Onko kukaan törmännyt jonkinlaiseen rintamamiestalon huoltolistaan? Kirjoittelin tähän hiukan auki mitä haen kun en googlella sellaista löytänyt :) Osin apua löytyykin tuolta ostajan oppaasta: http://www.rintamamiestalo.fi/tarkastuslista.htm. Jos teillä on jonkinlainen huoltolista jo työn alla tai olette löytäneet jostain niin linkki olisi kiva... suoraan korvien välistä ei löytynyt oikein hakusanoja jolla foorumi tai google olisi palkinnut.
Olen itse varsin uusi asukas rintsikassa ja huomannut että yksi jos toinenkin paikka on jäädä vähälle huomiolle, mikä aiheuttaa sen että "ylläpitovelkaa" syntyy.
Kevät:
-pohjavesien poistokaivon (jos löytyy) pumpun toiminnan tarkistus
-tuuletusluukut sokkelista auki jäiden lähtiessä
-katon kunto, ovatko lumi/jäät tuhonneet kattoa?
-talven lämmityskulut, opittiinko mitään?
Kesä:
-polttopuut kuivumaan hyvissä ajoin
-salaojien ja maanalaisten putkien tarkistus
Syksy:
-tuuletusluukut sokkelista kiinni järvien jäätyessä
-rännien ja rännikaivojen tyhjennys
-talosta pois johtavien pintavesiputkien ja ojien tarkistus ja avaaminen lehdistä
Talvi:
-lumet sokkelin viereen eristeeksi
-lumet sulamaan sinne missä sulamisvesistä vähiten harmia
Kuukauden välein:
-lämpöpumppujen pyöräytys jos ei käytössä, lämpöpumppujen suodatinten puhdistus
-liesituulettimen suodattimen tarkistus
Vuoden välein:
-ilmanvaihtoputkien tarkistus, kaipaako puhdistusta
-ullakon tarkistus sisäpuolelta onko katto vuotanut
-ryömintätilojen kunnon tarkistus
-ikkunoiden ja ovien kunto tiivisteineen
-tulisijojen kunto
-katosten ja ulkolaudoitusten kunto
Rintamamiestalon huoltolista?
Rintamamiestalon huoltolista?
"The harder you try, the dumber you look."
Re: Rintamamiestalon huoltolista?
Täältä löytyy muutama pointti:
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Kor ... istilista/
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Kor ... istilista/
-
tessu
Re: Rintamamiestalon huoltolista?
Hyvä nuo olis olla ainakin sillon tiedossa jos elämänsä ekaakertaa on omaa taloo ostamassa,on monia asioita joita voi tehdä oikein ja ehkä jotain säästöäkin syntyy ja laiminlyönneistä pahimmassa tapauksessa on suuria menetyksiä,jopa koko talo!
Se vaan on paha antaa päteviä neuvoja kun talot,lämmitys,maapererät ja käyttäjätkin ovat erilaisia,on eriasia jos on omat kaivot kun taas kaupungin/kunnanverkot,mutta hyvähän se on palauttaa kaikkien mieliin että mitä PITÄIS tehdä!
Mullakin alkaa olla pihasaunan käyttö jo tältä vuodelta ohi kun pakkaset ja lumet tuli,ei viitti pumppua halkasta ja itteesä ressata vaan siirryn kellarisaunaan ja lämmittelen taloa paremmin,että semmosta se aina on kun säät vaihtuu.
Se vaan on paha antaa päteviä neuvoja kun talot,lämmitys,maapererät ja käyttäjätkin ovat erilaisia,on eriasia jos on omat kaivot kun taas kaupungin/kunnanverkot,mutta hyvähän se on palauttaa kaikkien mieliin että mitä PITÄIS tehdä!
Mullakin alkaa olla pihasaunan käyttö jo tältä vuodelta ohi kun pakkaset ja lumet tuli,ei viitti pumppua halkasta ja itteesä ressata vaan siirryn kellarisaunaan ja lämmittelen taloa paremmin,että semmosta se aina on kun säät vaihtuu.
-
kappalainen
- Jäsen

- Viestit: 1227
- Liittynyt: Su Elo 08, 2010 23:12
- Paikkakunta: Lounais-häme
Re: Rintamamiestalon huoltolista?
Pitää muistaa huoltaa se omistajakin, eikä ajaa loppuun.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön

