Öljypannu vuotaa! Mitä tehdä?
Öljypannu vuotaa! Mitä tehdä?
Tänä aamuna huomasin öljykattilan (arimat 320) alla märän läntin ja kurkistin pohjaan niin sieltä se tippasi vettä kattilan pohjasta vasemmasta laidasta! Onko vuodolle mitään tehtävissä vai takottaako se kattilan uusimista?
Re: Öljypannu vuotaa! Mitä tehdä?
Kuinka vanhasta kattilasta on kyse?
Hyvään aikaan rupesi vuotamaan, ei pahimmilla pakkasilla.
Öljykattiloissa ostajan markkinat esim: http://www.huuto.net/kohteet/jama-nova- ... /220789727
Tai sitten jotain muuta lämmitysmuotoa käyttöön...
Hyvään aikaan rupesi vuotamaan, ei pahimmilla pakkasilla.
Öljykattiloissa ostajan markkinat esim: http://www.huuto.net/kohteet/jama-nova- ... /220789727
Tai sitten jotain muuta lämmitysmuotoa käyttöön...
Oliko paineet tippuneet?
Tuolla omassa pannarissa lattia kosteena kondenssi vedestä.
Vähän tilanteesta riippuen voinee sitä kattilastakin hitsailla reiät umpeen.
Kannattanee eristeitä availla et vähän näkee tilannetta,vanhemmassa kattilassa kannattaa sitä uuteen vaihtoa harkita.
Tuolla omassa pannarissa lattia kosteena kondenssi vedestä.
Vähän tilanteesta riippuen voinee sitä kattilastakin hitsailla reiät umpeen.
Kannattanee eristeitä availla et vähän näkee tilannetta,vanhemmassa kattilassa kannattaa sitä uuteen vaihtoa harkita.
Mulla on -70 luvun Jämä ja nelisen vuotta sitten syysloman aikaan kun oltiin ulkomailla se oli ruvennut vuotamaan. Purin pellit ja eristeet ympäriltä ja pistehitsaukisa oli pari revennyt irti. Raahasin Migin ovelle ja täppäsin reiät umpeen ja laskin vedet sisään. Ei vuotanut ja viikon päästä pistin kuoret takaisin kun vettä ei näkynyt. En laskenut edes vesiä pois kun pinta oli reikien alapuolella. Suurin työ oli peltien irrotus.
Vettä ei kattilahuoneen lattialla näy vaikka se nyt on ollut jo pari kuukautta kylmillään kun lämmitän talon ja vedet puilla Vesimiilulla.
Vettä ei kattilahuoneen lattialla näy vaikka se nyt on ollut jo pari kuukautta kylmillään kun lämmitän talon ja vedet puilla Vesimiilulla.
-
tessu
Mulla puhkes 42v Jämä 2-vuotta sitten ja oli tiensä päässä,hitsailut ym ovat tekohengitystä,suosittelen JO uuden kattilan pihalle tuontia valmiiksi jollei halua kylmää /hinnakasta talvea!
On sitten kallista lämmittää sähköllä koko torppaa jos -30 pakkasella laukee,näin ois mulla käyny,myös uusien kattiloiden hyötysuhde on TODELLA noussu nyt sen itsekin tajuan kun olen kaksitalvea uudella lämmittäny ei tartte puuta mättää kuin höyryveturiin!
On sitten kallista lämmittää sähköllä koko torppaa jos -30 pakkasella laukee,näin ois mulla käyny,myös uusien kattiloiden hyötysuhde on TODELLA noussu nyt sen itsekin tajuan kun olen kaksitalvea uudella lämmittäny ei tartte puuta mättää kuin höyryveturiin!
Selvyyden vuoksi sanottakoon, ettei sähköllä lämmittäminen ole kallista jos vertailukohtana on öljylämmitys. Puilla lämmittämiseen verrattuna sähkö saattaa toki olla kallista, ihan riippuen siitä, minkä hinnan puista maksaa ja minkä hinnan omalle työlleen laskee.tessu kirjoitti:Mulla puhkes 42v Jämä 2-vuotta sitten ja oli tiensä päässä,hitsailut ym ovat tekohengitystä,suosittelen JO uuden kattilan pihalle tuontia valmiiksi jollei halua kylmää /hinnakasta talvea!
Käytetyt öljykattilat ovat tosiaan todella halpoja, mutta saattaa hyvinkin olla, ettei sinun sellaista kannata enää hankkia.
Harkita kyllä kannattaa, riippuen monesta seikasta: onko öljysäiliö jo tiensä päässä, onko piippu edelleen kunnossa, riittääkö talon sähköliittymä maalämpöpumpulle, onko lämpökaivon teko alueella hankalaa/kallista, kuinka paljon talolla on elinkaarta jäljellä jne.
-
tessu
Kyllä, kaikki todellakin kannataa laskea että mihin alkaa, tosi on!