Myyjän vastuu

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Matt724
Jäsen
Jäsen

Re: Myyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja Matt724 »

Ok, ei ollut provo. Uusi asia tämä talon osto ja vieläpä vanhan sellaisen.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Matt724 kirjoitti:Eiköhän tuo auton myyminen ole pikkasen eri asia kuin talon jossa on 5 vuotta se vastuuaika jos jotain löytyy.
Noinkohan on ihan oikeastikin...

Eihän missään kaupankäynnissä saa tietentahtoen myydää paskaa priimana tai valehdella ihan miten lystää. Kaikessa kaupassa myyjällä on vastuu myymistään tavaroista, mutta asunto- ja kiinteistökaupassa vastuun ympärille on rakentunut oma epäterve bisneksensä, joka elää ostajien ja myyjien tietämättömyydestä sekä asiantuntemattomuudesta ja elättää joukkoa lakimiehiä ja erilaisia asiantuntijoita.

Toisaalta aina välillä myös kuulee arveluita siitä että näitä asioita riitautetaan myös ostajien puolelta ansainta mielessä. Onhan se helppo kuvitella että kun pistetään reipas ja äkäinen lakimiesasialle niin alkaa remontin rahavirran suunta muuttumaan ja niinhän se varmasti muuttuukin: Rautakaupan sijasta raha virtaa lakimiehille.

Työkseni paljon sopimusasioiden kanssa touhuavana väitän että niin kauan kun puhutaan tekniikasta tai tekniikan ihmiset keskustelevat keskenään rahasta asiat ovat hallinnassa, mutta siinä vaiheessa kun keskustelu siirtyy vastuu kysymyksiin ja lakimiehet tulevat kuvaan mukaan on peli menetetty ja ainoita voittajia ovat asiaa hoitavat lakimiehet.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Matt724 kirjoitti:Ok, ei ollut provo. Uusi asia tämä talon osto ja vieläpä vanhan sellaisen.
Sori kärkevä kirjoitukseni, tämä aihe (kiinteistökaupan virhevastuu tms.) on vaan luonteeltaan sellainen joka harmittaa meitä vanhan talon omistajia. Itsekin myin keväällä 2011 itse rakentamani 7 vuotta "vanhan" talon, ja vaikka kerroin siitä todella rehellisesti ihan kaiken mitä tiesin niin ainahan voi kaikenlaista kuitenkin sattua talolle silloin kun ei siellä itse ole asustellut, siis käytöstä johtuvaa ongelmaa jne.
Mutta jos tapauksessanne on myyjäosapuoli jollain tavalla koettanut esim. vähätellä yläpohjan tarkistamisen tarpeellisuutta tms, niin tokihan silloin vastuuta hänellekin lankeaa.
Ehkä voisit joka tapauksessa ottaa yhteyttä myyjään jotta saisit ainakin lisätietoja tuon lisäeristyksen toteutuksesta, ja tuoda ilmi tuon ilmeisen saneerausvirheen?
Jos tuo (pieni?) virhe kuitenkin korjautuisi (tai ainakin lievenisi) päätykolmioihin tehtävillä tuuletusaukoilla? Jos paikalle pääsee autolla niin hinattava henkilönosturi kustantaa 100e/vrk, poravasaran vuokra kymppi pari/vrk, ja sinkityt tuuletusritilät ehkä 15e/kpl. Ammattilaisetkaan ei mahda ottaa keikasta kovin montaa satasta.
Tietty harmi jos lappeiden tuuletus on tukittu tyystin, eikö sinne oltu laitettu esim. mitään pahvisia tuulenohjaimia estämään purun pääsyä välejä tukkimaan?
Viimeksi muokannut Spautio, Pe Helmi 22, 2013 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sunap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sunap »

Tämä on aika tärkeä keskustelun aihe. Vanha talo on vanha talo - sillä rahalla ei uuden veroista saada. Itse olen tulkinnut niin että yleisessä keskustelussa (en tiedä miten sitten ihan oikeusasteissa) vanhan talon ostaja alkaa olla jo aika heikoilla "piilevissä virheissä" - niitä ei olekaan. Eli kun rakenteet ovat vanhoja, ne voi prakata koska vaan. Eriasia jos myydään tyyliin peruskorjattua ja sit onkin vedetty lahon päälle uus maali.
Spautio
Jäsen
Jäsen

sunap kirjoitti:Tämä on aika tärkeä keskustelun aihe. Vanha talo on vanha talo - sillä rahalla ei uuden veroista saada. Itse olen tulkinnut niin että yleisessä keskustelussa (en tiedä miten sitten ihan oikeusasteissa) vanhan talon ostaja alkaa olla jo aika heikoilla "piilevissä virheissä" - niitä ei olekaan. Eli kun rakenteet ovat vanhoja, ne voi prakata koska vaan. Eriasia jos myydään tyyliin peruskorjattua ja sit onkin vedetty lahon päälle uus maali.
Itse olen antanut uskotella itselleni että liian usein vanhan (käytetyn) talon ostajat luulevat saavansa priimakuntoisen talon, ja jos näin ei käykään, olisi ostajilla omasta mielestään mahdollisuus saada niinsanotun "5 vuoden takuun" puitteissa kaikki paikat korjattua, eli vastaamaan nykyaikaisia vaatimuksia.
Vanha talo on vanha talo, myyjän on syytä olla rehellinen ja kertoa iHAN KAIKKI mitä talostaan tietää, ja ostajan tulee ottaa selville kaikki mitä jollain tavalla (järkevin kustannuksin) selville otettavissa on.
Viimeksi muokannut Spautio, La Helmi 23, 2013 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

se ketä tän talon mulle myi, on varmasti tyytyväinen kun ei mitään oo kuulunu jälkeenpäin =) ..paitsi kyläileen kutsuin jos täälläpäin vielä liikkuvat :-D

kävin pihalla pyörähtää ja näin TALLIN ja lammikon pihalla (ja rintamamiestalon).en olosuhteiden pakosta päässyt sovittuun "katselmukseen" ja silti jätin tarjouksen (tyhmää varmaan useimpien mielestä). Näin talon vasta ekaa kertaa kun sille tehtiin myyjän ja minun toimesta kuntokartoitusta. ja jos totta puhutaan niin elämäni kerrostalossa asuneena en olis kyllä tienny edes mitä pitäis tarkastella. Eikä myyjäkään oikein mitään osannut kertoa talosta, piirrustuksia ei ollut eikä oikein mitään muutakuin sen mitä näen.

kuntotarkastuksessa kyllä löytyi monen näköistä epäkohtaa, mutten millään osais syyttää edellistä omistajaa noista ongelmista..varsinkaan kun sekään ei asunut kuin muutaman vuoden tässä talossa. Monen näköisiä ongelmia on tullut vastaan ja varmaan tulevaisudessa vielä enemmän mutta yritän pärjätä :roll:
Spautio
Jäsen
Jäsen

Lunttilan herra kirjoitti:se ketä tän talon mulle myi, on varmasti tyytyväinen kun ei mitään oo kuulunu jälkeenpäin =) ..paitsi kyläileen kutsuin jos täälläpäin vielä liikkuvat :-D
En ymmärrä tuosta ekasta lauseesta yhtään mitään :lol:
Mutta sinulla on ihailtavan hieno ja positiivinen asenne talokauppaasi. Itselläni ihan samanmoinen asenne ja tilanne, ostin liki purkukuntoisen mörskän kauheaan ylihintaan ja koetan nyt vaan pärjätä sen kanssa :)
Viimeksi muokannut Spautio, La Helmi 23, 2013 1:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

no tää ei ollu purkukuntoinen eikä ylihinnoiteltu...ainakaan mun mielestä. enkä silloin tiennyt rakentamisen periaatteistakaan mitään. mutta eiköös se kaikki tieto löydy ja asioilla tosiaan on ollut tapana järjestyä!

Huomenna muuten Tsadiin Stiigailee..
Spautio
Jäsen
Jäsen

Lunttilan herra kirjoitti:
Huomenna muuten Tsadiin Stiigailee..
No tuossa lähimaastossa olisi Herttoniemen half-pipe, sinne olisi itselläkin tarkoitus joskus vielä mennä 35-vuotiaan Stigani kanssa :cool:
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

tällä reissulla täytyy tyytyä espoon hoploppiii
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

No eipä ole tuolla meitinkää yläosassa ollu mitää räppänöitä yli 60v, eikä kyl tehäkkään, mutta en kyl lähtis valittamaankaan kellekkään et puuttu,eikä se kyl enää onnistuiskaan kun kaikki edelliset omistajat jo haudassa!
Vastaa Viestiin