1880 Lukua

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Laippa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 165
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 21:07
Paikkakunta: Korpimetsä

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Minä jo vähän ihmettelin, jotta miksi se toimen mies hakeja etsii ja muuraria odottelee kun omasta takaa löytyy puutavaraa ja työhaluja :-)
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kortilla onkin AIKA... Alkaa mennä tiukille jos meinaa jouluksi muuttaa ja ukko on jo meleko piipussa :neutral: Siis huomenna piipussa kirjaimellisesti ja muuten sitten noin henkisesti ja fyysisesti..
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Purk purk
Kuva

Slammasin hormien reiät tuosta vaiheesta niin syvälle kuin kädellä ylsin... Täyttyy saumatkin samalla
Kuva

Sitten muur muur, kuvassa putsaamatta...
Kuva

Soon meleko korkialla
Kuva

Kastelin alkuun huolella ja joka kiven käytin vesisaavissa ennen muurausta.. Kun putsasin laastit kyljestä niin tempaisin piipun vielä muovipussiin pariksi päiväksi.. Jos ens viikolla joskus valais hatun ja sitten peltittäis vielä...
Laippa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 165
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 21:07
Paikkakunta: Korpimetsä

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Kun sinulla on suora piippu, niin tuohonhan voi tiputtaa valmiin pellityksen ylhäältä päälle ja valaa sitten yläpäähän lakin.
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Juurikin näin oli tarkoitus tehdä, kävin tilaamassa paikalliselta yritykseltä valmiin pellityksen mikä pitäs mennä juuren kans vähä limiin.. Tehdään peltit samalla kun on teline hollilla ja sitten kunnon lerssi piipulle valaen :mrgreen:

No, peltin saan ehkä tälle viikolle vielä.. Viikonloppuna on radioharrastajien tapahtuma johon pitää mennä käymään la/su..
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Paskat sitä peltiä saa ennenku huomenna :evil:

No sillä välin kannettu villaa tupaan (mineraalivillaa, talontappajaa, hirrenlahottajaa) ihan miten nimeätte :-D
Kuva

Kuva

Kama on siis tuota
Kuva

Mökin reunoilla on toki 150mm levynä pystyssä.. Kyseessä on pohjatäyttö mitä olen varovasti "taputellut" tuota kun ei saa polkea.. Sitten muutama päivä annetaan olla ja liipataan koolinkien välit täyteen.. Harvalaudoitus, laattialämpö ja sitten herran haltuun :idea:
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Askartelupaskartelu tuokiohuokio.. Vinttiä tyhjennellessä katoin joka tavaran minkä käsistäni kärryyn nakkasin ja jotain pistin sivuunkin kuten tämän Foortimainoksen.. Se oli rutattuna myttynä muhien seassa
Kuva

Vähän oikaisua ja kehyksiin, painojälki lienee ollut uutenakin jo huonoa eikä 83 vuotta vintillä hyvää tee :mrgreen: Tosin kyllä tuosta ihan livenä kattellessa selvää saa.. Kuvaus syö värit haaleemmiksi..
Kuva
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Piti raapia vähän päätä miten alkais mutta sitten tekasin "jigin"..
Kuva

Pellejä riviin.. Millistä
Kuva

Hillitön hitsaus ja passaa ku nenä päähän..
Kuva

Nyt vahvat maalit pintaan ja paikolleen.. :mrgreen:
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Pitkällisen tuusaamisen tuloksena alkaa lattia muotoutua... Ei oo pahasti ulkoseinät toisiinsa nähden kieroja vanhassa hirsitorpassa, vain vajaa 17 senttiä :mrgreen:
Eristetty on nyt huolella ja päällä lattialämmitystä varten harvalaudoitus, loppu vitoslauta kesken niin piti puolet tehä neloslaudalla = ei vaikuta mopon ohjaukseen :D
Kuva

Kuva

Lattialämpöputkia aloittelin vetämään, ulkoseinää kiertää kuumin vesi lähtien tästä "keittiön" kohdalta muualle siksakkaamaan.. Tein tuommoiset patentit että sain ulkoseinää vasten olevan vanhan puuhellan pohjankin lämpimäksi, saattaa hohkata talvella kylmää tuo betoni noin niinku ulkoseinän vieressä..
Kuva

Jospa se siittä..

Niin, topikin aloittaneeseen kysymykseen on tullut vastaus tällä muodon joten lopetetaanko prokkiksen kirjanpito ? viini
Avatar
Hower
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1866
Liittynyt: To Elo 25, 2005 13:00

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Hower »

...joten lopetetaanko prokkiksen kirjanpito
On niin hyvät jutut, että elä lopeta

(Komein grilli mitä olen ikinä nähnyt tuolla aiemmin).
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Elä helkkarissa lopeta.
Näin railakasta meininkiä on ilo seurata.
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jaa no ei sitten, pitäskö jonku siirtää tää tuonne rojektitopiksiin ??? :shock:

Piippukin on peitelty peltillä ja hattu päällä
Kuva

Pittää vielä tuo alareuna siistata ja laittaa kunnolla kiinni niin eiköhän se siitä... Laitin varaukset hattua vartenkin..

Nysväsin oikeen vesiuratkin betonivaluun :-)
Kuva
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Lattia levytetty ja putkiukkeli käväs kytkemässä lattialämmötkin.. Piti ilmat koeponnistuksessa eli en porannu putkeen :mrgreen:

Puuhellalle jätin "kolon" mistä sitten sahaan lopulliseen kokoon minkä hella vie, tuohon tulee sitten viereen sähköhella niin saan samalla hormissa putsaamani poistoreiän hyötykäyttöön :-D
Kuva

Hormia, uunia ja tulimuuria vasten tuli tällälailla, sentin paksuinen kovavilla välissä
Kuva

Pirttiä
Kuva

Tästähän tuli vahingossa vieläpä "ylöspäin kuivaava" lattiarakenne.. Harvalaudoituksen rakoja kun en alkanut tukkimaan niin nehän on auki huonetilaan päistä sinne tulevan puolipaneelin alle/taakse smiley_074
Lastulevyä en pidä enää pyhäinhäväistyksenä tähän jo "pilattuun" mökkiin...

Keittiöseinältä katkaisin lastulevyt 120 senttiä korkealta(helppo paikata) kun lattia laskeutui entisestä tasosta liki 10 senttiä alemmas ja kurkkasin taakse... Hirttä ja 5 senttiä lasivillaahan siellä oli kuten odotettavaa oli.. Sinänsä yllättävää että villassa ei ole edes ilmanliikkeen aiheuttamia tummumia :shock: Niin paljon kuin minua kyseinen ratkaisu vituttaakin niin ei muutaku villat takaisin, alajuoksun ja koolauksien alaosien korjaus ja levyt huomenna päälle.. Kyseiset patentit on olleet jotain 25~30 vuotta ilman ongelmia joten lie pärjään minäkin sen kanssa, nyt ei pysty enempään enää tälle kesälle..

Piipun tykö tuli purettua telineet ja paikattua katto (kaksi ruuvinreikää).. Lapetikkat siirretty tämän korjatun hormin viereen ja samoten nousutikkaat kiinnitetty 24 senttiä pitkillä epätoivon ruuveilla suoraan hirsiseinään :mrgreen: Tuletkin leivinuunissa..
Kuva

Kaikkia kiinnostaa maalämpösysteemit niin jaettu ilo on kaksinkertainen suru.. Kävin tänään pokkaamassa loppulaskelmat ja ne on tällaiset..

Itse pumppu + putkiurakka (etukäteen sovittu ja PITI) 15.035 €
Lisätöitä loppujen vesiputkien uusinnassa sekä lämmönluovutuslevyt 543.28 €
Aiemmin lunastettu 400 metrin keruuputkisto itse kaivettuna yht 720€

Viivan alla seisoo siis
16.298.28 € näin peruskoulun matematiikalla..

Kyseinen hintahan ei sisältänyt rakennusteknisiä töitä eli asensin itse patterit, porasin läpiviennit ja tein kaikki laitehuoneen vaatimat lisätuet sun muut asennukset ja käytettiin vanhat patterit (koeponnistettiin ja sain pöytäkirjan todisteeksi itselle).

Minä en tiiä onko se kallis vaiko eikö mutta mulla on koko vesitekniikka ja lämmitys uutta sekä työnjälki on ihan kelpoa, en keksinyt oikein valittamistakaan mistään.. No Niben etulevyn alaruuvit on vieläkin "hukassa" eli etulevy lonkkasee mutta eiköhän tuohon tallista löydy ruuvit :-D
stewie
Jäsen
Jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 20:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja stewie »

En nyt tiedä kannattaisko mun täsä enää huudella kun olet tuon lattian jo tehnyt, mutta ilmaisenpa mielipiteeni kuitenkin. Puukorokelattioden ainoa ongelma ei ole ollut kapillaarikosteuden nousu ja että lattiat ovat maanpinnan alapuolella. Ongelmia aiheuttaa myös sisäilman kosteuden tiivistyminen betonin ja villan rajapintaan erityisesti reuna-alueilla. Toinen asia on se, että kun eristeet sijaitsevat laatan päällä, on betoni melko kylmä, joka puolestaan aiheuttaa kosteuden nousua maaperästä diffuusiolla.

Ite jos tekisin puukorokelattian, niin laittaisin betonilaatan alle min. 1 kpl xps- tai eps-eristettä ja tiivistäisin eristeen saumat uretaanivaahdolla (tietysti kapillaarikatko eristeen alle). Eristeenä käyttäisin puukuitueristettä, jonka päälle ilmansulku ja pintarakenteet. Jos en eristettä laatan alla käyttäisi, niin bitumisivelyn laittaisin laatan päälle. Eristeenä käyttäisin puukuitueristettä ja eristeen päällä ilmansulkupaperia.

Tuon lattian ja seinän liitoksen tiivistämiseksi suurimmat raot täyttäisin liimamassalla ja sen jälkeen vedeneriste + nurkkavahvikenauha.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

stewie kirjoitti:Ongelmia aiheuttaa myös sisäilman kosteuden tiivistyminen betonin ja villan rajapintaan erityisesti reuna-alueilla.
Vähän samaan aihepiiriin liittyen: Noista kellareiden yläpuolisten holvien eristyksistä on ollut paljon pohdintaa mutta mihinkään absoluuttiseen totuuteen ei olla päästy. Onko sulla niihin minkälaisia näkemyksiä? Yksi keskustelu esimerkiksi tuolla:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a Sinne voi jatkaa jos on aihetta. Vaikkei ihan samaa mieltä joka asiassa ollakaan oltu niin täytyy tunnustaa, että ihan järkipuhettahan sinulta on tullut. viini
Vastaa Viestiin