Konemiehet huomio, perämoottorin käyntiongelmat

Rintamamiestaloista ja muusta
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Konemiehet huomio, perämoottorin käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Mitä uudemmat koneet, sitä hienostuneempia ne on ja alttiimpia pienillekin epäpuhtauksille polttoainelaitteissa.
Bensatkin on muuttuneet. Etanolia on lisätty ja kaikenmaailman lisäaineita. Kuka tietää mitä ne tekee kun hiilivedyt haihtuu pois ja haihtumattomien aineisen pitoisuus lisääntyy.
Ja sitten jos se on valmiiksi sotkettua 2t-bensaa niin bensan haihduttua öljyä on suhteellisesti aivan liikaa.

Joku kaasari ei ole näistä moksiskaan ja toinen on joka kevat tukossa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Minustakin nuo oireet kuulostavat bensapulalle.

Samaa mieltä vesahy:n kanssa tuosta pienkonehuollosta. Itte olen tietävinäni koneista paljonkin, mutta esim lumilingon huollatan suosista tuossa lähikorjaajalla. Viimeksi esim voimansiirtojärjestelmän säätö ja moottoriöljyn sekä tulpan vaihto 60 euroa osineen ja töineen.

Kaasuttimesta varmaankin on mennyt suutin tukkoon, pienkonekorjaajilla on oikeat kemikaalit, saattaa olla ultraäänipesurit ym joilla puhdistus käy tosta vaan. O-renkaita ynnä muita on hyllyt väärällään jne.

Toisaalta ei kai nuo mitään avaruusvehkeitä ole, varmasti saat itse purettua ja kasattua, kunhan muistat käyttää oikeita työkaluja ja maalaisjärkeä ja pidät huolta ettei kasatessa mene osat epäjärjestykseen ja ettei sekaan mene myöskään roskia. Ja tietääpä sitten mistä syyllinen löytyy jos olet jossain selällä sateessa 5 km kotirannasta eikä moottori käynnisty :lol:

Voit myös kokeilla "pelata" ryypyn ja kaasun kanssa, sillai koittaa "härnätä" konetta, että löytyykö tehoja / vääntöä paremmin kun "optimoi" ryypyn asentoa. Jos saat ryypyn kanssa leikkimällä koneen käymään paremmin, on kyseessä bensavaiva. Toimiiko muuten paremmin jos pumppaat koneen käydessä sillä kumipallolla (hiljakseen)?

Tulppa kannattaa kyllä vaihtaa joka tapauksessa jos et tiedä kuinka vanha se on. Onko tuossa muuten kärjellinen vai kärjetön sytytys? Veikkaan että kärjetön.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

KariFS kirjoitti:Ja tietääpä sitten mistä syyllinen löytyy jos olet jossain selällä sateessa 5 km kotirannasta eikä moottori käynnisty :lol:
Pienet järvet eli aina on ranta lähellä. Tosin, eipä se kovasti lämmitä, jos matkaseura huutaa vieressä kuin hyeena... :mrgreen:
KariFS kirjoitti:Voit myös kokeilla "pelata" ryypyn ja kaasun kanssa, sillai koittaa "härnätä" konetta, että löytyykö tehoja / vääntöä paremmin kun "optimoi" ryypyn asentoa. Jos saat ryypyn kanssa leikkimällä koneen käymään paremmin, on kyseessä bensavaiva.
Ryypyssä kaksi asentoa eli päällä tai ei päällä. Ei säätömahdollisuutta.
KariFS kirjoitti:Toimiiko muuten paremmin jos pumppaat koneen käydessä sillä kumipallolla (hiljakseen)?
Kiinteä tankki eli näillä venereissuilla ei pumppailla mitään muuta kuin Psykolookia saaressa. :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Oto Hascak kirjoitti:Pienet järvet eli aina on ranta lähellä. Tosin, eipä se kovasti lämmitä, jos matkaseura huutaa vieressä kuin hyeena... :mrgreen:
Matkaseura huutaa kuin hinaaja! smiley_074 Silloin on parasta otta ryyppy, tai ehkä pariki! :mrgreen:
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

vesahy kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:Pienet järvet eli aina on ranta lähellä. Tosin, eipä se kovasti lämmitä, jos matkaseura huutaa vieressä kuin hyeena... :mrgreen:
Matkaseura huutaa kuin hinaaja! smiley_074 Silloin on parasta otta ryyppy, tai ehkä pariki! :mrgreen:
Mutta kun se motti ei käy ryyppy päällä... :mrgreen:

Pisteet Psykolokille. Se oli tapansa mukaan erittäin rauhallinen ja ymmärtäväinen, kun eilinen veneretki meni enemmän tai vähemmän päin helvettiä. Päästiin kyllä saareen grillaamaan, mutta enemmän tai vähemmän koneen kanssa tappelemista oli reissu. Hieno nainen. :-D
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

No, jos tavoitteena on harrastaa kesällä ensisijaisesti "grillaamista" saaressa eikä perämoottorin korjausta niin kannattaa viedä varmaan se peräkones huoltoon ammattilaiselle. Sen jälkeen vaan "vedä narusta, nauti kesästä" :wink:

Sitäpaitti, jos se moottori renkkaa yhtämittaa, niin voit joutua "grillaamaan" ihan keskenäsi :lol:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Aika helvetin pollee fiilis, kun paikallistin omin pienin kätösin Suzukin vian ja jopa korjasin sen! :-)

Hain kaupasta uuden tulpan, mutta sen vaihtaminen ei muuttanut tilanne yhtään miksikään. Palasin soutaen rantaan ja kiukuspäissäni soitin moottorin myyneelle henkilölle, että palautan koneen, kun se kerran oli käyntikuntoisena myyty. Tämä sopi myyjälle oikein hyvin. Kannoin moottorin autolle ja ajattelin antaa sen hetken kuivahtaa ennen auton perään nostamista. Kuivumista odotellessani ajattelin irroittaa ostamani tulpan odottamaan parempia aikoja. Tulppaa irrottaessani huomasin pienen palkeenkielen bensaletkussa. Pienen pieni vekki ihan kaasarin juuressa.

Motti auton perään ja äkkiä kotio bensaletkua modaamaan. Lyhensin bensaletkua sen verran, että sain palkeenkielellä varustetun osan pätkäistyä pois. Letku kiinni ja motti vesisaaviin. Jo löytyi tyhjäkäynti ja vaihdekkin meni silmään ongelmitta.

Pistin tekstarin moottorikauppiaalle, että en mottia tuokkaan takaisin...
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

onneks vika löyty!
piti juurikin ottaa kantaa aiheeseen ja siihen ettei saa bensaa tarpeeks.

kannattaa muuten sitten KAIKKIEN tarkastaa se vesikierto seisseistä moottoreistaan ennekuin lähtee kovin kauas.
eli kun niissä on sellainen kumiropelli siellä perässä (alapäässä) joka hapertuu jos seisoo vuosia..tai voi hapertua vaikka käytettäisikin. Eli kulutusosaa.
veden pitäisi valua/roiskua joko sylinterien alta pienestä reiästä tai tai rikissä olevista rei-istä. on olemassa (vanhemmissa) myös kokonaan puhallinjäähdytteisiä perämoottoreita, mutta on harvinaisempia. Ne tunnistaa siitä että on puhallin"rivoitus" vauhtipyörässä eikä rikissä ylimääräisiä reikiä. Sitten on niiden sekoituksia: kone jäähtyy puhaltimella ja pakoputkea jäähdytetään vedellä.
jos vedennostin ei toimi, on todennäköisesti edessä iso tai pieni kiinnileikkaus.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Minähän vuoskymmenenä Laippa on tehny metsurintöitä?
mulla kun on Jonsered johon ei käy edes mikään ruuvimeisseli vaan sahahuolto myi mulle semmosen hyvinpienen hylsyavaimen kun säätöruuvin pää onkin 6-kanttinen!! ja saha parivuottavanha!
Että sillä säätö sit onnistuu ja NIMENOMAAN painotti mulle sitä että jos ET osaa säätää niin metsään menee ja liian laihaseos tekee moottorista lopun!
Nyky pienmoottorit ja nykyseosbensat on AIVAN erilaisia kuin vuosia sitten että ei ole mitenkään sama miten niitä seoksia kääntelee!
Ja miksi yleenäkään kääntelee kun vika ei ole siellä,ei ne seokset muutu itsestään minnekään,yleensä on tukoksia tai muita normikulumisesta aiheutuneita vikoja,moottorikin kuluu ja kampuran stefat kun alkaa väljistyy niin saa olla ruuvaamassa seoksia alvariinsa kun välil on laihalla ja välil rikkaalla!
jokin vikahan moottorissa on jos se ei käy,silloin aina jotkui alkaa kääntelemään jokaista säätöä ja sen jälkeen se ei varmaan käy,just sen vuoksi nykysin EI ole säätöjä paljoo näkyvissä edes missään kun niitä asiattomat ruuvailee!
Amiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amiz »

tessu kirjoitti:Minähän vuoskymmenenä Laippa on tehny metsurintöitä?
mulla kun on Jonsered johon ei käy edes mikään ruuvimeisseli vaan sahahuolto myi mulle semmosen hyvinpienen hylsyavaimen kun säätöruuvin pää onkin 6-kanttinen!! ja saha parivuottavanha!
Että sillä säätö sit onnistuu ja NIMENOMAAN painotti mulle sitä että jos ET osaa säätää niin metsään menee ja liian laihaseos tekee moottorista lopun!
Nyky pienmoottorit ja nykyseosbensat on AIVAN erilaisia kuin vuosia sitten että ei ole mitenkään sama miten niitä seoksia kääntelee!
Ja miksi yleenäkään kääntelee kun vika ei ole siellä,ei ne seokset muutu itsestään minnekään,yleensä on tukoksia tai muita normikulumisesta aiheutuneita vikoja,moottorikin kuluu ja kampuran stefat kun alkaa väljistyy niin saa olla ruuvaamassa seoksia alvariinsa kun välil on laihalla ja välil rikkaalla!
jokin vikahan moottorissa on jos se ei käy,silloin aina jotkui alkaa kääntelemään jokaista säätöä ja sen jälkeen se ei varmaan käy,just sen vuoksi nykysin EI ole säätöjä paljoo näkyvissä edes missään kun niitä asiattomat ruuvailee!
Tuossa mitä pienkonehuollossa kaveri on töissä, niin tuntuu takuutöinä välillä olevan ihan ihkauusia sahoja joissa pitää seoksia säätää kohdilleen jonkunlaisten käyntivaivojen takia (Joka taitaa osaltaan johtua nykyisistä päästönormeista..?). Toikin säätöavain riippunee merkistä, kyllä se pikkunen talttameisseli käynee vielä nykyäänkin osaan sahoista.. :wink:
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Amiz kirjoitti:Tuossa mitä pienkonehuollossa kaveri on töissä, niin tuntuu takuutöinä välillä olevan ihan ihkauusia sahoja joissa pitää seoksia säätää kohdilleen jonkunlaisten käyntivaivojen takia
Joo, pari kesää takaperin ostin moottorisahan ja polttomoottoritrimmerin. Ihan vaan halppis vehkeitä. Kummassakin oli säädöt tehtaan jäljilta päin muhkeaa ahteria. Eivät käyneet tyhjäkäyntiä ollenkaan eivätkä ottaneet täysiä kierroksia.

"Konemiehenä" en jaksanut kiikuttaa niitä takuuhuoltoon vaan ruuvailin korvakuulolla säädöt kohdilleen ja sen jälkeen niihin ei ole tarvinnut koskea.

Trimmerissä on kaksi säätöä: "Mix" ja "Idle rev". Sahassa "Mix" ruuveja on kaksi. Vissiin tyhjäkäynnin seos ja täyskaasun seos omalla ruuvillaan. Niin ainakin ruuvaillessa päättelin. :-D
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Ruuveja saattaa olla myös kolme, eli kaksi vierekkäistä on yläkierrokset ja alakierrokset ja sitten on vielä tyhjäkäynti...
Ei se mene kuin elokuvissa...
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

tessu kirjoitti:Minähän vuoskymmenenä Laippa on tehny metsurintöitä?
Nyt on tainnut käydä jollakulla kakstahtibensa henkeen :roll:
90-luvulta näihin päiviin olen tehnyt, tosin työ on ollut aina kausiluonteista. Moottori-ja Raivaussahoina minulla on aina ollut huskeja ja stihlejä, jonseredejakin joskus testannut, mutta en ole niihin tykästynyt.

Itse olen aina sahat korjannu ja huoltanut, tärkeä taito, jos meinaa sahoilla leipää tienata. Pohjoisissa asuessani työmaille oli pitkät matkat, se opetti korjaamaan työkalut itse.

Olen pahoillani, jos olen loukannut sinua kommenteillani, se ei ole ollut missään nimessä tarkoitukseni.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Itse kans joudun anteeksi pyytämään,mutta tosi on että tuohon Jonserediin ei käy taltta meisseli ja AIVAN jos varmasti osaa säätöhommat niin voi säätää ,näin sanoi MYÖS huoltomieskin,no oma saha on jo takuunsakin nähnyt ja voi kyllä säätää kunhan haluaa.
Nää nykyset bensaksi kutsuttavat liuottime saa kyllä monelle harmaita hiuksia aikaan,semmosta olen kuullu jo monilta ihmisiltä!
Eikös nää muut sahat ole melkein kaikki samoja merkki ja väri vaan vaihtuu Stihl taitaa olla vaan eri?
Saha kaupassa kun kattelin ja juttelin niin oli Huskua,Jonseredia ja Partneria ym niin samoilta ne näytti joissain teksti USA toisissa Sweden mutta eroa ei ollu,kuulemma nykysin kasaillaan siel sun tääl?
Samahan tuo on nykysin autojenkin kanssa korit ja moottorit on samoja monissa,mitähän täst viel tulee?
Ei ihme et päreet alkaa palaa!
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

No joo, nou hard feelings, sanoisi amerikkalainen :-D
Näinhän ne sanoo, jotta kaikki ruotsalaissahat olisi koottu pitkälle samoista osista, mikä pitänee paikkansa. Ne ovatkin sitten ne pienet erot esim kahvojen rakenne yms., jotka ratkasee sen mihin merkkiin sitä itse kukin tykästyy. Jonseredissa oli joskus suorat kahvat suhteessa terälaippaan, siitä oli helppo katsoa kaatosuunta lovea sahatessa ja siitä pidettiin, en ole katsonut minkämalliset ne nykyään on.
Ennen ammattimiehet vaihtoivat sahaa joka vuosi, ei ainakaan ne huippuun viritetyt tahtoneet pitempään kestääkkään.
Bensat on kyllä huonontuneet jonkin verran, mutta toisaalta ehkä tämä vähäpäästöinen moottoritekniikkakaan ei ole vielä aivan valmista.
Joka tapauksessa hyvääkin kehitystä on ollut, töitä on aina mukava tehdä silloin, kun työkalut käy käteen ja pelittävät kunnolla :-)
Vastaa Viestiin