Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Tuota Diesel-asiaa on mietitty täälläkin.

Meillä on uutena ostettu diesel focus PSA:n 1,6l-koneella ja siihen ollaan kyllä oltu tyytyväisiä.
Se menee kesällä 4-5 litran kulutuksella ja talvella 5-6 litraa. Polttoaineen talvilaatu nostaa kulutusta vähän, kuin myös polttoainelämmittimen käyttö.
Ajo on puoliksi moottoritietä ja kupunkia. Kesällä kierreltiin baltian 70/90km/h maanteillä pari tankillista ja silloin kulutus oli n. 4l/100km
Minä pidän pieniruokaisena, tiedä sitten mitä mieltä muut ovat. :-)

Trafin lasku tuli juuri ja ajoneuvovero+käyttövoimavero yhteensä 239€ jos nyt ihan eurolleen muistan oikein.
Se on mukavasti laskenut kun pari vuotta sitten se oli jotain 450€. Samaan aikaan naftan hinta on tosin noussut reilusti.

En ole pilkun päälle laskenut mutta näppituntuma on se, että jos sama auto olisi bensakoneella ja samat 30000km/v ajettaisiin niin kalliimmaksi bensan poltto tulisi.
Hankintahinta oli tietysti dieselissä kalliimpi.

Toi ohjelmoitava polttoainelämmitin on muuten niin mukava peli suomen talvessa, ettei ilman sitä osaisi enää ollakaan.
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

Harkinnassa oli täälläkin diesel + automaatti, kulutuksen ja mukavuuden takia, ja mielessä häilyi myös tuo webasto kellolaitteella, kunnes autokauppias tipautti kysymyksen että haluatko samoille kulutuslukemille mutta ilman dieselveroa? Laittoi mietityttämään ja tähän päädyttiin. Miksikään ekoilijaksi en itseäni miellä vieläkään, mutta jos tällä tavoin voin säästää lompakkoa niin kokeillaan nyt ainakin :-D . Webasto kellolaitteella saa nyt odottaa ja joudun jatkossakin talvella laittamaan auton naruun ettei yöllä karkaa. Ja ei ole sellainen plugi-hybridi, niitä ei vielä ole käsittääkseni muita kuin Prius PHEV, ja se menee kokolukassa yli siitä mitä nyt haettiin. Toki plugi-versio olisi mielenkiintoinen jo siinäkin mielessä että saisin tuon ladattua työmaalla ja edestakainen työmatkani jää tuon 25km sisään jonka vekotin kulkee ilman bensan tippaakaan... :twisted:
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Mulla on ollut kahdessa autossa ajastettava Webasto, on ihan kiva mutta muutama asia pitää sisäistää niiden kanssa:
Akku menee sököksi kahdessa vuodessa kun sitä kiusataan jääkylmänä sen Webaston käyttämiseen ja sitten vielä startti päälle. Runsas maantieajo ei asiaan auttanut, ekalla autolla vähän ja tokalla paljon maantiellä, sama juttu molemmissa akun kanssa.
Jos on paljon pakkasta ei se Webastokaan käynnisty koska diesel on jäässä eli siihen jää.
Korjaaminen on sikakallista jos on integroitu laite kuten mulla oli Jaggessa... eli osia on ympäri autoa eikä esim. Webaston merkkihuolto osaa auttaa.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Joo toi akku-asia on tiedostettava.

Mulla on työ-transitissa pelannut ilman akkumurheita muuten mutta kovilla pakkasilla akkua pitää välillä ladata verkkolaturilla kun kylmä akku ei ehdi ajosa lataantua.
Akun kestoika ei ole lyhentynyt.

Polttoaikojen kanssa täytyy kyllä käyttää järkeä, että akussa riittää putkua vielä starttiinkin.

Focuksessa on lisäksi tavallinen lohkolämmitin, jonka yhteyteen on kytketty Defan kiinteä akkulaturi.
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... rger_1204/
Kotoa lähdettäessä käytetään lohkolämmitintä ja akku lataantuu siinä samalla.
Työpaikalla ja muualla sitten käytetään eberiä.

Kumpikaan kyseisistä ajopeleistä ei kyllä kaupunkiajossa pakkasella lämpiä ollenkaan ilman lisälämmitintä.
Moottori ei kertakaikkiaan tuota riittävästi hukkalämpöä. Eberi pöhisee käytännössä kokoajan.

Mitään pakkasesta johtuvia käynnistysongelmia ei kummassakaan ole ollut lukuunottamatta omasta tyhmyydestä johteneita akun tyhjenemisiä.
Molempia on jouduttu käynnistämään "pakkotilanteessa" ilman mitään esilämmitystä kolmenkympin pakkasesta.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Meitillä on vanhassa Transporter-karaoketaksissa erillinen akku kuskin penkin alla, josta eeberi ja mm. sisävalot, liukuovi ja muut härpäkkeet ottavat virtansa. Eberi - siis webastojahan ne kaikki puhekielessä ovat :-D - imee kyllä nopeasti kuiviin, mutta kiinteästi asennettava laturi on jo odottamassa asennusta. Lohkolämmittimen ohessa on juuri tuollainen Defan laturi, joka lataa käynnistysakkua ja lopulta sen täytyttyä tuota lisäakkua. Jossain 20 asteen pakkasissa on vain aika heikkoa noiden latautuminen, eikä viitsi lohkoa hehkuttaa vain akkuja ladatakseen...Se hyvä puoli on kahden akun järjestelmässä, että starttaaminen onnistuu vaikka eberi-akku olisi tyhjä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Todennäköisesti tuo pakujen tupla-akkusysteemi myös kestää paremmin sitä Webaston kulutusta kuin henkilöauton yksi. Olisko mulla ollut toisessa 130Ah akku, meni sileäksi kahdessa vuodessa ihan samoin mitä se aikaisempikin akku.
Jaggessa tosiaan taisi olla Eberi kun kone oli Foordilta alunperin, parilitraisesta dieselistä ei tosiaan tullut kovalla pakkasella pätkääkään lämpöä ellei tuo ollut päällä. Oli kyllä loistava talviauto, lämmitettävä tuulilasi ja lämpöä tuli sisälle muutamassa minuutissa hangessa starttaamisen jälkeen.
Aikaisempi peli jäi sen yhden kerran starttaamatta kun oli -32 astetta eikä siihen aikaan Turussa mitään pohjoisen löpöjä myyty. Sinä aamuna jäi naapurustossa kadun varteen jokainen naapurissa olevalta Shellillä tankannut dieseli, yksi oli tankannut Nesteellä ja pääsi liikkeelle. Siihen aikaan Neste lupasi ne maagiset pari astetta paremman pakkasensiedon kuin Shell. Webastokaan ei tosiaan saanut imettyä löpöä itselleen.
Marhinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Marhinen »

Zaffodi kirjoitti:Mulla on ollut kahdessa autossa ajastettava Webasto, on ihan kiva mutta muutama asia pitää sisäistää niiden kanssa:
Akku menee sököksi kahdessa vuodessa kun sitä kiusataan jääkylmänä sen Webaston käyttämiseen ja sitten vielä startti päälle. Runsas maantieajo ei asiaan auttanut, ekalla autolla vähän ja tokalla paljon maantiellä, sama juttu molemmissa akun kanssa.
Jos on paljon pakkasta ei se Webastokaan käynnisty koska diesel on jäässä eli siihen jää.
Korjaaminen on sikakallista jos on integroitu laite kuten mulla oli Jaggessa... eli osia on ympäri autoa eikä esim. Webaston merkkihuolto osaa auttaa.
Näin kävi meidänkin autolle, akku piti ostaa. En ole itse tuota Webastoa käytellyt vaikka se autossa on. Hyvin on aina käyntiin lähtenyt ilmankin. Ja dieselin kanssa on totta tuo, että ei se lähde oikein kovilla pakkasilla kait ollenkaan, tosin ei ole meilläpäin vielä sellaisia pakkasia ollut. Jos tää Mersu hajoaa, ostan uuden vielä vanhemman jota ei tarvitse jatkuvasti huollossa juoksuttaa.
Marhinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Marhinen »

Etsiskellään nyt halpaa pakua, kun näyttää siltä, että jatkuvasti tarvitaan kuljetusta. Enkä itse saa koskaan omaa autoani käyttöön kun miehellä on aina jotain hommaa menossa :mad: Mitäs merkkiä suosittelette? Mä jo itse sanoin, että meille ei tule muuta autoja kuin Mersu, mutta varmaan nyt joudun tässä periksi antamaan.
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Vanha, ettei ole elektroniikkaa, erillisrunkoinen, ja jos diesel, niin hyvin käynnistyvä. Ja tietysti mahdollisimman vähän tunnettuja tyyppiongelmia. Äkkiseltään kuulostaa vanhalta Hiacelta, mutta niissä on hinnoissa Hiace-lisää. Nissaneissa on vastaavat ominaisuudet, mutta hinnat halvempia - tarjontakin on tosin paljon heikompi. Vanhojen Transitien dieselit ovat huonoja kylmäkäynnistyjiä. Mitenkäs olisi Chevy Van? Tai jos tarvitsee päästä talvella mäkiä ylös ja arvostaa halpoja varaosia, niin voi tähyillä Ducato/Boxer/Jumper-kolmikon suuntaan.
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Marhinen kirjoitti:Etsiskellään nyt halpaa pakua, kun näyttää siltä, että jatkuvasti tarvitaan kuljetusta. Enkä itse saa koskaan omaa autoani käyttöön kun miehellä on aina jotain hommaa menossa :mad: Mitäs merkkiä suosittelette? Mä jo itse sanoin, että meille ei tule muuta autoja kuin Mersu, mutta varmaan nyt joudun tässä periksi antamaan.
Ei tarvii antaa periksi, löytyyhän mersultakin sprinteri mallisto :-)

Minulla on ollu 15v webasto autossa, jossa on kaksi akkua. Näihin päiviin on toiminu.
Muuta ei sille ole tarvinnut tehdä kuin joskus kuitata vikatila sulakkeita irroittamalla, mutta nyt se on loppu.
Webasto ei lähde päälle kuin valmiiksi lämpimästä autosta ei siis kylmänä. Vika on paikallistettu todennäköisesti ohjauskorttiin, jonka uusiminen maksaa melkein uuden webaston hinnan(valtuutetun webasto huollon mukaan).
Ohjauskorttien viat on kuulemma oikein ominaisuus, enkä yhtään ihmettele. Ohjainkortti on integroitu webaston yksikköön, jossa lämpötila vaihtelut on suuria.
Tämä sitten aiheuttaa kortilla juotosten irtoilua.
Näppärä mies varmaan osaisi itse tutkia tuota korttia ja korjatakin huonot juotokset, meikäläinen tajuaa noista yhtä paljon kuin sika kuuraketista :mrgreen:
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Marhinen kirjoitti:Etsiskellään nyt halpaa pakua, kun näyttää siltä, että jatkuvasti tarvitaan kuljetusta. Enkä itse saa koskaan omaa autoani käyttöön kun miehellä on aina jotain hommaa menossa :mad: Mitäs merkkiä suosittelette? Mä jo itse sanoin, että meille ei tule muuta autoja kuin Mersu, mutta varmaan nyt joudun tässä periksi antamaan.

Jos ei itse halua/pysty korjaamaan niin Hiace on ainut vaihtoehto. Niissä tosin ongelmana on ruoste. Jumperi/Boxerit ym. ovat vanhoina korjaamon vakiasiakkaita mutta hankinnaltaan edullisempia. Scudo/Jumpy edullisia ja tuurilla jopa toimii. Porttereilla ajetaan paljon ja ovat muuten kestäviä/hyviä ajaa, mutta vanhemmiten on kaikenlaista pientä ja harmittavaa. Originaaliosat ja -huolto kalliita. Trafic/Vivaron etupään niveliä saa parhaimmillaan vaihtaa vuosittain kun ovat mitoitettu henkilöautoille. Transit on taasen melko traktori ja ruosteessa. Mitä jäi mainittematta...joo jenkkivanit. Kuorma-auton moottori ja kulutus sekä muu tekniikka 50 luvulta. Nämä siis halpaluokassa.

Halpa ja vanha paku on yleensä paljon nähnyt ja kokenut... Itse kääntyisin ulkomaan tarjonnan puoleen http://www.mobile.de ja jonkun välittäjän palveluksiin. Tonnin verran taitaa välittäjä ottaa mutta tarjonta on monipuolisempaa sekä huomattavasti parempikuntoisempaa kuin Suomessa. Saattaa toki täälläkin löydön tehdä.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Meillä on kolmannen sukupolven VW tranportter, eli ns. tölkki paku käytössä. Tai se on itseasiassa mallimerkinnältään Caravelle, neliveto eli syncro. Siinä mielessä nuo on mielestäni halpoja, että ne ainakin säilyttää arvonsa (etenkin syncrot). Varmasti löytyy myöhemmin ostaja. Onhan ne nykymittapuun mukaan karuja, eikä mitenkään polttoainetaloudellisia. Mutta riippuu niin paljon tarpeesta.

Mutta mitä tarkoitat halvalla? Onko se tonnin vai kymppitonnin paku?
Tuamas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuamas »

Miulla on pakettiauto osastolta takaveto Vito ja Volkswagen Caddy SDI sekä vanha tölkki syncro tuplaohjaamolla. Takaveto Vitot eivät vissiin ihan kovin hinnan kiroissaan ole, ruosteet kyllä vaivaa tätä uutta vito korimalliakin.

Webaston kanssa on tosiaan hyvä olla kaksi akkua ja akkulaturi integroituna. Minulla on yhdessä autossa Webasto + akkulaturi, puskurissa pistoke, joka menee vain laturille. Autossa ei siis ole lohkolämmitintä laisinkaan. Pakettiautoissa ja busseissa kahden akun systeemi onnistuu tilojen puolesta, mutta henkilöauton kanssa voi olla ahtauden kanssa ongelmia.

Kuva

Kuskin penkin alta kurkistaa ilma-eepperi.

Täältä tietoa Volkkarin pakettiautoista http://www.tolkkifoorumi.com/, se oikea harrastatelia aktitiivien foorumi ja aktiivisempi Tölkkifoorumi :)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mun Rellustani saa kätevästi pikkupakun kun nostaa kolme taka-istuinta ulos. Ne on kiinni pikalukituksella ja homma vie alta minuutin. Takaisin penkit on saanut tähän asti melkein yhtä nopeasti. Nyt muuttokuormien kuljetusten jälkeen kun laitoin penkit paikoileen, niin kuljettajan takana oleva penkki jäi pystyasentoon enkä saa sitä kaatumaan normaaliasentoon millään tempulla. Tai niillä tempuilla mitä lumisateessa, pimeässä ja kylmässä viitsii edes yrittää. Ajellaan nyt sitten nelipaikkaisena ja mennään pikahuoltoon pyhien jälkeen ennen ennen sitä keksi jotain konstia. Ja kiroillaan typeriä ranskalaisinsinöörejä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Penkkiongelma ratkesi kun auringonvalossa sai tarkastella ongelmaa tarkemmin. Tuoli ei saa olal kiskoissaan liian eteen vedettynä muuten vivut eivät mahdu toimimaan. Ei tämäkään lisää luottamastani ranskalaisiin insinööreihin.

Ja nyt sitten ollaan mökillä pakkasessa ja menin äsken käynnistämään autoa. Rellu sanoi vaan naks-naks-naks ja sitten syttyi service-valo. Voi prkl!Sydän pysähtyi ja hyppäsi housuihin. Uusi yritys ja sama juttu mutta nyt älysin katsoa virheilmoitusta ja mittaristossa luki selvästi "Steering locked". Olin jättänyt ratin ihan täysin vasemmalle väännettynä ja se oli jäänyt pieneen pingoituksen. Rattia lisää vääntämällä lukitus aukeni ja tilanne laukesi, auto hörähti käyntiin. Mutta vieläkin pulssi on hiukan koholla.

Olen jyrkästi sitä mieltä, että sitä parempi mitä vähemmän autossa on noita sähköisiä toimintoja.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin