Lattiaa aukoessa tuli vastaan sitten alapohjan eristys, joka on heinää (Kyllä heinää, ei olkea). Edellinen lattiantekijä on vetänyt heinän päälle 10cm lasivillaa, joka on tämän jälkeen kuorrutettu höyrysulkumuovilla jonka päälle on vedetty lattialastulevy. Samalla lattiaan on ilmeisesti tehty uudet koolaukset kakkosnelosesta. Edellinen omistaja väitti, että eristys olisi tehty kokonaan lasivillasta, mutta näinpä ei sitten ollutkaan (onneksi).
Lasivillat ja höyrynsulut muuttavat asumaan kaatopaikalle, mutta nyt mietityttää millä tuon lasivillan oikein korvaisi. Heinä on rutikuivaa ja ainoa tuoksu, joka heinästä tulee on se perinteinen heinäladon mieto ruohomainen tuoksu. Ajattelin korvata lasivillat puhallettavalla ekovillalla ja sen päälle sitten ilmansulkupaperi. Heinää on alapohjassa suunnilleen 30cm ja pohjan umpilaudoitusta vasten perinteiseen tapaan sanomalehteä. Sekin kuivaa. Seinän ulkonurkkiin asti en ole prokektissani vielä ehtinyt, joten siellä voi pientä kosteutta olla (hirressä lahovaurio alimmassa hirressä). Jos nurkkaheinät ovat päässeet vettymään voinko vaan poistaa kostuneen heinän ja korvata sen puhallusvillalla vai olisiko heinä syytä ensin levitellä tasaisesti pitkin alapohjaa ja puskea puhallusvilla vaan pintakerrokseksi? Vai pitäisikö suosiolla käydä paikallisen farmarin puheilla ja heittää joukkoon vielä muutama paali lisää heinää ja unohtaa nykyajan kotkotukset?
Muita ajatuksia?
Edit. Jaaha tähän oli tarkotus mennä tonne eristyspuolelle


