Puhelinliittymät

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
PTM
Jäsen
Jäsen

Puhelinliittymät

Viesti Kirjoittaja PTM »

Vaihdoin 5kk sitten Saunalahdelta Dna:han, mutta... perseestä koko Dna :twisted: , laskut ei ollu yhtään mitä lupasivat, 15e/kk
Vaihdoin takasin Saunalahteen, jolla on laskutus huomattavasti selkeämpi.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Puhelinliittymät

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä olen ollut tyytyväinen Saunalahteen. Alle euron päivät pitää laskut kohtuullisina. Laskun kertymistä voi seurata Omat palvelut-osiosta verkkosivuilta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Mulla ei ole ollut DNA:n kanssa mitään murheita, sinäänsä hyvä koska on ainoa operaattori jonka 3G toimii mökillä. Eli koputetaas puuta :shock:
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Ja laskuhan riippu siitä kuinka paljon sitä liittymää käyttää,ja onhan niitä jokaisella operaattorilla räätälöityjä paketteja kunhan vaan älyää kysellä,mulle ne ainakin kokoajan tyrkyttää jotain mutta empä ole ottanu kun en tarvii!
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Miul on DNA kaikissa laitteissa, koska se nyt vaan yksinkertaisesti on toiminut parhaiten siellä missä minä puhelinta ja nettiä tarvitsen. Luuriliittymiä on kahta eri kokoista pakettia, työhön ja vapaa-aikaan, netti on messissä molemmissa. Laskuihin olen ollut tyytyväinen kun rukkaan liittymätyyppiä aina sen mukaan millaiset on omat tarpeet. Luuriliittimien kavereiksi tuli DNA:lta otettua luuritkin, kun olen ollut niin tyytyväinen että samapa tuo vaikka olisi 10 vuoden määräaikaisuus. Ennen tätä minulle oli erään toisen operaattorin (ns. virtuaalioperaattorin) luuriliittymä, joka pätki, tuli "verkko varattu"-ilmoituksia kun yritti soittaa ja verkon ruuhkaisuuden takia katkoi puheluitakin, nettiyhteys oli mukamas 21Mb/s noin 14€/kk hintaan, mutta nopeus oli tosiasiassa 0,5-2Mb/s ja tietty sekin pätki ja junnasi. Sitä ennen oli kolmannen operaattorin liittymä, jonka käyttö tehokkaasti vieroitti puhelimesta kun puhelut järkeensä pätki pätkimästä päästyään, esimerkiksi jokivarressa pystyin puhumaan vain jos kiipesin keittiön työtasolle ja painoin luurin ja poskeni ikkunaa vasten tai menin ulos ja kipusin mäen päälle ja siltikin se katkoi puhelut poikki aina minuutin-parin välein. Lystikkäintä koko hommassa oli tietty se, että ko. operaattorilla oli puheluissa aloitusmaksu eli joka kerta kun puhelun katkettua soitin takaisin jouduin sekä pyytelemään anteeksi keskustelukumppaniltani että maksamaan puhelun uudelleen yhdistämisestä, siihen aikaan netti oli 1Mb/s ADSL, nopeus tosiasiassa 0,5Mb/s ja hinta lähes 50€/kk niin ei siitäkään paljoa lohtua ollut.

Minä olen huomannut, että se on ihan itsestä kiinni paljonko sitä laskua tulee. Jos on on valinnut liian pienen tai liian suuren paketin tai puhuu paljon ilman pakettia, niin saa todellakin maksaa itsensä kipeäksi oli minkä operaattorin liittymä ja millaiset edut ja kampanjatarjoukset tahansa. Jos laskut lähtee kasvamaan niin kannattaa vilkaista peiliin ja ottaa laskin ja muutama laskuerittely esille ja laskea, että paljonko ja mihin sitä luuria tosiasiassa oikeasti (eikä vain mielikuvissa) tulee käytettyä per kuukausi, ja sitten kun se käyttö on selvillä niin vaihtaa vaan oman liittymän sen kokoiseen pakettiin että keskimääräinen kuukausittainen käyttö mahtuu niihin rajoihin. Hyvä nyrkkisääntö on sellainen, että jos lasku minuuttiveloitteisella liittymällä ihan tavallisella normaalihintaisella puhelu- ja tekstiviestikäytöllä (siis ilman palvelumaksullisia asiointipuheluita, senssilinjoja, tv-äänestyksiä, visailuja, lahjoitusnumeroita yms) on noin 10€/kk tai enemmän, niin paketti tulee edullisemmaksi. Toinen hyvä nyrkkisääntö on sellainen, että jos lasku on yli 50€/kk ihan pelkistä normaalihintaisista puheluista ja tekstiviesteistä ilman laitteiden kk-maksuja, ilman maksullisia lisäpalveluita ja soittoja tai viestejä lisämaksullisiin numeroihin ja/tai ulkomaille, niin silloin maksaa liittymästään järjetöntä ylihintaa.

Nykyisin minun nettiyhteys on DNA:n sekin, 4G DC-verkossa toimiva Liikkuva Laajakaista L Sierran 4G WLAN-mokkulalla. Setti toimii meillä kuin vanhan junan vessa, eli yhteys ei junnaa, ei pätki eikä sätki ruuhka-aikoinakaan. Liittymässä on rajoittamaton tiedonsiirto, liittymän maksiminopeus on 21M ja nyt äskenkin nopeustestissä nykäisi 18Mb/s ja ping 57 ms, ja hintaa lystillä on vajaa 15€ kuussa. Maallakin sen nopeus on noin 10-15Mb/s vaikka siellä ei ole kuin 3G ja lähimpään tukiasemaan on paljon pitemmästi matkaa kuin täällä kaupungissa. Sillä hinnalla ei vastaavia nopeuksia tänne mistään muualta saa, kaapelia meille ei tule valokuidusta nyt puhumattakaan, ja jos jompaa kumpaa lähtisin alusta lukien laitattamaan niin ne alkuinvestointikustannukset olisivat kummassakin ihan tolkuttomat, eli sillä minkä niissä säästää maksaa tuota langatonta nettiyhteyttä aika monen vuoden ajan. Jokivarteen meille tarjottiin sitä 100Mb/s valokuitua, alkuinvestointi noin 3000€ + kk-maksut. :shock: Kuva
Ehkä minä en vaan vielä ole ymmärtänyt että mihin sellaiseen voisin tarvita yli 20Mb/s nopeuksia että minun kannattaisi maksaa netistä yli tuplasti nykyiseen verrattuna... :roll:
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

gretheline kirjoitti:
Nykyisin minun nettiyhteys on DNA:n sekin, 4G DC-verkossa toimiva Liikkuva Laajakaista L Sierran 4G WLAN-mokkulalla. Setti toimii meillä kuin vanhan junan vessa, eli yhteys ei junnaa, ei pätki eikä sätki ruuhka-aikoinakaan. Liittymässä on rajoittamaton tiedonsiirto, liittymän maksiminopeus on 21M ja nyt äskenkin nopeustestissä nykäisi 18Mb/s ja ping 57 ms, ja hintaa lystillä on vajaa 15€ kuussa. Maallakin sen nopeus on noin 10-15Mb/s vaikka siellä ei ole kuin 3G ja lähimpään tukiasemaan on paljon pitemmästi matkaa kuin täällä kaupungissa. Sillä hinnalla ei vastaavia nopeuksia tänne mistään muualta saa, kaapelia meille ei tule valokuidusta nyt puhumattakaan, ja jos jompaa kumpaa lähtisin alusta lukien laitattamaan niin ne alkuinvestointikustannukset olisivat kummassakin ihan tolkuttomat, eli sillä minkä niissä säästää maksaa tuota langatonta nettiyhteyttä aika monen vuoden ajan. Jokivarteen meille tarjottiin sitä 100Mb/s valokuitua, alkuinvestointi noin 3000€ + kk-maksut. :shock: Kuva
Ehkä minä en vaan vielä ole ymmärtänyt että mihin sellaiseen voisin tarvita yli 20Mb/s nopeuksia että minun kannattaisi maksaa netistä yli tuplasti nykyiseen verrattuna... :roll:
No aika harvassa paikassa mobiililaajakaista toimii noin hyvin. Verkko-operaattorit myyvät sitä pää märkänä joka kolkkaan vaikka se toimii tuolla tavalla vain suuremmissa asutuskeskuksissa. Minä asun tässä naapurissa Kemijärvellä ja minulla on kaksi soneran nettitikkua, toinen kiinni WLAN-reitittimessä ja toinen iPadissa. En ole tyytäväinen kummankaan toimintaan. Ongelmia on lähes päivittäin. Täällä on tarjolla vain 8 megan ADSL ja sekin maksaa 39 EUR/kk. Eli ei kovin houkutteleva.

DNA liittymät minulla on puhelimissa ja valitettavasti DNA verkko toimii täällä edge/2G nopeudelle vain kaupungin keskustassa ja sielläkin vain kadulla/ulkona. Keskustan ulkopuolle ei mitään käyttöä puheluita lukuunottamatta.

Jos työssään tarvitsee stabiilia yhteyttä, melkein pakko olisi investoida valokutuituun, mutta sitäkään ei ole tällä hetkellä tarjolla.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Minä olen huono bisnes operaattorille, sillä soittelen aika vähän ja joskus lähetän tekstiviestejä, nettiä en mobiilina käytä lainkaan. Ja yhden päivän normaalit puhelut eivät koskaan maksa yli euron per päivä. Helmikuun laskua ei ole vielä postiluukkuun kopsahtanut mutta Saunalahden Omat palvelut sivuilta näen, että runsaan kympin lasku sieltä on tulossa. Siinä on mukana pari puhelua Virostakin plus jotain palvelunumeroitakin, lääkäriajan tilausta tms.

Mutta yksi rivi puhelutiedoissa kiinnittää huomiota ja karvastelee. Pari viikkoa sitten puhelin pirisi mutta vain pari kertaa enkä ehtinyt vastata. Kun en tuntenut numeroa, josta puhelu tuli, niin en soittanut takaisin vaan katsoin Fonectan palvelusta löytyykö se sieltä mutta ei löytynyt. Googlella ei myöskään löytänyt mitään joten ihan uteliaisuudesta soitin 020202:een kun se on ainoa numeropalvelu jonka siihen hätään muistin. Sielläkään ei numerosta ollut mitään tietoa joten jätin asian silleen. Ja nyt sitten näen laskutustiedoista, että tuo numeron tulokseton kysely maksoi minulle 4,74 euroa. Tällaista hintaa pidän kyllä jo kohtuuttomana.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Pietu-Petteri kirjoitti:No aika harvassa paikassa mobiililaajakaista toimii noin hyvin. Verkko-operaattorit myyvät sitä pää märkänä joka kolkkaan vaikka se toimii tuolla tavalla vain suuremmissa asutuskeskuksissa. Minä asun tässä naapurissa Kemijärvellä ja minulla on kaksi soneran nettitikkua, toinen kiinni WLAN-reitittimessä ja toinen iPadissa. En ole tyytäväinen kummankaan toimintaan. Ongelmia on lähes päivittäin. Täällä on tarjolla vain 8 megan ADSL ja sekin maksaa 39 EUR/kk. Eli ei kovin houkutteleva.

DNA liittymät minulla on puhelimissa ja valitettavasti DNA verkko toimii täällä edge/2G nopeudelle vain kaupungin keskustassa ja sielläkin vain kadulla/ulkona. Keskustan ulkopuolle ei mitään käyttöä puheluita lukuunottamatta.

Jos työssään tarvitsee stabiilia yhteyttä, melkein pakko olisi investoida valokutuituun, mutta sitäkään ei ole tällä hetkellä tarjolla.
Minä en myyntiin ja markkinointiin tässä asiassa ota kantaa, mutta parinsadan asukkaan korpikylä tunnin matkan päässä noin 60 000 asukkaan äärimmäisen harvaan asutusta kaupungista tuskin vastaa määritelmää suuresta asutuskeskuksesta. Se meidän jokivarren talo nimittäin sijaitsee ihan olemattoman pienessä kylässä Rovaniemeltä pohjoiseen ja siellä on siis on nykyään tuo noin kymppimegainen 3G-verkossa toimiva netti. Täällä Rataharjulla 4km Rovaniemen ydinkeskustasta on sitten 4G:n ansiosta tuo himpan vajaa kakskytmegainen. Molemmat toimii yhtälailla pätkimättä ja ero nopeudessa näkyy oikeastaan vain silloin kun lataa jotain <1Gt tiedostoja, esimerkiksi YLE Areenan ohjelmat ynnä muut video- ja äänitiedostot sekä Skypen videopuhelut sun sellaiset pyörii yhtä luotettavasti kummallakin. Asutko miten kaukana Kemijärven keskustan tuntumasta ja oletko milloin viimeksi kokeillut DNA:n langatonta nettiä? Meinaan sitä kun Kemijärvellä DNA:lla on 3G, toimi ainakin minun luurissa näin jälkikäteen kartasta katsottuna kutakuinkin sellaisen alueen sisällä jonka reunoilla on Peltojärvi-Törmä-Perävaara-Patovaara-Kotajärvi-Soppela-Termusniemi-Pöyliöjärvi-Karvakko-Peltojärvi. Tuon alueen ulkoreunoilla voipi toki olla että toimintavarmuus sisätiloissa on niukkaa, mutta sitäkin voi parantaa lisäantennilla, pistää vaikka ison "3G-haravan" eli suunta-antennin katolle. Meillä näitä lisäantenni- yms. vaihtoehtoja mietittiin jokivarressa ennen kuin tuli tuo DNA:n 3G tukiasema lähemmäs. Muillakin operaattoreilla on jokivarressa tukiasemia suunnilleen yhtä lähellä, mutta nopeudet on niin käyttökokemuksen kuin nopeustestienkin mukaan vain murto-osa DNA:n nopeuksista ja toimintavarmuus huomattavasti heikompi (eli yhteysongelmia ilmeni vähintään muutaman kerran viikossa vs. nykyisessä DNA:n yhteydessä hetken häiriö noin kerran kahdessa kuussa joka sekin johtuu naapurin übertehokkaista WLAN-laitteista eikä DNA:n verkosta), hinta kuitenkin sama tai jopa kalliimpi.

Oli sitten langaton tai kiinteä yhteys harkinnassa niin kannattaa todella tehdä jokaiselle ehdokkaalle nopeustestit muutamaan kertaan eri vuorokaudenaikoina niin saa faktatietoa jonka perusteella on helpompi valita se itselle paras yhteys, ja niitä nopeustestejä kun tekee niin on hyvä huomioida sellainen homma että vaikka nopeus olisi hyvä mutta ping eli verkon vasteaika on yli 100-120 ms niin ei paljoa kannata sellaisesta maksaa, ellei se sitten ole ainoa mahdollinen yhteys -- toki tuohon pingiin, kuten myös toimintavarmuuteen ja loppukäyttäjän saavuttamaan yhteysnopeuteen vaikuttaa etenkin 3G-verkossa myös se laitepuoli, nimittäin joku vuodenkin vanha tai vielä vanhempi nettitikku alkaa olla jo siinä määrin vanhentunutta tekniikkaa, ettei sellaisella kapistuksella saa optimaalisia tehoja irti parhaastakaan verkosta.

Lopuksi vielä korostan, että nämä ovat siis minun kokemuksia. Jossain toisaalla voi jonkun toisen operaattorin liittymät toimia paremmin, eli kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla kaikki vaihtoehdot läpi vaikka kuinka olisi "saman operaattorin uskollinen asiakas jo XX vuotta ja en varmaan vaihda"-tyyppi; niin minäkin olin ja kun olin niin uskollinen pitkäaikainen kanta-asiakas etten kilpailuttanut enkä vertaillut, niin en tiennyt että paljon paremmin toimivaa on tarjolla ja vielä paljon edullisemmalla hinnalla. Nyt kun olen testannut ja kilpailuttanut ja kerännyt faktat tiskille ja todennut mikä meillä parhaiten pelittää niin saan olla rauhassa tyytyväinen, ei tarvitse heti vaihdella, eikä tuskailla kun taaskaan se ei toimi ja kun se taas pätkii.
vesahy kirjoitti:... soitin 020202:een kun se on ainoa numeropalvelu jonka siihen hätään muistin. Sielläkään ei numerosta ollut mitään tietoa joten jätin asian silleen. Ja nyt sitten näen laskutustiedoista, että tuo numeron tulokseton kysely maksoi minulle 4,74 euroa. Tällaista hintaa pidän kyllä jo kohtuuttomana.
Nämä on just niitä juttuja laskulla joista moni syyttää operaattorin hintoja, vaikka tosiasiassa se on se palveluntarjoaja, kuten numerotiedustelu tai joku muu yhteisö tai yritys joka palvelunsa käytöstä laskuttaa, ei operaattori. Hyvä että olet huomannut tarkastaa erittelystä että mistä se lasku koostuu, yllättävän moni kun edelleen katsoo vain puhelinlaskun loppusummaa ja pillastuu siitä ja vaihtaa pakettia tai operaattoria, ja sitten kun se ei olekaan edullisempaa vaan ehkä jopa kalliimpaa kun menee paketin valinta pieleen niin siinä sitä sitten ollaan... Nimim. "Kokemusta on". :lol: Varsinkin jos on useamminkin tarvetta soittaa palvelumaksullisiin numeroihin (010- ja 020-alkuiset asiointinumerot mukaanlukien) niin lasku kasvaa pelkästään palvelumaksuista äkkiä yllättävänkin suureksi, eikä sitä laskun summaa saa millään paketilla eikä kampanjatarjouksella alas mikään operaattori, mikäli niiden palvelumaksullisten numeroiden käyttö jatkuu edelleen.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
taiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja taiski »

Osaa se Saunalahtikin. Tänään tuli spostissa ilmoitusluontoisena asiana ko. firmalta viesti että minun ei tarvitse mitään ja kuitenkin jatkossa kahdessa maksamassani liitymässä saa siirtää rajattomasti dataa 1/4Mb voimalla (ei ole tarpeen!) ja hintakatto 0,99/pvä. Eikä siinä vielä kaikki: Saan lisäksi, ilman että minulta edellytetään minkäänlaisia toimenpiteitä, 68%:lla korotetun kuukausimaksun.
vesahy
Jäsen
Jäsen

gretheline kirjoitti:
vesahy kirjoitti:... soitin 020202:een kun se on ainoa numeropalvelu jonka siihen hätään muistin. Sielläkään ei numerosta ollut mitään tietoa joten jätin asian silleen. Ja nyt sitten näen laskutustiedoista, että tuo numeron tulokseton kysely maksoi minulle 4,74 euroa. Tällaista hintaa pidän kyllä jo kohtuuttomana.
Nämä on just niitä juttuja laskulla joista moni syyttää operaattorin hintoja, vaikka tosiasiassa se on se palveluntarjoaja, kuten numerotiedustelu tai joku muu yhteisö tai yritys joka palvelunsa käytöstä laskuttaa, ei operaattori.
Siinä voi operaattorin laskussa olla myös mukana raitsikkalippuja, pysäköintimaksuja, aikataulukyselyitä, eurovisio- ja putousäänestyksiä, soittoäänitilauksia, lahjoituksia Afrikkaan ja lastensairaalalle, sekalaisia pikkuostoksia ja ties mitä muuta kaikkea. Kannattaa katsoa hiukan tarkemmin mitä kaikkea siihen laskuun on kirjattu. Varsinkin vanhemmat voivat hiukan vaklata mitä kaikkea se jälkikasvu oikein touhuaa.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Joskus tulee iloisiakin yllätyksiä. Meillä on dna:n liittymät (ainoa, joka täällä toimii edes 50% luotettavasti). Viime syksynä oli vanhimman lapsen puhlinlaskuerittelyssä datasiirtoa (2kpl) ja hintaa oli sitten joku kympin-kaksi. En sen kummemmin ehtinyt sitä selvitellä, poika myönsi "ehkä taksissa surffailin". Vähän raavin päätäni, kun piti olla tuossa ko. liittymässä kaikki mahdolliset kiellot, myös datasiirrot estetty...
Seuraavassa laskussa olikin sitten vähennetty nuo datasiirrot. Joku oli jossain mokannut, ja moka oli sitten korjattu.
Elämä on.

Lisäys: tuon jälkeen testattiin, ja pojan liittymällä ei pääse nettiin eikä tekemään mitään muutakaan, mitä oli kielletty...
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Minä en myyntiin ja markkinointiin tässä asiassa ota kantaa, mutta parinsadan asukkaan korpikylä tunnin matkan päässä noin 60 000 asukkaan äärimmäisen harvaan asutusta kaupungista tuskin vastaa määritelmää suuresta asutuskeskuksesta. Se meidän jokivarren talo nimittäin sijaitsee ihan olemattoman pienessä kylässä Rovaniemeltä pohjoiseen ja siellä on siis on nykyään tuo noin kymppimegainen 3G-verkossa toimiva netti. Täällä Rataharjulla 4km Rovaniemen ydinkeskustasta on sitten 4G:n ansiosta tuo himpan vajaa kakskytmegainen. Molemmat toimii yhtälailla pätkimättä ja ero nopeudessa näkyy oikeastaan vain silloin kun lataa jotain <1Gt tiedostoja, esimerkiksi YLE Areenan ohjelmat ynnä muut video- ja äänitiedostot sekä Skypen videopuhelut sun sellaiset pyörii yhtä luotettavasti kummallakin. Asutko miten kaukana Kemijärven keskustan tuntumasta ja oletko milloin viimeksi kokeillut DNA:n langatonta nettiä? Meinaan sitä kun Kemijärvellä DNA:lla on 3G, toimi ainakin minun luurissa näin jälkikäteen kartasta katsottuna kutakuinkin sellaisen alueen sisällä jonka reunoilla on Peltojärvi-Törmä-Perävaara-Patovaara-Kotajärvi-Soppela-Termusniemi-Pöyliöjärvi-Karvakko-Peltojärvi.
Isollakylällä asun, eli tuon mainitsemasi alueen sisäpuolella. Myönnän että osansa tähän tuo se, että luurina mulla on iPhone 3GS joka ei ole kovinkaan erinomainen vastaanoton puolesta. Myöskin täytyy sanoa että Soneran mobiili netti toimii iPadissa paremmin kuin reitittimeen tökätty vastaava tuote, joten laitteiston, softan ja verkon yhteisvaikutuksesta syntyy tuo kokonaislaatu ja mikä tahansa kokonaisuuden osasista voi pilata sen.

Mutta jos puhtaasti tämän kokemuksen perusteella pitäisi sanoa niin mobiili ajaa asiansa mobiilissa käytössä mutta kiinteän yhteyden korvaajaksi siitä ei ole.
Vastaa Viestiin