mitä ehdimme tehdä ennen talvea,tai miten saamme olohuoneessa muhivan ongelman talviteloille?kai tällainen "pikku juttu" on aihe reklamaation tekemiseen?kuka on pätevä antamaan asiantuntija lausuntoja tällaisessa tilanteessa?
talo tyhjän päällä
talo tyhjän päällä
purimme lastulevyn ja messumatot lattialta tarkoituksen eristää lattia ala puolelta käsin.löysimme lattian alta, kivijalan ja lattialankun välistä todella paljon lahoa,kivijalka on kuitenkin n.metrin paksuudeltaan, joten päätimme purkaa seinä paneloinnit ja levyt hirren päältä,että näkisimme missä kunnossa alimmat hirret on.yllätys oli aikamoinen, kun villojen jälkeen tuli vuorilaudat vastaan
ei siis ihme jos hiukan paleli talvella ja tuuli niin, että tukka pöllysi.talossa ei siis ole kolmea alinta hirttä ikkunan kohdalla keskellä seinää.(katsomme loppu seinän, kun ammattilainen on paikalla)puuttuvien hirsien paikalla on pystyhirsi, joka alkaa suoraan kivijalasta ja päätty aika lahoon hirteen,josta tippuu puupölyä, kun kopauttaa.
mitä ehdimme tehdä ennen talvea,tai miten saamme olohuoneessa muhivan ongelman talviteloille?kai tällainen "pikku juttu" on aihe reklamaation tekemiseen?kuka on pätevä antamaan asiantuntija lausuntoja tällaisessa tilanteessa?
Re: talo tyhjän päällä
Kuvia kun ei ole, niin mielikuvien varassa. Kirjoiti, että ikkunan kohdalla ei ole alimpia hirsiä? Muuta seinää, ettei olleet kai aukassut? Olisikos siinä ollut aikaisemmin ovi?
Reklamaatiot on aina haastavia. Kauanko olette siinä asuneet? Olisiko vika ollut nähtävissä jo aikaisemmin esim ryömintätilasta...ym.
Kuvat auttaisivat varmaan asiaa. En ole tosin asiantuntija.
Korjaamisesta. Talveen on vielä hetki aikaa, eli kannattaisi ensin selvittää syy mahdolliseen lahoamiseen. Jos meinaatte koko talon lattiat uusia talveen mennessä voi tulla kiirekkin. Aina tulee matkalla uusia yllätyksiä. Itse ehkä selvittäisi nyt syyn lahoamiseen ja jos talo kestää talven yli, käytäisin talven suunnitteluun ja materiaalien miettimiseen ja aloittaisin keväällä urakan.
Tämä minun aikatauluarvio on omaan kokemukseen liittyvä. Itse olen huomannut, että omat arviot saa kertoa vähintään kymmenellä. Remontti jo piti olla jo melkein valmis, onkin vasta alussa. Johtuen siitä, että lasten ja koirien kanssa jää "vapaa-aika" vähemmälle kuin ajattelin.
Taisi karata jo kauas aiheesta...
Reklamaatiot on aina haastavia. Kauanko olette siinä asuneet? Olisiko vika ollut nähtävissä jo aikaisemmin esim ryömintätilasta...ym.
Kuvat auttaisivat varmaan asiaa. En ole tosin asiantuntija.
Korjaamisesta. Talveen on vielä hetki aikaa, eli kannattaisi ensin selvittää syy mahdolliseen lahoamiseen. Jos meinaatte koko talon lattiat uusia talveen mennessä voi tulla kiirekkin. Aina tulee matkalla uusia yllätyksiä. Itse ehkä selvittäisi nyt syyn lahoamiseen ja jos talo kestää talven yli, käytäisin talven suunnitteluun ja materiaalien miettimiseen ja aloittaisin keväällä urakan.
Tämä minun aikatauluarvio on omaan kokemukseen liittyvä. Itse olen huomannut, että omat arviot saa kertoa vähintään kymmenellä. Remontti jo piti olla jo melkein valmis, onkin vasta alussa. Johtuen siitä, että lasten ja koirien kanssa jää "vapaa-aika" vähemmälle kuin ajattelin.
Taisi karata jo kauas aiheesta...
ilman "näköesteiden" purkamista,jotka on edellisten omistajien asentamat,ei olisi ollut mahdollista havaita tätä.lahoaminen on varmaan 30 luvun pohjoispään hirsissä ihan luonnollista, luonnotonta onkin tapa, jolla se on korjattu.tämä tukijalka, joka taloamme nyt kannattelee on siis pysty suunnassa,kivijalan päällä, ja johtaa tässä asennossa kosteuden seuraavaan vaakahirteen.meillä on suvussa asianajaja, eikä reklamaation tekeminen tässä kuulemma ole niin kinkkistä, kun on aivan selvää, että viasta on tiedetty ja tieten tahtoen jätetty kertomatta.pitäiskö sinne tunkea villat takaisin ja odottaa kevättä?rapsutella pahimmat jäät seinistä aina silloin tällöin
laitan kuvia tuhosta ja sen korjauksesta, kun saan sen korjaajan paikalle.
Jos haet korvausta edelliseltä omistajalta, niin älä ihmeessä pyydä mitään korjaajaa paikalle vielä! Korjaaja otetaan vasta sitten, kun myyjä on nähnyt virheen ja mahdollisista korvauksista on sovittu.
reklamaatioon ois vissiin järkevää liittää asiantuntijan lausunto, valokuvat, ja kustannusarvio muutamaltakin eri tyypiltä.korjaus alkaa vasta ,kun reklamaatio lähetetty ja vastaanotettu edellisillä omistajilla.ja pakkohan tässä on alkaa jotain tekemään.varmaan ei auta asiaa korjailla ilman ammatti apua, jos talo seisoo parin lahon hirren päällä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Asiantuntijalta lausunto ja hyvä dokumentaatio; paljon kuvia. Tieto myyjäosapuolelle ja heillä on oikeus tulla paikan päälle. Sitten on lakimiehen vuoro.
Jos myyjä on tahallaan jättänyt kertomatta jotain, ei pelkkä hinnanalennus/korjaaminen riitä. Silloin pitää keskustella vahingonkorvauksista, jos esim joudutte evakkoon remontin alta.
Jos myyjä on tahallaan jättänyt kertomatta jotain, ei pelkkä hinnanalennus/korjaaminen riitä. Silloin pitää keskustella vahingonkorvauksista, jos esim joudutte evakkoon remontin alta.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Myyjällä on periaatteessa oikeus itse korjata vika ja jos sinä noin vain tilaat remppamiehet paikalle (ja toimitat laskun myyjälle) niin silloin rikot tuota myyjän oikeutta vastaan.
Mikäli seinä myyjän toimesta korjataan paremmaksi kuin se tuonikäisessä talossa yleisesti ottaen on niin sinulle syntyy hyötyä, josta myyjä saattaa olla oikeutettu sinua laskuttamaan.
Paras vaihtoehto on, jos tuosta voitte jotain keskenänne sopia.
Suomessa on tapana korvata mädät hirret uusilla hirsillä, mutta esim. Virossa uusi korjausrakenne suunnitellaan usein puhtaalta pöydältä.
Positiivisesti ajatellen teidän talossanne on kohta lattian ja seinän liitoskohta tiivis ja lämmin kuin uudessa talossa konsanaan; tuohan on erinomaisen tärkeä kohta energiatalouden ja asumismukavuuden kannalta.
Mikäli seinä myyjän toimesta korjataan paremmaksi kuin se tuonikäisessä talossa yleisesti ottaen on niin sinulle syntyy hyötyä, josta myyjä saattaa olla oikeutettu sinua laskuttamaan.
Paras vaihtoehto on, jos tuosta voitte jotain keskenänne sopia.
Suomessa on tapana korvata mädät hirret uusilla hirsillä, mutta esim. Virossa uusi korjausrakenne suunnitellaan usein puhtaalta pöydältä.
Positiivisesti ajatellen teidän talossanne on kohta lattian ja seinän liitoskohta tiivis ja lämmin kuin uudessa talossa konsanaan; tuohan on erinomaisen tärkeä kohta energiatalouden ja asumismukavuuden kannalta.