http://aijaa.com/Kw4n3T
Selostuksena kuvaan. Kyseinen tila tuvan lattian alla oleva perunakuoppa, jonka tuuletus puuttellinen = tuuletusta ei ole järjestetty (ainakaan näkyvästi) mihinkään. Kappas vain, haisee maakellarille ja seinät pukkaavat jotain valkoista, joka jää sormeen kiinni tahmaisena. Onko tämä kalkkihärmän ominaisuus kosteassa? Vai onko kyse jostain sienestä! Talossa kalkkihärmää on muuallakin, nimittäin pannuhuoneen seinässä, jossa kyseinen aine on liitumaista "jauhoa", eli pölykuivaa.
Talo on syksyllä ostettu, perunakuopan on kuntokartoittaja katsastanut ja kirjoittanut raporttiin: "ei merkkiä poikkeavasta kosteusrasituksesta". Hmm... Huolena maanvaraisen laatan päällä olevat puukoolatut lattiat mineraalivillaeristeineen muovimaton alla. Onkohan pommi tiedossa?
Kalkkihärmää vai jotain muuta?
-
vanhaahirttä
- Jäsen

- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
Tässä lienee nyrkkisääntönä se, että jos liukenee veteen, ei hätää. Jos ei liukene, vaatii tarkemman tutkiskelun.
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
Miten olisi lattiasieni lattiasieni? Sehän viihtyy betonin pinnalla ku sitä alkaa puun syöminen närästämään. Se kait on sellasta valkosta ja vaahtomaista. En nyt mene vannomaan mitään enkä halua pelotella turhaan
-
vanhaahirttä
- Jäsen

- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
Kiitos vastauksista! Se lattiasienen mahdollisuus kyllä aika lailla hirvittääkin!
Asiaa testattu nyt seuraavasti, eli kaapaisin töhnää reilusti lasipurkkiin ja vettä päälle. Aine liukeni veteen niin, että jotain pipenää (hiekkaa?) jäi hieman jäljelle. Sellaisella perus "lämpömittarilla" mittasin maakuopan suhteellisen kosteuden joka oli alle 60%. No, tämähän ei tietysti takaa vielä mitään, sillä ajoittain se kosteus kuopassa voi olla sienelle hyvinkin mieluinen. Liukeneekohan sieni veteen, tai meneekö edes niin pieniksi palasiksi ettei silmällä erota?
En uskaltaisi turhaan kuoppaa alkaa tohottamaankaan, sillä melko neuroottisesti jännittää kipinän pääsy eristetilaan... Tuon kuopan ylin kansi on puupintainen, voisiko olettaa että siinä näkyisi rihmastoja jos kyseessä olisi lattiasieni? En ole koskaan livenä lattiasientä nähnyt, mutta tuossa "kasvustossa" ei ole ainakaan tasainen, sileä pinta kuten vaikka tässä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rymans.jpg
Hmm.. etenemisehdotuksia? varmuus vielä näytteellä? Rasiaporaus lattiaan (näkyisikö niin pieneltä alalta jos sieni olisi alapohjan vallannut)?
Asiaa testattu nyt seuraavasti, eli kaapaisin töhnää reilusti lasipurkkiin ja vettä päälle. Aine liukeni veteen niin, että jotain pipenää (hiekkaa?) jäi hieman jäljelle. Sellaisella perus "lämpömittarilla" mittasin maakuopan suhteellisen kosteuden joka oli alle 60%. No, tämähän ei tietysti takaa vielä mitään, sillä ajoittain se kosteus kuopassa voi olla sienelle hyvinkin mieluinen. Liukeneekohan sieni veteen, tai meneekö edes niin pieniksi palasiksi ettei silmällä erota?
En uskaltaisi turhaan kuoppaa alkaa tohottamaankaan, sillä melko neuroottisesti jännittää kipinän pääsy eristetilaan... Tuon kuopan ylin kansi on puupintainen, voisiko olettaa että siinä näkyisi rihmastoja jos kyseessä olisi lattiasieni? En ole koskaan livenä lattiasientä nähnyt, mutta tuossa "kasvustossa" ei ole ainakaan tasainen, sileä pinta kuten vaikka tässä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rymans.jpg
Hmm.. etenemisehdotuksia? varmuus vielä näytteellä? Rasiaporaus lattiaan (näkyisikö niin pieneltä alalta jos sieni olisi alapohjan vallannut)?
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
Yritän tihrustaa mutta en saa tolkkua: Kuinka päin toi kuva on otettu. Mikä on kattoa, seinää, lattiaa...
Onko kasvusto, tai mikä nyt onkaan, seinän yläosassa?
Sori, vähän hitaalla tänään(kin).
-
vanhaahirttä
- Jäsen

- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
Kyllä, eli siis tuo lauta mikä näkyy kuvassa, on perunakuopan "katto". Puuaines on kovaa. Pohjalaatalta on mitattu suhteellinen kosteus tuvasta (arviolta 2m päästä perunakuopasta), joka oli 50%(syyskuu) kartoittajan mukaan normaali. Toki tämä vain yhden pisteen osalta.Juha_P kirjoitti:Yritän tihrustaa mutta en saa tolkkua: Kuinka päin toi kuva on otettu. Mikä on kattoa, seinää, lattiaa...
Onko kasvusto, tai mikä nyt onkaan, seinän yläosassa?
Sori, vähän hitaalla tänään(kin).
Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?
No nyt selkisi. Se lauta kun näytti minun silmääni betonilta, jossa on laudoituksen jälki.vanhaahirttä kirjoitti:Kyllä, eli siis tuo lauta mikä näkyy kuvassa
Sitä vain ihmettelen, että se "kasvusto" on betonirakenteen kuivimmassa kohdassa eli seinän yläosassa.
En todellakaan esitä olevani sieniasiantuntija mutta kuvittelisin, että jos se olisi lattiasientä, niin sitä olisi näkyvissä myös puussa tai sitä kasvaisi rehevästi laudan ja betonin välissä.
En minäkään tuota yläosaa uskaltaisi toholla liekittää.vanhaahirttä kirjoitti:En uskaltaisi turhaan kuoppaa alkaa tohottamaankaan, sillä melko neuroottisesti jännittää kipinän pääsy eristetilaan...

