Kellarin lattialämmitys
Kellarin lattialämmitys
Kyselen taas kun en tiedä. Onko mitään ideaa laittaa lattialämmitystä vain saunan lattiaan? Sauna siis omassa nurkassaan n. 16 neliöisessä kellarin huoneessa. Vai yrittääkö se muutaman neliön kokoiselle alalle laitettu sähkökaapeli lämmittää koko 16 neliön laattaa? Ajatuksena tässä saada varpaiden alle mukavuuslämpö joka samalla kuivaa kiukaalle heitetyt vesiroiskeet. Emme siis vielä tiedä laitammeko koko lattian alalle lattialämmitystä kun eristepaksuus on vähän siinä ja tässä, ehkä 150 (100Fuktisolia ja 50 EPS) ja siksi tuumailemme että josko vain saunan lattiaan kaapelia varpaita lämmittämään.
Re: Kellarin lattialämmitys
minä laittaisin kaapelit kaikkiin huoneisiin. eri piireille toki, niin voi sitten pitää tarpeen mukaan lämmitystä. auttaa paljon laatan kuivana pitämisessä vaikka pitäisit ihan pientä peruslämpöä päällä.
-
lehmikangas
- Jäsen

Saunan lattialle mukavuuslämpö? Jotenkin näkisin tuon turhaksi. Eiköhän se kiuas lämmitä sitä saunaa sen verran että ei niin varpaitakaan palele. Ja jälkilämpö kyllä kuivaa sitä lattiaakin. Lisäksi, ei kai siellä saunan lattialla niin paljoa seisoskella? Mielummin vaikka se pesuhuoneen lattia kuin saunan, jos vaan toinen tulee tehtyä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Onko teillä siis sauna ja peseytymistila yhtä ja samaa vai pesuhuone erikseen? En minäkään saunaan kyllä rupeaisi lattialämmitystä laittamaan, se on siellä nähdäkseni ihan turha. Pesuhuone on eri asia, talvella voi olla inhan kylmä, jos on siis erikseen sauna ja tuo pesutila. Varsinkin silloin jos käy suihkussa ilman saunanlämmitystä. Mutta pelkän saunan, tai yhdistetyn sauna-pesutilan lattiaan ei kyllä tarvitse mukavuuden takia lämmitystä laittaa, jos talvella tuntuu laatta kylmältä niin joku puu- tai muovimatto ajaa saman asian. Ja ainakin meillä sauna kuivuu parissa tunnissa kiukaaseen pari kalikkaa heittämällä saunomisen jälkeen.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Mielipiteitä moneen suuntaan... Minä laittaisin, ja laitoinkin. Sen verran kosteusasioilla olen antanut itseni pelotuttaa, että ihan tuon kuivana pysymisen takia laitoin. Varsinkun kun maa talon alla on kovinkin kosteaa. Samalla vaivalla sai, eikä tuo kustannuksissa tunnu laittaessa tai käytettäessä.'Laurakaisa kirjoitti:En minäkään saunaan kyllä rupeaisi lattialämmitystä laittamaan, se on siellä nähdäkseni ihan turha.
Meillä ph, sauna ja khh kellarissa, kaikissa lattialämmitys.
Tämä nyt ei taas ole mistään oppikirjasta mutta minä tein niin, että sama lämmityskaapeli risteilee pesuhuoneessa ja saunassa. Pesuhuoneessa 15cm jaolla ja saunassa kiertäen vain kulkuväylän ja seinän vierustan lauteiden alla. Pesuhuone ja sauna on saman kokoiset mutta kaapelista n. 3/4 on pesuhuoneen puolella. Ja lattiatermostaatti luonnollisesti myös. Ideana saunan puolella on kuivaus ja kulkuväylällä mukavuus. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun.