Seinärakenne mietityttää

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Punaherukka
Jäsen
Jäsen

Seinärakenne mietityttää

Viesti Kirjoittaja Punaherukka »

Olen jälleen menossa katsastamaan yhtä rintsikkaa. Talo vaikuttaa myyjän kertoman mukaan muuten melko hyvältä, mutta myyjän remontoimien keittiön ja oh:n seinien rakenne mietityttää. Seiniin on lisätty sisäpuolelle pururakenteen lisäksi 50mm kivivillaa ja pintaan laitettu kipsilevy ja lateksimaali. Höyrynsulkua ei ole.

Jos olen oikein ymmärtänyt, kivivillan kanssa tulisi aina käyttää höyrynsulkua, koska kivivilla ei kykene luovuttamaan kosteutta. Näin ollen riskinä on, että jos kivivilla kostuu sisäilman höyrystä, kostuttaa se myös purut ja vaarana on home. :?: kuinka paljon lateksimaali suojaa rakennetta? Jos sitä on paksu kerros, se ei päästä vesihöyryä juurikaan läpi?

Tämä kohde ei ole välittäjällä myynnissä, joten en voi linkittää sitä tänne. (Joku sitä kuitenkin heti pyytää...) :-)
Ingenting är omöjligt.
Wannabe rintamamiestalollinen.
Talon löytämisen tuskaa helpottamassa rintsikkamallinen mökki vm.-53 .
tuokki
Jäsen
Jäsen

Re: Seinärakenne mietityttää

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Punaherukka kirjoitti:Olen jälleen menossa katsastamaan yhtä rintsikkaa. Talo vaikuttaa myyjän kertoman mukaan muuten melko hyvältä, mutta myyjän remontoimien keittiön ja oh:n seinien rakenne mietityttää. Seiniin on lisätty sisäpuolelle pururakenteen lisäksi 50mm kivivillaa ja pintaan laitettu kipsilevy ja lateksimaali. Höyrynsulkua ei ole.

Jos olen oikein ymmärtänyt, kivivillan kanssa tulisi aina käyttää höyrynsulkua, koska kivivilla ei kykene luovuttamaan kosteutta. Näin ollen riskinä on, että jos kivivilla kostuu sisäilman höyrystä, kostuttaa se myös purut ja vaarana on home. :?: kuinka paljon lateksimaali suojaa rakennetta? Jos sitä on paksu kerros, se ei päästä vesihöyryä juurikaan läpi?
Omassa tönössä on kahdessa alakerran huoneessa juuri samanlainen rakenne. Uskoin samaan "mantraan" ja epäilin, että kivivilla on vähintään kosteaa, mutta kyllä minun tapauksessa se oli rutikuitaa. Jouduimme avamaan seiniä, kun teimme ikkuna + sähkö remonttia. Ajatuksena oli myös poistaa kivivilla ja laittaa tilalle selluvillaa. Kun tuli todettua, että villa on rutikuivaa niin päätin että saa jäädä seinään.

Tuokki

Ps. Silti eteisee ja verannalle laitan selluvillaa seiniin samoin. Keittöstä poista SPU- lisäeristeen ja laitan myös sinne selluvillaa.
stewie
Jäsen
Jäsen

Re: Seinärakenne mietityttää

Viesti Kirjoittaja stewie »

En pidä myöskään kovin todennäköisenä, että se villa olisi päässyt kastumaan. Villaa on kuitenkin niin vähän ja se on rakenteen lämpimällä osalla. Toisaalta villahan läpäisee kyllä vesihöyryä ja ongelmia tuleekin vasta silloin kun se vesihöyry tiivistyy nesteeksi villan sisälle. Tämä olisi mahdollista silloin, jos villa olisi rakenteen kylmällä osalla tai jos kosteusrasitus olisi muuten poikkeuksellisen suuri. Mahdollinen paikka, missä jotain vauriota voisi ilmetä, on rakennuksen nurkat joissa kylmäsiltana toimivat nurkkasoirot laskevat seinän lämpötilaa ja siten voivat mahdollistaa sitä kondenssia. Lateksimaali auttaa jonkin verran poikkeuksena rakenteen liitoskohdat (us,yp,ap). Ainahan kannattaa teettä rakennukseen kuntotutkimus ennen ostoa, näin säästyy ainakin suurimmilta ikäviltä yllätyksiltä.
Vastaa Viestiin