperinteeseen nähden.

Pekka
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Isokin ovi pysyy ryhdissä, kun laitetaan sisäpuolelle vinotueksi noheva lauta kulkemaan saranapuolen yläkulmasta toiseen alakulmaan; ruuvataan rakenteeseen kiinni. Jos naulataan niin "kotkataan" naulat läpi puun. Ei pääse ovi repsahtamaan tälläsviisiin. Ylhäältä alaspäin tuleva rasitus kohdistuu lähinnä tähän lautaan vetoliikkeenä. Laudan päiden kiinnitysten pitää olla siis tukevat kehyksessä, jotta rakenne kestää.

Mutta enhän minä puuseppä ole... näin niitä kuulemma tehtiin joskus aiemmin. Varmaan itse menisin ostamaan tai teettämään oven jos tarttisi tehdä. :roll:
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Ovien rakennusta ja korjausta

Viesti Kirjoittaja maanma »

maanma kirjoitti:Meillä autotallin ovien tukirakenteeseen on kiinnitetty paksut rengaskoukut ja niiden väliin noin 5mm metallilanka kulmittain sellainen yksi systeemi joilla koukkuja voi vetää toisiaan kohti kiertämällä metallista keskiosaa, jossa on jengat molemmissa päissä. En tiedä systeemin nimeä, mutta sen tarkoitus on saada ristimitta täsmäämään molempiin suuntiin. Näin salmiakki pysyy neliönä, eikä oven paino lisäänny. Kehys tehty 2"x4" tavarasta, joten painoa on.
Tuo esine kulmittain meidän ovessa on siis vanttiruuvi, jolla salmiakin saa haluttuun muotoon.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

"navetanpäätyyn on tehty ylhäältä roikkuva liukuovi jos ei oo
saranaovee osattu ja viititty"
oikeasti: ei siinä ollut kyse taidoinpuutteesta eikä laiskuudesta, vaan tiedettiin puusta ja sen ominaisuuksista sen verran, että ymmärrettiin olla yrittämättä mahdotonta eli niin suurta ovea saranoilla.

ja juuri tuo "ite tehään se mitä varmasti osataan" oli ennen ihan eri asia: isävainaa teki kirveellä sen mitä minä puukolla, kun siihen aikaan kirves oli veisto- eikä pelkästään halkaisuvehje. vielä kuuskytluvulle saakka puutöitä osattiin, siitä saakka yhä harvempi ja harvempi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Kylläpäs meidän on nyt vaikia sitä konsensusta löytää, jmattis. Surku sinänsä, koska me minusta ollaan ihan samalla asialla, nyt vaan näyttää siltä että mun joka lauseesta löytyy jotain piikiteltävää.

Jos niitä nyt vielä tässä tulee mieleen, niin pidetään ne vaikka sitte yhdessä yksityisviesteinä niin pysyy palsta siistinä.

Ja mitä tulee siihen kirveen käyttöön puukon taikka koneiden sijaan niin tossa nyt on kuva siitä millä koneilla noi vajanpohjan salvokset tuli loppukesästä tehtyä.

Kuva

Pekka
Vastaa Viestiin