Lattiamateriaalia kellariin?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Hopasto
Uusi jäsen

Lattiamateriaalia kellariin?

Viesti Kirjoittaja Hopasto »

Sommoro nääs!

Olen harkinnut kellarin varastotilan/kerhohuoneen kasvojenkohotusta ja ajattelin kysellä että mitä materiaaleja kannattaisi harkita LATTIAAN? Talo makaa kallion päällä ja tontti on rutikuiva, kellarissa pelaa ilmanvaihto ihan ok! Lattia on vuoden -55 alkuperäinen betoni. Ei ole lattialämmitystä. Itse ajattelin helppoa laminaattia mutta onko järkevää edes kunnon kosteuseristyksen kera?

Olen remonttiasioissa perus-Pekka ja Risto eli en tiedä niistä hirveesti vaikka pensseli ja maalisuti pysyvätkin kädessä joten toivoisin "selkokielisiä" vastauksia ja vaihtoehtoja/mielipiteitä?

Kiitos jo vastauksista ja hyvää kesän jatkoa :)
hutski
Jäsen
Jäsen

Re: Lattiamateriaalia kellariin?

Viesti Kirjoittaja hutski »

Itse laittaisin laatan vesikiertoisella tai sähkölämmityksellä. Ja ilman mitään nykyaikaisia kosteussulkuja tietysti. Laatan siksi että ei ole orgaaninen lahoava materiaali, ja se läpäisee saumakohdistaan mahdollisen maakosteuden. Varmistuksena laittaisin vielä kevyen kuivatuksen lämmittäen.
Neffis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Neffis »

Edellisestä vastauksesta tulipa mieleeni kysymys, jota aina aika ajoin olen pohtinut: miksi aina ehdotettaessa laattalattiaa sen kanssa käsketään laittaa se lattialämmitys?

Meinaan siis että jos tässäkin tapauksessa kellarissa on "kerhohuone" ja varastotilaa, niin mitä sillä lattialämmityksellä siellä varsinaisesti tekee muuta kuin lämmittää sitä kalliota?

Itse olen ajatellut että esim. meillä epätasaisen kellarin käytävän betonin voisi vain tasoittaa ja laatoittaa, ilman lattialämmityksia, ja samoin esim. pukuhuoneen lattian. Voihan siellä pitää sitten mattoja jos on vilpsakkaa. Tai sukkia jalassa. Vai onko aina ajatuksena kun tarjotaan lattialämmitystä laatan alle, että laatalla kykenee sitten kellimään vauva jos toinenkin kelteisillään, vaikka siellä varastossakin ;)

Summa summarum, ehdotan jotain mukavan tuntuista laattaa ilman lattialämmitystä :D
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Ei se lämmitys mikään pakollinen ole. Ehkä mitenkään järkevä ilman lattian täydellistä peruskorjausta. Kylmän lattian kanssa voi kesällä tulla ongelmaa kondenssin kanssa. Se kannattaa huomioida muissa ratkaisuissa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Rakenne on toiminut kohtuullisesti koska on päässyt kuivumaan sisäänpäin ja tätä ominaisuutta ei pidä romuttaa.
Parasta olisi jättää ilmarako pinnoitteen ja kantavan laatan väliin. Muovimatot ovat pahimpia kosteuden kerääjiä ja laatatkin usein kuivuvat vain saumoistaan, jolloin kuivumispinta-ala jää kovin pieneksi.
Suosittelen tutustumaan System Platon rakenteeseen, ellet halua ryhtyä raskaampiin remontteihin.
Lattialämmityksellä haetaan yleisesti mielyttävyyttä ja laatan parempaa kuivumista, mutta maaperää liikaa lämmittämällä voi saada kyllä kosteusongelmankin aikaiseksi.
Energian säästöön lattialämmitys on yleensä huonompi ratkaisu, ellei sitten lähdetä todella suuriin remontteihin maalämpöineen ja aurinkokeräimineen.
Hopasto
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Hopasto »

Neffis kirjoitti:Edellisestä vastauksesta tulipa mieleeni kysymys, jota aina aika ajoin olen pohtinut: miksi aina ehdotettaessa laattalattiaa sen kanssa käsketään laittaa se lattialämmitys?Meinaan siis että jos tässäkin tapauksessa kellarissa on "kerhohuone" ja varastotilaa, niin mitä sillä lattialämmityksellä siellä varsinaisesti tekee muuta kuin lämmittää sitä kalliota?

Itse olen ajatellut että esim. meillä epätasaisen kellarin käytävän betonin voisi vain tasoittaa ja laatoittaa, ilman lattialämmityksia, ja samoin esim. pukuhuoneen lattian. Voihan siellä pitää sitten mattoja jos on vilpsakkaa. Tai sukkia jalassa. Vai onko aina ajatuksena kun tarjotaan lattialämmitystä laatan alle, että laatalla kykenee sitten kellimään vauva jos toinenkin kelteisillään, vaikka siellä varastossakin ;)

Summa summarum, ehdotan jotain mukavan tuntuista laattaa ilman lattialämmitystä :D
Aivan! lattialämmitystä en laita koska huonetta käytetään harvoin. Ja kun olen kysellyt rautakauppojen myyjiltä alustavasti ratkaisuista niin AINA sanotaan että laita lämmitys kun ei ole muuta vaihtoehtoa! Ja kellarin aulatilassa on laatta joka on toiminut ihan hyvin ja on kuiva mutta kun en ole laatottaja niin....
Hyrskylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hyrskylä »

Moro.

Suosittelisin myös pelkkää laatoittamista. Itse pähkäilin saman asian kanssa joku aika sitten. Mietittiin myös erilaisia hengittäviä maaleja lattiaan mutta päädyttiin onneksi laatoittamaan n.15 neliön takkahuone, alla siis betonilattia eikä mitään lämmitystä. Hyvin tarkenee ja on komean näköinen ja materiaali ennenkaikkea kiveä! Ja ennen en ollut laatoittanut minäkään. Helppoa hommaa kunhan pääsee alkuun..
Vastaa Viestiin