Kiitos jo etukäteen vastauksista ja joku kokeneempi varmasti jo tekstistä huomaa että olen aika vihreä näissä hommissa vielä
Ulkoverhouksen vaihto ja lisäeristys.
-
guarterpounder
- Uusi jäsen
Ulkoverhouksen vaihto ja lisäeristys.
Eli suunnitelmissa on vanhan laudoituksen purku sekä ulkopuolinen lisäeristäminen. Tällä hetkellä vinolaudoituksen päällä tervapaperi ja siinä ilman ilmarakoa pystylaudoitus ja rimat. Seinissä luultavimmin puruerisrys. Tarkoitus on repiä kaikki pois vinolaudoitukseen asti jonka jälkeen korjata vauriot seinissä ( jos ja kun niitä löytyy ). Sitten laitan suoraan vinolaudoituksen päälle isoverin RKL-31 tuulensuojaeristettä 50mm. Sen päälle koolaus ja uusi verhous. Miltä kuulostaa. Ja mainittakoon heti että vanha verhous on niin huonokuntoinen ja maalattu ties millä ja kuinka moneen kertaan niin sen purku on välttämätöntä. Olisiko tarpeen laittaa ennen koolausta villan päälle vielä tervapaperi tai joku muu "tuulensuojalisä" ? Aika paljon täällä on näemmä ollut juttua siitä että villaa ja vanhoja rakenteita ei kannattaisi sotkea keskenään, mutta kai tälläkin tavalla joku on taloaan eristellyt. Kaikki vinkit Ja ehdotukset tervetulleita. Mietin myös pelkkää tuulesuojalevyä vinolaudoituksen päälle mutta päädyin villaan. Seinien paksuus myös kasvaa jonkun verran ja sokkelin kasvattaminen tulee myös tarpeen. Sen ajattelin toteuttaa sokkelin pintaan asennettavalla finnfoam levyllä jonka päälle tulisi rouhepinnoitettu sokkelilevy. Tuleeko tällaiselle rempalle heti täystyrmäys vai onko valoa tunnelin päässä
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja joku kokeneempi varmasti jo tekstistä huomaa että olen aika vihreä näissä hommissa vielä
Re: Ulkoverhouksen vaihto ja lisäeristys.
Täällä samantapaisia projektia kellarillisen talon kohdalla suunnitelmissa/aloiteltu sokkelin osalta.
RKL-31 eristeessä taisi olla tuulensuoja mukana. Tuon eristeet vahvuus on nimenomaan siinä että tulee tehdyksi kaksi vaihetta kerralla, joten sen päälle ei kannata enää uutta kerrosta tuulensuojaa tehdä. Tähän löytyy myön kivivilla-pohjainen tuote.
Mikäli haluaa käyttää erillistä tuulensuojalevyä voi ottaa "normaalin" eristeen ilman tuulensuojaa, joka on hinnaltaan huomattavasti edullisempaa. Erillisen tuulensuojan käyttö tarkoittaa sitä että eriste voidaan valita vapaasti jolloin ekovillan levy-versio olisi varteenotettava vaihtoehto.
Seinän osalta olen itse kallistumassa paroc WPS linjalle, joskaan lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.
Sokkeliin löytyy myös vaihtoehtoja jotka sallivat kosteuden haihtumisen, finnfoamin ominaisuuksiin kun ei höyryn läpäisevyys kuulu (lue: jätä ostamatta tähän tarkoitukseen).
Itse olen noudattanut maxitin ohjetta eps + kolmikerrosrappaus (Seppo therm) jonka olen kokenut kohtuullisen helpoksi toteuttaa. Eps levyt saa seinään kiinni liimattua myös uretaaniliima vaahdolla. Kun ei levitä liimaa koko levyn alalta, jää pinta-alaa vielä seinän kuivumiseenkin.
Nämä visiot ovat palstaa aktiivisesti seuranneen remonti harrastelijan näkemyksiä. Varastossani olevan finnfoamin käytän laiturin ponttooneihin...
RKL-31 eristeessä taisi olla tuulensuoja mukana. Tuon eristeet vahvuus on nimenomaan siinä että tulee tehdyksi kaksi vaihetta kerralla, joten sen päälle ei kannata enää uutta kerrosta tuulensuojaa tehdä. Tähän löytyy myön kivivilla-pohjainen tuote.
Mikäli haluaa käyttää erillistä tuulensuojalevyä voi ottaa "normaalin" eristeen ilman tuulensuojaa, joka on hinnaltaan huomattavasti edullisempaa. Erillisen tuulensuojan käyttö tarkoittaa sitä että eriste voidaan valita vapaasti jolloin ekovillan levy-versio olisi varteenotettava vaihtoehto.
Seinän osalta olen itse kallistumassa paroc WPS linjalle, joskaan lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.
Sokkeliin löytyy myös vaihtoehtoja jotka sallivat kosteuden haihtumisen, finnfoamin ominaisuuksiin kun ei höyryn läpäisevyys kuulu (lue: jätä ostamatta tähän tarkoitukseen).
Itse olen noudattanut maxitin ohjetta eps + kolmikerrosrappaus (Seppo therm) jonka olen kokenut kohtuullisen helpoksi toteuttaa. Eps levyt saa seinään kiinni liimattua myös uretaaniliima vaahdolla. Kun ei levitä liimaa koko levyn alalta, jää pinta-alaa vielä seinän kuivumiseenkin.
Nämä visiot ovat palstaa aktiivisesti seuranneen remonti harrastelijan näkemyksiä. Varastossani olevan finnfoamin käytän laiturin ponttooneihin...
-
guarterpounder
- Uusi jäsen
Isoverilta löytyy tähän hommaan ainakin kaksi erillaista eristettä. On tuo itse suunnittelemani tavallinen RKL-31 joka on lasikuitumatto pintainen kovavilla. Toinen vaihtoehto olisi ollut RKL-31 Facade jossa on ns.tuulensuojapinnoite. Jälkimmäinen on tuplaten kalliinpaa kuin perusvilla niin hylkäsin sen. Olisiko siis tuon suunnittelemani villan päälle esim. tervapaperi hyvä lisä. Ja sokkelista vielä. Meillä on noin 0.5-1.0 metriä korkea tuulettuva alapohja. Tuleeko sokkelista kosteutta niin paljon läpi ettei finnfoamia voi käyttää? Ja kiitos Blackille asiallisesta vastauksesta :)
Kannattaisko miettiä niitä hengittäviä eristeitä?
Toteat: "Aika paljon täällä on näemmä ollut juttua siitä että villaa ja vanhoja rakenteita ei kannattaisi sotkea keskenään, mutta kai tälläkin tavalla joku on taloaan eristellyt." On varmaan, mutta onko se järkevää? Juuri olen omasta talosta bitumikermin aiheuttamat vauriot korjannut seinistä (laho), kivivillan aiheuttaman vauriot kuistin katosta (home). Totuuden nimissä ei nuo ole olleet syyllisiä, vaan vesi. Mutta, toisenlainen rakentaminen olisi nuokin ongelmat tehneet pienemmiksi... Eli kehoitan harkitsemaan. Ainakaan myyntivaltti tuo ei ole jatkossa.
Toteat: "Aika paljon täällä on näemmä ollut juttua siitä että villaa ja vanhoja rakenteita ei kannattaisi sotkea keskenään, mutta kai tälläkin tavalla joku on taloaan eristellyt." On varmaan, mutta onko se järkevää? Juuri olen omasta talosta bitumikermin aiheuttamat vauriot korjannut seinistä (laho), kivivillan aiheuttaman vauriot kuistin katosta (home). Totuuden nimissä ei nuo ole olleet syyllisiä, vaan vesi. Mutta, toisenlainen rakentaminen olisi nuokin ongelmat tehneet pienemmiksi... Eli kehoitan harkitsemaan. Ainakaan myyntivaltti tuo ei ole jatkossa.
Aika diplomaattisesti todettu. Minä olen nyt järjestäen poistanut kaikki uraanilevy, kivi/lasi- villan sekä muovit/foliot aina kun olen niihin törmännyt. Vaikka muitakin alueta on joskus kostunut (väristä päätellen), mutta vain alueet joilla on ollut edellä mainittuja materiaaleja ovat lahon tai muun "rihmaston" vahingoittamia. Että silleeKuvaja kirjoitti:Kannattaisko miettiä niitä hengittäviä eristeitä?
Tuokki
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Mineraalivillamiehet on sitä mieltä, että mineraalivillaisen seinärakenteen tulee noudattaa 5:1 -sääntöä eli sitä, että rakenteen sisäpinnassa tulee olla vähintään viisinkertainen vesihöyrynvastus ulkopintaan verrattuna, jottei (esim. lämpövuotojen kautta) rakenteeseen vuotavan lämpimän ilman kosteus tiivisty.
Tuo suunnittelemasi rakenne on jotakuinkin päinvastainen.
Ratkaisuna tarjotaan kunnollista höyrynsulkua sisäpuolelle, ja koneellisella ilmanvaihdolla kosteus pihalle, olkaa hyvä vaan. Mutta eristeteollisuushan sanoo lakimiestensä suulla ekovillaa vastaan käräjöidessään, että "hengittävillä rakenteilla ei ole mitään käytännön merkitystä".
Tuo suunnittelemasi rakenne on jotakuinkin päinvastainen.
Ratkaisuna tarjotaan kunnollista höyrynsulkua sisäpuolelle, ja koneellisella ilmanvaihdolla kosteus pihalle, olkaa hyvä vaan. Mutta eristeteollisuushan sanoo lakimiestensä suulla ekovillaa vastaan käräjöidessään, että "hengittävillä rakenteilla ei ole mitään käytännön merkitystä".
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Pitää yrittää välillä sanoa vähän nätimmin. Kirjotettu teksti on usein töykeämpää kuin tarkoittaakaan, kun siinä ei ilmeet ja tunne välity, kuten ihmiskontaktissa. Tulee helposti tulkittua vittuiluksi. Ja se ei ollut nyt tarkoitus. Kysyjällä on selkeästi joku syy, miksi meinaa villan laittaa. Ehkäpä joku hyvä kaveri joka "tietää paljon rakentamisesta" on neuvonut. Jos menee sanomaan, että nyt teet poika virheen, tulee tarkotuksetta vittuiltua ja haukuttua useampaa ihmistä.tuokki kirjoitti:Kuvaja kirjoitti:Kannattaisko miettiä niitä hengittäviä eristeitä?
Aika diplomaattisesti todettu. Minä olen nyt järjestäen poistanut kaikki uraanilevy, kivi/lasi- villan sekä muovit/foliot aina kun olen niihin törmännyt. Vaikka muitakin alueta on joskus kostunut (väristä päätellen), mutta vain alueet joilla on ollut edellä mainittuja materiaaleja ovat lahon tai muun "rihmaston" vahingoittamia. Että sillee![]()
Tuokki
Mutta kuten jo edellekin mainittiin, niin rakenteen pitäisi harventua ulospäin. Se villa on "villamiesten" mielestä paras eriste, kun se ei homehdu ja näin ollen rakenteen homehtuessa vika ei ole villan vaan muun rakenteen. Eli ei villassa mitään vikaa ole, vaan siinä rakennuksessa johon se villa laitetaan... Hengittävissä eristeissä on se hienous, että antavat vähän anteeksi. Eli jos rakenteisiin joutuu hetkellisesti ylimääräistä kosteutta, niin se pääsee leviämään ja haihtumaan (hengittävä rakenne) ja mahdollisesti ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa. Jos siellä onkin villa vastassa, joka ei ota kosteutta vastaan, tarkoittaa se sitä, että kosteus jää lepäämään villaa vasten pidemmäksi aikaa, jolloin mikrobeilla on aikaa ryhty jylläämään ja tuloksena voi olla hometta.
Tosiaan, omakin taloni oli kestänyt oman aikansa rakennusvirhettä ja ylimääräistä kosteuskuormitusta 60 vuotta homehtumatta. Ulkoverhoiluna oli rappaus. Suoraan rappauksen takana oli bitumikermi. Ja ilmarakoa ei ollut. Rakenne hengitti sisään päin (onneksi ei ollut vanhoja muovitapetteja!) ja pääsi näin kuivumaan, mutta bitumikermiä vasten oleva vinolaudoitus lahosi pystyn kohdalta, josta kuivasi hitaiten.
Eli vielä kerran. Jos seinäsi hengittävät sisään päin, aiheuttaa villat ongelmia viimeistään vuosien kuluessa. Jos sisälle tulee jokin tiivis rakenne (vaikka myöhemmän remontin yhteydessä) voi se nopeuttaa ongelmien esiintymistä.
Edelleen kehoitan harkitsemaan. Ei muitakaan puuesineitä yleensä korjata/paikata muovilla ja lasilla.
-
guarterpounder
- Uusi jäsen
Nyt purkuhommat edistynyt sen verran että ulkoverhoilu on poistettu ymp. taloa kokonaan. Yksi seinä oli yllätyksiä täynnä. Oli joskus muinoin laitettu joku hemmetin "kovalevybitumihässäkkä" vinolaudoituksen päälle ja hengittävyys ollut seinän kunnosta päätellen heikkoa. Palkkasin sitten kaverin tähän hommaan auttamaan joka jo toisessa polvessa tekee taloremontteja. Sanoi het et vinolaudoitus helv...iin ja purut myös. Pakko se on nähdä mitä se sisällään pitää. Vinolaudoitukset siis todella haperoita. Ensi "kaiveluilla" vaikuttaa siltä että runkotolpat ( osa vaihdettava ) ovat ottaneet eniten siipeensä mutta sisäpuolinen laudoitus hyvässä kunnossa. Eristeistä kaveri sanoi alkuunsa sen verran että seinän sisälle ehdottomasti EI lasi/kivivillaa... Sanoi silti että mahdollisesti aivan ulommaisena eli vinolaudoituksen päälle ed.mainitsemani kovavilla voisi käydä jolloin "kasepiste" tällä seinän paksuudella ei keerry seinän sisälle??? Hän kuitenkin lupasi ottaa vielä selvää kolleegaltaan joka enemmänkin on korjaillut rintsikoita. Harmi vaan jos villaa ei sopisi käyttää sillä pihassa on isoveria 170m2 (sain puol ilmaseks). Jos kuitenkin sen käyttö katsotaan sopimattomaksi niin ehkä runko leijona tms. Tulisi kysymykseen. Seinän sisälle siis nyt olisi tulossa ekovillaa 100mm. Ehkä budjetista riipppuen sama toimenpide eli uloimman vinolaudoituksen purku ja "ekovilloitus" tulee kysymykseen kaikissa seinissä. Jos näin tehdään niin millainen laudoitus olis helpoin tehdä villan päälle eli vinolaudoitus niinkuin ennenkin vaiko mitä??? Silti pikkaisen ristiriitaisesti oli puolet seinästä villoitettu lasivillalla ja kaikki tavara sisältä ulos asti riihikuivaa ja priimakuntoista
tosin olihan tuon huonon osankin purut yms.kuivia ja jannu sanoi et kyl tää vahinko on tapahtunut jo aikaa sitten. Ja jos kommentoijat Pelkää et et otan vittuiluna postauksia niin no hätä. Siks mä tänne viestiä laitoi et saisin infoa asioista eli asialliset helppiviestit enemmän kuin tervetulleita :)