ulkorappuset valuttaa vettä sisälle...

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: ulkorappuset valuttaa vettä sisälle...

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Jos vahngot ovat tuossa, osaat itse korjata ja myyjä on valmis maksamaan ne matskut niin hihat vaan heilumaan. Vahinko kuulostaa sen verran pieneltä kuitenkin. Kuivattaminenkaan ei ole mitään rakettitiedettä jota osaa tehdä vain kuivatusliike. Lämpö+ilmanvaihto on taikasanat siinä, lämpöpuhaltimella ilma liikkeelle ja paikat lämpimäksi, toisella puhaltimella ja letkulla ilmat pihalle ettei mene asuntoon sisälle. Boracolia reilusti nurkkiin tappamaan loput pöpöt ja uutta kamaa päälle, parempaa ja paremmin mitä ennen.
Meinaan jos kerran talo on kiva ja tykkäätte niin vanhassa on kuitenkin aina sitä laittamista.
Sitten pikku varoituksen sana, jos perhe sairastaa ja nyt on löydetty vähän ongelmaa tuulikaapista niin tämä ei sitten tarkoita että se oli se syy. Toki jos ilmavirrat kulkevat sieltä tuulikaapista sisälle muihin tiloihin niin silloin voi vaikuttaa.
Tosin meilläkin on sairasteltu jo kuukausi mutta tytär oli just labrassa ja ihan perus virusjuttu menossa eli ei tarvitse taloa pelätä. Mulla on tietty ollut melkein kaikki nurkat auki joten ylläreitä ei pitäisi olla.
säkäri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja säkäri »

Ne vauriot on hieman laajat, muttei mitenkään vaikea homma tehdä. Itse melkein tekisin mutta aika ei riitä tän vuorotyön takia...
Lämpöpuhallin on ollut nyt päivän puhaltamassa tuossa, ja etuovi hiukan raollaan.. purkuhommat on melkein tehty et muutama euro on säästetty..

Tuosta pöpöntappajasta en ole kuullut, ruiskitaanko sitä aina pitkin nurkkia....?

Kun ulkopuolinen raksa-ukko kävi ekan kerran, hän sanoi heti tuulikaapin kohdalla et haisee, ja haju hälvenee kun tullaan peremmälle torppaan..et uskoisin et ilmavirrat
pierujen kera on levittänyt homehtuneen käryä.

Sen tiedän et vanhas talossa on jatkuvasti tekemistä. Muutettiin vappuna, sen jälkeen on ollut yks vapaa viikko ilman et olisin tehny mitn remppaa kämpässä..
Toisaalta välillä tykkään tehdä ja kohnottaa, itselles sä sitä teet.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Boracolia voi levittää vaikka pensselillä, se on ihan "vettä". Sillä kannattaa käsitellä kaikki mitä jättää sinne vaurioituneelle alueelle.
Sama ajankäytön ongelma sitä yhdellä jos toiselle, lotto vaan vetämään, josko sitä vapaa-aikaa tulisi :mrgreen:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

säkäri kirjoitti:Ulko-oven kynnyksen kohdalta otin laminaatin, jonka alla oli askelvaimennin, ja sen jälkeen paljastui hometta, hämähäkkejä ja märkää purua. Ulkorappusen pintaa pitkin ja kynnyksen alta on ulkopuolelta vesi päässyt valumaan sisälle tuulikaapin lattian alle, joka siis kastellut pinnat lattiasta-päältä päin ei mitään huomaa.
----
mun mielestä on selvä piilevä virhe talossa josta voin vaatia myyjää korvausta korjauksesta.
Sen enempää itse asiaan puuttumatta tyydyn toteamaan, että ulko-oven kohta on yksi niistä paikoista, joista löytyy 99% varmuudella lahovika. Siltä kantilta ajateltuna mun on vaikea ymmärtää, että miten kyseessä on piilevä virhe? Sopivampaa olisi sanoa, että jos kyseisessä paikassa ei olisikaan lahoa, niin kyseessä olisikin piilevä terve kohta.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
säkäri
Jäsen
Jäsen

Jaahas, en kyllä osannut ajatella et ulko-oven kohta olis ns. varma paikka...
Mutta, huomenna tulee yks ukko tekemään korjausarvion ja katsotaan päästäänk sopuun myyjän kanssa asiasta.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

säkäri kirjoitti:Jaahas, en kyllä osannut ajatella et ulko-oven kohta olis ns. varma paikka...
Ja tästäkin pirtistä on tehty jonkinsorttinen kuntoarvio, ainakin ekan viestin perusteella. Eli joku ns. ammattimies on kiertänyt ja tutkinut paikkoja, mutta tämän sorttinen vika tai vähintäänkin potentiaalinen vika on listaamatta.

Kaikista parasta on se, että Gustafsonin Jukka kaavailee kuntokartoittajille jonkinlaista pätevyyskoulutusta, tai jotain muuta vastaavaa. Kasvaako ammattitaito millään muotoa? Tokkopa. Mäkin kiertelen rakennuksia katselemassa ja otan osaa erinäisiin työryhmiin, joissa jatkuvasti kyseenalaistetaan mun osaamista, koska puuttuu pätevyyksiä, joita muilla saattaa olla. Lopputulos on taas se, että paskoja papereita kirjoittelevat muodollisesti pätevät ihmiset.

Haluaisin ajatella, että kuntoarviot tehdään ostajan etua ajatellen. Raadollisempi totuus taitaa kuitenkin olla se, että se on nimenomaan myyjä osapuoli, jonka kannattaa teetättää hyvä kartoitus. Hyvässä paperissa olisi ollut listattuna tuo ulko-oven kohta ja asuntoa myyvän osapuolen puhelin olisi jättänyt soimatta eikä näin ollen olisi tarvinnut alkaa remontille maksumieheksi. Ostava osapuoli olisi miettinyt huomattavasti tarkemmin, että haluaako ostaa kyseisen pirtin kyseisellä vialla? Ja mikä tärkeintä, yllätys olisi jäänyt molemmilta osapuolilta väliin.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Zaffodi kirjoitti:Boracolia voi levittää vaikka pensselillä, se on ihan "vettä". Sillä kannattaa käsitellä kaikki mitä jättää sinne vaurioituneelle alueelle.
Boracol haisee sitten ihan kamalalta, jos sitä sisätiloissa käyttää. Ainakaan minä en pystynyt pitkään aikaan sellaisessa makkarissa nukkumaan, minkä ikkunoihin olin sitä pikkuisen sutaissut. Aikanaan se tuoksu sitten laimeni ja hävisikin ja homeetkin pysyivät poissa. Hometta oli siellä lasin ja kyntteen välissä eikä sitä paljoa tarvise olla kun se tuoksuu aika voimakkaasti.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vesahy kirjoitti:Boracol haisee sitten ihan kamalalta, jos sitä sisätiloissa käyttää.
Tähän mielipiteeseen/väitteeseen/faktaan olen törmännyt ennenkin ja itsekseni hämmästellyt.
Kellari- ja saunaremonttien yhteydessä ruiskutin homeen riivaamat kohdat sokkelista (puoli kellaria) eikä se käsittelyn jälkeisenä päivänä haissut enää millekään. :roll:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä taidan sitten vaan olla herkistynyt etyleeniglykolille, sitähän tuo aina pääosin on.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vesahy kirjoitti:Minä taidan sitten vaan olla herkistynyt etyleeniglykolille, sitähän tuo aina pääosin on.
Se on tietysti yksi mahdollinen selitys.
Toinen on se, että mie ja rouva ei vaan haisteta sitä. :?

Ruiskutettaessa se kyllä haisi mutta ei enää seuraavana päivänä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Juha_P kirjoitti:
vesahy kirjoitti:Minä taidan sitten vaan olla herkistynyt etyleeniglykolille, sitähän tuo aina pääosin on.
Se on tietysti yksi mahdollinen selitys.
Toinen on se, että mie ja rouva ei vaan haisteta sitä. :?

Ruiskutettaessa se kyllä haisi mutta ei enää seuraavana päivänä.
Ei se munkaan mielestä millekään ihmeelliselle käryä mutta pitää tietty odottaa että kuivuu ennen kuin käsitellyssä tilassa oleskellaan. Sitä ei kaikki ihan varauksetta suosittele sisätiloihin mutta meikäläinen on käyttänyt, töissä ja itselle. Muitakin aineita on, niissä on sitten eri aineet mitkä vaikuttaa.
säkäri
Jäsen
Jäsen

Mites tuo homeentappaja/Boracolin käyttö, suositellaanko sitä oikein ammattilaisten keskuudessa?
Tuli nyt tapahtuneen takia juteltua paljon noista kuntotarkastajista... Heillä kuulemma ns. takuu on 2kk tarkastuksen teosta?
Ja kuntokartoitus.. olen niitä nyt seurannu kun neljä "ammattilaista" tehnyt... Niin ajattelin voisinpa itsekin alkaa tollasta hommaa tekemään, mitään kouluja en ole rakennustekniikasta tjms. ikinä käynyt,
mut jonkun kurssin kun käy niin sitten o laillinen tyyppi näihin! Näin yksi kaveri sanoi kun haastattelin...

Välittäjät ainakin on hyvää pataa heidän kanssaan, toinen suosittelee tätä ja toinen tota, mut toinen on aina vaan parempi tyyppi.
Mut yks asia on varmaa; mitään takeita et missään nimessä saa että sun ostoharkinnassa oleva torppa olisi silloin melkein täydellinen jos se on kuntotarkastettu.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

säkäri kirjoitti:Mites tuo homeentappaja/Boracolin käyttö, suositellaanko sitä oikein ammattilaisten keskuudessa?
Tuli nyt tapahtuneen takia juteltua paljon noista kuntotarkastajista... Heillä kuulemma ns. takuu on 2kk tarkastuksen teosta?
Ja kuntokartoitus.. olen niitä nyt seurannu kun neljä "ammattilaista" tehnyt... Niin ajattelin voisinpa itsekin alkaa tollasta hommaa tekemään, mitään kouluja en ole rakennustekniikasta tjms. ikinä käynyt,
mut jonkun kurssin kun käy niin sitten o laillinen tyyppi näihin! Näin yksi kaveri sanoi kun haastattelin...

Välittäjät ainakin on hyvää pataa heidän kanssaan, toinen suosittelee tätä ja toinen tota, mut toinen on aina vaan parempi tyyppi.
Mut yks asia on varmaa; mitään takeita et missään nimessä saa että sun ostoharkinnassa oleva torppa olisi silloin melkein täydellinen jos se on kuntotarkastettu.
Boracol on varmaankin se yleisimmin käytetty aine tuohon hommaan, ainakin mitä minä olen ollut tekemisissä vuosien saatossa. Toiset vierastaa sen käyttöä sisällä, aineista oli muistaakseni listaa hengitysilmaliiton tms. sivuilla.
Pitää aina muistaa, että vain kuntotutkimus on se, jossa revitään paikkoja auki ja tehdään syvällisempiä tutkimuksia. Kartoitus on aistinvarainen ja esim. pintakosteusmittarin kanssa tehtävä alustava ja kevyt juttu. Molempien huono puoli on se, että itsensä turvaamiseksi kartoittaja aina kirjaa ylös sen lauseen "tämä ei tarkoita sitä, etteikö jossakin voisi jotain olla mitä ei nyt huomattu"... Ja yleensä tietty esim. rautaiset vesijohdot tuomitaan vaihtokuntoiseksi vaikka ne voisivatkin kestää vielä 10 vuotta. Siinä kun on se, että ne voi ihan hyvin paukahtaa kuukauden päästä ja jos paperissa lukisi että menee vielä 10 niin soppa olis valmis.
Muutamia vuosia sitten oli vielä niitä suhareita jotka kirjoittivat kavereidensa kohteista sellaiset "myyntiesitteet" ettei mitään määrää. Selviä rakennusvirheitä ohitettiin ja jätettiin kirjaamatta. Niistä on sitten taisteltu käräjillä vaihtelevalla menestyksellä.
Eli jos kyseessä on ollut kartoitus ja talo on hyvin tuuletettu ennen sitä eikä tuossa oven ympäristössä ole ollut mitään näkyvillä on se voinut mennä ohi. Jos siellä alhaalla on kuitenkin maalit tippunut katosta niin vähän ihmettelen kyllä.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Hieno homma ja kun asuu kerrostalossa niitä piileviä virheitä on PILVIN PIMEIN eikä niistä kukaan puhu mitään,eikä myöskään mahda niille mitään.
Miksi siis saada jotain jos niitä löytyy vanhasta puutalosta?? missä kummiskin on AINA jotain sanottavaa,semmosta olen aina miettiny kun vikaa kummiskin löytyy.
Jos on selvästi tehty suuria virheitä niin ne onkin sitte eriasia,mutta kuka ja millon on virheet tehny voikin olla jo toinen juttu?
säkäri
Jäsen
Jäsen

No niin... nyt on julkisivu muutamaa naulaa lukuunottamatta valmis. Eteisen lattialta ja seinältä uupuu vielä pintamateriaalit.
Myyjä tuli asiassa sen verran vastaan et maksoi tarvikkeiden määrän. Nyt on tuo otsonaattori ollut täällä pöhisemässä et sais loput hajut poistettua...

Muttamutta, talon takana on vielä toinen eteinen takaoven kera, jossa nyt sitten on alkanut haisemaan. Perheen ulkovaatteet haisee tunkkaselle, niitä kun säilytetään
siellä. Siellä on kans ulkorappuset tehty samanlaisesti kuin etuovellakin mikä nyt korjattiin. Taitaapi olla niin et keväällä kurkkaan taas lattian alle ja kahtotaan mitä löytyy,
ja otetaan taas myyjään yhteys...
Vastaa Viestiin