Jos vaikka rossipohjainen talo on päässyt kastumaan alhaalta päin tai umpilaatalla oleva lisärakennusosa on saanut kosteutta alhaalta päin, homma
voi olla jo aika haasteellinen: miten putsata talon perustukset ja alaosa niin, että rakennuksesta ylipäänsä saa terveen ja turvallisen? Kyllä jonkun kosteutta
imeneen, mikrobikasvuisen kylpyhuoneen saa puhdistettua, mutta tuskin sellaisella kosteusongelmalla ihan "hometalon" leimaa saa...epäilen.
Tärkeää tietenkin olisi tietää hyvin tarkasti, mihin on ryhtymässä. (voi vaikka käydä tutustumassa meikäläisen blogiin, siinä ihan "tervettä" homeettoman talon
perinpohjaista kunnostusta kuvataan http://projekti-karhunpesa.blogspot.com/ Kannattaa miettiä onko tällaisen rumban pyörittämiseen tietoa ja resursseja, jaksamista
ja halua. Meidän perheessä kummatkin isoisät on rakennusalan ammattilaisia, siskoni on rakennuskorjausartesaani ja rakennusmestari, itse olen harrastunut maallikko, mies supermies ja halua vanhan
talon ostamiseen on ollut niin, että vuodesta 2001 ollaan etsitty ja tiedettiin mihin ryhdytään ja SILTI kaduttaa joka viikko....tietenkin olen myös onneni kukkuloilla vähää väliä
Mä todella tiedän maallikoksi melkoisesti vanhoista taloista ja niiden remontoimisesta, kasvettuani lapsuuteni rakennus/remonttityömailla ja kamppailtuani vuosia töissä homealtistukseni ja siihen liittyneiden remonttien kanssa. Raksamestari/korjausartesaanisiskoni sanoi minulle kun lähdettiin tähän projektiin tietäen tietotasoni, että en IKINÄ IKIMAAILMASSA JA KOSKAAN voi kuvitella, miten paljon asioita tähän liittyy, joita en edes osaa ajatella. Mua nauratti silloin, mutta ei enää. Helvetti, oikeassa oli
Kun vanhaa ryhtyy purkamaan ja ehjäämään, varsinkin tällaista ihan hometaloksi julistettua, kyllä se nielee aika paljon enemmän rahaa kuin uuden pakettitalon pykääminen, siitä voi olla varma.
Nyt ei pidä ymmärtää väärin, että olisin heti purkamassa palasiksi kaikki vanhat rintsikat ja rakentamassa niitä home ja rakennehysterian nimissä uusiksi,
on TODELLA uskomattoman hienoa ja mahtavaa, jos joku löytää/saa haltuunsa sellaisen rintamamiestalon, joka todella on heti asumiskuntoinen oli se sitten vanha alkuperäiskuntoinen ja vanhapintainen
tai huolella peruskorjattu. Valitettavan usein näissä vanhoissa taloissa vaan yhdistyvät a) pula-ajan rakennusmateriaalit b) amatöörirakentajat C)alkuperäiset nykystandarsien mukaan kyseenalaiset rakenneratkaisut ja d) monet aikaisemmat pintaremontointia väärillä materiaaleilla/aikansa parhaalla tietämyksellä (esim. 70 luvun vesieristysstandardit) harjoittaneet omistajat.
Hienoa, jos löytyy sellainen talo, johon Piipon kirjoittaman tyyliin voi muuttaa sisään ja hissukseen laitella.
Rakastan vanhoja taloja, ja haluaisin että jokainen vanha talo löytäisi arvoisensa omistajat. Hienoa, jos joku uskaltaa ottaa vaativammankin haasteen vastaan ja lähtee tekemään perusteellista kunnostusta jollekin talolle, joka on jo sellaisenaan tiensä päässä. Mutta en myöskään toivo, että kukaan hajottaa itseänsä tai perhettänsä tällaisen sopan kanssa.
Karhis