holkkalista

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
MIKAP
Uusi jäsen

holkkalista

Viesti Kirjoittaja MIKAP »

eli listojen asennus menossa..
mukavaa ajanvietettä vailla hermojen menettämistä eli perusjiirit onnistuu nyt jotenkuten mutta onneksi talosta löytyy yläkerrasta reilusti viistokattoa eli miten ihmeessä yhdistän viisto katon ja tasaisenkaton holkat toisiinsa? pitääkö kulmat olla 45 ja sitten konetta kallistamalla ja kokeilemalla yrittää etsiä sopiva kohta?
vai onnistuuko siirtokulmalla katon kallistuksen siirto koneelle?
vai pitääkö lähteä kirjastoon etsimään jotain opasta.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: holkkalista

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Kuva

Noin tein itse viime kesänä. Olen juuri kuumeessa ja varhaisdementiassani en enää muista, mistä kiskaisin jiirin kulman, mutta kulmamittaa en käyttänyt.. Sen olen listoja tehdessä huomannut, että minun on paras asettaa lista jiirisirkkeliin juuri siinä asennossa kun se seinään lätkäistää, muuten töhöilen.

Voi että muistelen kauhulla edellisen kerrostalokolmioni listoittamisurakkaa, jossa piti "esteettisen yleisilmeen nimissä" mm. listoittaa katossa menevät betoniset tukipalkit, uuh..oli tietysti palkit valettu vinoon!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tuossa kuvassahan on jaettu pintojen välinen kulma kahtia ja sillai onnistuu. Itse olen aloittelemassa rapukon listoitusta, miettimistä on siinä miten vinon lappeen ja talon sivuseinän välinen kulma tehdään. Vaatinee "prototyypin" tai pari...
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Tässä talossa ei ole monikaan kulma mennyt sahan 45-asetuksella. Hetken yritin puolitella mitattuja kulmia, mutta siirryin sitten suosiolla tapaan että listojen hukkapaloilla teen koekulman ja sitten kun tyydyttää niin sitten varsinaiseen listaan. Yleensä kyllä riittää normaaleissa tapauksissa että ekan leikkauksen tekee sinne päin kun kuvittelee ja vain se jälkimmäinen haetaan tarkemmin. Ylösalasjumppaa tuolla tavalla tietysti tulee. Ja toki epäsuorakulma on avuksi niin voi sahan tykönä jo ihmetellä menikö oikein.
samsara67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja samsara67 »

Ota parikymmensenttiset listanpätkät tai vähän pitemmät ja hae niihin sahaamalla oikeat kulma, sitten sahaat oikeat listat samaan kulmaan kuin mallikappaleet.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Crown molding hakusanalla löytyy googlesta selventäviä viideoita aiheesta.
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

Minä ainakin kuvittelisin pahvin olevan helpompi: pistää kaistaleet seinien suuntaisesti ja leikkaa ne puolikulmaan. Sitten sahaa niiden mukaan. :wink:
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Juu, esimerkkipalat pitää mun ainakin tehdä.. :?
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

ObOlli kirjoitti:Minä ainakin kuvittelisin pahvin olevan helpompi: pistää kaistaleet seinien suuntaisesti ja leikkaa ne puolikulmaan. Sitten sahaa niiden mukaan. :wink:
Joo, niinhän sitä vois luulla. Mulla kuitenkin puolet virheistä sattuu siinä etten osaa järkeillä mihin suuntaan milloinkin epäsäännöllisen profiilin omaava lista pitää olla laitettuna. Useammin kuin kerran käynyt että leikannut toisen listan eri suuntaan kuin toisen, olkoonkin kulma kuin vaan oikea. Kukin saa toki hakea itselleen sopivan tavan, ei siinä mitään.
benicio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja benicio »

KariFS kirjoitti: Itse olen aloittelemassa rapukon listoitusta, miettimistä on siinä miten vinon lappeen ja talon sivuseinän välinen kulma tehdään. Vaatinee "prototyypin" tai pari...
Lisätään tähän vielä se, että kulma onkin ulkokulma, niin ainakin itselleni tuli system overflow. Ei vaan onnistunut. Sahailin aikani mallipätkiä, kunnes otin asennusoluen, ja veistin kulman puukolla tyydyttäväksi ja akryylimassalla loput.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tähän voisi kommentoida, että alakerran listoittamisen jälkeen totesin ettei meitin huusholliin tule enää mitään muuta kuin "nykyperinteistä" varjolistaa :wink:
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

benicio kirjoitti:
KariFS kirjoitti: Itse olen aloittelemassa rapukon listoitusta, miettimistä on siinä miten vinon lappeen ja talon sivuseinän välinen kulma tehdään. Vaatinee "prototyypin" tai pari...
Lisätään tähän vielä se, että kulma onkin ulkokulma, niin ainakin itselleni tuli system overflow. Ei vaan onnistunut. Sahailin aikani mallipätkiä, kunnes otin asennusoluen, ja veistin kulman puukolla tyydyttäväksi ja akryylimassalla loput.
"Kittiä jiiriin, mestari tulee!" :lol:

Ittekin tein mallipalat sisä- ja ulkokulmiin kun ihan suht vaakasuoria kattoja listoittelin alakerrassa, paloissa lukee "Sisänurkka vasen" jne, ja lisäksi "ylä" ja "ala" joka pätkässä. Onnistuu kohtalaisesti, joskaan mittaamaan en oikein onnistu, aika usein tulee 2-3mm liian lyhyt pala, paitsi sitten jos sen pari milliä lisää siihen mitattuun lukemaan, silloin tulee 2-3mm liian pitkä :roll:

Rapukkoon otin hieman kapeampaa holkkalistaa, toivottavasti se on hieman helpompaa käpistellä kuin alakerran 63(?) millinen. Odotettavissa kyllä akryylin tms kanssa tuhertamista, kun kaikki kulmat ovat hieman erilaisia kuitenkin.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Email
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Email »

Ite oon käyttänyt siirtokulmaa listahommissa. Isä opetti joskus sen käytön kun timpurin hommia aloittelin. Nykyisin ei tulis toimeen ilman sitä.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Minä olen listahommissa ottanut käyttöön ähräämisstrategian: leikkaan listat aina pariviis milliä pidemmäksi kuin mitä mitta antaa. Jos tulee liian pitkää, niin terän verran suikaletta pois..mutta liian lyhyttä listaa ei näin synny, ainakaan paljoa. :roll:

Ja akryylimassalle minulta jyrkkä ei. Vaihtaa väriä ajan saatossa ja pölyjä pyyskiessä..
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

"Ja akryylimassalle minulta jyrkkä ei. Vaihtaa väriä ajan saatossa ja pölyjä pyyskiessä.."

Pikku purkki listan väristä maalia ja sillä sipasee... :wink:
Ei se mene kuin elokuvissa...
Vastaa Viestiin