Vuonna -45 rakennettu hirsirunkoinen talo, uskallanko ostaa

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
karoli
Uusi jäsen

Vuonna -45 rakennettu hirsirunkoinen talo, uskallanko ostaa

Viesti Kirjoittaja karoli »

Hei!

Saisin halvalla pikkuisen rmt:n, rakennettu vuonna -45, ulkovuoraus tehty vuonna -78. Ulkovuoraus on omistajan mukaan tehty koolaamalla hirsien päälle, siihen villat, tuulensuojalevy ja laudat. Kuistille on rakennettu 70-luvulla pieni sauna ja vessa.

Myyjä on lähes 90-vuotias muori, joka myy talon ns. purkukunnossa, tontin hinnalla.

Lähinnä tuossa pelottaa alapohja. Talossa on n. 40cm korkea betonisokkeli, ei tuuletusaukkoja, ei kellaria. Sisällä pirtissä lattia on epätasainen, päällä on muovimatto (tai linoleum, en ole varma). Muori kertoi, että oma miehensä (joka on kuollut 30 vuotta sitten) on aikoinaan tehnyt lattian, kertoi sen vuolleen niitä hirsiä siellä, jotta saa lattian siihen päälle (mitä tuo nyt tarkoittaneekaan?).

Pitääkö minun pelätä, että tuo lattiarakenne on ihan laho ja homeessa?

Remontti on joka tapauksessa suunnitteilla, mutta olin toivonut, että pääsen laittamaan lattian ja keittiön kaapit ilman suurempia alapohjaremontteja paikalleen.

Kuistille rakennetun suihkun ja saunan purkaisin ja tekisin pienen laajennusosan saunalle ja suihkulle. Entinen suihku ja sauna toimisivat kodinhoitohuoneena ja vaatehuoltotilana.

Huomenna olen menossa klo 16 paikalle tekemään päätöksen, jos minä en sitä ota, jonossa seuraava ostaa. Ostajia tuolle talolle on hurjasti.

Kiitos pikaisista vastauksista!
Hoopo
Jäsen
Jäsen

Re: Vuonna -45 rakennettu hirsirunkoinen talo, uskallanko ostaa

Viesti Kirjoittaja Hoopo »

karoli kirjoitti:Hei!

Saisin halvalla pikkuisen rmt:n, rakennettu vuonna -45, ulkovuoraus tehty vuonna -78. Ulkovuoraus on omistajan mukaan tehty koolaamalla hirsien päälle, siihen villat, tuulensuojalevy ja laudat. Kuistille on rakennettu 70-luvulla pieni sauna ja vessa.

Myyjä on lähes 90-vuotias muori, joka myy talon ns. purkukunnossa, tontin hinnalla.

Lähinnä tuossa pelottaa alapohja. Talossa on n. 40cm korkea betonisokkeli, ei tuuletusaukkoja, ei kellaria. Sisällä pirtissä lattia on epätasainen, päällä on muovimatto (tai linoleum, en ole varma). Muori kertoi, että oma miehensä (joka on kuollut 30 vuotta sitten) on aikoinaan tehnyt lattian, kertoi sen vuolleen niitä hirsiä siellä, jotta saa lattian siihen päälle (mitä tuo nyt tarkoittaneekaan?).

Pitääkö minun pelätä, että tuo lattiarakenne on ihan laho ja homeessa?

Remontti on joka tapauksessa suunnitteilla, mutta olin toivonut, että pääsen laittamaan lattian ja keittiön kaapit ilman suurempia alapohjaremontteja paikalleen.

Kuistille rakennetun suihkun ja saunan purkaisin ja tekisin pienen laajennusosan saunalle ja suihkulle. Entinen suihku ja sauna toimisivat kodinhoitohuoneena ja vaatehuoltotilana.

Huomenna olen menossa klo 16 paikalle tekemään päätöksen, jos minä en sitä ota, jonossa seuraava ostaa. Ostajia tuolle talolle on hurjasti.

Kiitos pikaisista vastauksista!
Onkohan taloon tehty aikanaan "energiaremontti" eli laitettu kivijalka umpeen ja lisäeristys. Eli jos talossa on rossipohja, niin siinä tapauksessa alapohjan niskat on ihan lahoja, kun alapohja ei ole päässyt tuulettumaan.
Hirsiseinät kestää aika pitkään vaikka talo olisi rempattu pilalle. Omassa mökissä oli 25 vuotta kivijalka ummessa, joten alapohja oli tippunut ja lattia oli kuin trampoliini :)
Mutta hirsissä oli vaan yksi paikka, jossa oli hevosmuurahaisia yksi legioona.

Hakkasin betonit kivijalasta. Purin lattian pois, villat, hiekat ja sammalet ulos. Sitten uudet niskat, ja levyt alle ja villa ja lankut päälle. Huonot hirret sahalla pois ja vanhaa hyvää hirttä takas. Nyt pirtti on ku uus.
Itse uskaltaisin ennemmin ostaa vanhan hirsitalon kun purueristeisen talon.

Jos saat kömmänän oikeasti tontin hinnalla, niin eikait siinä korkealta tipahda. Toki jos joutuu remontin teettämään, niin maksaahan se. Ja koita löytää joku joka oikeasti osaa kunnostaa perinteistä hirsitaloa.
Vastaa Viestiin