Tuulensuojalevyt purun eristyspaperin päälle?
-
Villasukka12
- Uusi jäsen
Tuulensuojalevyt purun eristyspaperin päälle?
Meillä on jo ulkovuorauksen remontti aloitettu, joten kaipaisin pikaista apua. Talo piti vain maalata, mutta maalarit totesivat, että tuuletusvälin puuttumisen takia ulkolaudoitus kannattaa vaihtaa.
Ulkolaudoituksen poistamisen jälkeen vastassa on paksu paperi, jonka takana ovat purut. Sekä paperi että purut olivat kuivat. Nyt remontointia jatketaan siten, että päälle laitetaan standardi tuulensuojalevy (paksuus 1,2 cm) joka kiinnitetään rimoituksella ja nauloituksella. Rimoitukseen kiinnitetään ulkovuoripaneeli, joka maalataan Uula-petrooliöljymaalilla. Tässä ei varmasti kovin paljon mene pieleen - vanha eritysrakenne säilyy, eristys paranee hieman tuulensuojalevyn kautta ja lisäksi ulkovuorauslaudoitukselle saadaan aiemmin puuttunut tuuletus ?????
Ulkolaudoituksen poistamisen jälkeen vastassa on paksu paperi, jonka takana ovat purut. Sekä paperi että purut olivat kuivat. Nyt remontointia jatketaan siten, että päälle laitetaan standardi tuulensuojalevy (paksuus 1,2 cm) joka kiinnitetään rimoituksella ja nauloituksella. Rimoitukseen kiinnitetään ulkovuoripaneeli, joka maalataan Uula-petrooliöljymaalilla. Tässä ei varmasti kovin paljon mene pieleen - vanha eritysrakenne säilyy, eristys paranee hieman tuulensuojalevyn kautta ja lisäksi ulkovuorauslaudoitukselle saadaan aiemmin puuttunut tuuletus ?????
Re: Tuulensuojalevyt purun eristyspaperin päälle?
Lyhyesti. Ei pitäisi tulla ongelmaa rakenteen takia. Ainakaan minun mielestä.
-
Villasukka12
- Uusi jäsen
Kiitos vastauksesta! Ajatuksena oli myös, että koska purut ovat painuneet niin, että ylhäällä on jonkin verran tyhjää tilaa, niin tämä alue täytettäisiin villalla. Täällä keskusteluissa on kuitenkin varoitettu villasta - pitäisikö käyttää esim. pellavaa? (Kyllä, asiantuntemuksemme on tosiaan tätä luokkaa, ja siksi käytämmekin remonttifirmaa, mutta eipä niihinkään ihan sokeana varmaankaan kannata luottaa 
Ok rakenne, mutta itse laittaisim 2,2 tai 2,5 cm puukuitulevyn. Eristäisi paremmin ja olisi myös tukevampi kotelo puruille. Rimoituksessa pitää huomioida, että tuuletusväli jää riittävän leveäksi. Jopa risktiin koolausta käytetää (tuuletuksen varmistamiseksi), mutta tämä lisää helposti kyllä aika paljon seinän paksuutta.Villasukka12 kirjoitti: Ulkolaudoituksen poistamisen jälkeen vastassa on paksu paperi, jonka takana ovat purut. Sekä paperi että purut olivat kuivat. Nyt remontointia jatketaan siten, että päälle laitetaan standardi tuulensuojalevy (paksuus 1,2 cm) joka kiinnitetään rimoituksella ja nauloituksella. Rimoitukseen kiinnitetään ulkovuoripaneeli, joka maalataan Uula-petrooliöljymaalilla. Tässä ei varmasti kovin paljon mene pieleen - vanha eritysrakenne säilyy, eristys paranee hieman tuulensuojalevyn kautta ja lisäksi ulkovuorauslaudoitukselle saadaan aiemmin puuttunut tuuletus ?????
Tuokki
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Kannatan.tuokki kirjoitti:
Ok rakenne, mutta itse laittaisim 2,2 tai 2,5 cm puukuitulevyn.
Mutta nyt kuulosti siltä että "ulkoladoitus" ja sen mukana meni myös ulkokuoren vinolaudoitus?
Jos seinässä on nyt purupaperi ulommaisena puuttuu rakenteesta osa.
Tärkeä seinän vinojäykistäjä ja pitää korvata oikealla rakenteella. Ei missään nimessä 12 mm tuulensuojalevyllä....
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Pakko on kysyä että ei tullut maalareille mieleen maalata sitä teidän taloa sellaisella maalilla, jolle tuon tuuletusvälin puuttuminen ei ole ongelma..?Talo piti vain maalata, mutta maalarit totesivat, että tuuletusvälin puuttumisen takia ulkolaudoitus kannattaa vaihtaa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Villasukka12
- Uusi jäsen
Purettu (nyt siis menossa vasta ensimmäinen seinä) vain ulkolaudoitus. Ulkolaudoitus vaikuttaa alkuperöiseltä, meillä ei siis ilmeisesti ole ollut ollenkaan vinolaudoitusta? Voiko olla mahdollista? Kyseessä on sellainen pienemmän kokoinen rintamamiestalo, kylläkin 1,5-kerroksinen, vuonna 1956 rakennettu. Ikkunat ovat ainakin varmuudella alkuperäiset, joten niidenhän olisi pitänyt olla ulkonevat, jos jokin rakenne olisi seinistä myöhemmin poistettu?
Ulkolaudoitus oli tosiaan huonovointinen lateksimaalin takia, ja pelkäsimme jo pahinta purkamisvaiheessa, mutta puruja kasassa pitävä paperi sekä itse purut olivat aivan rutikuivat. Nyt on alhaalta päin purettu ja rakennettu: ensin tuulensuojalevy ja sitten pystysuuntaiset rimat, joiden leveys on 2 cm (joka siis jää tuuletusväliksi), päälle on laitettu vaakatasoon pohjamaalattua lautaa. Onkohan tuuletusväli riittävä? Lopuksi seinä maalataan Uulan petrooliöljymaalilla. Poistaisitteko sahanpurut ja vaihtaisitteko jonkin uuden eristeen tilalle?
Vielä olisi yksi kysymys: Purut ovat painuneet ylhäältä, remonttimiesten mukaan enemmän sivuilta kuin keskeltä. Mitä laittaisitte täydennykseksi, vai laittaisitteko mitään? Olemme asuneet talossa 7 vuotta, emmekä ole havainneet mitään kylmyyttä tai vetoa, lämmityskustannuksetkin ovat keskimääräiset.
Laurakaisa: Keskustelimme maalareiden kanssa pitkään asiasta, ja nytkin on harkinnassa, että muut seinät vain puhdistetaan ja maalataan uudelleen uulalla. Aloitimme huonoimmasta seinästä, sillä oli pelkona jopa, että kosteus on mennyt sisuksiin saakka. Seinästä olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa lautoja (ovat paneelilautoja, joiden irrottaminen keskeltä on kai aika vaikeaa, naulattu vielä varsin huolella
). Nyt siis laitettiin samanlainen laudoitus kuin muualla. Itseäni tuo ilmaraon puuttuminen huolestutti kuitenkin eniten.
Ja kiitos kovasti, että viitsitte vastata...
Ulkolaudoitus oli tosiaan huonovointinen lateksimaalin takia, ja pelkäsimme jo pahinta purkamisvaiheessa, mutta puruja kasassa pitävä paperi sekä itse purut olivat aivan rutikuivat. Nyt on alhaalta päin purettu ja rakennettu: ensin tuulensuojalevy ja sitten pystysuuntaiset rimat, joiden leveys on 2 cm (joka siis jää tuuletusväliksi), päälle on laitettu vaakatasoon pohjamaalattua lautaa. Onkohan tuuletusväli riittävä? Lopuksi seinä maalataan Uulan petrooliöljymaalilla. Poistaisitteko sahanpurut ja vaihtaisitteko jonkin uuden eristeen tilalle?
Vielä olisi yksi kysymys: Purut ovat painuneet ylhäältä, remonttimiesten mukaan enemmän sivuilta kuin keskeltä. Mitä laittaisitte täydennykseksi, vai laittaisitteko mitään? Olemme asuneet talossa 7 vuotta, emmekä ole havainneet mitään kylmyyttä tai vetoa, lämmityskustannuksetkin ovat keskimääräiset.
Laurakaisa: Keskustelimme maalareiden kanssa pitkään asiasta, ja nytkin on harkinnassa, että muut seinät vain puhdistetaan ja maalataan uudelleen uulalla. Aloitimme huonoimmasta seinästä, sillä oli pelkona jopa, että kosteus on mennyt sisuksiin saakka. Seinästä olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa lautoja (ovat paneelilautoja, joiden irrottaminen keskeltä on kai aika vaikeaa, naulattu vielä varsin huolella
Ja kiitos kovasti, että viitsitte vastata...
-
Villasukka12
- Uusi jäsen
Vielä tuosta tuuletusraosta: Ilmeisesti suurin osa rintamamiestaloista on rakennettu niin, että ilmarakoa ei ole. Kuitenkin esim. oman sotaveteraani-isoisäni itse rakentamassa talossa sellainen on. Isoisä ei ole enää tarkemmin kertomassa aiheesta, mutta muistan hänen aina jutustelleen naapuruston tunari-rakentajista - itse tietysti osasi mielestään parhaiten!
Nyt kun pohdinnan alla on loppujen seinien kohtalo, olisin todella kiitollinen mielipiteistänne sen suhteen, että riittääkö lateksin poistaminen ja uulalla maalaaminen, vai olisiko syytä saman tien uusia laudoitus niin, että saadaan samalla tehtyä ilmarako? Loppujen lopuksi hintaero ei ole merkittävä, työn osuus ensiksi mainitussa on sen verran suuri.
Nyt kun pohdinnan alla on loppujen seinien kohtalo, olisin todella kiitollinen mielipiteistänne sen suhteen, että riittääkö lateksin poistaminen ja uulalla maalaaminen, vai olisiko syytä saman tien uusia laudoitus niin, että saadaan samalla tehtyä ilmarako? Loppujen lopuksi hintaero ei ole merkittävä, työn osuus ensiksi mainitussa on sen verran suuri.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Tuuletusvälin puuttuminen oli oman aikansa rakennustapa. Koska tuuletusvälittömät talot eivät ole järjestään lahonneet pystyyn, ei tuo rakenne mikään täysi susi ole vaikka toki se ilmarako sinne kannattaa lisätä jos siihen on remontin yhteydessä mahdollisuus. Minusta on sen sijaan sulaa hulluutta pelkän tuuletusvälittömyyden takia ruveta seiniä vaihtamaan, jos mitään varsinaista ongelmaa siitä ei ole aiheutunut. Tuuletusvälittömyyden toimivuus perustuu nähdäkseni siihen, että alkuperäisesti rintamamiestalon lämmöneristys on ollut riittävän vaatimaton jolloin kastepiste sijoittuu lähelle seinärakenteen ulkopintaa. Lisäksi puurakenteet ja purueriste pystyvät sitomaan itseensä verrattaen suuren määrän kosteutta siitä itse vaurioitumatta ja luovuttamaan sitten sen kosteuden höyrynsuluttomuuden ansiosta tilanteesta riippuen joko sisään- tai ulospäin. Samaan sarjaan kuuluu siis se ulkoverhouksen maali, joka sallii tämän edellä mainitun - ei siis tiivis muovimaalipinta.
Olen nyhtänyt meidän seinistä lateksia irti korkanneista kohdista ihan käsipelillä ja kyllä se verhouslauta siellä muovin alla kosteaa on kun se sieltä paljastuu. Mutta ihan kovaa ja ehjää puuta. En oikein tajua, miksi se lauta pelkän pintakosteuden takia pitäisi vaihtaa - kyllähän talon seinä sateellakin kastuu - jos se laudoitus ei ole ottanut siitä ihteensä vaan on kovaa. Kosteus on vain yksi mikrobitoiminnan edellytys, niistä edellytyksistä pitää täyttyä muidenkin kuin kosteuden että lahoaminen alkaa. Ts. vaikka sellainen pienen ruuvimeisselin näköinen sähkökynän terä on hyvä kokeiluväline, jos se ei uppoa sinne lautaan niin ehjää on. Tai puukon terä, tai mikä tahansa tuollainen terävä, kapea metalliesine. Laho on sitten eri asia, jos ulkovuoraus on pehmennyt niin vaihtoonhan se silloin pitää laittaa.
Ehkä minä olen pihi tai sitten vaan köyhä mutta itse noudatan sitä ideologiaa, että ehjän korjaaminen ei ole kauhean tolkullista. Semminkin kun sen 50-60 vuotta ehjänä pysyneen rakenteen korjaamistuloksen laadusta ei ole mitään takeita. 50-60 vuoden päästä aika vasta näyttää että toimiko vai eikö toiminut.
Olen nyhtänyt meidän seinistä lateksia irti korkanneista kohdista ihan käsipelillä ja kyllä se verhouslauta siellä muovin alla kosteaa on kun se sieltä paljastuu. Mutta ihan kovaa ja ehjää puuta. En oikein tajua, miksi se lauta pelkän pintakosteuden takia pitäisi vaihtaa - kyllähän talon seinä sateellakin kastuu - jos se laudoitus ei ole ottanut siitä ihteensä vaan on kovaa. Kosteus on vain yksi mikrobitoiminnan edellytys, niistä edellytyksistä pitää täyttyä muidenkin kuin kosteuden että lahoaminen alkaa. Ts. vaikka sellainen pienen ruuvimeisselin näköinen sähkökynän terä on hyvä kokeiluväline, jos se ei uppoa sinne lautaan niin ehjää on. Tai puukon terä, tai mikä tahansa tuollainen terävä, kapea metalliesine. Laho on sitten eri asia, jos ulkovuoraus on pehmennyt niin vaihtoonhan se silloin pitää laittaa.
Ehkä minä olen pihi tai sitten vaan köyhä mutta itse noudatan sitä ideologiaa, että ehjän korjaaminen ei ole kauhean tolkullista. Semminkin kun sen 50-60 vuotta ehjänä pysyneen rakenteen korjaamistuloksen laadusta ei ole mitään takeita. 50-60 vuoden päästä aika vasta näyttää että toimiko vai eikö toiminut.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Villasukka12
- Uusi jäsen
Kiitos vastauksestasi. Kyllähän tuo järkeen käyvältä kuulostaa. Laudat ovat tosiaan hyväkuntoisen oloisia - minkä nyt osa on ulkopinnasta kosteita. Teemme tällä erää valmiiksi ensimmäisen seinän ja jäämme sitten hetkeksi pohtimaan jatkotoimenpiteitä
.
En kylläkään ymmärrä miksi se vanha ulkovuori pitää purkaa pois. Siihen vaan rimat ja uusi ulkovuori päälle.
Meillä löytyikin lahoa vasta ulkoverhouksen alta päältä ei näyttänyt oikein miltään
Että huomasin purkamisen olevan aika hyvä,lahot ois muuten jäänyt sinne
Että huomasin purkamisen olevan aika hyvä,lahot ois muuten jäänyt sinne