Betonipilarin uusiminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Betonipilarin uusiminen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Saunarakennukseni yhden nurkan betonipilari on vuosien saatossa nitkahtanut aika lailla.
Kuva

Otaksuttavasti nöyrtymisen syynä on juuri tuolle kulmalle sijoitettu syöksyputki - toiselle kulmalle laitettuna syöksyputki olisi vienyt vedet tontin laidalle ja alamäkeen kaupungin jorpakkoon. :shock:
Olen hissukseen tunkannut rakennuksen noudattamaan kuria ja järjestystä, mutta tuon pilarin korvaaminen aiheuttaa päänvaivaa. Betonipilari ulottuu melkein Kiinaan saakka maan alle. Olen ajatellut katkaista sen timangilaikalla maanpäällisen osan juuresta tasaiseksi, ja korvata ylimenevän osan sopivasti pätkäistyillä betoniharkoilla - mutta milläs minä ne tonne sopivasti väliin tökkään? Pitääkö vaan tunkata raakasti niin pal ylöspäin, että jää tilaa lätkiä valua?

Toinen mikä mietityttää; maaperä kuivuu kun veden kanssa läträäminen vähenee, mutta kannattaisiko esim valaa kakku tuon betonilaatan juureen?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
ibix
Jäsen
Jäsen

Re: Betonipilarin uusiminen

Viesti Kirjoittaja ibix »

eikö tuo ole roudan nostattama?
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kuinkahan syvällä tuo sitte lie? jos todella ON niin vaikeeta se on suoraan sit saada?
Mulla saunan kuistin tolpat kääntyy kun kaivaa soraapois ja kangella tökkää oikeeseen asentoon,mutta tuossa voikin olla kovapaikka?
Navetan betoniseinä oiottiin aikoinaan kahdella vaijeritaljalla et kyllähän se tulee kun töitä tekee,sais perkule sen vaan pysymään kohillaan!
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Ei ole roudan nostattama. Pilari ei ole noussut, vaan kaatunut, eikä maaperä tuossa kohden ole routivaa.

Sammalkasvu pilarissa kertoo maaperän märkyydestä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

No tommonen tosta nyt tulee.

Kuva

Kaivoin katkaisemani pilarin ympäriltä hiekan ja suoristin pikkutunkilla minkä pystyin. Täytin kuopan sepelillä ja tiivistin. Huomena lätkin kurat ja teräkset pilarin sisään tuolta alajuoksun takaa, makuuhommiks meni!
Vastaa Viestiin