koppelo kirjoitti:Ainoa maali millä tuollaista kuumenevaa hellankylkeä voi maalata, on tulenkestävä maali.
Ei tilanne nin paha ole. Luukuissa ei pysy kuin tulenkestävä maali tai liesimusta, mutta kyllä uuninkylkiä on maalattu maailman sivu. Noita on maalattu jopa lateksimaaleilla, ja vaikka en sitä suosittelekaan niin esimerkiksi meidän mökillä on peltikuorihella, joka voideltiin 80-luvulla lateksilla ja se on kestänyt lämmitykset lähes moitteettomasti. Pönttöuunit lämpenee saman verran kuin hellan sivut. Jopa enemmänkin luukun yläpuolelta, ja hyvinpä niissäkin on maalit pysyneet.
Pellavaöljymaalilla noita on vanhastaan maalattu, mutta myös Miranol-tyyppiset kovemmat alkydimaalit käy. Aika monessa paikassa on suositeltu vasaralakkaa oletetun paremman lämmönkeston vuoksi. Kannattaa joka tapauksessa valita vähän tummempi sävy maalista kuin maalista, koska vaaleissa sävyissä väistämättömät kellastumat näkyy kyllä.
Todistetusti siis pellava- ja alkydimaalit pysyvät ainakin niissä kohteissa joita olen itse ollut katselemassa tai itse tekemässä. Lateksikin pysyy, tosin sitä en suosittelisi. Jos Koppelolla on vastakkaisia kokemuksia, niin kuulisin mielelläni tarkemmin. Aina mieluusti oppii lisää.
Pekka