ikkunoiden alta puru pois ja villa tilalle?
ikkunoiden alta puru pois ja villa tilalle?
tervehdys. en tiedä onko tästä aiheesta ollu täällä juttua, mutta suunnittelin että jos ikkunoiden alta ottaisin purut pois ja laittasin villat tilalle. puruthan on painunu kuitenki sen parikyt senttiä, ja tuuli puhaltaa kynttilät sammuksiin. mutta vetääkö se kosteuden sinne villan ja laudotuksen väliin? aattelin ulkoapäin purkaa ja kasata, niin kuin se alkujaan on ollukkin. vai lalisäänkö vain puruja täyteen? vaI sumutanko uretaania täyteen? mitähän kannatas tehdä?
Re: ikkunoiden alta puru pois ja villa tilalle?
Eri villat käyttäytyvät eri tavoin, selluvilla sopisi purujen kaveriksi parhaiten.
Jos tuuli kovasti puhaltelee läpi niin sitten sieltä puuttuu purujen lisäksi tervapaperi tms. tuulensuoja.
Purut ja selluvilla tulevat toimeen ilman sisäpuolella olevaa höyrysulkua, kivivillakin ehkä jotenkin, mutta lasivilla tarvitsee ehdottomasti sisäpuolelle höyrysulun ja sitä sinulla ilmeisesti siellä ei ole.
Purut ovat tiiviimpää kamaa kuin selluvilla joten ehkä purujen lisäys olisi se helpoin tapa hoitaa tuo tilanne.
Yksi tapa on sekin, että ikkunakarmiin porataan paljon isoja reikiä ja niistä rei'istä lasketaan alla oleva tila täyteen. Reikien peitoksi laitetaan valkoiseksi maalattu lauta, joka on helppo ottaa taas irti jos puruja haluaa lisätä. Päältäpäin täytössä on huomioitava, että karmin lisäksi on reikien yletyttävä ikkunan alla yleensä olevan vaakapuun läpi.
Jos tuuli kovasti puhaltelee läpi niin sitten sieltä puuttuu purujen lisäksi tervapaperi tms. tuulensuoja.
Purut ja selluvilla tulevat toimeen ilman sisäpuolella olevaa höyrysulkua, kivivillakin ehkä jotenkin, mutta lasivilla tarvitsee ehdottomasti sisäpuolelle höyrysulun ja sitä sinulla ilmeisesti siellä ei ole.
Purut ovat tiiviimpää kamaa kuin selluvilla joten ehkä purujen lisäys olisi se helpoin tapa hoitaa tuo tilanne.
Yksi tapa on sekin, että ikkunakarmiin porataan paljon isoja reikiä ja niistä rei'istä lasketaan alla oleva tila täyteen. Reikien peitoksi laitetaan valkoiseksi maalattu lauta, joka on helppo ottaa taas irti jos puruja haluaa lisätä. Päältäpäin täytössä on huomioitava, että karmin lisäksi on reikien yletyttävä ikkunan alla yleensä olevan vaakapuun läpi.
-
tessu
Tässä joskus on otetu ikkunanaluset auki ja laitettu villaa tilalle eikä vedä ainakaan enää
Liisäät tilan vaan puruja täyteen. Eristävyyden kannalata sillä pinellä läntillä villaa ei ole mitään merkitystä. Puru myös toimii samoin seinän muun eristyksen kanssa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Niin, pahin visiohan ihan minkä tahansa "ei vanhanaikaisen" eristeen kanssa on se, että alkaa siihen akkunan alle tiivistyä kosteutta (esim. kivi tai lasivillalla eristettynä) ja syntyy ei toivottua orgaanista
kasvustoa. Sitten onkin kohta homeista ilmaa, mikä sieltä puhaltaa. Mun näkemyksen mukaan turvalllisin lisälämpöeristys syntyy purusta ja lisäpaperoinnista. PAperoinnin oikein sijoittelulla on todellakin ihan mahtava merkitys ilmavirtausten kanssa, samaa voi harjoittaa pellavakaistaleilla ja maalauksella...Ilmavirtain turvallinen pysäyttäminen, puutalorakentamisen haasteellisin alalaji....
(Huomaa oikeanlaisen paperin käyttö, eli jotain hygroskooppista Elteten VLC+. ilmari, Eko tai vastaavat) Mutta onnistuisi myös selluvillalevyllä tunkemalla rakenteisiin tai muulla vastaavalla orgaanisella, vettä ja kosteutta siirtävällä eristeellä.
Älä pistä tavallista villaa, please, pyytää home altistunut henkilö.
Karhis
kasvustoa. Sitten onkin kohta homeista ilmaa, mikä sieltä puhaltaa. Mun näkemyksen mukaan turvalllisin lisälämpöeristys syntyy purusta ja lisäpaperoinnista. PAperoinnin oikein sijoittelulla on todellakin ihan mahtava merkitys ilmavirtausten kanssa, samaa voi harjoittaa pellavakaistaleilla ja maalauksella...Ilmavirtain turvallinen pysäyttäminen, puutalorakentamisen haasteellisin alalaji....
(Huomaa oikeanlaisen paperin käyttö, eli jotain hygroskooppista Elteten VLC+. ilmari, Eko tai vastaavat) Mutta onnistuisi myös selluvillalevyllä tunkemalla rakenteisiin tai muulla vastaavalla orgaanisella, vettä ja kosteutta siirtävällä eristeellä.
Karhis
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Itse käytin aikanaan pellavavillaa jolla on todella hyvät ominaisuusdet tuollaiseen harvaan seinään,
Ja purkaminen on sitten helpompi sisäkautta koska sisäpuolella on vaakalaudoitus ja ulkopuolella vinolaudoitus... jonka sitten kuuluisi jatkua mahdollisimman yhtenäisenä vinotuennan takia. Jos sen pistää poikki niin saa olla tarkka että tulee hyvä jatko. Ja se ulkopuoinen tervapaperikin menee kuitenkin ihan rikki...sitten on se viimeinenkin tiiveys mennyttä
Ja purkaminen on sitten helpompi sisäkautta koska sisäpuolella on vaakalaudoitus ja ulkopuolella vinolaudoitus... jonka sitten kuuluisi jatkua mahdollisimman yhtenäisenä vinotuennan takia. Jos sen pistää poikki niin saa olla tarkka että tulee hyvä jatko. Ja se ulkopuoinen tervapaperikin menee kuitenkin ihan rikki...sitten on se viimeinenkin tiiveys mennyttä
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Ei missään nimessä mitään provoilua mutta oletko sinä tai joku muu forumia lukeva törmännyt homehtuneeseen kivivillaan? Meidän talossa on yksiomaan kivivillaa, ja sitä on asennettu siihen raksausvuosina 1965-1967, eli ei tuo Parocin kivivilla nyt kovin uusi tuote ole.Karhis kirjoitti:Niin, pahin visiohan ihan minkä tahansa "ei vanhanaikaisen" eristeen kanssa on se, että alkaa siihen akkunan alle tiivistyä kosteutta (esim. kivi tai lasivillalla eristettynä) ja syntyy ei toivottua orgaanista
Karhis
Mitä olen purkanut esim. yläpohjasta vuotovaurioituneta kohtia niin kivivilla ei ole ottanut itseensä lainkaan kasvustoa, vaan siitä on vesi haihtunut/valunut samantien pois. Jotain pienenpientä (ja harvakseltaan olevaa) mustaa pilkkua oli havaittavissa kun eka kerran yläpohjassa talon ostohetkellä ryömin, mutta sekin oli ainaostaan villan päälle muodostuneessa pölykerroksessa.
Ihan selkeissä vuotokohdissa oli ainoastaan puumateriaali alkanut lahoamaan, mutta kivivillan vierestä ei lainkaan, outo juttu.
Itse en taasen uskaltaisi hankkia mitään Ekovilloja tms, joista ei ole vuosikymmenien kokemuksia. Erityisen paljon itseäni askarruttaisi Ekovillan puhallus märkänä, aika riskialtista touhua.
Lasivilaa sensijaan ei tuoda 100 metriä lähemmäs taloamme, ihme että sitä saa ylipäätään käyttää asuinrakentamiseen.
Hyvä kysymys itseasiassa...Nyt kun alan tarkemmin miettiä, en pysty sanomaan, olenko koskaan nähnyt hometta kasvavan kivivillassa itsessään? Mutta
sen voin sanoa, että olen kyllä sitten nähnyt sen homeen kasvavan siinä vieressä olevassa paperissa ja puussa, kun kosteutta on päässyt tiivistymään väärään väliin ....
Kait se on se kokonaisuus joka ratkaisee aina joka tapauksessa. Muuten hyvän kokonaisuuden voikin sitten pilata se liian tiivis ulkomaali tai joku hallitsematon ilmavuoto
jossain kohdassa, tai liian heikko yläpohjan tuuletus tai ihan mikä vaan. Ja kuten tälläkin foorumilla moneen otteeseen on todettu, ovat nämä loppupeleissä omituisia henkimaailman juttuja - toinen talo se ei vaan homehdu vaikka rakenteet on päin peetä ja lasivillat ja muovit ihan väärissä paikoissa, ja toiset sitten muhivät vähemmälläkin....
Mutta hyvästä kysymyksestä huolimatta en kyllä sinne ikkunan alle sitä kivivillaa tunkisi sahanpurun kaveriksi vaan menisin jollakin muulla... Meillä mennään sillä ihan perinteisellä, eli paperilla ja sahanpurulla, kuten kirjoitinkin. Eli ihan hippeilyä....Niin, enkä minäkään laittaisi tuollaista märkapuhallettua selluvillaa talooni, vaikka hyväksi eristyskyvyltään kehuvat. Luonnotonta vetää märkää tavaraa puutalon seinän sisään - ja tämänkin minun mielipiteeni vain on. Mitähän "villaa" alkuperäinen kysyjä oli tarkoittanut...
Muoks. piti ihan tarkistaa, mutta esim. Paroc ei suosittele omaa villaansa käytettäväksi ilman höyrynsulkua, ja heidän sivustollaan mainitaan, että ko villa on käsiteltu kosteudelta suojaavilla aineilla ja se pysyy kuivana melkein 100% kosteudessa. Sitäpä voi sitten miettiä, että miten siinä käy, jos tuollaisen tuuppaa ikkunan alle lisälämmöneristeeksi muuten hygroskooppisessa rakenteessa. En itse kokeilisi. On varmasti loistava eriste oikeissa kohteissa käytettynä.
sen voin sanoa, että olen kyllä sitten nähnyt sen homeen kasvavan siinä vieressä olevassa paperissa ja puussa, kun kosteutta on päässyt tiivistymään väärään väliin ....
Kait se on se kokonaisuus joka ratkaisee aina joka tapauksessa. Muuten hyvän kokonaisuuden voikin sitten pilata se liian tiivis ulkomaali tai joku hallitsematon ilmavuoto
jossain kohdassa, tai liian heikko yläpohjan tuuletus tai ihan mikä vaan. Ja kuten tälläkin foorumilla moneen otteeseen on todettu, ovat nämä loppupeleissä omituisia henkimaailman juttuja - toinen talo se ei vaan homehdu vaikka rakenteet on päin peetä ja lasivillat ja muovit ihan väärissä paikoissa, ja toiset sitten muhivät vähemmälläkin....
Mutta hyvästä kysymyksestä huolimatta en kyllä sinne ikkunan alle sitä kivivillaa tunkisi sahanpurun kaveriksi vaan menisin jollakin muulla... Meillä mennään sillä ihan perinteisellä, eli paperilla ja sahanpurulla, kuten kirjoitinkin. Eli ihan hippeilyä....Niin, enkä minäkään laittaisi tuollaista märkapuhallettua selluvillaa talooni, vaikka hyväksi eristyskyvyltään kehuvat. Luonnotonta vetää märkää tavaraa puutalon seinän sisään - ja tämänkin minun mielipiteeni vain on. Mitähän "villaa" alkuperäinen kysyjä oli tarkoittanut...
Muoks. piti ihan tarkistaa, mutta esim. Paroc ei suosittele omaa villaansa käytettäväksi ilman höyrynsulkua, ja heidän sivustollaan mainitaan, että ko villa on käsiteltu kosteudelta suojaavilla aineilla ja se pysyy kuivana melkein 100% kosteudessa. Sitäpä voi sitten miettiä, että miten siinä käy, jos tuollaisen tuuppaa ikkunan alle lisälämmöneristeeksi muuten hygroskooppisessa rakenteessa. En itse kokeilisi. On varmasti loistava eriste oikeissa kohteissa käytettynä.
^Paperi ja puu ovat olleet väärässä paikassa suhteessa kivivillaan? En tiedä olisiko tuollaisessa märässä paikassa sahanpurukaan ollut paljon sen parempi, olisi se toki sitonut itseensä loputtomasti kosteutta, kun taasen kivivilla ei sitä halua sitoa vaan luovuttaa sitä pois. Käsittääkseni kuitenkin puisten seinärakenteiden tulisi olla kuitenkin vain yhteen suuntaan kuivuvia, ja eristeet tulee laittaa oikeaan kohtaan rakennetta. Hankalahko pururakenne joka on mahdollisesti tukittu molmmitä puolilta kosteutta huonosti läpäiseväksi voi olla ongelmallinen tapaus, kivivilla ei siihen varmaan ole paras vaihtoehto.
Itsekin olen sitä mieltä että korjaukset / parantelut tulisi tehdä samantapaisella materiaalilla mitä aiemminkin on samassa kohteessa käytetty, siksi itse aion lisäeristää tupamme kivivillalla (Rockwool tai Paroc, melko sama kait kummanko valitsee?).
En ole mikään kivivillamies henkeen ja vereen, mutta tosiaan olen ihmetellyt kuinka hyvässä kunnossa aika rämäkuntoisen talomme kivivillat ovatkaan: katto oli viime joulukuuhun saakka mallia räystäätön, ja olihan se vuotanut nurkistaan kiviseinien päälle, siltikin tiilien välistä kaivamani kivivilla oli täysin kuivaa niin syvälle kuin jaksoin kaivaa, tumppasin villat takaisin kaikkiin tutkimuskohteisiini koska en löytänyt mistään mitään kosteuteen viittaavaakaan.
Ja tosiaan vuosikymmeniä märkinä pysyneet kohdat eivät olleet saaneet kasvustoa tarttumaan kivivillaan. Olen ostellut rautakauopista puoleen hintaan (tai allekin) vettyneitä kvivillapaketteja jotka ovat olleet talven yli märkinä. Avaa vain paketin ja laittaa villat kuivumaan johonkin, ei mene montaa tuntia kun ovat kuivia.
Jos olisin eristämässä purutalon ikkunanalusia niin itse varmaankin laiskuuttani ruuttaisin sinne uretaania, mutta jos kunnolla haluaisin tehdä asian niin sitten repisin sisäpuolen auki ja laittaisin joko kivivillaa tai sitten selluvillaa tilalle (ja ei tod. märkänä puhallettuna, ja kyseisestä selluvillasta pitäisi olla markkinoilla vähintäänkin 30 vuoden kokemuspohjaa, en mitään uusia keksintöjä omaan talooni uskaltaisi laittaa), ja tietty höyrynsulku sisäpuolelle (jossei ulkopuolta ole tukittu esim bitumipahvilla tms).
Itsekin olen sitä mieltä että korjaukset / parantelut tulisi tehdä samantapaisella materiaalilla mitä aiemminkin on samassa kohteessa käytetty, siksi itse aion lisäeristää tupamme kivivillalla (Rockwool tai Paroc, melko sama kait kummanko valitsee?).
En ole mikään kivivillamies henkeen ja vereen, mutta tosiaan olen ihmetellyt kuinka hyvässä kunnossa aika rämäkuntoisen talomme kivivillat ovatkaan: katto oli viime joulukuuhun saakka mallia räystäätön, ja olihan se vuotanut nurkistaan kiviseinien päälle, siltikin tiilien välistä kaivamani kivivilla oli täysin kuivaa niin syvälle kuin jaksoin kaivaa, tumppasin villat takaisin kaikkiin tutkimuskohteisiini koska en löytänyt mistään mitään kosteuteen viittaavaakaan.
Ja tosiaan vuosikymmeniä märkinä pysyneet kohdat eivät olleet saaneet kasvustoa tarttumaan kivivillaan. Olen ostellut rautakauopista puoleen hintaan (tai allekin) vettyneitä kvivillapaketteja jotka ovat olleet talven yli märkinä. Avaa vain paketin ja laittaa villat kuivumaan johonkin, ei mene montaa tuntia kun ovat kuivia.
Jos olisin eristämässä purutalon ikkunanalusia niin itse varmaankin laiskuuttani ruuttaisin sinne uretaania, mutta jos kunnolla haluaisin tehdä asian niin sitten repisin sisäpuolen auki ja laittaisin joko kivivillaa tai sitten selluvillaa tilalle (ja ei tod. märkänä puhallettuna, ja kyseisestä selluvillasta pitäisi olla markkinoilla vähintäänkin 30 vuoden kokemuspohjaa, en mitään uusia keksintöjä omaan talooni uskaltaisi laittaa), ja tietty höyrynsulku sisäpuolelle (jossei ulkopuolta ole tukittu esim bitumipahvilla tms).
Viimeksi muokannut Spautio, Su Kesä 03, 2012 23:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla kuistin katto joskus eristetty kivivillalla. Rakenne: sisäverhouspaneli, kivivilla, vesi, home, märkä puu, bitumimatto....
Purkuun meni koko hökötys.
Purkuun meni koko hökötys.
En pidä kivivillasta. Syy on yksinkertainen: hiiret pitävät siitä liikaa ja minä en pidä hiiristä. Vielä vähemmän hiiristä pitää höyrysulku. Saunan kattoremontti menossa juuri jossa hiiret myllänneet kivivilloissa ja tehneet pesiä ja käytäviä kivivilloihin ja syöneet kulkureiteiltä ja asumuksien paikoilta (ai sitä hiirenpaskan määrää...) höyrysulut ihan seuloiksi. Ei hyvä, noin kymmenen vuoden iässä nuo höyrysulun aukot saivat aikaan sen että katto alkoi ekat kerrat tiputtamaan kun höyryt tiivistyivät pakkasella välikattoon ja suojan tullen sulivat. Nyt tuolla ikää jo 36 vuotta ja oli jo pakko reerata. Saakelin pahan hajusta vuorivillaa tuli vastaan. Osa paikoista ihan hyvääkin. Pahaksi menneen vuorivillan haju on tullut jo ennen tuota tutuksi talon puolelta muutaman lattian lisäeristyksen osalta. Eipä tuota haisun alkuperää tutkitettu ole että mitä perää on, mäkeen vaan kaikki.Spautio kirjoitti:Ei missään nimessä mitään provoilua mutta oletko sinä tai joku muu forumia lukeva törmännyt homehtuneeseen kivivillaan? Meidän talossa on yksiomaan kivivillaa, ja sitä on asennettu siihen raksausvuosina 1965-1967, eli ei tuo Parocin kivivilla nyt kovin uusi tuote ole.
Tiedän useita vuorivillalla eristettyjä taloja 60-luvulta jotka ovat toimineet hyvin, ilman höyrysulkua. Oma kokemusperäisesti muodostamani (ei mikään totuus) on että vuorivillaeristys saattaa jopa toimia paremmin täysin ilman höyrysulkua, kuten 60-luvulla oli tapana, kuin hiirien syömien höyrysulkujen kanssa.
Meille ei tippaakaan vuorivillaa tule em syystä johtuen. Lasivillaa on kanssa vanhastaan käytetty mutta sen kanssa ei lainkaan ole vastaavaa hiiriongelmaa, vaikka se ei sen enempää kosteudesta tykkää. Uusrakennelmissa on käytetty hieman lasivillaa ja enempi selluvillaa.
Oma suositukseni on pellava ikkunoiden alle. Mukava laitella ja voi ihan repiä levystä sopivaan mittaan. Toiseen suuntaan repeää ihan mukavasti mutta toiseen ei... Tarkkaan leikkaaminen on haasteellista jos tarvetta on mutta aika turhaa fiinistellä noinkin pienen alan ollessa kyseessä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
En minäkään voi sanoa rakastavani kivivillaa, eikä siitä ole omakohtaisia kokemuksia kuin nyt vuoden asumisajan osalta.markokoo kirjoitti: En pidä kivivillasta. Syy on yksinkertainen: hiiret pitävät siitä liikaa ja minä en pidä hiiristä. Vielä vähemmän hiiristä pitää höyrysulku. Saunan kattoremontti menossa juuri jossa hiiret myllänneet kivivilloissa ja tehneet pesiä ja käytäviä kivivilloihin ja syöneet kulkureiteiltä ja asumuksien paikoilta (ai sitä hiirenpaskan määrää...) höyrysulut ihan seuloiksi. Ei hyvä, noin kymmenen vuoden iässä nuo höyrysulun aukot saivat aikaan sen että katto alkoi ekat kerrat tiputtamaan kun höyryt tiivistyivät pakkasella välikattoon ja suojan tullen sulivat. Nyt tuolla ikää jo 36 vuotta ja oli jo pakko reerata. Saakelin pahan hajusta vuorivillaa tuli vastaan. Osa paikoista ihan hyvääkin. Pahaksi menneen vuorivillan haju on tullut jo ennen tuota tutuksi talon puolelta muutaman lattian lisäeristyksen osalta. Eipä tuota haisun alkuperää tutkitettu ole että mitä perää on, mäkeen vaan kaikki.
Tiedän useita vuorivillalla eristettyjä taloja 60-luvulta jotka ovat toimineet hyvin, ilman höyrysulkua. Oma kokemusperäisesti muodostamani (ei mikään totuus) on että vuorivillaeristys saattaa jopa toimia paremmin täysin ilman höyrysulkua, kuten 60-luvulla oli tapana, kuin hiirien syömien höyrysulkujen kanssa.
Meille ei tippaakaan vuorivillaa tule em syystä johtuen. Lasivillaa on kanssa vanhastaan käytetty mutta sen kanssa ei lainkaan ole vastaavaa hiiriongelmaa, vaikka se ei sen enempää kosteudesta tykkää. Uusrakennelmissa on käytetty hieman lasivillaa ja enempi selluvillaa.
Hiiriä tuolla yläpohjassa oli vilistänyt ennen muuttoamme, jolloin talo oli ollut peruslämmöllä noin kaksi vuotta. Yläpohjatuuletus oli ollut täysin riittämätön, ja talo asumaton joten hiirillä oli ollut hyvät "bileet" päällä.
Olivat kakkineet hormien palomuurauksien päälle, ja luoja tietää missä niiden käytäviä on. Villat ei haisseet kuitenkaan mistään muualta kuin kahden piipun juuresta, jossa niiden käymälät oli, niihin vaihdettiin villat tietysti.
Kuitenkin viime talven oli yläpohja täysin auki räystäiden alta, siis tuulettui kunnolla, eikä hiiriä ollut, ei nyt keväällä yläpohjaa tutkittaessa ole tullut yhtään papanaa vastaan (imuroitiin tietty kaikki papanat pois viime vuonna).
Nyt tulee räystäät umpeen noin 6mm:n alalutojen raoilla, joista ei pitäisi hiiren mahtua, tokihan se osaa syödä itselleen kulkureitti mistä vaan. Aiemmin olivat tulleet villiviiniä pitkin villiviinin lahottamasta piilorännikotelosta.
Ekovillaa markkinoidaan silläkin perusteella että se sisältää booria jonka pitäisi karkoittaa jyrsijät. Kuinkakohan pitkään ne sitä osaavat karsastaa, ja kuinka kauan se boori säilyy puhallusvillassa? Jotenkin luulisin että hiiri tykkäisi mieluummin paperimassasta kuin kiviaineksesta?
Voisikohan booria heipata puhallusvillakoneen sekaan kivivillojen kaveriksi, itse meinaan kuitenkin talomme yläpohjan eristää niin voisihan tuollaistakin kokeilla, jos se muka toimii vanhoista hesareista tehdyssä villassa niin miksei toimisi myöskin kivivillassakin? :)
Ja meillä lähtee kuivat lasivillat huitsin nevadaan (kaatopaikalle) juuri hiiriongelman takia. Ovat myllänneet yläpohjan täyteen tunneleita ja onkaloita, ja sitä hiirenpeen määräämarkokoo kirjoitti: Meille ei tippaakaan vuorivillaa tule em syystä johtuen. Lasivillaa on kanssa vanhastaan käytetty mutta sen kanssa ei lainkaan ole vastaavaa hiiriongelmaa, vaikka se ei sen enempää kosteudesta tykkää. Uusrakennelmissa on käytetty hieman lasivillaa ja enempi selluvillaa.
-
kappalainen
- Jäsen

Täällä oli ikkunat ja ovet vaihdettu. Ovien kohdalla purut jätetty pois. Lahovaurioita. Ikkunoiden kohdalla oli laitettu 50mm kivillaa ja tuulensuoja levyn kappaleet tolppien väliin. Kivillaa ollut nuukasti, joten osa puuttui vallan joka ikkunalta jonka avasin. Ostin uretaania ja laitoin sillä kaikki täys. Loppui lastulevyn urpoaminenkin. Joskus on pikapaikkaus parempi kuin ei mitään. Uretaania laitetaan vähän kerrallaan.s1234 kirjoitti:tervehdys. en tiedä onko tästä aiheesta ollu täällä juttua, mutta suunnittelin että jos ikkunoiden alta ottaisin purut pois ja laittasin villat tilalle. puruthan on painunu kuitenki sen parikyt senttiä, ja tuuli puhaltaa kynttilät sammuksiin. mutta vetääkö se kosteuden sinne villan ja laudotuksen väliin? aattelin ulkoapäin purkaa ja kasata, niin kuin se alkujaan on ollukkin. vai lalisäänkö vain puruja täyteen? vaI sumutanko uretaania täyteen? mitähän kannatas tehdä?
Patterin kohdalla on hyvä olla paras eristys, mitä saa. Myös ilmasulunsulun osalta.
Kuka sitten mitenkin korjaa, mutta patterin kohdalla voisi olla uretaanipohjainen eristys poikaa. Se että saa siihen ilmansulun myös tolppien yli onkin eriasia. jos ei ole patteria asialla ei lie merkitystä vaan ihan villa on hyvä. Hiiret pysyvät pois, kun ei ota niistä stressiä ja listii jos löytyy, kun eivät häätölapuista piittaa.
Pihalla oli viime kesänä villapaloja. Kivivillaa, lasivillaa, sekä sekä kovaa lasivillaa. Uteliaisuuttani siirsin sateen jälkeen syrjään autotalliin palan kutakin.
Kivilla kuivui hitaasti muutamassa päivässä, lasivilla oli märkä pitkään ja jotenkin lässähti ja jäykkä eriste jäi märäksi sisältä eikä kuivunut edes lämpöpuhaltimella.
Täällä on ollut hiiriä kaksi 1½ v aikana.Seinissä purua ja kivivillaa. Vintillä samoin. Ai joo ja yksi hukkui pannuhuoneen ylivuoto saaviin.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön