Harri rakentaa, vai rakentaako, kanalan.

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Harri68
Jäsen
Jäsen

Re: Harri rakentaa, vai rakentaako, kanalan.

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Loma loppu, duunit alko ja väkerrystahti hiljeni kerrasta. Orret kanasille oon sentään saanut tehtyä.
Munantuotanto on tasaista 3 munaa/vrk. Ei sillä vielä suomen munamarkkinoita kaapata :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Harri68 kirjoitti:Loma loppu, duunit alko ja väkerrystahti hiljeni kerrasta. Orret kanasille oon sentään saanut tehtyä.
Munantuotanto on tasaista 3 munaa/vrk. Ei sillä vielä suomen munamarkkinoita kaapata :-D
Ovatko ne sun kanasi sellaisia kesäkotkottajia vai pidätkö ne talven yli?

Lämmityskulut jos huomioi, niin eivät ole munat välttämättä erityisen edullisia noin itse tuottaen.

Hellasärö voi olla huomattava, jos ehdotat pakkasilla kanojen siirtämistä makuuhuoneen nurkkaan...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Facebookissa on Kotikanala-niminen avoin ryhmä, sitä siis voi katsella kaikki, ei tarvita jäsenyyttä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

pvalila kirjoitti: Lämmityskulut jos huomioi, niin eivät ole munat välttämättä erityisen edullisia noin itse tuottaen.
Onneksi ne kanat pärjää vähän viileämmässäkin. Eli tarvi olla ihmiselle sopiva huonelämpö.
Harri68
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Facebookissa on Kotikanala-niminen avoin ryhmä, sitä siis voi katsella kaikki, ei tarvita jäsenyyttä.
Kiitti vinkistä :-D
Harri68
Jäsen
Jäsen

Kuvaja kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Lämmityskulut jos huomioi, niin eivät ole munat välttämättä erityisen edullisia noin itse tuottaen.
Onneksi ne kanat pärjää vähän viileämmässäkin. Eli tarvi olla ihmiselle sopiva huonelämpö.
Maatiaisille riittänee piiru plussan puolella. Munien kilohinta nousee vielä korkeammalle, jos rakentamiskustannuksetkin huomioi :lol: Harrastetta, harrastetta...Mutta, kun istuu alas ja seurailee tovin kanojen touhuilua, niin hyvä mieli valtaa ihmisen ja tuntee kuinka stressi vähenee! Kait tuokin jonkin arvoista on :lol:
Harri68
Jäsen
Jäsen

Ja TAAS on edistystä tapahtunut. Tuohan saattaa jopa valmistua ennen pakkasia :shock:

Kuva
Ulkovuorausta by Lähteenmäki, on Flickr
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hieno! Puhdas puu on jotenkin rauhoittavan näköistä.

Ihanko itte teit huopakaton? Se on upea! Itsekin alkuun varastoon tuollaista haaveilin mutta syyssateet ehtivät ensin ja oli otettava Plan B esiin.

Sulla on sentäs kiviperustus tai siis harkko, täällä puupaalutus... Toistaiseksi kunnossa sekin :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Harri68
Jäsen
Jäsen

On se!!! :-D Kattokin on ihan itse, omilla pikku kätösillä, tehty. Onnistuikin yllättävän hyvin vaikka kokemusta moisen tekemisestä ei ole yhtään. Tosin oon tainnut aiemminkin mainita etten näillä taidoilla ehkä ihan taloon alkas huopakattoa väsäilemään...

Vähän harmittaa kun tuli ikkunat ja ovet laitettua noin syvälle, siis eristeen kanssa samalle tasolle. Nykyoppien mukaan kaiketi niin pitää ollakin, mutta näyttäs kivemmalta jos olis enempi vuorauksen kanssa tasan.

Sähköt pitäs vielä vetää, mutta taitaa tämän vuoden budjetti paukkua vastaan. Kanojen talvi taitaa mennä ehkä roikan varassa.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

No kyllä kelpaa kanojen olla. Minkäslaista aitausta meinasit, itse katselin sinkittyä rappausverkkoa. Mulla on nääs ens kesänä suunnitteilla luxus-kissatarha integroidulla suihkulähteellä ja omenapuulla, hähä.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Harri68
Jäsen
Jäsen

^ Ai piru, suihkulähdehän se pitää kanoille saada :lol:

Tuohon tilapäismajoitukseen tuli tehtyä aitaus 2 metriä korkeasta kanaverkosta. Tai yleisverkon nimellä sitä kaupattiin. Ja rastasverkosta katto. Rappausverkko olisi varmaankin hyvä valinta ja itsekin sitä mietin, mutta enkö löytänyt tarpeeksi korkeaa vai hintako se tuli esteeksi, en nyt muista.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Sisätilat alkaisi olla muuttoa vaille valmiit.

Kuva
Sisustusta by Lähteenmäki, on Flickr

Eristykseen käytetyt villat on normi villoja leveämpiä. Menin sitten runkopuiden koolausvälin laittamaan niiden villojen mukaan. Ei olis kannattanut :roll: Leveämpi väli hyppi sitten silmille joka käänteessä. esim. noi levyt jouduin laittamaan vaakaan. Jos olisin pystyyn laittanut, niin hukkaa olisi tullut melko reilusti.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Kanaset on nyt jonninaikaa talviasumuksessaan elelleet. Tuntuvat nuo viihtyvän sielläkin, ainakin munia on tullut entiseen tahtiin. Jonkinlaisen lämmityslaitteen sinne joutunee laittamaan kunhan talvi iskee kunnolla päälle. Ei keretty pehkun tekoon ajoissa, eikä muutamasta pikku kanasta heru lämpöä tarpeeksi tilan lämpimänä pitämiseen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Harri68 kirjoitti:Kanaset on nyt jonninaikaa talviasumuksessaan elelleet. Tuntuvat nuo viihtyvän sielläkin, ainakin munia on tullut entiseen tahtiin. Jonkinlaisen lämmityslaitteen sinne joutunee laittamaan kunhan talvi iskee kunnolla päälle. Ei keretty pehkun tekoon ajoissa, eikä muutamasta pikku kanasta heru lämpöä tarpeeksi tilan lämpimänä pitämiseen.
Laita nyt hyvä mies sinne jonkin sortin lämmitin, tässähän saattavat kunnon pakkaset iskeä minä päivänä (tai yönä) hyvänsä. Tai jos et laita, niin jonain aamuna huomaat, että sulla on luomupakastettua luomubroileria varasto täynnä etkä sä siinä tilanteessa itseäsi kauhean suureksi eläinten ystäväksi tunne.
Harri68
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Harri68 kirjoitti:Kanaset on nyt jonninaikaa talviasumuksessaan elelleet. Tuntuvat nuo viihtyvän sielläkin, ainakin munia on tullut entiseen tahtiin. Jonkinlaisen lämmityslaitteen sinne joutunee laittamaan kunhan talvi iskee kunnolla päälle. Ei keretty pehkun tekoon ajoissa, eikä muutamasta pikku kanasta heru lämpöä tarpeeksi tilan lämpimänä pitämiseen.
Laita nyt hyvä mies sinne jonkin sortin lämmitin, tässähän saattavat kunnon pakkaset iskeä minä päivänä (tai yönä) hyvänsä. Tai jos et laita, niin jonain aamuna huomaat, että sulla on luomupakastettua luomubroileria varasto täynnä etkä sä siinä tilanteessa itseäsi kauhean suureksi eläinten ystäväksi tunne.
Ollos huoleti :-D Kyllä meillä on varalla sinne öljytäytepatteri. Pitäisi vaan keksiä jokin lämmityslaite, jossa turvallisuus ja taloudellisuus yhtyvät.
Vastaa Viestiin