Ilmankuivain kellarissa
Re: Ilmankuivain kellarissa
Kaksi kuivainta meillä, halvempi Bauhausin vehje ja kalliimpi IVT. Ensin mainittu pitää kovempaa meteliä ja alkaa helposti pärisemään jos ei ole pehmeällä alustalla. Säiliökin siinä taitaa olla pienempi. IVT:ssä on sitten älyä enemmän, on hiljainen ja kääntyilevä / säädettävä suutin on kätevä esim. pyykinkuivauskäytössä. Molemmissa on hygrostaatti, mutta näyttävät kyllä ihan eri kosteuslukemia, IVT näyttää aina korkeampaa lukemaa ja käy melkein aina nonstoppina kun taas Baukkarin vehje tykkää välillä olla tulokseensa tyytyväinen ja pitää taukoa. Tuli hommattua nuo kellarikerroksen tarpeeseen alunperin siksi kun kesäkelillä alkoi kosteus kondensoitumaan viileisiin betonipintoihin, mutta pyykkiä sisällä kuivatessa tuollainen on myös erinomainen peli. Vielä kun joskus saisi ne letkut viemäriin, liittimet kyllä löytyy molemmista. Nyt pienempi kone on kuivattamassa lattiavalua ja rivinteerausmuurausta saunassa :)
Re: Ilmankuivain kellarissa
Kuopion Clas Ohlsonilla myivät eioota noiden Cotechin kuivaimien osalta, joten piti poiketa Bilteman kautta. Parin käyttökerran perusteella ihan asiallinen ja kohtuullisen käyntiäänen omaava laite sekin:
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... ain-84083/
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... ain-84083/
Miehet sytyttää alta
Re: Ilmankuivain kellarissa
Meinasin hakea pienemmän kaveriksi tuollaisen isomman, mutta luin sitten tuolta arvostelun, ettäKävin hakemassa tuon clasun koneen... tuntuu ihan huiman tehokkaalta hintaisekseen, oli 149€ normi 219€ tms sijaan.
"Tekee just sen mitä sanotaan ja vähän päälle. Se ylimääräinen on se ongelma. Laitteen tuuletin on päällä koko ajan, kosteudesta riippumatta. Ei virransäästömahdollisuutta. Tuuletin on voimakas (hyvä), mutta aiheuttaa turhaa meluhaittaa (ja sähkönkulutusta) vaikka kosteus olisikin matalalla. Pienempi malli (2v sitten) lopetti myös tuulettimen pyörittämisen kun tarvetta ei ollut, oletin että tämä tekisi samalla tavalla. Tämä on varmaan ok jonnekin tilaan jossa ei itse oleskele. Tai jos vaan napsauttaa sen päälle kun on kosteata. Automaagisuus menee vähän hukkaan työ- tai oleskelutilassa." eli pörisee kokoajan? Sehän nyt ei kovin kivalta kuullosta.. jos siis kosteus on tippunu halutun tason alle ja vielä vaan pyörittää tuuletinta? Ääh! Ei näin! Kattelin jotai kosteusantureitaki jo, mutta niiden hinnat on aika kovat. Tosin olisha siel pesuhuoneessa jo 1wiressä kiinni kosteusanturi että pitää nyt miettiä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Re: Ilmankuivain kellarissa
Luulisi että on toisaalta ihan hyväkin se että tuuletin pyörii koko ajan. Silloinhan ilma kiertää koko ajan ja laite reagoi kosteuteen nopeammin. Tuskin se pelkkä puhallin montaa wattia vie, ja kaikkihan siitä menee lämmöksi kuitenkin
Ittellä on Biltsun tarjouksesta monta vuotta sitten hankkimani kone, siinä tuuletin ei pyöri koko aikaa, mutta ärsyttävästi kone päästää merkkipiippauksen aina käynnistyessään. Käsittämätön toiminto, kyllähän sen käynnistymisen kuulee ilman piippaustakin 
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Ilmankuivain kellarissa
Riippunee kai flektistä, mutta silti tollainen ns turha pyörintä ottaa päähän, vaikka tuskin se ees kuuluis tuolta pesuhuoneesta asuintiloihin asti, mutta ihan periaatteesta sapettaa tuollainen.
Noh, täytyy ootella parempaa versiota tarjoukseen.
Noh, täytyy ootella parempaa versiota tarjoukseen.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Re: Ilmankuivain kellarissa
Bauhausin 20l/vrk-koneessa on valittavissa käykö koko ajan vai sammuuko asetetun arvon saavutettuaan.
Sammuessaan hiljenee täysin. Vain kosteusnäyttö jää päälle.
Sammuessaan hiljenee täysin. Vain kosteusnäyttö jää päälle.
Re: Ilmankuivain kellarissa
Paljos tolla Baukkarin vehkeellä olikaa hintaa?
Pitänee käydä siellä joku päivä .. ja samalla maalia ostella sieltä.
Pitänee käydä siellä joku päivä .. ja samalla maalia ostella sieltä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo
Re: Ilmankuivain kellarissa
Itse tilasin syksyllä trotec TTK75 S ilmankuivaimen. Oon tosi tyytyväinen. Poistaa hyvin kosteutta nimenomaan viileästä kellarista (5-15 astetta) verrattuna edelliseen kuivaimeen joka toimi hyvin vain lämpimässä. hintaa tuli posteineen erillisen kosteusmittarin kanssa karvan vaille 150€ pihaan tuotuna. Ilma on kellarissa raikastunut. Tuottaa hyvin lämpöä samalla ja kellari on lämpöisempi kuin edellisinä talvina.
Suosittelen tuota.
Suosittelen tuota.
Re: Ilmankuivain kellarissa
Samat sanat. Vähän muovinen ja jokin resonoi välillä mutta muuten hyvä laite.villelap kirjoitti:Itse tilasin syksyllä trotec TTK75 S ilmankuivaimen. Oon tosi tyytyväinen. Poistaa hyvin kosteutta nimenomaan viileästä kellarista (5-15 astetta) verrattuna edelliseen kuivaimeen joka toimi hyvin vain lämpimässä. hintaa tuli posteineen erillisen kosteusmittarin kanssa karvan vaille 150€ pihaan tuotuna. Ilma on kellarissa raikastunut. Tuottaa hyvin lämpöä samalla ja kellari on lämpöisempi kuin edellisinä talvina.
Suosittelen tuota.
-
Bryggare11
- Jäsen

- Viestit: 45
- Liittynyt: Ke Tammi 05, 2011 14:55
- Paikkakunta: Espoo | Hanko
- Kotisivu: http://bryggare11.blogspot.fi
http://sisustuspalvelu.com
Re: Ilmankuivain kellarissa
Olen tosi tyytyväinen hankintaani. Aloitin tämän keskustelun Tammikuussa 2011 ja laite on siitä lähtien surissut kellarissa, yli 2 v. 24/7 ja kellarissa hyvä ilma. 
Re: Ilmankuivain kellarissa
millaisen kuivurin voi laittaa maapohjaiseen kellariin? korkea sokkeli kyseessä. tuuuletusaukkoja on mutta eivät riitä 
Re: Ilmankuivain kellarissa
Maapohjaiseen kellariin voi laittaa ihan samanlaisen kuin lattialliseenkin, oleellista on riittävä teho tilan kokoon ja olosuhteisiin nähden.
Parin vuoden käytön jälkeen vehje sitten lakkasi toimimasta. Ilmapuhallin ja kompressori pyörivät, mutta vettä ei erotu pisaraakaan. Ilmeisesti kylmäaineet ovat karanneet. Toimiessaan se oli hyvin tarkoitukseen sopiva, ja kaikenlisäksi halvin löytämäni kuivain, joten tilasin uuden samanlaisen.A13 kirjoitti:Meillä on kellarin nurkassa rämissyt jo reilun vuoden ajan Trotec-merkkinen pieni halpa kiinalainen 230 Watin ilmankuivain poistamassa vesijohtojen ja -säiliöiden ylenpalttista kondensiota hellesäillä.
Re: Ilmankuivain kellarissa
Lisäyksenä sanoisin että ei kannata yrittää älyttömän kuivaksi sitä tilaa saada, eli ei kannata huudattaa konetta täysillä. Ja maalattialla seisovan koneen alle kannattaa laittaa pihalaattoja tms ettei keiku. Ilmanvaihtoa saattaa kannattaa kesällä jopa hieman rajoittaa, lämpimässä ulkoilmassa on kosteutta joskus jopa enemmän kuin kellarin ilmassa.A13 kirjoitti:Maapohjaiseen kellariin voi laittaa ihan samanlaisen kuin lattialliseenkin, oleellista on riittävä teho tilan kokoon ja olosuhteisiin nähden.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: Ilmankuivain kellarissa
Juu, tarkemmin miettien tuo ilmankuivaimen käyttö tilassa, joka on ennemminkin rossi kuin kellari, on vähän kyseenalainen viritys. Kuten KariFS totesi, kuivainta tulisi käyttää suljetussa tilassa, ja epäilenpä kuivaustehon tarvetta maapohjaisessa tilassa jokatapauksessa melkoisen suureksi. Riitävän tehokas kuivain voi sitäpaitsi olla aika hinnakas. Ennemmin kannattaisi lisätä tuuletusaukkoja.
Re: Ilmankuivain kellarissa
oikeassa olette. olen tässä miettinyt jos jonkinlaista vaihtoehtoa millä sitä kosteutta sieltä saisi pois ja ainut asia on kaivaa sokkelin vierus auki ja laittaa ne patolevyt .( tuuletuksia on nyt yhteensä 8 kpl + ovi ja tosiaan kesäaika näköjään nostattaa kosteutta enemmän , olen pitänyt tuota oveakin paljon auki kun luulin että kuivaisi nopeammin.)
kuinka kiireellinen se työ on, sitä en osaa sanoa. maa kellarissa on kosteaa, haisi aikaisemmin maakellarilta, nyt hajussa mukana märkä multa. ja kaikista hauskinta että tuo haju nousee jo asuinkerrokseen. kellarin katto on lautarakenteinen, eli sisätilan lattia. kohta tietysti koko torppa homeessa.
kellarissa on paljon kaikenlaista irtonaista puusälää yms. ihme roskaa. menee ikuisuus ja terveys ennenkuin ne olen saanu sieltä poisroudatuksi. tässä jo tyhennetty sitä alapohjaa kaikenmaailman vanhoista huonekaluista lähtien. muutamia lattialankkujakin irrotin sieltä kun sanoivat että ne kostuessaan haiseevat. pitääkö tossa rojun poistamisessakin käyttää joitain hengityssuojaimia? poistelin keväällä kellarin betoniseinistä styroxlevyt , (enkä kyllä silloinkaan muistanut suojaimia) , olivat ilmeisesti olleet lämmmöneristeenä. jos en pysty tänäkesänä niitä patolevyjä laittaa niin ilmeisesti miun on laitettava styroxit takas sinne seiniin tai palellutaan ku torakat ens talvena.
kuinka kiireellinen se työ on, sitä en osaa sanoa. maa kellarissa on kosteaa, haisi aikaisemmin maakellarilta, nyt hajussa mukana märkä multa. ja kaikista hauskinta että tuo haju nousee jo asuinkerrokseen. kellarin katto on lautarakenteinen, eli sisätilan lattia. kohta tietysti koko torppa homeessa.
kellarissa on paljon kaikenlaista irtonaista puusälää yms. ihme roskaa. menee ikuisuus ja terveys ennenkuin ne olen saanu sieltä poisroudatuksi. tässä jo tyhennetty sitä alapohjaa kaikenmaailman vanhoista huonekaluista lähtien. muutamia lattialankkujakin irrotin sieltä kun sanoivat että ne kostuessaan haiseevat. pitääkö tossa rojun poistamisessakin käyttää joitain hengityssuojaimia? poistelin keväällä kellarin betoniseinistä styroxlevyt , (enkä kyllä silloinkaan muistanut suojaimia) , olivat ilmeisesti olleet lämmmöneristeenä. jos en pysty tänäkesänä niitä patolevyjä laittaa niin ilmeisesti miun on laitettava styroxit takas sinne seiniin tai palellutaan ku torakat ens talvena.



