Oulutapetti, korjaaminen vai uutta tilalle?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Oulutapetti, korjaaminen vai uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Tässä minun talossa on eteinen, molemmat vessat ja yläkerran porrashuoneen seinät päällytetty Oulutapetilla, ja siinähän on tietty elämisen jälkiä, on isoja noin pesuvadin kokoisia kupruja ja myös jokunen noin kananmunan kokoinen reikä. Onko kellään tietoa mistä tuota Oulutapettia voisi hankkia lisää paikkauksia varten?

Ja jos ei lisää saa niin onko kellään kokemusta miten tuota parhaiten lähtisi korjaamaan? Vinttikomeroiden seinillä on vähäsen samaa tavaraa maalaamattomana joten jos sitä ei koko seinää saa uusittua niin paikkamateriaalia reikiin ehkä liikenee, mutta miten sen saa näteimmin pysymään paikallaan?
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
tv43
Jäsen
Jäsen

Re: Oulutapetti, korjaaminen vai uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Olen kerran laittanut oulutapettia vuonna -63 . Minusta sitä ei voi
korjata . (Jos laittamani seinäkate sitten oli ko.tapettia )
Tuskin valmistetaankaan , kiinostaa mitä asiantuntijat sanovat .
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Se Oulutapetti on vissiin Enso-pahvia toiselta nimeltään, pahvia se siis on ja pinta on sellainen kohokuviollinen. Minusta se on maalattuna nättiä, vähän eläväisempi pinta kuin noissa keittiön ja kammareiden pinkopahviseinissä. Siksikin sen mielellään korjaisi. Jotta jos jollakulla on jotain kokemusta, ideaa, tietoa aiheesta niin kaikki kommentit ovat tervetulleita! :)
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Voisiko sitä paikata samalla tavalla kuin pinkopahviakin? Eihän se varsinaisesti muuten siitä eroa kuin että on paksumpaa, ja kuvio on eri. Eli sillä tavalla ohueksi revittyjä paperinpalasia liisteröimällä...en osaa selittää, mutta Museoviraston korjauskortissa on ainakin ylimalkaiset ohjeet:

http://www.nba.fi/fi/File/133/korjauskortti-18.pdf

Meillä on vessan seinät koostettu mitä ilmeisemmin kaikista mahdollisista jämäpaloista ja siellä on pinkopahvia ja paksumpaa Enso-pahvia tms. sekaisin. Olen käynyt jaakobinpainia itseni kanssa siitä, pitäisikö nuo seinät pahvittaa uudelleen vessaremontin yhteydessä kun niissä on tosi rumia reikiä jotka on tulleet kun vessan kautta on vedetty viereiseen jälkikäteen tehtyyn suihkupömpeliin valot, mutta olen tullut siihen tulokseen että pahvit säästetään, reijät paikataan ja ilme ehostetaan maalaamalla. Olkoon vessan seinä muistona ajasta, jolloin ei marssittu rautakauppaan ja otettu sitä pinnoitetta mikä eniten miellytti.Tuota museoviraston ohjetta ainakin itse aion soveltaa paikkuuhommissa. Jäähän ne paikat näkyviin maalin alta jos on isompia reikiä, mutta mitä siitä. Elettyä elämää.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Meilläkin on tuota paffia, tai ainakin jotain sellaista ruutukuvioista materiaalia tulevan entisen vessan seinissä ("tuleva entinen" = suunnitelmissa purkaa eteiseen jälkikäteen tehty vessakoppi jonka paikalla piirustuksissa on pieni pönttöuuni).

Sen verran olen materiaalia tutkinut, että uskaltaisin ehdottaa seuraavanlaista korjausta:

Ota reilunkokoinen paikkapala, kananmunankokoista reikää varten ehkä vaaksan mittainen pyörylä. Revi pahvia "halki", siis siten että se ohenee reunoja kohti niin että aivan reunoissa on jäljellä vain ohut pintakerros, keskeltä saa ja kannattaa jättää paksuksi. Jos ei repeä nätisti, niin ehkä sitten vaikka hiekkapaperilla tms ohennat reunat loivasti.

Sovita paikkapalaa seinässä olevan reiän päälle ja hahmottele paikkapalan muotoa ja mittaa seinään vaikka lyijykynällä. Nyt revi/hio reiän ympärystää vastaavalla tavalla, eli niin että reiän reunoihin jää jäljelle pelkkä pohjakerros, ja hahmottelemasi lyijykynäkehän lähellä (sisäpuolella) pahvin pinta on lähes koskematon. Sovittele ja revi/nyhdä/hio kunnes tuntuu siltä että paikkapala istuu paikoilleen mahdollisimman hyvin.

Sitten vaan liimaat palan paikalleen, varmaan liisteri olisi tähän sopivaa, sillai reilusti sutien ja antamalla ekan satsin imeytyä sekä paikkapalaan että repimääsi kohtaan. Taputtele pala paikalleen niin että ruutukuviot mätsää toisiinsa ja toivo parasta, ja lopuksi tietenkin maali päälle.

Ja jos ei onnistu, niin aina voi ripustaa taulun tai valokuvan siihen päälle :lol:

Tosiaankaan en ole tätä itse kokeillut, mutta jos olisi tarvis, niin jotenkin näin lähtisin yrittämään.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Vastaa Viestiin