Kusettaako sähkömies?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Kusettaako sähkömies?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Oleellista ydinkysymyksen, "kusettaako sähkömies?", pohdinnassa on myös se mitä tarvikelaskutuksesta on sovittu.
Jos ei ole sovittu erikseen mitään niin mielestäni ei kuseta, koska yrittäjä, kauppias, saa jälleenmyydä tuotteitaan sillä hinnalla millä ne kaupaksi menevät.

Kusettaako S-market jos sen makkarapaketti maksaa enemmän kuin Lidlin?

Jos taas on sovittu tyyliin: "markkinoiden halvimmat tarvikkeet, hintatakuulla" niin sitten kusettaa.

Asiakas toki saa äänestää jaloillaan (puhelimellaan) ja ottaa tavaran ja tekijän sieltä mistä halvimmalla saa. viini
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Joopa joo, meitsi on itse yksityisyrittäjä, ja meit on kahta sorttia: me jotka tehdään tarjous, jossa pysytään ja ilmoitetaan jos kustanuksissa tulee merkittävää heittoa, ja sit ne jotka laskuttaa kaikesta työstä ja materiaalista ylihintaa, ja vielä joka hommasta pari tuntia ekstraa.

Räikeimmät tuttavapiirissä tulleet tapaukset on 30% enemmän työtä kuin mitä tuntikirjanpito kertoo - niitähän sit selitellään, kävin hakemassa sitä ja tätä ja sitten meni aikaa siihen ja tähän ja vielä tohonkin. Mulla on sujunut aina hommat hyvin ammattimiesten (sähkömies, putkimies, raksaveikot) kanssa kun olen ottanut puheeksi hommaa sovittaessa, että "hankitteko kamat te vai minä, ja maksaako tarvikkeitten hommaaminen teidän toimestanne mitä?"

Jotain tavaraa on autossa valmiina, jotain joutuu hankkimaan maailmalta, tulevan kylppäriremontin kaiken hankin itse, sillä 2 kpl yrittäjäsällejä ymmärtää tarjouksessaan sen, että minä sitten tuon tullessani tai lähden hakemaan sitä mitä puuttuu.. Ja isoissa hankinnoissa - esim sähkökaappi - kannattaa kysyä yrittäjän hintaa ja verrata millä hinnalla löytyy mualimalta, monen sadan euron ostoksessa voip säästää pitkän pennin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
hullusavolainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hullusavolainen »

On ihan normia että otetaan hiukan isompaa hintaa koska kuitenkin omaa aikaa menee osien hankkimiseen. Lisäksi kaikki pikku nippelit ja liittimet maksavat yllättävän paljon, ja niitähän menee rasioihin. Itse huomasin tämän ostaessa LVI tarvikkeita.
Saattaa myös olla että se sähkäri ostaa kerralla enempi tavaraa ja pitää kamoja varastossa. Ottaa sieltä siten tarpeen vaatiessa. Tuolloin laskutus menee näppituttumalla. Itse en sähkömiehistä valita, koska oman kokemuksen mukaan antavat pirun hyviä neuvoja valaistuksen ja rasioiden suhteen. Sähkösuunitelmat ovat monesti niin perus shittiä..

Kertaan muiden sanoja. Jos saat laadukasta työtä niin maksa vain kiltisti. Jos et niin vaihda kaveria. Seuraava sähkäri saattaa olla aivan toisenlainen kaveri. Lisäksi monia ei kiinnosta ottaa kesken eräisiä töitä haltuunsa. Tässä takana piilee vastuut töiden rajapinnoista.

ps. jos et ole sähköalalla niin luultavasti sinun oma arvio heittää kustannuksista :-D
Joskus kaikki suvun kierous ja hulluus pesiytyy yhdessä ihmisessä..noista se savolainen virtansa ammentaa, kun alkaa rakentamaan..
Piheys on suuri, ja hartiat pienet, mutt kaikki se pitää itse vääntää, ja toisinaan kääntää.
hullusavolainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hullusavolainen »

Ai niin se unohtui sanoa että aina kannattaa kysyä kustannusarviota. Kustannusarvio ei saa ylittyä kovinkaan paljoa luvatusta.
Itse tein aikoinaan kirjallisen sopimuksen johon sisältyi kaikki, suunitelmista toteutukseen. Lisätöistä veloitettin erikseen. Sopimukseen kirjattiin kaikkien huoneiden hankinnat. Hinta kuulosti aluksi suolaisesta mutta lopuksi olikin varsin edullinen, kun mietin mitä kaikkea sain siihen ja kuulin mitä muut ovat maksaneet :-)
Joskus kaikki suvun kierous ja hulluus pesiytyy yhdessä ihmisessä..noista se savolainen virtansa ammentaa, kun alkaa rakentamaan..
Piheys on suuri, ja hartiat pienet, mutt kaikki se pitää itse vääntää, ja toisinaan kääntää.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Moro,

Sen haluaisin sanoa, että ei kiinteistösähköasennuksessa ne nippelit niin kauheasti tee hintaan lisää, mutta LVI puolella kyllä. Itse sain tämän karvaasti kokea kattilanvaihdon yhteydessä kun olin laskenut hintoja vain tyyli shuntti ja moottoriventtiili x2kpl xxx€ ja blaa blaa... Esim. puristusliittimien kulmista yms tuli yllättävän kova hinta loppulaskussa ja tarvikkeet maksoin suoraan LVI tukkurille

Terv Tommi
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tää on aika yleinen tapa, myös putkarit tekee samaa eli tarvikkeet laskutetaan ovh hinnoin ja silloin siitä tulee tuplakate. Jos ei ole mitääetukäteen. Sopinut niin hankalaa siitä on reklamoida mutta usein nuo ovh:t ovat jopa yli rautakauppojen hyllyjintojen ja silloin niistä kannattaa vähän keskustella.
Töissä yritti yksi maan suurimmista putkifirmoista kusettaa, kiertovesipumpun hinta oli laskussa tonnin Hesassa tehdyssä hommassa, kysyin hintaa luottoputkarilta Turusta ja lisäksi K-Raudasta kun sattui olemaan sinne asiaa, alle 300 molemmissa. Reklamoin ja tippui siitä sentään puolet mutta hankala tilanne kun pumppu oli jo paikoillaan. Tässä kävi niin, että pumppu hajosi viikonloppuna ja päivystävä huoltomies tilasi korjauksen kysymättä hintoja. Kuulemma kyseinen yritys on joutunut vetäytymään muutamilta paikkakunnilta kun on hommat loppunut, en yhtään ihmettele.

Edit: pahotelen etä tekstisä ilmene kirotusvihreitä, tää kosketusnäytölle naputtaminen ei oikein luonnista kunnolla...
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Tuo Petterin kuvaus kuulostaa juuri siltä kuin minkä käsityksen itse olen saanut täällä mm. (sähkö)firmojen toimintaperiaatteista ja etiikasta. Ja laitetaan tämä nyt tähän, kun jotain siihen voi tosiaan itsekin omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Eli meillähän teki töitä useampi sähkäri kahden eri firman nimiin, kun teimme alakerran sähköremonttia Ensimmäisen sähköurakoitsijan työnjohtajan kanssa kävin aika tarkkaa sähköpostiviestintää ennen kuin päästin ne hommiin ja valitsin heidät. Eli googlailin juuri pistorasioiden ja osien hintoja ja pyysin hintatietoja myös häneltä (esim. ryhmäkeskuksen hinnan osasi vetää hihasta). Itse lähetin hänelle linkin yhteen nettifirman sivuille, jossa olin huomannut ne renovan rasiat halvimmaksi. Jne. Asia hoitui hienosti siiheksi asti kunnes firma meni konkurssiin / fuusioitui isompaan tai jotain muuta yritysjärjestelyä, jonka johdosta suurin osa osaavista ja kokeneista sähkömiehistä jätti firman (liekö työehdot eivät enää miellyttäneet tms.) ja niin teki tämä meidänkin talon asioita luotsannut mies. Laskut olivat asiallisia ja tarvikkeiden hintoihin oli laitettu 30% alennus listahintaan, koska sähkömies halusi hakea tavarat itse lähitukusta, jossa olivat tottuneet asioimaan. Eli tarvikkeet saimme edullisesti ja tunnitkin vastasivat omia laskujani heidän käynneistään ja tehdystä työstä, vaikken itse paikalla aina pystynyt olemaankaan. Toista meininkiä osoitti sitten toinen firma, joka tuli jatkamaan sähkötöitä, veti johdot putkiin ja asensi pintahärpäkkeet. Aivan tolkutonta vedätystä ja hidastelua tuntityössä (mm. puhelimeen puhumista yksityisasioista + ylimääräisi tunteja), koska alun hinta-arvioita ei oltu voitu tehdä mm. vanhojen kierrätysosien (kytkimet) kanssa (ja muuta selitystä). Tulivat (firman omistajasähkömies) kyllä paikalle mm. kaappien asennusten takia (esim. että liesituuletinkaappi ja sen johdotukset saatiin eri aikaan asennettua käyttöön kun muut pintakytkennät jne) ja pariin osaan menneen arvioinnin vuoksi, mutta tunteja oli mielestäni 30% liikaa kuin mitä itse havainnoin heidän olleen paikalla. Lisäksi tarvikkeet oli ihan listahinnoilla, ja ehkä enemmnkin (koska en tyhmyyttäni/ kiireessä) ehtinyt käymään juuri tätäkin asiaa uuden firman kanssa läpi ennen aloitusta. Mutta kaiken kaikkiaan koko show osoitti mielestäni huonoa työmoraalia ja ammattietiikkaa. Vaikka aluksi olimme tietysti vain olleet iloisia että joku otti vastaan työn, joka edellisiltä oli jäänyt tekemättä. Ja saatiinhan se loppuun siltä osin kuin pitikin.

Mutta mm. sähkötarkastuspöytäkirja/ käyttöönottotarkastus jäi uupumaan ymuuta yliolkaisuutta, jota vielä nyt vuoden perästä odotellaan. Että kyllä oli eroa työntekijöillä ja firmoilla. Eikä tämä ensimmäinenkään firma käsittääkeni mennyt konkkaan liian kuluttajaystävällisen laskutuksen/ tai hintakilpailun vuoksi vaan ilmeisesti koska joku (porukka?) oli tyrinyt jonkun ison työmaan, eli oli tehty jotain toisin kuin piti, josta sitten tuli vähän liian huikeahintaiseksi käynyt reklamaatio (joku linjasaneeraus kerrostalossa tms.) ja muuta oikeusriitaa.

No jatkoon pitää etsiä vielä kolmas firma, siis. Mutta kyllähän näitä sähköfirmoja näyttää riittävän. Onneksi meillä on ihan ässä ja edullinen putkimies, jota voidaan aina käyttää. Kun löytyisi vielä vastaavat joka ammattialalta.

Muoks: ainiin olihan siitä putkiinvedoista joku arvio, eli suullinen arvio oli että 8 tuntia menee kun johdot vedetään putkiin (kahdella seinällä, sis. myös varaukset viereisiin huoneisiin, eli ehkä pari putkea, joihin ei kuitenkaan sähköjä vedetty nyt), mutta siihen menikin 16h, eli kaksikertainen tuntimäärä. Ja selitys kuului, että niin, se oli 8h kahdelta mieheltä. Eli kannattaa pyytää nää epävirallisetkin arviot aina vähintään sähköpostilla että niitä voi tarvittaessa stekata, että minkälainen käsitys siitä syntyy. että onko kyse 8h työtunnista vai 16:sta.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

No niin saatiinhan se käyttöönottotarkastuskin kuntoon kun Tukesiin otettiin yhteyttä ja sen viraston nimi mainittiin s-postissa urakoitsijalle. Sieltä eivät kerenneet edes ottamaan yhteyttä suoraan yrittäjään, kun jo rupesi äänensävy muuttumaan yhteistyöhaluisemmaksi, eli tultiin tekemään tekemättäjääneet mittaukset ja paperi kopsahti tänään postiluukusta.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

tintu kirjoitti:Muoks: ainiin olihan siitä putkiinvedoista joku arvio, eli suullinen arvio oli että 8 tuntia menee kun johdot vedetään putkiin (kahdella seinällä, sis. myös varaukset viereisiin huoneisiin, eli ehkä pari putkea, joihin ei kuitenkaan sähköjä vedetty nyt), mutta siihen menikin 16h, eli kaksikertainen tuntimäärä. Ja selitys kuului, että niin, se oli 8h kahdelta mieheltä. Eli kannattaa pyytää nää epävirallisetkin arviot aina vähintään sähköpostilla että niitä voi tarvittaessa stekata, että minkälainen käsitys siitä syntyy. että onko kyse 8h työtunnista vai 16:sta.
Mulla kävi vähän vastaavasti kerran lvi-tyypin kanssa, toteutunu oli tuplasti arvion. Ja selitys juurikin tuo sama. Mun mielestä toi on jo selkee kusetuksen yritys, jos arviota pyydetään niin kyse on selkeesti siitä paljonko pitää maksaa, eikä sen monikerrasta sen mukaan montako ukkoa sattuukin työmaalle tulemaan.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
benicio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja benicio »

Pelkästään otsikon perusteella voi vastata: Aina.

Ei vaan, paikallinen sähköfirma on tehnyt aina sovitusti ja sovitulla hinnalla. Sehän oleellista on, mitä on sovittu.

Jos ketjun avaajan tapauksessa tuntihinta on ollut normaali n 40-45€/h, niin kantani on, että tarvikkeet pitäisi saada about omakustannehintaan, eli varmaan sähkökilkkeissä jotain 20-40% alennuksella. En oikein ymmärrä logiikkaa, että sähkömiehelle kuuluisi katteet vielä tarvikkeistakin. Toki tarvikkeiden hankintaan kulunut aika yms on laskutettavaa työaikaa, mutta ainakaan minun maksamillani tunneilla ei sitten haeta kenenkään muun tarvikkeita. :-).

Isommissakin rakennushankkeissa tämä lisä- ja muutostöiden hinnoittelu on ainainen riidanaihe, varsinkin sähkötöissä, jossa asentajille voidaan maksaa palkkaa jonain käsittämättömänä urakkapalkkaa per asennettu kaapelimetri, mutta rakennuttaja ei tietenkään tällaisiin riistohintoihin suostu.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

benicio kirjoitti: En oikein ymmärrä logiikkaa, että sähkömiehelle kuuluisi katteet vielä tarvikkeistakin.
Sähköurakoitsija taas ymmärtää sen logiikan vallan hyvin. Kumpi sitten on lopulta oikeassa?
Ottamatta nyt siihen kantaa, tarinan opetus lienee se, että sovitaan etukäteen tarpeeksi tarkasti laskutusperusteet ja hinnat. Paperilla tai vähintäin sähköpostilla.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Juha_P kirjoitti:
benicio kirjoitti: En oikein ymmärrä logiikkaa, että sähkömiehelle kuuluisi katteet vielä tarvikkeistakin.
Sähköurakoitsija taas ymmärtää sen logiikan vallan hyvin. Kumpi sitten on lopulta oikeassa?
Ottamatta nyt siihen kantaa, tarinan opetus lienee se, että sovitaan etukäteen tarpeeksi tarkasti laskutusperusteet ja hinnat. Paperilla tai vähintäin sähköpostilla.

Kaikestahan aina voittoa halutaan, mut mää ainakin mieluummin soisin että se voitto otettas siinä palkka rivillä eikä tarvikkeista, koska työstä saan kotitalousvähennyksen.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Khyron kirjoitti:.... mut mää ainakin mieluummin soisin että se voitto otettas siinä palkka rivillä eikä tarvikkeista, koska työstä saan kotitalousvähennyksen.
Ei mitenkään liity aiheeseen, mutta tämä lainaus osoittanee miksi kotitalousvähennys on syvältä suolesta terveen hinnoittelun (ja kilpailun) kannalta.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Joteskin tuntuu että tää nettimyynti sokassu ihmisten hintakäsitykset,netissä maksaa euron ja muualla kaksikin,mutta kun tulee kelvotonta/väärää tavaraa niin sako palautettua ja uutta tilalle SAMANA päivänä?
Tuo on aivan totta että ei ammattimiehillä ole aikaa surffailla netissä ja etsiä sitä halvinta katkasiaa asiakkaalleen,muutoin ei ne urakat valmistu koskaan!
Jostai pitää tinkiä jos homma käy se maksaa jos haluaa etsiä ja nuulailla niin hommat venyy,ja kun hidastuu ja venyy niin sekin sit maksaa kun toiset hommat ei enää hoidukkaan pois alta kun edellisetkin on kesken!
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Töissä olen monenkin putkarin ja sähkärin kanssa vääntänyt siitä, että asiakkaalta joka saa itsekin tavarat tukkuhintaan ei voi laskuttaa ovh-hintoja. Ne tekijät jotka ovat homman tajunneet tekevät yhä ja töiden määrä korvaa sen tavaroista saatavan katteen. Yksi oli sitä mieltä, että eihän pelkän työn laskuttamisella elä... Itse olen elänyt aikanaan vuosia juurikin pelkän työn laskuttamisella ja ihan hyvin meni.
Yksittäiselle henkilöasiakkaalle homma on toki eri ja onhan se kohtuullista että noista tarvikkeistakin laskutetaan. Kysehän on enemmänkin siitä paljonko niistä laskutetaan. Ja tosiaankin tämänkin ketju muistuttaa hyvin siitä, ettei mitään kannata teettää ilman, että pelisäännöt on yhdessä sovittu.
Yksi hyvä varoitusmerkki on halpa tuntihinta, silloin laskussa on äkkiä tunnit kertaa kaksi.

Edit: Ja yleensähän hyväsytty kauttalaskutus on omakustannus +12%. Eli siihen sähkärin/putkarin maksamaan tuo 12% nokiin eikä mitään ovh-laskuja. Usein alennukset on ainakin ovh-30%.
Vastaa Viestiin