Pari kysymystä (vinttiremontti)

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
mjmaki
Jäsen
Jäsen

Pari kysymystä (vinttiremontti)

Viesti Kirjoittaja mjmaki »

Hei,

Olen tekemässä kylmää vinttilä asumiskäyttöön, 2 huonetta + pieni varasto toiselle sivulle. Ensimmäinen kerta eläissäni kun remppaa teen joten kaikki on uutta ja välissä menee sormi suuhun että mitenhän tämä ja tämä tehdään oikein :)

Kymysyksiä:

1. Päätyseinä; tarviiko tervapaperin päälle laittaa koolausta vai saanko laittaa lastulevyt suoraan paperin päälle?
2. Varasto; tämä eristetään mutta jätetään "kylmäksi". Sijaitsee alakerran olohuoneen yläpuolella, tarviiko varaston lattiaan laittaa höyrynsulkua? Olen jo kerennyt laittaa purujen päälle 10cm kivivillakerroksen ja lautaa. Olikohan villatkin turhat?
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Re: Pari kysymystä (vinttiremontti)

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

Minä laitoin päätyseinään vinolaudotuksen päälle tuulensuojalevyn sentin ilmaraolla, sitten 200mm ekovillaa ja ilmansulkupaperi.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
mjmaki
Jäsen
Jäsen

Tuulensuojalevyn päällä on villat, ilman rakoa. Mutta siis höyrysulun päälle suoraan lastulevy, tämä OK ?
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Jos oikeasti mentäisiin oikein tai kuten kuuluu pitäisi ensimmäisenä soitella kunnan rakennusvalvontaan tarvittavista lupakäytännöistä kun tilan käyttötarkoitusta muutetaan. Kylmävintti asuinkäyttöön= käyttötarkoituksen muutos.
Höyrynsulku ei tarvi eteensä tuuletusvälejä mutta sulku laitetaan rakenteen lämpimälle puolelle eikä koskaan molemmille..
shit happens
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

jope kirjoitti:Jos oikeasti mentäisiin oikein tai kuten kuuluu pitäisi ensimmäisenä soitella kunnan rakennusvalvontaan tarvittavista lupakäytännöistä kun tilan käyttötarkoitusta muutetaan. Kylmävintti asuinkäyttöön= käyttötarkoituksen muutos.
Höyrynsulku ei tarvi eteensä tuuletusvälejä mutta sulku laitetaan rakenteen lämpimälle puolelle eikä koskaan molemmille..
Jep virallisesti, ilman lupia ei tarvii kotivakuutustakaan. Meillä on luvat ja rakennekuvat, sähköpiirustukset, viemärisuunnitelmat, mestari valvomassa (käyny 2 kertaa ja homma rupee oleen valmis..) Voisin kyllä sanoo näin jälkikäteen että ilman lupia pääsee 100x helpommalla ja 8000 euroa halvemmalla. Toisaalta ilman kuvia vois olla homman teko amatöörille helvetisti vaikeempaa. Rahaahan se vaan on, neliöt kuitenki kasvaa ja on virallista ja vakuutuskorvaa tarvittaessa, voi nukkua rauhassa yönsä. :wink:
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Juu saapi sitä vakuutusyhtiölle maksuja maksella haamuyläkerrasta eikä hyö siellä firmassa vastaan pane. Jos tölli palaa tai jotakin muuta ja pitäisi rahaa tilille saada veikkaisin että käyvät rakennusvalvonnassa katsomassa ja huomaavat ettei siellä mitään asuintiloja ollut ja korvaukset sen mukaan.... :-D
Toinen hassu seikka on että rempan jälkeen pitäisi ilmotella sinne yhtiöön lisääntyneistä asuinneliöistä. Eli nostattaa vakuutusmaksuja omatoimisesti. Näin ei tee yli 95% remppaajista. Niin ja sama juttu verottajalle pitäisi nostattaa kiinteistöveroa..... :mrgreen:
shit happens
maurilyly
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maurilyly »

jope kirjoitti:Juu saapi sitä vakuutusyhtiölle maksuja maksella haamuyläkerrasta eikä hyö siellä firmassa vastaan pane. Jos tölli palaa tai jotakin muuta ja pitäisi rahaa tilille saada veikkaisin että käyvät rakennusvalvonnassa katsomassa ja huomaavat ettei siellä mitään asuintiloja ollut ja korvaukset sen mukaan.... :-D
Toinen hassu seikka on että rempan jälkeen pitäisi ilmotella sinne yhtiöön lisääntyneistä asuinneliöistä. Eli nostattaa vakuutusmaksuja omatoimisesti. Näin ei tee yli 95% remppaajista. Niin ja sama juttu verottajalle pitäisi nostattaa kiinteistöveroa..... :mrgreen:
Eikös rakennusluvan lopputarkastusta viivyttämällä se täysi 5 vuotta säästy ainakin jokunen penni?

EDIT: tosin viivytys taitaa koskea vain tuota kiinteistöveroa ja vakuutuksen suhteen se on tehtävä heti, jotta mahdollinen korvaus täysimääräinen. ei taida vakuutusyhtiö ja verottaja keskustella keskenään.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Jopen kommenttien lisäksi kannattaa noissa lupajutuissa ottaa huomioon myös mahdollinen jälleenmyynti. Koskaan ei tiedä mitä huomenna tapahtuu ja luvattomista tiloista voi tulla ongelmia asuntoa myytäessä. Ainakin jos sattuu sellainen kiinnostunut mutta nipo ostaja kuin minä. Mä kävin just katsomassa taloa,muuten oli potentiaalinen, mutta taloon oli tehty 2000-l ilman mitään lupia pesutilat, mitään papereita ei ollut. Mun kiinnostukseni lopahti siihen. Kaikki ostajat eivät ole kaltaisiani niuhoja,mutta huonolla tuurilla myyjän kohdalle osuu tällainen tapaus :-D .
mjmaki
Jäsen
Jäsen

jope kirjoitti:Jos oikeasti mentäisiin oikein tai kuten kuuluu pitäisi ensimmäisenä soitella kunnan rakennusvalvontaan tarvittavista lupakäytännöistä kun tilan käyttötarkoitusta muutetaan. Kylmävintti asuinkäyttöön= käyttötarkoituksen muutos.
Rakennusmestarin luvalla täällä hommia tehdäänkin. Alkuperäisissä piirrustuksissa vintti on tarkoitettu asumistilaksi mutta siihen ei ikinä tehty muuta kuin makuuhuone, toinen puoli ollut kylmänä aina. Nyt siis kylmäkin puoli eristetään ja vedetään pinnat päälle.

Portaikon just levytin :)
mjmaki
Jäsen
Jäsen

Näyttää siltä että pakko tuota seinää on koolata, se on niin epätasainen että lastulevy menee mutkalle. Lastulevyn ja bitumipaperin väliin on siis pakko jättää ilmarako ainakin tuossa portaikossa. :?
Vastaa Viestiin