Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
vanhaahirttä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja vanhaahirttä »

http://aijaa.com/Kw4n3T

Selostuksena kuvaan. Kyseinen tila tuvan lattian alla oleva perunakuoppa, jonka tuuletus puuttellinen = tuuletusta ei ole järjestetty (ainakaan näkyvästi) mihinkään. Kappas vain, haisee maakellarille ja seinät pukkaavat jotain valkoista, joka jää sormeen kiinni tahmaisena. Onko tämä kalkkihärmän ominaisuus kosteassa? Vai onko kyse jostain sienestä! Talossa kalkkihärmää on muuallakin, nimittäin pannuhuoneen seinässä, jossa kyseinen aine on liitumaista "jauhoa", eli pölykuivaa.

Talo on syksyllä ostettu, perunakuopan on kuntokartoittaja katsastanut ja kirjoittanut raporttiin: "ei merkkiä poikkeavasta kosteusrasituksesta". Hmm... Huolena maanvaraisen laatan päällä olevat puukoolatut lattiat mineraalivillaeristeineen muovimaton alla. Onkohan pommi tiedossa?
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Tässä lienee nyrkkisääntönä se, että jos liukenee veteen, ei hätää. Jos ei liukene, vaatii tarkemman tutkiskelun.
Avatar
vm51
Jäsen
Jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja vm51 »

Miten olisi lattiasieni lattiasieni? Sehän viihtyy betonin pinnalla ku sitä alkaa puun syöminen närästämään. Se kait on sellasta valkosta ja vaahtomaista. En nyt mene vannomaan mitään enkä halua pelotella turhaan
vanhaahirttä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja vanhaahirttä »

Kiitos vastauksista! Se lattiasienen mahdollisuus kyllä aika lailla hirvittääkin!

Asiaa testattu nyt seuraavasti, eli kaapaisin töhnää reilusti lasipurkkiin ja vettä päälle. Aine liukeni veteen niin, että jotain pipenää (hiekkaa?) jäi hieman jäljelle. Sellaisella perus "lämpömittarilla" mittasin maakuopan suhteellisen kosteuden joka oli alle 60%. No, tämähän ei tietysti takaa vielä mitään, sillä ajoittain se kosteus kuopassa voi olla sienelle hyvinkin mieluinen. Liukeneekohan sieni veteen, tai meneekö edes niin pieniksi palasiksi ettei silmällä erota?

En uskaltaisi turhaan kuoppaa alkaa tohottamaankaan, sillä melko neuroottisesti jännittää kipinän pääsy eristetilaan... Tuon kuopan ylin kansi on puupintainen, voisiko olettaa että siinä näkyisi rihmastoja jos kyseessä olisi lattiasieni? En ole koskaan livenä lattiasientä nähnyt, mutta tuossa "kasvustossa" ei ole ainakaan tasainen, sileä pinta kuten vaikka tässä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rymans.jpg

Hmm.. etenemisehdotuksia? varmuus vielä näytteellä? Rasiaporaus lattiaan (näkyisikö niin pieneltä alalta jos sieni olisi alapohjan vallannut)?
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vanhaahirttä kirjoitti:http://aijaa.com/Kw4n3T

Selostuksena kuvaan.
Yritän tihrustaa mutta en saa tolkkua: Kuinka päin toi kuva on otettu. Mikä on kattoa, seinää, lattiaa...
Onko kasvusto, tai mikä nyt onkaan, seinän yläosassa?
Sori, vähän hitaalla tänään(kin). :oops:
vanhaahirttä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 21:54
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja vanhaahirttä »

Juha_P kirjoitti:
vanhaahirttä kirjoitti:http://aijaa.com/Kw4n3T

Selostuksena kuvaan.
Yritän tihrustaa mutta en saa tolkkua: Kuinka päin toi kuva on otettu. Mikä on kattoa, seinää, lattiaa...
Onko kasvusto, tai mikä nyt onkaan, seinän yläosassa?
Sori, vähän hitaalla tänään(kin). :oops:
Kyllä, eli siis tuo lauta mikä näkyy kuvassa, on perunakuopan "katto". Puuaines on kovaa. Pohjalaatalta on mitattu suhteellinen kosteus tuvasta (arviolta 2m päästä perunakuopasta), joka oli 50%(syyskuu) kartoittajan mukaan normaali. Toki tämä vain yhden pisteen osalta.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kalkkihärmää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vanhaahirttä kirjoitti:Kyllä, eli siis tuo lauta mikä näkyy kuvassa
No nyt selkisi. Se lauta kun näytti minun silmääni betonilta, jossa on laudoituksen jälki. :oops:

Sitä vain ihmettelen, että se "kasvusto" on betonirakenteen kuivimmassa kohdassa eli seinän yläosassa.
En todellakaan esitä olevani sieniasiantuntija mutta kuvittelisin, että jos se olisi lattiasientä, niin sitä olisi näkyvissä myös puussa tai sitä kasvaisi rehevästi laudan ja betonin välissä.
vanhaahirttä kirjoitti:En uskaltaisi turhaan kuoppaa alkaa tohottamaankaan, sillä melko neuroottisesti jännittää kipinän pääsy eristetilaan...
En minäkään tuota yläosaa uskaltaisi toholla liekittää.
Vastaa Viestiin