Lattian lisäeristys/ huonekorkeus
Lattian lisäeristys/ huonekorkeus
Heinäkuussa pääsen viimein kellarin kimppuun. Ajatuksena betonilaatan päälle 5cm lisäeristettä, siihen 7.5cm valu ja putket + kaakelit. Huonekorkeus on keskimäärin 215, 210 kohdalla piikkaan vähän pois. miten on, kannattaako lattian paksuudessa olla tarkkana huonekorkeutta silmällä pitäen. riittääkö noin 2000-2025 huonekorkeus vai kannattaisiko valaa vähemmän?
-
warixenjalka
- Jäsen

Re: Lattian lisäeristys/ huonekorkeus
Asuinhuoneen korkeus pitäisi olla vähintään 2,4 m. Vähemmän käytetyissä kellaritiloissa voi hieman tinkiä, mutta 2 m on ehdottomasti liian vähän. Itteäni ahdistaa jo tuo 2,4 metriäkin... 
- Puolihullu varttisavolainen -
Nykynormien mukaisista varsinaisten asuinhuoneiden korkeusvaatimuksista on ihan turha puhuakaan vanhoissa kellaritiloissa.
Olen itse ihan tyytyväinen 1,98..2,02m korkeuteen pesuhuoneessa, saunassa, vessassa, puku/olohuoneessa, varastossa ja työhuoneessa.
Toki olen pituudeltani vaan 1.70...
Mun mielestä on aika intiimin mukava fiilis näissä matalemmissakin tiloissa. Ehkä just kun huoneiden mittasuhteet vaikuttaa sopivilta (eli pienehköt huoneet/tilat ei ole korkeita) Nykyään kaikki tilat tehdään jotakuinkin samanluonteisiksi, vessakopinkin pitää olla 2,4 metrinen. Ehkä mä olen tunnelmoija, Tykkään kun eri kerroksissa on omanlaisensa fiilis. Joskus nimenomaan tuossa pienessä ja matalahkossa keltsun oleskeluhuoneessa on kaikkein mukavinta lueskella taikka ottaa pienet torkut. Se semmoinen kotoisa soppi.
http://howerblogi.blogspot.fi/2011/10/testi.html
Olen itse ihan tyytyväinen 1,98..2,02m korkeuteen pesuhuoneessa, saunassa, vessassa, puku/olohuoneessa, varastossa ja työhuoneessa.
Toki olen pituudeltani vaan 1.70...
Mun mielestä on aika intiimin mukava fiilis näissä matalemmissakin tiloissa. Ehkä just kun huoneiden mittasuhteet vaikuttaa sopivilta (eli pienehköt huoneet/tilat ei ole korkeita) Nykyään kaikki tilat tehdään jotakuinkin samanluonteisiksi, vessakopinkin pitää olla 2,4 metrinen. Ehkä mä olen tunnelmoija, Tykkään kun eri kerroksissa on omanlaisensa fiilis. Joskus nimenomaan tuossa pienessä ja matalahkossa keltsun oleskeluhuoneessa on kaikkein mukavinta lueskella taikka ottaa pienet torkut. Se semmoinen kotoisa soppi.
http://howerblogi.blogspot.fi/2011/10/testi.html
Kyllä tässä maassa on paljon ihmisiä joille riittää aivan hyvin 2 metriä korkea huone vähemmän oleskeltavissa tiloissa.
Kyllä on kovat vaatimukset jos pitää huoneen olla 2,4m korkea.
Me ollaan asuttu tässä talossa yli kymmenen vuotta. Olen 177cm pitkä ja olen käynyt suihkussa 185cm korkeassa tilassa. Vielä olen hengissä. Säästyy vettäkin kun ei ole katossa sitä pidikettä.
Meille kylläkin valmistuu varmaankin vuoden kuluessa maan päälle suihku ja saunatilat. Ihan hyvin voisin käydä lopun elämään tuossa matalassa kellarissa suihkussa jos pitäis.
Nyky hienostoihmisille pitää olla vähintään 5 metriä korkea olohuone ettei ahdista ja saa esitellä sitä muille.
Kyllä on kovat vaatimukset jos pitää huoneen olla 2,4m korkea.
Me ollaan asuttu tässä talossa yli kymmenen vuotta. Olen 177cm pitkä ja olen käynyt suihkussa 185cm korkeassa tilassa. Vielä olen hengissä. Säästyy vettäkin kun ei ole katossa sitä pidikettä.
Meille kylläkin valmistuu varmaankin vuoden kuluessa maan päälle suihku ja saunatilat. Ihan hyvin voisin käydä lopun elämään tuossa matalassa kellarissa suihkussa jos pitäis.
Nyky hienostoihmisille pitää olla vähintään 5 metriä korkea olohuone ettei ahdista ja saa esitellä sitä muille.
Niinpä. Olishan sitä korkeutta saanut jos:
-olisi jatkanut sokkelia
-olisi laskenut pohjaviemäriä ja laittanut pumppaamon
-pitäisi pohjavettä pumppaamalla luontaista tasoa matalammalla.
Hmm.. En edes harkinnut. Tyydyimme 188 matalaan saunaan, emäntä 168 ja mä 176.
-olisi jatkanut sokkelia
-olisi laskenut pohjaviemäriä ja laittanut pumppaamon
-pitäisi pohjavettä pumppaamalla luontaista tasoa matalammalla.
Hmm.. En edes harkinnut. Tyydyimme 188 matalaan saunaan, emäntä 168 ja mä 176.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kävin joskus viitisen vuotta tekemässä arviota talossa jossa oli tehty vintti isäntäperheen mittojen mukaan. Ne oli semmmoisia suunnilleen 160-senttisiä persjalkaisia molemmat, eikä niiden mielestä ollut ollenkaan paha että yläkerrassa oli harjan kohdalla seisomakorkeus 175 suunnilleen 40 cm leveältä alueelta ja lappeet lähti siitä sitten taittumaan alaspäin. Koko vintissä ei siis ollut paikkaa jossa olisin voinut seistä suorana, ja kämppää oli ostamassa vähän vaille 190 cm pitkä honkkeli.Juha_P kirjoitti:Hmm.. En edes harkinnut. Tyydyimme 188 matalaan saunaan, emäntä 168 ja mä 176.
Minimillä remppaaminen "oman mitan mukaan" voi olla joskus ihan OK, mutta ihmiset pakkaa venymään aina vanhempiaan pidemmäksi. Vaikkei jälleenmyyntiä ja tulevia honkkeli-ostajia ajattele, niin se on noloa kun jälkikasvulla on alvariinsa pää molleilla ja mustelmilla.
Alkuperäiselle kysyjälle vastaisin, että olisi varmaan viisaampaa piikata vanha laatta pois, vähintään niin paljon että saisit vaihdettua lattian alta viemärin. Jos nyt teet rempan joka muuten olisi hyvä 30 vuotta, niin alkuperäiset viemärit on jokseenkin varmasti porsineet jo aiemmin ja lattiaa joutuisi kuitenkin aukomaan korjauksen vuoksi. Tämä siis oletuksella että talo on 40-50-luvulla tehty ja viemäreitä ei ole vielä talon alta vaihdettu. Kustannuksia hyvin tekemisestä tulisi vain laatan pois viennin verran. Tuommoista vanhaa laattaa purkaa sukkelaan, pois kantamisessa on tietysti oma hommansa. Lisäksi saisit tarvittaessa vähän paksummasti eristettä kerralla.
2000-huonekorkeudella kattoon on jo jokseenkin hankala tai mahdoton saada kattosuihkua ja vaikka tilassa voikin kävellä, niin itsensä pesemisestä tulee aikamoista nöyristelyä ja katon kolistelua. Ei tarvitsisi kuin 10-20 cm lisää, niin tilassa voi peseytyä ihan normaalisti.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Olihan se tietoista riskinottoa jälleenmynntiä ajatellen kun jätin huonekorkeuden entiselleen siihen pariin metriin. Tiputtaa kiinteistökuningatar Kaisan asiakkaista ainakin 20-90% veke. Sen lisäksi tippuu ostajaehdokkaista monta muutakin ryhmää pois useista syistä (ei oo nollaenergiatalo eikä sitä sun tätä).
Ihan hyvä, jos tehdään tilavampaa ja korkeampaa tilaa, mutta niinkuin JuhaP:lläkin, myös meillä se kaivaminen olisi teettänyt kohtuuttomasti omaa taikka vierastyötä ulkopuolella, sisäpuolella ja anturatasolla, KOKO kellarissa, pihalla ja vähintäänkin 10-15...20? tonnin ylimääräisen loven budjettiin.
Elikkä perikunta myynee kämpän persjalkaisille.
, on täällä ollut isompiakin ei-mitenkään-nöyrän-oloisia miehiä pesulla ja saunassa. Ei kukaan ole peseytymisen takia saanut kuhmuja otsaansa.
Kattosuihku? On mulla suihku seinässä kiinni olevassa tellingissä, ei tosin semmosta trendivempelettä josta vesi sataa 100% vertikaalisesti päälakeen kattopinnassa olevasta isosta suihkulähteestä. Kyllä se vesi suurinpiirtein yläviistosta taikka suurinpiirtein päähän kumminkin osuu...
Tule Pekka testaamaan.
Tapauskohtainen juttu se laatan purkaminen, viemärit ym. Viemäri meillä uusittiin roiloamalla.
Mutta duunin/rahan määrä kannattaa arvoida. Toki on hyvä jos kaiken tekee isommin ja paremmin.
Ihan hyvä, jos tehdään tilavampaa ja korkeampaa tilaa, mutta niinkuin JuhaP:lläkin, myös meillä se kaivaminen olisi teettänyt kohtuuttomasti omaa taikka vierastyötä ulkopuolella, sisäpuolella ja anturatasolla, KOKO kellarissa, pihalla ja vähintäänkin 10-15...20? tonnin ylimääräisen loven budjettiin.
Elikkä perikunta myynee kämpän persjalkaisille.
Ja höpö-höpö2000-huonekorkeudella kattoon on jo jokseenkin hankala tai mahdoton saada kattosuihkua ja vaikka tilassa voikin kävellä, niin itsensä pesemisestä tulee aikamoista nöyristelyä ja katon kolistelua.
Kattosuihku? On mulla suihku seinässä kiinni olevassa tellingissä, ei tosin semmosta trendivempelettä josta vesi sataa 100% vertikaalisesti päälakeen kattopinnassa olevasta isosta suihkulähteestä. Kyllä se vesi suurinpiirtein yläviistosta taikka suurinpiirtein päähän kumminkin osuu...
Tule Pekka testaamaan.
Tapauskohtainen juttu se laatan purkaminen, viemärit ym. Viemäri meillä uusittiin roiloamalla.
Mutta duunin/rahan määrä kannattaa arvoida. Toki on hyvä jos kaiken tekee isommin ja paremmin.
Tokihan jokainen sentti, joka kohtuudella löytyy, kannattaa ottaa käyttöön. Siina Pekka on oikeassa. Jossain vaan kulkee raja, jonka jäkeen sentit maksaa kohtuuttomasti rahaa, aikaa ja työtä. Meillä se raja oli valitettavasti vain 188cm. Taloa ostettaessa kellarin korkeusrajoitteet oli toki tiedossa.
Omaan käyttöön saunaa tein ja meille se korkeus riittää. Aikalailla minimeillä mennään, se täytyy myöntää.
Jälleenmyyntiarvon kasvattaminen ei kuitenkaan ollut riittävä motivaattori budjetin kolminkertaistamiseen.
Jokainen tekee toki omat ratkaisunsa päälaen korkeuden ja lompakon mukaan.
Omaan käyttöön saunaa tein ja meille se korkeus riittää. Aikalailla minimeillä mennään, se täytyy myöntää.
Jälleenmyyntiarvon kasvattaminen ei kuitenkaan ollut riittävä motivaattori budjetin kolminkertaistamiseen.
Jokainen tekee toki omat ratkaisunsa päälaen korkeuden ja lompakon mukaan.
kiitos kommenteista.
1) viemäristä. alkuperäiset sisäputket olivat niin hyviä etten ole asiaa harkinnut. vaihdoin nyt vanhat paremmat viemärit pois. paljon paksumpaa ainetta kuin nykyiset putket.
2) jälleenmyyntiarvo. en usko että rintamamiestaloon kannattaa investoida jälleenmyyntiarvon takia.
3) lattian piikkaaminen. luin jonkun artikkelin jossa lattiaa vietiin pois 7 autokuormaa. meillä jää väliin. haluamme nopeasti valmista ja muuttamaan. lapsille lämmintä kellariin. suikussa taisi olla se 220 joten siellä kellari siis 207 eristyksen jälkeen.
voisiko valua tehdä vähemmän, esim. 5 cm?
terv sepi
1) viemäristä. alkuperäiset sisäputket olivat niin hyviä etten ole asiaa harkinnut. vaihdoin nyt vanhat paremmat viemärit pois. paljon paksumpaa ainetta kuin nykyiset putket.
2) jälleenmyyntiarvo. en usko että rintamamiestaloon kannattaa investoida jälleenmyyntiarvon takia.
3) lattian piikkaaminen. luin jonkun artikkelin jossa lattiaa vietiin pois 7 autokuormaa. meillä jää väliin. haluamme nopeasti valmista ja muuttamaan. lapsille lämmintä kellariin. suikussa taisi olla se 220 joten siellä kellari siis 207 eristyksen jälkeen.
voisiko valua tehdä vähemmän, esim. 5 cm?
terv sepi
Alkaa se 5 senttiä olla nihkeänlainen paksuus. Parempi käyttää 2-3 lisäsenttiä betoniin kuin ilmatilaan. Kyllä siellä perusihminen mahtuu olemaan ilman suurempia ahdistuskohtauksia.
Oliko tuohon laattaan tarkoitus laittaa joku lämmitys?
Oliko tuohon laattaan tarkoitus laittaa joku lämmitys?
- vesahy
- Jäsen

Sarjassa hulluja ideoita: jospa piikkaisi vain siihen suihkun kohdalle syvennyksen? Suihkuttelija siis seisoisi kymmensenttisessä kuopassa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kyse on useimmiten kokonaisuudesta; esim. salaojat on (niinkuin meilläkin) siinä korossa kuin ovat jne. Ei pienen montun tekeminen ole mikään pikkujuttu kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Juuri siksi en ryhtynyt reilun 12m2:n pesuosaston tekemisen takia tolkuttoman massiiviisiin työsuorituksiin sisällä ja ulkona.vesahy kirjoitti:Sarjassa hulluja ideoita: jospa piikkaisi vain siihen suihkun kohdalle syvennyksen? Suihkuttelija siis seisoisi kymmensenttisessä kuopassa?
...Jessus sentään; kahdessa metrissä mahtuu kyllä peseytymään ja vaikka soittamaan mandoliinia samaan aikaan.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
...paitsi jos on itse kaksimetrinen.
Me hyljättiin kotia etsiskellessämme niin monta taloa joko liian matalan kellarin tai liian matalan vintin takia, että täytyy tunnustaa useampaan otteeseen ärisseeni että mitä nämä urpot on oikein ajatelleet kun ovat tämän vintin/kellarin tällaiseksi rempanneet...
Mutta minä olen saman pituinen kuin suomalainen keskivertomies ja puoliso on sen pari metriä, että ehkä me olemme vähemmistöä tuossa kohtaa. Meillä on kellari 220, naapurissa niukin naukin se 200, ja kyllä tuo siippa siellä saunoo ja suihkuttelee pää kenossa kärsivän näköisenä.
No, komppaan kyllä ehdottomasti sitä, että järkevät kustannukset, järkevä työmäärä ja järkevä lopputulos edellyttävät yleensä jossain kohtaa kompromisseja. Varsinkin jos on tuo lapsi- ja muuttoaspekti.
Me hyljättiin kotia etsiskellessämme niin monta taloa joko liian matalan kellarin tai liian matalan vintin takia, että täytyy tunnustaa useampaan otteeseen ärisseeni että mitä nämä urpot on oikein ajatelleet kun ovat tämän vintin/kellarin tällaiseksi rempanneet...
No, komppaan kyllä ehdottomasti sitä, että järkevät kustannukset, järkevä työmäärä ja järkevä lopputulos edellyttävät yleensä jossain kohtaa kompromisseja. Varsinkin jos on tuo lapsi- ja muuttoaspekti.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Sama mietintä meilläkin. Jos laitetaan 200 milliä eristystä saadaan lattialämmitys mutta huonekorkeus kärsii. Jos vain 100-150 milliä saadaan korkeutta lisää. Ja se pitäisi päättää noin niinkuin nyt 
-
lehmikangas
- Jäsen

Itsellä ei ole kellarillista taloa. Mutta itse kallistuisin kyllä mielummin korkeamman tilan puoleen, kuin että yrittäisin väkisin saada tuollaiseen tilaan lattialämmityksen.
Toisaalta, jos suihkussa loppuu korkeus, niin jakkara alle ja istumaan.
Toisaalta, jos suihkussa loppuu korkeus, niin jakkara alle ja istumaan.