Puhallusvillaa heinän päälle?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
sarte
Jäsen
Jäsen
Viestit: 162
Liittynyt: Su Tammi 06, 2013 18:31
Paikkakunta: Orivesi

Re: Puhallusvillaa heinän päälle?

Viesti Kirjoittaja sarte »

Paloturvallisuusasiat tässä ensimmäisenä on kipsarin kanssa mielessä. Seinälaatat yms. yms. on helpompi laittaa kiinni kipsilevyyn. Siihen saa myös askarreltua vesieristeen ja muita tällaisia nykyaikaisia hömpötyksiä. Itse vihaan kyllä myös kipsilevyä, mutta keittiön kohdalla olen valmis tekemään poikkeuksen. Muualle kämppään sitten varmaan tuleekin puukuitulevyt.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Puhallusvillaa heinän päälle?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

sarte kirjoitti:Paloturvallisuusasiat tässä ensimmäisenä on kipsarin kanssa mielessä. Seinälaatat yms. yms. on helpompi laittaa kiinni kipsilevyyn. Siihen saa myös askarreltua vesieristeen ja muita tällaisia nykyaikaisia hömpötyksiä. Itse vihaan kyllä myös kipsilevyä, mutta keittiön kohdalla olen valmis tekemään poikkeuksen. Muualle kämppään sitten varmaan tuleekin puukuitulevyt.
Nääh. Mulla on keittiössä(kin) kaksinkertainen huokolevytys seinissä. Keittiön ylä- ja alakaappien välisessä tilassa on kipsilevy huokolevyn päällä. Kipsin päällä sitten vesieriste sekä laatta. Tosin, koolasin kaappiseinät huokolevyn päältä 22mm laudalla ristiin, niin sain sähköä ja vesijohtoa suojaputkineen kuljeteltua koolinkien välissä.

Enkä oikein tiedä sen paloturvallisuudenkaan suhteen. OK, paloturvallisuudella ei ole syytä leikkiä, mutta jos tarkoitus ei ole tehdä nuotiota seinien viereen, niin kyllä puukuitulevy menee siinä missä kipsikin.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
sarte
Jäsen
Jäsen
Viestit: 162
Liittynyt: Su Tammi 06, 2013 18:31
Paikkakunta: Orivesi

Re: Puhallusvillaa heinän päälle?

Viesti Kirjoittaja sarte »

Oto Hascak kirjoitti:
sarte kirjoitti:Paloturvallisuusasiat tässä ensimmäisenä on kipsarin kanssa mielessä. Seinälaatat yms. yms. on helpompi laittaa kiinni kipsilevyyn. Siihen saa myös askarreltua vesieristeen ja muita tällaisia nykyaikaisia hömpötyksiä. Itse vihaan kyllä myös kipsilevyä, mutta keittiön kohdalla olen valmis tekemään poikkeuksen. Muualle kämppään sitten varmaan tuleekin puukuitulevyt.
Nääh. Mulla on keittiössä(kin) kaksinkertainen huokolevytys seinissä. Keittiön ylä- ja alakaappien välisessä tilassa on kipsilevy huokolevyn päällä. Kipsin päällä sitten vesieriste sekä laatta. Tosin, koolasin kaappiseinät huokolevyn päältä 22mm laudalla ristiin, niin sain sähköä ja vesijohtoa suojaputkineen kuljeteltua koolinkien välissä.

Enkä oikein tiedä sen paloturvallisuudenkaan suhteen. OK, paloturvallisuudella ei ole syytä leikkiä, mutta jos tarkoitus ei ole tehdä nuotiota seinien viereen, niin kyllä puukuitulevy menee siinä missä kipsikin.
Mäkin nyt kovasti pohdin josko rakenteesta tulis huokolevy pohjalle ja kipsilevy päälle. Itse tuota paloturvallisuusasiaa mietin lähinnä siltä kannalta, että palo todennäköisimmin lähtee liikkeelle keittiöstä, etenkin kun torppaan on tulossa kaasuhella. Jos pahin tapahtuu, niin kipsari viivyttää paloa paremmin kuin puukuitulevy, joten pelastautumisaika on pidempi. Kipsari siis toimii köyhän miehen palomuurina keittiön ja muun torpan välillä. Jos palo on luokkaa käsisammuttimella /sammutuspeitolla sammutettava, niin sitten en näe näiden kahden välillä mitään eroa.
sarte
Jäsen
Jäsen
Viestit: 162
Liittynyt: Su Tammi 06, 2013 18:31
Paikkakunta: Orivesi

Re: Puhallusvillaa heinän päälle?

Viesti Kirjoittaja sarte »

Oto Hascak kirjoitti: Nääh. Mulla on keittiössä(kin) kaksinkertainen huokolevytys seinissä. Keittiön ylä- ja alakaappien välisessä tilassa on kipsilevy huokolevyn päällä. Kipsin päällä sitten vesieriste sekä laatta. Tosin, koolasin kaappiseinät huokolevyn päältä 22mm laudalla ristiin, niin sain sähköä ja vesijohtoa suojaputkineen kuljeteltua koolinkien välissä.
Nyt ei hahmota tätä rakennetta... Eli onko sulla siis ensin kaks kerrosta huokolevyä, jonka päällä on 22mm laudalla koolaus, johon toi kipsari on kiinnitetty? Mulla ei ole niin tarvetta kuljetella putkia tai sähköjä tuolla niin ilmatilaa ei tarttis jäädä. Mietin vaan, että millä ton kipsarin sais järkevimmin kiinniettyä puukuitulevyn päälle.

Niin ja siis tosiaan pitkällisen pohdinnan ja vatvomisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että vedän pohjalle puukuitulevyn ja sen päälle sitten kipsarin.

Alapohjaneristys saa nurkkiin paperoinnin ja heinän (tai oikeammin heinä-olkiseoksen) päälle ekovillaa ja sen päälle vielä paperointi ja lattialauta. Mittailin aikani kuluksi lattianurkkien lämpötiloja ja erotukseksi 7 astetta katon ja nurkkien välille, kun takassa roihusi tuli. 24 astetta katon rajassa ja paljas hirsinurkka, mittari heinän päällä 17 astetta. Ulkona taisi olla kymmenkunta astetta pakkasta. Eli nurkat on yllättävänkin vedottomat. Mennään siis ideologialla "If it works, don't fix it".
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Puhallusvillaa heinän päälle?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

sarte kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti: Nääh. Mulla on keittiössä(kin) kaksinkertainen huokolevytys seinissä. Keittiön ylä- ja alakaappien välisessä tilassa on kipsilevy huokolevyn päällä. Kipsin päällä sitten vesieriste sekä laatta. Tosin, koolasin kaappiseinät huokolevyn päältä 22mm laudalla ristiin, niin sain sähköä ja vesijohtoa suojaputkineen kuljeteltua koolinkien välissä.
Nyt ei hahmota tätä rakennetta... Eli onko sulla siis ensin kaks kerrosta huokolevyä, jonka päällä on 22mm laudalla koolaus, johon toi kipsari on kiinnitetty? Mulla ei ole niin tarvetta kuljetella putkia tai sähköjä tuolla niin ilmatilaa ei tarttis jäädä. Mietin vaan, että millä ton kipsarin sais järkevimmin kiinniettyä puukuitulevyn päälle.
Juu. Tai siis suoraan hirteen on kiinnitetty kaksinkertainen puukuitulevytys, jonka päällä on laudasta ristiinkoolaus. Ensin koolaus pystyyn ja sitten vaakaan eli lautaa on kaksi kertaa 22mm. Siinä oli sellainen ajatus taustalla, että kaapistoseinän on hyvä olla suora sekä linjakas. Lisäksi mulle tulee vesi välipohjassa eli niin sanotusti katon kautta ja noille vesiputkille piti askarrella vähän tilaa kaapiston taakse. Joku toinen olisi ottanut puukuitulevystä pois, mutta mä ratkaisin asian noin.

Ei kai se kipsilevyn kiinnittäminen puukuitulevyn päälle sen kummempi juttu ole? Ainakaan näin pikaisesti asiaa pohtien.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vastaa Viestiin