astekulmamitta

Rintamamiestaloista ja muusta
kortexx
Jäsen
Jäsen

astekulmamitta

Viesti Kirjoittaja kortexx »

Olisiko kellään tietoa mistä saisi hommattua astekulmamittarin jolla pystyy katsomaan sisäpuolisia kulmia? Esim. vaikkapa ovenkarmin. Eikä kiitos mitään jeesusteluja tyyliin Pythagoraan lause.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: astekulmamitta

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Eikös se ole nimeltään "siirtokulma"? Vai ymmärsinkö oikein vai väärin.

Itsellä halpis honkkarista:
Kuva
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
kortexx
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kortexx »

Ei nyt ihan tuota, vaan sellainen josta näkee suoraan asteet ja sopii sisäkulmiin. Vai sopiiko tuo, en ainakaan heti hoksannut. Mikä ei kyllä sinänsä olisi ihme...
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Minä oon mitannu sisäkulmat tuommosella siiirtokulmalla ja mitannut siirtokulmasta erillisellä astekulmamitalla.
Tämmösellä saa sisäkulmia mitattua, en ole itse käyttäny.
http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=8077
rmt-60
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rmt-60 »

Toljanteri kirjoitti:Minä oon mitannu sisäkulmat tuommosella siiirtokulmalla ja mitannut siirtokulmasta erillisellä astekulmamitalla.
Tämmösellä saa sisäkulmia mitattua, en ole itse käyttäny.
http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=8077
Tuon tapaista minäkin olen käyttänyt, mutta muistaakseni sillä ei saanut mitattua sisäkulmaa, joka oli pienempi kuin 90 astetta. (Ei noissa Poratuulenkaan kuvissa sellaista näytetä.)
nortti85
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nortti85 »

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mihin käyttöön tarvitset tuota tarkkaa astelukua? Ihan vain sellaisena ajatuksena että jospa ongelmasta selviäisi ilman kalustohankintoja jonkun muun järkeilyn avulla. Sirkkeleissä nyt on aina jonkunsorttinen kulma-astemittari (jos nyt tuon tarkan asteluvun tarvitseminen liittyy siihen), mutta se ei tarkoita etteikö sitä pystyisi muutenkin säätämään.

Itse käytän melkein aina noita siirtokulmia rakennustyössä, mulla on niitä pikkuruisesta lohenpyrstöjen merkkaukseen sopivasta sitten kyynäränmittaiseen raksakulmaan asti. Jos nyt jostain syystä pitää saada tarkempaa jälkeä (vaikka työkaluja rakentaessa) tai jostain syystä mittaustulos kiinnostaa, niin käytän toistasataa vuotta vanhaa Starretin yhdistelmäviivainta, samansorttista kuin kuvassa. Mutta on todella harvinaista että astelukema kiinnostaa, yleensä vaan siirrän yhden kulman toiseen työkappaleeseen siirtokulmalla.

http://chestofbooks.com/home-improvemen ... -Athol.jpg

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Menee jo filosofian puolelle mutta kysyn samaa kuin Pekka. Eli mihin tarvit sitä "tarkkaa" astelukua?
Aste kun on helkkarin epätarkka mittayksikkö jos on vähänään etäisyyttä. Yhden asteen heitto on metrin päässä yli puolitoista senttiä.

Toisin sanoen kun ottaa jonkun kulman tuollaiseen siirtokulmaan niin se on tarkka ja jämpti siirtää vaikka sirkkelin ohjuriin tai mihin vaan mutta asteiden kanssa pelaaminen numeroina on hakuammuntaa. Siksi tykkimiehetkin ampuu piirujen mukaan. :-D

No joo, voihan ne asteenkin tietysti jakaa asteminuutteihin ja sekunteihin mutta sitten työkalun asteikko menee jo sotkuksi.
Taitaa olla puolikkaat asteet pienin jako mitä työkaluissa on?
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Astekulmamitta oli mun mielestä pirun näppärä, kun pokkasin ikkunoihin vesipellit. Sillä oli nopea tarkistaa, että kulmat oli tismalleen samat kaikissa pelleissä.
Meni hifistelyks, mutta on komiat pellit.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Voihan sitä kanttikoneeseen laittaa vaikka maalarinteippiä siihen laakerin kupeeseen ja merkata siihen tussilla "oikeat" kohdat mihin asti kammesta kääntää kussakin kulmassa. Tulee kans aina samanlaisia ja kerralla.

Kunhan jatkan filosofointia :-)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
vanhamestari
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja vanhamestari »

Jos sulla on iphone ni appstoresta ilmaiseksi ... toimii ku kello..."tässä tapauksessa astekulmamittari" :-D
Murikka
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tuo on ihan näppärä laite varsinkin vanhassa torpassa listoituksia tehdessä, osuu jiirit kerralla paikoilleen eikä tule niitä veistelyitä kun toinen on 45 asteessa kiinni naulattuna ja toinen 45 asteinen ei sovikaan :lol: Aikanaan tehtiin yhteen matkustajalaivaan vähän monimuotoisempaa Lautex-kattoa niin tuo oli aivan korvaamaton apu, sirkkeliin piti tehdä apupalikoitakin jotta sai jyrkimmätkin jiirit ajettua, lisäksi ne piti ajaa terä kallistettuna kun katto oli "timatti"...
Vinkkinä, siirtokulmalla saa luntattua asteet sirkkelin kehältä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

vanhamestari kirjoitti:Jos sulla on iphone ni appstoresta ilmaiseksi ... toimii ku kello..."tässä tapauksessa astekulmamittari" :-D
Jaa, tämä oli hyvä vinkki. Heti kokeilemaan!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti:Voihan sitä kanttikoneeseen laittaa vaikka maalarinteippiä siihen laakerin kupeeseen ja merkata siihen tussilla "oikeat" kohdat mihin asti kammesta kääntää kussakin kulmassa. Tulee kans aina samanlaisia ja kerralla.

Kunhan jatkan filosofointia :-)
Kanttikoneen kahva navan kohdalle, siinä oli 30 astetta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Myös Android härpäkkeille löytyy Googlen Play kaupasta ilmaiseksi vaikka minkälaista luotilankaa ja kulmamittausta. Häviää tietty käytevyydessä aidolle, mutta on sitten taas monta muuta ominaisuutta kylkiäisenä, voittaa peukalon keskellä kämmentä kumminkin :lol:
Vastaa Viestiin