Mitä tehdä vanhalle lautalattialle?
Mitä tehdä vanhalle lautalattialle?
Tilanne on tämä; ostettiin uroksen kanssa hirsirunkoinen -48 rintamiestalo ja sitä nyt kunnostellaan. Varsinkin mä pähkäilen kaikkea, sillä taitoni ja tietoni rajoittuu lähinnä yläasteen puukäsityötunteihin, mutta intoa ja oppimishalua löytyy ja nyt on aika esittää ehkä tyhmiä(kin) kysymyksiä, mutta kysyn silti. :)
Polttava kysymys on nyt että mitä tehdä lautalattialle joka löytyi muovimaton alta, täytyykö sitä jotenkin eristää? Talo on rossipohjainen.
Ihmiset meille sanoo, että finnfoamia päälle ja siihen laminaatti, mutta siihen mä en suostu.
Kiitos jos autatte avutonta. :)
Polttava kysymys on nyt että mitä tehdä lautalattialle joka löytyi muovimaton alta, täytyykö sitä jotenkin eristää? Talo on rossipohjainen.
Ihmiset meille sanoo, että finnfoamia päälle ja siihen laminaatti, mutta siihen mä en suostu.
Kiitos jos autatte avutonta. :)
Re: Mitä tehdä vanhalle lautalattialle?
Olisiko tuossa mun aloittamassa 'Lautalattiaa metsästämässä' -viestiketjussa sulle mitään apuja? Itse siis puhdistelen linoleumin alta löytynyttä lautalattiaa tasoitetta höylällä poistaen, mutta toisen huoneen taidan ottaa ihan suosiolla hiomakoneella. Alkaa hermo mennä siihen kyykkimiseen, kun puolessa tunnissa saa neliön puolipuhdasta lattiaa näkyviin...
Itse toimin siten, että ensin otin pois kaikki vuosi (elintasokerrokset), niin että harmaan siniseksi (öljymaalilla) maalattu lattia tuli esiin. Tämän jälkeen paikansin nariset kohdat ja katsoin koolinkien paikat (oli helppoa, koska osa laudoista oli naulattu päältä). Sitte porasin laudan puoleen väliin ulottuvan reiän ja laitoin siihen pitkän ruuvin, jonka avulla sain kohdan narisemattomaksi. Pahinkin kohtiin piti laittaa jopa pienelle alueelle viisi ruuvia. Tämän jälkeen laitoin puuliimaa reikiin ja naputtelin niihin tapin, jonka katkaisin lattian tasoon (ronskisti sinnepäin).Em2 kirjoitti:Olisiko tuossa mun aloittamassa 'Lautalattiaa metsästämässä' -viestiketjussa sulle mitään apuja? Itse siis puhdistelen linoleumin alta löytynyttä lautalattiaa tasoitetta höylällä poistaen, mutta toisen huoneen taidan ottaa ihan suosiolla hiomakoneella. Alkaa hermo mennä siihen kyykkimiseen, kun puolessa tunnissa saa neliön puolipuhdasta lattiaa näkyviin...
Tämä jälkeen oli hionta firman vuoro. Heillä oli riittävän iso kone, jolla koko lattian karkea ja hieno hionta kesti noin 2 tuntia. Hiontojen välissä laitettiin myös kittiä johon oli mm. sekoitettu puulimmaa ja hionta pölyä. Tämä oli lattiahiojan oma resepti. Tämä "mössö" sitten vedeltiin lastalla risiin koko lattian alueelta. Idea oli peittää kaikki raot. Mössö sai kuivua urissa pari tuntia, jon jälkeen tehtiin viimeinen hionta. Tämä tehtiin koneella, jolla tavallisesti levitetään vahaa lattialle. Koneen vahan levitys kiekoin tilalla vain oli kiekko, joka oli tehty hienosta hiontapaperista.
Lattian annettiin kuivua seuraavaa päivään jolloin se umuroitiin perusteellisesti seka otettiin myös kostealla liinalla muutamaan kertaa. Tämän vaiheen jälkeen lattia sai taas kuivua. Tämän jälkeen petsasin lattian tummemmaksi mita normi mänty on (olisi). Petsi sovitettiin lähelle katto paneelin sävyjä. Lattia olisi ollut hassun näköinen ihan vaalean, kun katto oli tumma.
Kaksinkertaisen petsauksen (jotta ei jää uria / laikkuja) jälkeen lattia lakattiin neljä kertaa peräkkäin polyuretaani pohjaisella lakalla, joka vedettiin lastalla. Siitä tuli hyvin tasainan ja kova pinta lattiaan. Pinta oli myös joistakin kohdista aika paksu, koska vedin isolla lastalla.
Tämä projekti tehtiin lähes kymmenen vuotta sitten ja tulos on yhä hyvä. Lattia on kestänyt hyvin kulutusta. Vain yksi kohta jossa on kova kulutus ja alueelle tulee hiekkaa on pinta kulunut, niin että petsissä on jo jälkiä. Pitäneet pian käsitellä tämä kohta uudelleen petissä ja 3-4 kerroksella lakkaa.
T: Tuokki
Ps. Suosittelen tätä jokaiselle, joka haluaa säilyttää vanhan (kärsineen) tai maalatun lattian. Kaikki muut keinot ovat lähinnä masokismia. Naapuri teki homman käsin ja lakkasi jollain (edukkaalla vesiohenteisellä lakalla). Hän kärsi tikuista ja narista n. 3 vuotta ja repis sitten kaikki vanhat laudat pois
Unea: Mun mielestä ei kannata kun vetää uutta maalia pintaan ja siinä se.
En oikein ymmärrä miksi nähdä noin kova vaiva vanhan lattian eteen. Eikä parketti olisi ollut parempi vaihtoehto jos haluaa sileän, lakatun ja raottoman lattian?tuokki kirjoitti:Itse toimin siten, että ensin otin pois kaikki vuosi (elintasokerrokset), niin että harmaan siniseksi (öljymaalilla) maalattu lattia tuli esiin. Tämän jälkeen paikansin nariset kohdat ja katsoin koolinkien paikat (oli helppoa, koska osa laudoista oli naulattu päältä). Sitte porasin laudan puoleen väliin ulottuvan reiän ja laitoin siihen pitkän ruuvin, jonka avulla sain kohdan narisemattomaksi. Pahinkin kohtiin piti laittaa jopa pienelle alueelle viisi ruuvia. Tämän jälkeen laitoin puuliimaa reikiin ja naputtelin niihin tapin, jonka katkaisin lattian tasoon (ronskisti sinnepäin).Em2 kirjoitti:Olisiko tuossa mun aloittamassa 'Lautalattiaa metsästämässä' -viestiketjussa sulle mitään apuja? Itse siis puhdistelen linoleumin alta löytynyttä lautalattiaa tasoitetta höylällä poistaen, mutta toisen huoneen taidan ottaa ihan suosiolla hiomakoneella. Alkaa hermo mennä siihen kyykkimiseen, kun puolessa tunnissa saa neliön puolipuhdasta lattiaa näkyviin...
Tämä jälkeen oli hionta firman vuoro. Heillä oli riittävän iso kone, jolla koko lattian karkea ja hieno hionta kesti noin 2 tuntia. Hiontojen välissä laitettiin myös kittiä johon oli mm. sekoitettu puulimmaa ja hionta pölyä. Tämä oli lattiahiojan oma resepti. Tämä "mössö" sitten vedeltiin lastalla risiin koko lattian alueelta. Idea oli peittää kaikki raot. Mössö sai kuivua urissa pari tuntia, jon jälkeen tehtiin viimeinen hionta. Tämä tehtiin koneella, jolla tavallisesti levitetään vahaa lattialle. Koneen vahan levitys kiekoin tilalla vain oli kiekko, joka oli tehty hienosta hiontapaperista.
Lattian annettiin kuivua seuraavaa päivään jolloin se umuroitiin perusteellisesti seka otettiin myös kostealla liinalla muutamaan kertaa. Tämän vaiheen jälkeen lattia sai taas kuivua. Tämän jälkeen petsasin lattian tummemmaksi mita normi mänty on (olisi). Petsi sovitettiin lähelle katto paneelin sävyjä. Lattia olisi ollut hassun näköinen ihan vaalean, kun katto oli tumma.
Kaksinkertaisen petsauksen (jotta ei jää uria / laikkuja) jälkeen lattia lakattiin neljä kertaa peräkkäin polyuretaani pohjaisella lakalla, joka vedettiin lastalla. Siitä tuli hyvin tasainan ja kova pinta lattiaan. Pinta oli myös joistakin kohdista aika paksu, koska vedin isolla lastalla.
Tämä projekti tehtiin lähes kymmenen vuotta sitten ja tulos on yhä hyvä. Lattia on kestänyt hyvin kulutusta. Vain yksi kohta jossa on kova kulutus ja alueelle tulee hiekkaa on pinta kulunut, niin että petsissä on jo jälkiä. Pitäneet pian käsitellä tämä kohta uudelleen petissä ja 3-4 kerroksella lakkaa.
Ps. Suosittelen tätä jokaiselle, joka haluaa säilyttää vanhan (kärsineen) tai maalatun lattian. Kaikki muut keinot ovat lähinnä masokismia. Naapuri teki homman käsin ja lakkasi jollain (edukkaalla vesiohenteisellä lakalla). Hän kärsi tikuista ja narista n. 3 vuotta ja repis sitten kaikki vanhat laudat pois
Oletko Teetee puuhastellut rintamiestalojen kanssa pitkäänkin. Ei näitä asioita aina järjellä pysty selittämään. Toki usein on nopeinta laittaa vain uusi kerros pintaa, mutta ei jotenkin istu mun ideologiaan vanhan talon kanssa pelaamisen kanssa
Olen päättänyt, että kaikki kaikki 60-80 luvuilla laitettu (pas...a) poistetaan. Se mikä on talotehtaan ja pystyttäjien jäljiltä on niin on yhä priima kunnossa.
Ei tuosta minulle enemmän vaivaa ollut jos verrataan parketin laittoon. Pari kertaa petsasin ja lakkasin. Ne olivat suhteellisen nopeita hommia. Jos miettii, että talo on ollut pystyssä vuodesta 42, niin vanhoja kerroksia ei oltu koskaan poistettu. Oli laitettu vain aina uutta päälle. Muistaakseni kerrokset menivät niin, että alin oli siis maalattu puulattia, linoleum, 20mm lastulevy, muovimatto (jonka taustalla jonkinlainen "karvoitus"), sitten taas muovimatto, koolaus (jonka tarkoituksen suoristaa lattiaa / jossain oli myös villoja siellä täällä) ja viimeiseksi oli koolausten päälle laitettu parketti. Tämä kerros oli a) tehty aivan liian ohuesta parketista, jonka seurauksesta narisi ja keinui jalkojen alla. "Elintaso" kerrosten paksuus oli sellaiset 5-15 senttiä. Riippui vähän siitä mistä kohtaa mittasi.
Jos jotain näistä rempoista olen oppinut, niin sen että kannattaa tehdä hommat kerralla hyvin. Parhaista materiaaleista ja sellaiset kohdat ammattimiesten tekeminä, joissa on epävarma. Myös muovia tulee välttää, koska tuntuu siltä, että jokainen kohta talossa jonne on 60-80 luvuilla laitettu syystä tai toisesta muovia ovat kärsineet kosteudesta.
Ei tuosta minulle enemmän vaivaa ollut jos verrataan parketin laittoon. Pari kertaa petsasin ja lakkasin. Ne olivat suhteellisen nopeita hommia. Jos miettii, että talo on ollut pystyssä vuodesta 42, niin vanhoja kerroksia ei oltu koskaan poistettu. Oli laitettu vain aina uutta päälle. Muistaakseni kerrokset menivät niin, että alin oli siis maalattu puulattia, linoleum, 20mm lastulevy, muovimatto (jonka taustalla jonkinlainen "karvoitus"), sitten taas muovimatto, koolaus (jonka tarkoituksen suoristaa lattiaa / jossain oli myös villoja siellä täällä) ja viimeiseksi oli koolausten päälle laitettu parketti. Tämä kerros oli a) tehty aivan liian ohuesta parketista, jonka seurauksesta narisi ja keinui jalkojen alla. "Elintaso" kerrosten paksuus oli sellaiset 5-15 senttiä. Riippui vähän siitä mistä kohtaa mittasi.
Jos jotain näistä rempoista olen oppinut, niin sen että kannattaa tehdä hommat kerralla hyvin. Parhaista materiaaleista ja sellaiset kohdat ammattimiesten tekeminä, joissa on epävarma. Myös muovia tulee välttää, koska tuntuu siltä, että jokainen kohta talossa jonne on 60-80 luvuilla laitettu syystä tai toisesta muovia ovat kärsineet kosteudesta.
Meillä on vastaava projekti käynnissä tosin sillä erotuksella, että lattian alla on puolilämmin kellari. Olemme repineet kaikki lautalattian päällä olleet kerrokset pois (muovimattoa, lastulevyä, linoleumia, paperia, pahvia, sementtiä, 70-luvun Jallu jne.). Tämän jälkeen olemme pesseet lattian kidesoodaliuoksella, paikanneet pahimmat raot samasta laudasta tehdyillä soiroilla (sattui löytymään muutama pätkä kellarista) sekä pienemmät pellavaöljypohjaisella kitillä (ikkunakitti). Pintaan on tullut Uulan puulattiamaali.
Missään vaiheessa ei tullut mieleenkään alkaa koneellisesti hiomaan lattiaa uuden näköiseksi, mutta jokainen tyylillään. Lisäeristystä meille ei laitettu, mutta jos olisi tullut, niin lattiat olisi avattu, purutilaa kasvatettu ja eristeenä käytetty ekovillaa. Tämä taitaa tosin olla vielä olohuoneen kanssa edessä, kun alta pilkistää mineraalivillaa.
Missään vaiheessa ei tullut mieleenkään alkaa koneellisesti hiomaan lattiaa uuden näköiseksi, mutta jokainen tyylillään. Lisäeristystä meille ei laitettu, mutta jos olisi tullut, niin lattiat olisi avattu, purutilaa kasvatettu ja eristeenä käytetty ekovillaa. Tämä taitaa tosin olla vielä olohuoneen kanssa edessä, kun alta pilkistää mineraalivillaa.
Juu älkää nyt ainakaan laminaattia. Eristämisen tarve ilmenee (tai sitten ei) ensi talvena. Eli jos maltatte sen kaikista ensimmäisen rmt-viisauden, eli "asu talossa vuosi ennen kuin teet mitään radikaalia" mukaan elää, niin ootte viisaampia sitten ja osaatte keskittyä oikeisiin asioihin.unea kirjoitti: Polttava kysymys on nyt että mitä tehdä lautalattialle joka löytyi muovimaton alta, täytyykö sitä jotenkin eristää? Talo on rossipohjainen.
Se "viisaus" ei tietenkään koske akuutteja "katto vuotaa, lattia laho" yms juttuja.
Mutta ei lautalattiaa mitenkään "täydy" eristää. Purut niistä on usein painuneet, ja etenkin rossipohjaisissa taloissa se aiheuttaa sen että jostain pääsee tuuli sinne lattialautojen alle ja aiheuttaa lattian viileyttä.
Omakohtaisena mielipiteenä ja kokemuksenkin perusteella, jos se lattia on oikeasti kylmä, niin nostelette laudat pois, täytätte eristetilan, laitatte lattiaan paperin tms ilmansulun ja joko ne samat tai sitten uudet lattialaudat paikalleen. Purutila "kuuluisi" täyttää tietenkin purulla. Minä tein niin että kun purut olivat painuneet muutaman sentin, niin kaivoin seinien vierustoilta purua pois sen verran että sain 50mm mineraalivillan (Paroc) naftisti mahtumaan, ja pois kaivamillani puruilla täytin lattian keskiosan. Paperi ja laudat siihen päälle sitten. Jonkun mielestä tuo villa voi olla vääräkin ratkaisu, mutta noin niinkuin fysiikan kannalta se menee siellä siinä missä joku selluvilla tai purukin.
Ei kannata mitään styroksi-laminaattivirityksiä ruveta hätäpäissään tekemään. JOS rakenteessa on vikaa (eli lattian kyseessä ollen tuntuu että pettää jalan alta tai on talvella kylmä) niin sitten vaan korjaamaan noudattaen alkuperäistä rakennetta ja kohtuuden rajoissa mielellään myös materiaaleja. Ja laminaatti sitten on AINA kylmän tuntuinen vaikka eristeet olisivatkin kunnossa.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Noin minäkin olisi tehnyt jos olisin lattian maalannut. Tyylit ovan porukalla erilaisia. Minä ajattelen, että kun uusiksi laittaa, niin saan saa näyttää uudeltaJoose kirjoitti: Missään vaiheessa ei tullut mieleenkään alkaa koneellisesti hiomaan lattiaa uuden näköiseksi, mutta jokainen tyylillään. Lisäeristystä meille ei laitettu, mutta jos olisi tullut, niin lattiat olisi avattu, purutilaa kasvatettu ja eristeenä käytetty ekovillaa. Tämä taitaa tosin olla vielä olohuoneen kanssa edessä, kun alta pilkistää mineraalivillaa.
En kuitenkaan jahtaa esim. oikean tyylista pakeliitti rasiaa, jossa on sitten ethernet liittimet
KIITOS kaikille vastauksista. :)
Rohkenen nyt sitte vaan antaa lattian hiottavaksi ja tunkea tuota puupöly-liima seosta väleihin ja katsoa talven yli. Kuulostaa tarpeeksi helpolta, hehh-hehh.
Muovimatto muuten irtoaa tosi nätisti lautalattian päältä, ei tarvi alkaa mitään liimoja tms skrapaileen pois. :) Maalikin kyllä näyttää olevan hyvässä kunnossa lattiassa, että vois päällekin maalata, mutta hionta siksi, että saa uros ihailla puunsyitä. ;)
Rohkenen nyt sitte vaan antaa lattian hiottavaksi ja tunkea tuota puupöly-liima seosta väleihin ja katsoa talven yli. Kuulostaa tarpeeksi helpolta, hehh-hehh.
Muovimatto muuten irtoaa tosi nätisti lautalattian päältä, ei tarvi alkaa mitään liimoja tms skrapaileen pois. :) Maalikin kyllä näyttää olevan hyvässä kunnossa lattiassa, että vois päällekin maalata, mutta hionta siksi, että saa uros ihailla puunsyitä. ;)
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ei ihmeessä kannata hioa jos ei ole pakko. Lattia vaan paranee kun sitä maalaa, pinta kovettuu ka kestää paremmin kulutusta ja kolhuja. Valmiiksi maalatulle lattialle riittää kerros pari uutta maalia, mutta jos sen hioo puulle niin vaatii melkeinpä vähintään kolme ennen kuin siitä tulee kunnollisen näköinen. Lisäksi ainakin itse hiotut lattiat on helposti sen näköisiä että siellä on aina vähintään pari hiomakoneen haukkaisua lattiassa just näkyvällä paikalla.unea kirjoitti:KIITOS kaikille vastauksista. :)
Vanhan maalin osalta ei edes ole pakko hioa kauheasti. Tarvitsee vain ostaa kidesoodaa, pestä vanha maalipinta kunnolla, huuhtoa hyvin, kuivattaayön yli ja maalata päältä. Parin kolmen päivän urakka sen sijaan että sitä hioo, jynssää, kittaa, konttaa ja tuhertaa pari viikkoa. Niin että pelkästään puunsyiden kurkkimisen takia ei missään tapauksessa kannata ruveta kalliiseen ja ikävään remppaan joka nyt ei sitä lattiaa paranna juuri millän tavalla jos nyt vanha maali on vielä iskussaan.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Voi Pekka kun sait kuulostamaan homman niin helpolta että tekis jo mieli juosta salaa maalikauppaan! :)
Me ollaan vaan aina väännetty kättä siitä, että voiko/saako puuta maalata niin että ne puunsyyt peittyy. Mutta juu, nyt mulla on hyviä perusteluja saatuna, joten katsotaan mihin tämä asia kallistuu. :)
Me ollaan vaan aina väännetty kättä siitä, että voiko/saako puuta maalata niin että ne puunsyyt peittyy. Mutta juu, nyt mulla on hyviä perusteluja saatuna, joten katsotaan mihin tämä asia kallistuu. :)
Riippuu juurikin siitä millaisen pinnan haluaa. Minun metodilla ei todellakaan mennyt viikkoja tuhertaessa. Hiomisen teki ammattilaiset (riittävän isoilla = nopeilla koneilla). Kaikki hiominen ja välien kittaamisen kanssa tehtiin yhden päivän aikana kahdessa osassa. Väleihin tullut puuliima ja hiomapöly seos levitettiin karkea hionan jälkeen suurella lastalla. Siinä meni aikaan noin 30 minuuttua. Minun osuus oli sitten seuraavana päivänä jolloin tein petsauksen vesiohenteiselle petsillä kahteen kertaan. Yhden kerran aamupäivällä ja toisen kerran iltapäivällä. Taas leveällä lastalla. Petsauksessa meni aikaa 26 neliön lattia pinta alalla n. 30 minuttia kerta. Laadukkaalla polyuretaani pohjaisella lakalla lakkaaminen on nopeaa ja hajutonta ja pinnasta tulee todella kestävä ja hyvän näköinen. Ohjeissa sanottiin, että 2-3 kertaa riittää, mutta pistin tapani mukaan överiksi. Eli lakkasin neljä kertaa. Lattiasta tuli todella hyvän näköinen. Niin ja tuo lakka kuivu (ainakin lämpimänä kesä päivänä sitten, että pystyin lakkaamaan kahtena peräkkäisenä päivänä kaksi kertaa kumpaisenakin päivänä. Joten ei siinäkään hirveästi aikaa mennyt. Myös maalin kuivumien vie aikaa ja jos haluaa kestävän maali pinnan, niin pitää käyttää joko öljymaalia (joka haisee todella voimakkaasti. Eikä samana päivänä voi tehdä toista käsittelyä). Voihan toki maaleissakin käyttää polyuretaani pohjaista maalia, mutta ainakaan siihen aikaan kun itse urakan tein ei tällaista (sävytettävää) maalia suositeltu lattia pinnoille. Se oli tarkoitettu kalusteisiin ja vastaaviin pintoihin. Tästä on kuitenkin kehitys kehittynytPekka Huhta kirjoitti:
Ei ihmeessä kannata hioa jos ei ole pakko. Lattia vaan paranee kun sitä maalaa, pinta kovettuu ka kestää paremmin kulutusta ja kolhuja. Valmiiksi maalatulle lattialle riittää kerros pari uutta maalia, mutta jos sen hioo puulle niin vaatii melkeinpä vähintään kolme ennen kuin siitä tulee kunnollisen näköinen. Lisäksi ainakin itse hiotut lattiat on helposti sen näköisiä että siellä on aina vähintään pari hiomakoneen haukkaisua lattiassa just näkyvällä paikalla.
Vanhan maalin osalta ei edes ole pakko hioa kauheasti. Tarvitsee vain ostaa kidesoodaa, pestä vanha maalipinta kunnolla, huuhtoa hyvin, kuivattaayön yli ja maalata päältä. Parin kolmen päivän urakka sen sijaan että sitä hioo, jynssää, kittaa, konttaa ja tuhertaa pari viikkoa. Niin että pelkästään puunsyiden kurkkimisen takia ei missään tapauksessa kannata ruveta kalliiseen ja ikävään remppaan joka nyt ei sitä lattiaa paranna juuri millän tavalla jos nyt vanha maali on vielä iskussaan.
Pekka
Ps. Jos hionnan tekee käsin ja kittin tökkii lastalla käsin joka väliin. Niin varmasti menee viikkoja "tuhertaessa"
Millainen polyuretaanilakka on liukkautensa puolesta? Eli kuinka helposti lakatulla lautalattialla lentää selälleen sukat jalassa? Ainakin joidenkin lakattujen parkettilattioiden kanssa tämä on ongelma.tuokki kirjoitti: Laadukkaalla polyuretaani pohjaisella lakalla lakkaaminen on nopeaa ja hajutonta ja pinnasta tulee todella kestävä ja hyvän näköinen. Ohjeissa sanottiin, että 2-3 kertaa riittää, mutta pistin tapani mukaan överiksi. Eli lakkasin neljä kertaa. Lattiasta tuli todella hyvän näköinen. Niin ja tuo lakka kuivu (ainakin lämpimänä kesä päivänä sitten, että pystyin lakkaamaan kahtena peräkkäisenä päivänä kaksi kertaa kumpaisenakin päivänä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Tämä. On paljon asioita, joita en ymmärrä. Yksi näistä on se, että vanhasta ja kauniista lautalattiasta pitää saada uusi ja kiiltävä parketti. Vanha lautalattia on kuitenkin kuperien lautojen, pienten rakojen, kolhujen ja kulumien ansiosta omaan silmääni vanhan talon kauneinta pintaa. Eli uutta maalia vaan päälle.Pekka Huhta kirjoitti:Ei ihmeessä kannata hioa jos ei ole pakko. Lattia vaan paranee kun sitä maalaa, pinta kovettuu ka kestää paremmin kulutusta ja kolhuja. Valmiiksi maalatulle lattialle riittää kerros pari uutta maalia, mutta jos sen hioo puulle niin vaatii melkeinpä vähintään kolme ennen kuin siitä tulee kunnollisen näköinen. Lisäksi ainakin itse hiotut lattiat on helposti sen näköisiä että siellä on aina vähintään pari hiomakoneen haukkaisua lattiassa just näkyvällä paikalla.
Saattaapi olla rahan hukkaa. Kannattaako lattiaan investoida aikaa ja rahaa maalipurkkia ja pensseliä enempää, jos se mahdollisesti revitään talven jälkeen auki? Pintoja ei kannata tehdä ennen, kuin rakenteiden kunto ja toimivuus tiedetään. Aivan liian monta kertaa tehdään se klassinen miljoonaremontti huonoille pohjille ja sitten kärsitään vilusta sekä v*tutuksesta.unea kirjoitti:Rohkenen nyt sitte vaan antaa lattian hiottavaksi ja tunkea tuota puupöly-liima seosta väleihin ja katsoa talven yli.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Tähän voin vastata yksinkertaisesti, että pitääko koti näyttää rintamiestalo museolta vai nykyajan asumukselta ? Tietenkään "miljoonremonttia" ei pidä tehdä jos ei ole selvittänyt pohjan kuntoaOto Hascak kirjoitti: Tämä. On paljon asioita, joita en ymmärrä. Yksi näistä on se, että vanhasta ja kauniista lautalattiasta pitää saada uusi ja kiiltävä parketti. Vanha lautalattia on kuitenkin kuperien lautojen, pienten rakojen, kolhujen ja kulumien ansiosta omaan silmääni vanhan talon kauneinta pintaa. Eli uutta maalia vaan päälle.
Saattaapi olla rahan hukkaa. Kannattaako lattiaan investoida aikaa ja rahaa maalipurkkia ja pensseliä enempää, jos se mahdollisesti revitään talven jälkeen auki? Pintoja ei kannata tehdä ennen, kuin rakenteiden kunto ja toimivuus tiedetään. Aivan liian monta kertaa tehdään se klassinen miljoonaremontti huonoille pohjille ja sitten kärsitään vilusta sekä v*tutuksesta.
Ps. Talon yleisen ilmeen kannalta olisin voinut tehdä "kauheampiakin" laminaattilattia virityksiä, kun että vanhan puulattia on hiottu