Minulla on ollut haaveena rakentaa uusi talo 30-luvun funktionalistisella tyylillä (osuuskauppafunkkista).
Olen jonkinlaisia julkisivupiirroksia iltojen ratoksi jo piirrellyt.
Taloon tulisi pulpettikatto, vaakaponttilaudoitus, kaksiruutuiset ikkunat; ovi jossa pystyrimoitus ja ylhäällä vaakaikkuna.
Pönttöuuneja huoneisiin, keittiöön puuhella.
Pesuhuone/wc kuitenkin sisälle. WC-pöntöksi sellainen, jossa säiliö katonrajassa ja vaijerista pitää nykäistä, niin lorisee.
Sauna, pannuhuone, verstas samalla tyylillä rakennettuun ulkorakennukseen.
Mitenhän rakentaminen onnistuisi käytännössä? Lähinnä mietityttää, että miten saisi sisutuksesta 30-luvun tyylisen? Arkkitehtia tulisin käyttämään, mutta löytyyköhän sellaista, joka pystyisi siirtymään takaisin 30-luvulle?
Saako tavaraa enää mistään?
Onko 30-luvulla käytetty paneelia (makkarapaneeli, sormipaneeli, vai mitä se onkaan se RMT:ssä käytetty, kiinnostais) ?
Vaihtoehtona on myös pyörinyt kulmista pyöristetty kivitalo, valkoiseksi maalattuna ja tietenkin luonnon keskellä.
Uusi talo 30-luvun funkkistyyliin?
Uusi talo 30-luvun funkkistyyliin?
Viimeksi muokannut Leipuri, Su Joulu 03, 2006 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- maanma
- Moderaattori

Vanhoja paneelimateriaaleja on saatavilla. Niistä on keskusteltu palstalla.
Haet luultavasti kivitaloa. Voisit vilaista tuota meikäläisen projektia, josta löydät pohjapiirtustukset pyöreään erkkeriin. Mittasuhteita saat kun sanon ikkunoiden olevan 80cm leveät.
Tuollainen erkkeri löytyy myös kaksikerroksisena Karjaan ratapihan äärestä. Samasta kohteesta kuva on ollut tikkurilan kivijulkisivumaalioppaassa.
Mutta itse asiaan. Suomessa yleensä on mahdollista saada jäljennökset olemassa olevasta rakennuksesta kunhan tietää omistajan ja osoitteen - ehkä jopa ilman. Sanoo vaan että oon ostamassa sitä ja pitää tarkastaa piirustusten paikkaansapitävyys. Kopioita saa maksua vastaan kunnan rakennusvalvonnasta.
Eli ensiksi etsimään mieluinen rakennus ja sitten kopioita sekä lopuksi vaan arkkitehdin kanssa aikaa viettämään. Kannattaa arkkitehtiä valitessa pyytää saada nähdä referenssejä, josta selviää tyylisuunta jota ko. arkkitehti kannattaa. Jos osuuskauppatyyli on pop, niin Alvar Aallon tyylistä voisi saada vaikutteita. Siitä pitäisi löytyä kattavasti kirjallisuuttakin.
Haet luultavasti kivitaloa. Voisit vilaista tuota meikäläisen projektia, josta löydät pohjapiirtustukset pyöreään erkkeriin. Mittasuhteita saat kun sanon ikkunoiden olevan 80cm leveät.
Tuollainen erkkeri löytyy myös kaksikerroksisena Karjaan ratapihan äärestä. Samasta kohteesta kuva on ollut tikkurilan kivijulkisivumaalioppaassa.
Mutta itse asiaan. Suomessa yleensä on mahdollista saada jäljennökset olemassa olevasta rakennuksesta kunhan tietää omistajan ja osoitteen - ehkä jopa ilman. Sanoo vaan että oon ostamassa sitä ja pitää tarkastaa piirustusten paikkaansapitävyys. Kopioita saa maksua vastaan kunnan rakennusvalvonnasta.
Eli ensiksi etsimään mieluinen rakennus ja sitten kopioita sekä lopuksi vaan arkkitehdin kanssa aikaa viettämään. Kannattaa arkkitehtiä valitessa pyytää saada nähdä referenssejä, josta selviää tyylisuunta jota ko. arkkitehti kannattaa. Jos osuuskauppatyyli on pop, niin Alvar Aallon tyylistä voisi saada vaikutteita. Siitä pitäisi löytyä kattavasti kirjallisuuttakin.
En löytänyt tuota taloprojektisivuanne.maanma kirjoitti:
Mietinnässä on sekä puutalo, että kivitalo.
Kivitalossa hyödynnettäisiin kaarevia muotoja.
Puutalo olisi enemmän kanttinen ja pelkistetty.
Enemmän olen taipumassa puutaloon. Kivitalossa tarvittaisiin enemmän kalliita työvaiheita (varsinkin, jos valamalla tekisi)(?). Puutaloa voisi itsekin rakentaa.
Alvar Aallon tyyliin olen tutustunut, mutta ehkä liian aaltoilevaa makuuni
,sillä pohjapiirustuksen malli tulisi olemaan: Ovaali nurkista pyöristetty suorakaide, suorakaide tai ympyrä.
Löytyykö rakennusvirastosta muuta kuin julkisivukuvat ja pohjapiirustukset?
Sisustuksesta pitäisi saada hyviä piirustuksia.
Kuvia voisi jostakin löytyä, mutta ei auta kauheasti, kun ei ole värejä.