Wanhojen ikkunoiden väliaikainen kunnostus
Wanhojen ikkunoiden väliaikainen kunnostus
Innostuin tekemään kasvihuonetta johon tulee paljon wanhoja huoltoa tarvitsevia ikkunoita. Osasta puuttuu pätkiä kittiä ja jäljellä olevat lohkeilleet, kaikki tarvitsisivat uutta maalia. Nyt kuitenkin heräsi pieni epäilys onko routasuojaus tehty tarpeeksi hyvin. Jos nyt täräytän ikkunat paikoilleen kunnostettuna ja lasit onkin ihan paskana talven jälkeen...hirvittää. Niinpä ajattelin laittaa mökin kasaan ja huoltaa ikkunat vasta ensi keväänä (jos on mitä huoltaa. Onko mitään järkeä/hyötyä laittaa kylmästi puuttuviin kohtiin kittiä ja peittää uudella kitillä lohkeillet osat?
-
RisaPeikko
- Jäsen

Re: Wanhojen ikkunoiden väliaikainen kunnostus
Hei.
Itseni piti aloittaa jo tänä kesänä myös samanmoinen projekti, mutta homma on vähän jäänyt muiden kiireiden alle. Noh, kuitenkin olen miettinyt myös tuota samaa, että jos ne lasit sit kuitenkin hajoaa, niin mitäs sitten? Niin kehitin jostain (netissä kai pyöriessäni) päähäni idean, että en lyö ikkunoita kiinni runkoon, vaan teen "listoituksen" jonka väliin ikkunat tulevat "irralleen". Eli niille jää vähän tilaa olla, jos runko menee mutkalle. Eli sokkelin päälle juoksu ja sitten runkotolpat reilulla jaolla, niin että ikkunat menee väliin ja jää tilaa ja sitten ensin toiselle puolella lauta kiinni tolppaan ja sit ikkuna ja sit toiselle puolelle lauta kiinni tolppaan. Ja tolpat luonnollisesti myös vähän korkeammat kuin ikkunat, niin samainen rako jää myös ylös. Se, että paljon tuo rako olisi, niin on vielä hakusessa. Täten kun tekee, niin myös tuo ikkunoiden huolto onnistunee näpsäkämmin, ku nimenomaan ruuvaa ne laudat kiinni, niin tarvii vaan laudat vaikka ikkunallinen kerrallaan irroittaa ja ikkuna pois ja huoltoon.
Että näin mä sen olin ajatellut.
Toivottavasti tästä oli apua. Itse ikkunan kunnostamisesta en osaa sanoa paljoa, mutta jos yhden talven pärjäävät vielä huollotta, niin tee näin ja korjaa ensi kesänä vaikka ikkuna kerrallaan...
Itseni piti aloittaa jo tänä kesänä myös samanmoinen projekti, mutta homma on vähän jäänyt muiden kiireiden alle. Noh, kuitenkin olen miettinyt myös tuota samaa, että jos ne lasit sit kuitenkin hajoaa, niin mitäs sitten? Niin kehitin jostain (netissä kai pyöriessäni) päähäni idean, että en lyö ikkunoita kiinni runkoon, vaan teen "listoituksen" jonka väliin ikkunat tulevat "irralleen". Eli niille jää vähän tilaa olla, jos runko menee mutkalle. Eli sokkelin päälle juoksu ja sitten runkotolpat reilulla jaolla, niin että ikkunat menee väliin ja jää tilaa ja sitten ensin toiselle puolella lauta kiinni tolppaan ja sit ikkuna ja sit toiselle puolelle lauta kiinni tolppaan. Ja tolpat luonnollisesti myös vähän korkeammat kuin ikkunat, niin samainen rako jää myös ylös. Se, että paljon tuo rako olisi, niin on vielä hakusessa. Täten kun tekee, niin myös tuo ikkunoiden huolto onnistunee näpsäkämmin, ku nimenomaan ruuvaa ne laudat kiinni, niin tarvii vaan laudat vaikka ikkunallinen kerrallaan irroittaa ja ikkuna pois ja huoltoon.
Että näin mä sen olin ajatellut.
Toivottavasti tästä oli apua. Itse ikkunan kunnostamisesta en osaa sanoa paljoa, mutta jos yhden talven pärjäävät vielä huollotta, niin tee näin ja korjaa ensi kesänä vaikka ikkuna kerrallaan...
No perkele, noinhan se tehdään

Sama rojekti käynnissä täällä! Ja tuolla risapeikon tyylillä itsekin sen ajattelin tekeväni. Mutta jäi ajatuksen tasolle
Kakkoskakkosesta tein rungon johon ruuvasin ikkunat kiinni. Onneks oli halvat ikkunat. Ja sitten kun ne hajoaa niin ne voi ruuvata pois ja lyödä vaakapaneelin tilalle, ja avot, varasto on syntynyt. 
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Periaatteessa hyvä totetutustapa, mutta aina täytyy muistaa, että laseja pitkin valuva vesi päätyy tippanokkaa pitkin maahan, eikä jonnekin listahässäkän väliin alajuoksun päälle. Lasien pitää siis aina olla rakenteen uloimpana. Joku pellitys alareunassa voi pelastaa jotain pikkuisen, muttei montaa vuotta. Jos siis ymmärsin tuon niin että ikkunoiden (pokien) ulkopuolelle tulee vielä listat ympäriinsä, niin se ei ole pitkäikäinen ratkaisu. Viistosateella lasia pitkin tulee litroja vettä valumaan sinne alapuu-listahässäköiden ja pokien yhteiskompostiin.
Lasit on hämmästyttävän hyviä kestämään tuollaista vinoutta. Jos pelottaa että sälähtää halki, niin useampiruutuinen on heti paljon vähemmän herkkä kuin yksi iso. Pelkästään se että jättää kyllin isot käyntivälit karmeihin riittää yleensä aika hyvin.
Pekka
Lasit on hämmästyttävän hyviä kestämään tuollaista vinoutta. Jos pelottaa että sälähtää halki, niin useampiruutuinen on heti paljon vähemmän herkkä kuin yksi iso. Pelkästään se että jättää kyllin isot käyntivälit karmeihin riittää yleensä aika hyvin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
RisaPeikko
- Jäsen

Aivan, sadevedet.. Pitänee siis hioa suunnitelmaa vielä. Selvinnee siinä sitten tekiessä, että miten muotoutuu.
Kiitos Pekka kommentista!
Kiitos Pekka kommentista!