lmfmis kirjoitti:Sen rakenne on vain se onneton läppä, ei mikään jumalantiivis. Kiinni vain Kun ei tarvitse.
Juu, sellainenhan se on, mutta ei tosiaan kunnossa ollessaan pitäisi vettä pihalle hölvätä, itse olen siinä tilanteessa vaihtanut mokoman. Onhan noita mennyt, vuosi sitten tilalle kaikki ilmakellot piti vaihtaa kun yksikään ei enään oikein toiminut ja kuitenkin alle 10 vuotta vanhoja oli kaikki...
En tiedä toimiiko nykyisetkään, tosin ei ilmavaivoja ole ollut joten kai ne pihisee

Venttiilejä ei talolla ole, koska nuo on katonrajassa ja eivät mahdu paikalleen mikäli sinne sellaiset asentaa. Lämpökeskuksessa taas on venttiili jokaisen alla, niin helppo on vaihtaa uusi paikoilleen.
Pystyy ne ilman venttiilejäkin vaihtamaan, laskee vaan paineet pois verkostosta, ei vesiä kokonaan kuitenkaan, kaikki mahdolliset venttiilit kiinni joilla pystyy estämään lisäveden tuloa vaihtokohtaan, hamputtaa uuden valmiiksi, kiertää vanhan löysälle ja sitten toiseen käteen uusi ja toisella kiertää vanhan pois ja äkkiä uusi tilalle. Ei parhaimmillaan tule vettä kuin pari pisaraa pihalle
On vaihdettu tuolla tavalla mm. termostaattitasku ja lämpömittari kuumaan kattilaan, hyvin onnistui sekin, kunhan seisoi vähän sivummalla kun vanhan vetäisi kattilasta pihalle ettei suoraan päälle tule sata-asteiset vedet
Kiinnihän nuo venttiilit olisi tosiaan parempi pitää kun ei ilmaa ole, mutta sitten tuosta automaattisuudesta menee vähän idea, samahan se olisi pelkkä käsiventtiili josta välillä päästäisi ilmaa pihalle. Itse olen pitänyt aina auki, ilmat on tulleet ulos ja vedet pysyneet sisällä niin kauan kuin moinen keksintö ylipäänsä on toiminut. Sitten kun toiminta loppuu, jää vuotamaan tai ei enään aukea ollenkaan.
Uusien vesien laiton jälkeen ilmaa tulee hetken aikaa, kun happi erottuu vedestä sen lämpötilan noustessa tarpeeksi, matalalämpöjärjestelmissä kuten maalämmössä prosessi kestää huomattavasti pidempään kuin kattilalaitoksissa missä ilmat tulee suunnilleen ensimmäisen vuorokauden aikana pihalle kun veden lämpötila on siellä 90 asteen tuntumassa.