Lisäeristys sisällepäin

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
PTM
Jäsen
Jäsen

Re: Lisäeristys sisällepäin

Viesti Kirjoittaja PTM »

Zaffodi kirjoitti:Muista, että tervapaperi villan ja gyprocin väliin! Siellä on todennäköisesti tervapaperi jo sisäpuolen laudoituksen alla mutta se saa siellä ihan rauhassa olla.

Kattoin rakenteen kerta sisäpuolelle ei ole vielä ikkunaremontin jälkeen lyöty listoja, kerta seinät odottaa remonttia.
Eli Meillä on sisältäpäin pinkopahvi, laudootus, puukuitu (insuliittilevy?) sen jälkeen tervapaperi, purut..
Ajattelin jos laittais tervapaperin vielä laudootuksen päälle sillä sais tiiveyttä ilmavuotoihin. Tuskin monesta tervapaperi kerroksesta on haittaa?
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Onko haittaa jos vielä laittaa villan ja gyproc väliin tervapaperi eli kolmikertaanen tai no ulkopuolellakin vielä on eli seinässä olisi 4 kertaa tervapaperi.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
hauttees
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hauttees »

Zaffodi kirjoitti:
hauttees kirjoitti:
Zaffodi kirjoitti:
hauttees kirjoitti:Hyvä huomio kappalaiselta, talvi kun on ei hyvejä purkaa hirveästi saatikka vaihtaa villoja. Siksipä mietinkin vakavasti tuota gyprockin poistoa ja leijonan laittoa. Hinnoista en tiedä, mutta eiköhänne selviä kun lähden kyselemään. Se viimeistään ratkaisee käytettävän materiaalin.
Tuossa toisessa ketjussa puhuttiin kaikkien eristeiden purkamisesta, eikös sulla ollut vain 50mm lisäeristeet? Niiden kanssa menee sen verran vähän aikaa ja alkuperäinen seinä on koko ajan kasassa. Kivivillat kannattaisi ottaa pois tai sitten pitäisi tehdä höyrynsulku muovilla. Ekovillan tai vastaavan kanssa pärjäät paperilla.
Eko/selluvilla oli myös yksi vaihtoehto mutta pitää selvitellä vielä. Tuolla paperilla tarkoitat tarkalleen mitä? Tervapaperia? Pelkkä ilmansulkupaperi?
Ilmansulkupaperi eli esim. Ekovilla X5, miksi ei tervapaperikin. Gyproc ei toimi sisäpuolisena ilmansulkuna eli eristeen ja sen väliin paperi. Vaikka laittaisit sen Halltexin niin silti suosittelen paperia hyvin teipaten, saat ilmavuotoja kuriin. Itse kun koolasin lisäeristeitä varten laitoin väliseinien ja ylä-/alapohjan nurkkiin uretaania jotta sieltä ei vedä, paperiahan ei saa sinne kunnolla teipattua millään jos ei ole myös lattia ja katto auki.
Kivivilla vaatii höyrynsulun eli muovin ja sitä on mahdotonta saada höyrytiiviiksi kun tehdään näin lisäeristystä, siksi Ekovilla tai vastaava.
Tää ei ole sitten mikään Ekovilla mainos mutta sitä kun tuli itse käytettyä.
Saas nähä, tällävkolla pitäisi tapahtua ja heitti kuumeisen flunssan. Asiaa ei auta että parempi puolisko haluaisi tod.näk. ammattimiehen tekemään työn "kovalla rahalla" ei riitä että aikoinaan koulut käynyt, viime vuosikymmenet nörtteillyt isäntä osaisi tehdä tai soveltaa mitään. Luotto ei siis kuulemma ole raudankova :razz:

Jos kaveri pääsee jeesaamaan niin kyllä se kallistuu tuohon ekovillaan joko ruiskutettuna tai levynä, tervapaperi ja gyprock- vaihtoehtoon.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Mihin perustuu väite, että lasi ja/tai vuorivilla ei "hengitä". Kun olen omassa "hyrkässä" tutkinut rakenteita, niin olen löytänyt joistakin kohdista 50mm lasi tai vuorivillan, joka on sisäpuolelle (lisäeristeenä). Rakenne on ollut sekä (sisältä) kipsilevy, ilmansilkupaperi ja koolingit joiden välissä villa jne (vanha rakenne / puru mm). Kyllä nämä villat (vaikka eivät ole ekovilla) ovat olleet täysin kuivat. Vaiika hyvin todennäköisesti villojen läpi on mennyt jonkinverran kosteutta jos verrataan tilaneeseen jossa samassa rakenteessa olisi muovi. Tähän huomioon nojaten pidä ylimitoitettuna (turhana) ajatusta, että kipsivelyt ja villat pitäisi poistaa ja korvata selluvillalla + uudet kipsilevyt seiniin.

Kannata paperin ja selluvilla käyttöä rintamamiestalon korjauksessa, mutta jos rakenne on terve (vaikka ei ole nykykäsityksen mukaan optimaalinen), niin miksi purkaa ? (turhaa) :shock:

Tuokki
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

tuokki kirjoitti:Mihin perustuu väite, että lasi ja/tai vuorivilla ei "hengitä".
Jos "hengittävyydellä" tarkoitetaan että materiaali sitoo ja vapauttaa kosteutta, niin tällöin ko villat eivät "hengitä".
tuokki kirjoitti:Kyllä nämä villat (vaikka eivät ole ekovilla) ovat olleet täysin kuivat. Vaiika hyvin todennäköisesti villojen läpi on mennyt jonkinverran kosteutta jos verrataan tilaneeseen jossa samassa rakenteessa olisi muovi.
Villojen tullessa markkinoille niitä käytettiin esim rankataloissa ilman höyrysulkua ja niitä taloja on vielä ihan hyvässä kunnossa. Rakenne saattoi olla myös sekarakenne jossa lattian ja katon fyllit purua ja seinät villalla. Omassa päässäni luulen että tuollainen rakenne josta kauttaaltaan puuttuu höyrysulku on vähemmän riskialtis kuin hajonneella tai vuotavalla höyrysululla varustettu, mutta tähän minulla ei ole mitään parempaa faktaa.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Olen samoilla linjoilla, "Villojen tullessa markkinoille niitä käytettiin esim rankataloissa ilman höyrysulkua ja niitä taloja on vielä ihan hyvässä kunnossa." Minä en tuollaista lähtisi purkamaan, jos ei ole jotain muuta syytä purkaa. Lämmöneristysmielessä lasi/vuorivillan vaihto selluvillaa voi olla jopa hivenen eristävyyttä huonontava vaikutus. On totta että termit ovat vähän epäselvät. Kivi-/lasivilla ei todellahaan hengitä siinä mielessä, että sitoiri ja vatpauttaisi kosteutta, mutta oleellinen kysymys kuuluukin, että onko rakenteessa jossa sisimpänä on paperi (ei muovia) jotain ongelmaa siitä, että eristeenä on lasi-/vuorivilla :?: Uuteen en näin tekisi, mutta kannattaa vanhaa tällaista rakennetta purkaa, jos se on kuiva ja muutenkin kunnossa ?

Tuokki
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Niinpä niin, mulla on parissa huoneessa lasivillaa suoraan hirren päällä sisäpuolella sekä toisessa kamarissa oikeen muovikin eli kaikki mahdollinen on "päin persettä".

Hirret takana oli kun levyjen alle kurkein kirkkaat ja hyvässä kunnossa. Osasyy tähän on varmaan siinä ettei kyseisiä hirsiä oltu rivetty kovin tiukkaan kun kädellä kokeili niin vieno veto kävi levyn takana kun ulkona tuuli eli tuuletus ainakin pelaa.

Paikkasin takaisin entiseen malliin kerta ollut tuolla mallin ainakin 25 vuotta eikä oo menny pilalle, korjataan jotain akuutimpaa ensin.. :!:
RMTALO-54
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMTALO-54 »

tuokki kirjoitti:Olen samoilla linjoilla, "Villojen tullessa markkinoille niitä käytettiin esim rankataloissa ilman höyrysulkua ja niitä taloja on vielä ihan hyvässä kunnossa." Minä en tuollaista lähtisi purkamaan, jos ei ole jotain muuta syytä purkaa. Lämmöneristysmielessä lasi/vuorivillan vaihto selluvillaa voi olla jopa hivenen eristävyyttä huonontava vaikutus. On totta että termit ovat vähän epäselvät. Kivi-/lasivilla ei todellahaan hengitä siinä mielessä, että sitoiri ja vatpauttaisi kosteutta, mutta oleellinen kysymys kuuluukin, että onko rakenteessa jossa sisimpänä on paperi (ei muovia) jotain ongelmaa siitä, että eristeenä on lasi-/vuorivilla :?: Uuteen en näin tekisi, mutta kannattaa vanhaa tällaista rakennetta purkaa, jos se on kuiva ja muutenkin kunnossa ?

Tuokki
Jep, Eikös aikas monessa uudessa talossa käytetä sisäpuolella 50mm villaa ns.naulasuojana :-D... Olisko siisä se, että 50mm on kuitenkin vähäinen eriste? vai mitenkä se vois mennä???
hauttees
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hauttees »

Hyvin tuulettuu ainaki täällä, vinkka käy nurkissa - verhot heiluu :lol:
Keittiö on kuitenkin sellainen tila missä ei isommin oleskella, puuhella näyttelee isoa roolia sekä käytännössä että komeudellaan.

Yläkerrassa olisi toista rojektia makkarin vinkan vähentämiseksi. Sitten kesällä niitä miettimään. Näyttäisi olevan rakenne kylmälle ullakolle jotakuin näin: vaakalaudoitus, tervapaperi, vuorivilla ja gyprockki. Toisella puolen, työhuoneen puolella näytti olevan vaakalautaa, jonkinsortin huokolevy, tervapaperi,vuorivilla ja gyprockki. Huom. eioo tullu purettua mitään, vielä. Ootellaan ja mietiskellään. Tuon pahimman kylmän vedon oon kiertänyt lämmitettäessä takalla tai sähköpatterilla, laittamalla konvektorin puhaltamaan sängyn viereen. Lämmin ilma sekottuu kylmään paremmin näjetsen. Tuulettimen ääni tappaa hiljaisuuden, auttaa unohtamaan tinnituksen - nukahtamaan :roll:
tuokki
Jäsen
Jäsen

hauttees kirjoitti: Yläkerrassa olisi toista rojektia makkarin vinkan vähentämiseksi. Sitten kesällä niitä miettimään. Näyttäisi olevan rakenne kylmälle ullakolle jotakuin näin: vaakalaudoitus, tervapaperi, vuorivilla ja gyprockki. Toisella puolen, työhuoneen puolella näytti olevan vaakalautaa, jonkinsortin huokolevy, tervapaperi,vuorivilla ja gyprockki. Huom. eioo tullu purettua mitään, vielä. Ootellaan ja mietiskellään. Tuon pahimman kylmän vedon oon kiertänyt lämmitettäessä takalla tai sähköpatterilla, laittamalla konvektorin puhaltamaan sängyn viereen. Lämmin ilma sekottuu kylmään paremmin näjetsen. Tuulettimen ääni tappaa hiljaisuuden, auttaa unohtamaan tinnituksen - nukahtamaan :roll:
Onko sulla eristeitä seinissä ollenkaan :shock:

Oma projekti on lyhyesti ollut sellainen, että (alakerrassa) on lisäeristeitä on laitettu sisäpuolelle 50min + ilmansulku + kyproc. Ilmansulun vaikutus oli suuri juuri tuohon vetoisuuden tuntuun. 100mm puru, joka seinän välissä on hyvässä kunnossa. 100mm purua on vain todella vähän eristettä tämän päivän mittapuiden mukaan. Purun vaihtoa harkittiin kaikkiin seiniin, mutta päädyttiin että hyvälaatuinen puru saa jäädä (painuneiden tilalle laitetiin lisää yläkerran rempan aikana). Ulkoverhoilun uusimisen aikana laitetan 25mm tuulileijonalevy. Tämä estää vedon puruihin. Ulkoverhouksen ja tuulileijonan väliin tulee myös ilmarako.

Yläkerta rakennettiin lähes kokonaan uusiksi. Vain päätykolmiot jäivät pystyyn. Myös kattotuolit menvät vaihtoon. Yläkerrassa tuli kaikkialle uudet eristeeet (selluvillaa + ilmansulkupaperia).

Tuokki
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tähän lisäeristykseen ja ilmansulkuun liittyen muistutan kaikkia siitä, että tehkää ne tiivistykset hyvin...
Nimittäin meillä on kaikki sähköt siellä lisäeristyksessä piilossa eli rasiat puhkoo paperit. Olisi vaan pitänyt jollakin Sikaflexillä tms. tiivistää ne eikä teipillä nimittäin ainoat paikat joissa veto tuntuu on ne rasiat. Näin jälkikäteen ajattelin että uretaanilla voisi tietty yrittää paikata tilannetta, kannet auki ja taipuisaa letkua urtsiruutan nokkaan, siitä sitten pikkuisen uretaania rasian ja gyprocin välistä niin voisi saada tiivistettyä.

Tää on niin tätä, vaikka ITSE siis olevinaan tiesi hyvin ja koulun penkkiäkin asian kanssa on kuluttanut niin sitten kun on jo ruokapöytä ja uudet sängyt pahvilaatikoissa paikalla odottamassa että koska seinät on kiinni ja maalattu niin kiire vaan tulee :roll:
Vastaa Viestiin