Sähkötyöt

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tessu

Sähkötyöt

Viesti Kirjoittaja tessu »

On sitten harhaluulo että itse saisi vedellä johtoja sinne tänne seiniin ja putkiin että sähkäri vaan kävis tarkistamassa ja kytkemässä verkkoon!
Katsoimpa tuossa juuri Pasi Viherahon videon jossa hän soitti TUKEsiin ja siellä lakimies sanoi puhelimessa AIVAN selvästi että ilman sähkömiehen pätevyyttä ei semmoisia saa lainmukaan tehdä.
Jokainen voi tilata sieltä ohjeet mitä "maallikko" saa tehdä jollei usko,että näin kun on täälläkin ollut vääntöä ja kääntöä että mitä saa ja mitä ei.
Ainahan sitä saa mitä vaan kun ei käy mitään...
sahrami
Jäsen
Jäsen

Re: Sähkötyöt

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Pelkkä sähkärin tarkistaminen ei riitä, vaan pitää olla pätevyydet omaavan sähkömiehen opastuksen ja valvonnan kanssa myös.
sarte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sarte »

Tuohan on sellainen harmaa alue, että mikä sitten katsotaan opastukseksi ja valvonnaksi. Maan tapa tuntuisi olevan, että valtiovalta periaatteessa katsoo vähän sormien läpi tuota kohtaa. Kyllähän ymmärtääkseni talopaketeissakin on ihan yleisesti hyväksyttyä, että sähköjohtojen ujutuksen valmiisiin kanaviin saa tehdä ihan maallikko. Kunhan ei vaan kytke mitään. Jokatapauksessa, jos meinaa piuhaa kiinteästi asentaa, niin siitä kannattaa aina keskustella ensin sähkömiehen kanssa.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

tessu kirjoitti:On sitten harhaluulo että itse saisi vedellä johtoja sinne tänne seiniin ja putkiin että sähkäri vaan kävis tarkistamassa ja kytkemässä verkkoon!
Katsoimpa tuossa juuri Pasi Viherahon videon jossa hän soitti TUKEsiin ja siellä lakimies sanoi puhelimessa AIVAN selvästi että ilman sähkömiehen pätevyyttä ei semmoisia saa lainmukaan tehdä.
Jokainen voi tilata sieltä ohjeet mitä "maallikko" saa tehdä jollei usko,että näin kun on täälläkin ollut vääntöä ja kääntöä että mitä saa ja mitä ei.
Ainahan sitä saa mitä vaan kun ei käy mitään...
Jos niitä määräyksiä oikein tarkasti tulkitaan, niin sähköputkiakaan ei saa itse vetää, koska sähköputki on osa järjestelmään kuuluvaa eristystä. Onneksi terve järki yleensä voittaa ja kaikki tajuavat että johtokiepin auki kelaamiseen tai putkien naulaamiseen ei välttämättä kannata tuhlata sähkömiehen aikaa, kunhan etukäteen on sovittu mitä valmistelevia hommia sähkäri sallii isännän tehdä itse. Kyse on pitkälti siitä, mitä sähkäri suostuu ottamaan vastuulleen. Käytännössä homma menee niin, että kun sähkäri tulee kytkemään piuhat, niin samalla vastuu isännän vetämistä johdoista siirtyy sähkärille, koska sähkärin velvollisuus on varmistaa että kytkennät on tehty määräysten mukaan, oikein ja turvallisesti. Pöytäkirjat tehtyään sähkäri ei voi vetäytyä vastuusta sanomalla että enhän mä niitä piuhoja itse vetänyt.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Hommahan ei ole niin että jokainen sähkönippeli pitää asentaa muodollisen asennuspätevyyden omaavan asentajan omin pikku kätösin vaan niin että sen pitää tapahtua muodollisen asennuspätevyyden omaavan asentajan opastuksen ja valvonnan alaisena. Se kuinka välitöntä opastus ja valvonta missäkin työvaiheessa ja yksittäisessä työssä pitää olla on harkinnan varaista ja lähinnä pätevyyden haltijasta kiinni koska asennus on aina ja joka tapauksessa kuitenkin hänen vastuullaan.

Kohtuu yksinkertaisesti selittynä: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/sahkotekniikka_b2_sahkotyon_patevyysvaatimukset.html
tessu

Tilatkaapa Tukesista tietoa niin ei tarvitse arpoa!
Peltola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Tai Pasi Viheraholta;) se mies tietää kaiken!
Mikäli on kyse siitä youtube nollapäästä...
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

tessu kirjoitti:Tilatkaapa Tukesista tietoa niin ei tarvitse arpoa!
Eihän tässä nyt arvota missään muualla kuin ketjun aloitusviestissä, muut viestit ovat aikalailla linjassa sekä allalla vallitsevan käytännön että voimassa olevien säädösten kanssa.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Mun mielestä ollaan taas vähän väärillä jäljillä jos vaan jankutetaan että se on laiton se on laitonta. Oleellisempaa olis et ne sähköt tulis vedettyä turvallisesti. Kun kuitenkin joku niitä vetää ite niin kauan kun tarvikkeita saa ilman ostolupaa.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

10 lakimiestä meren pohjalla on hyvä alku.

Ei näitä tän maan vanhoja hökkeleitä korjata lakimiesten voimilla, sanoi tän eu mallioppilasmaan säännöt mitä vaan.

Oman järjen käyttö on sallittua, suorastaan suotavaa. Sitäpaitsi sähkömiespätevyys paperilla ei takaa että lopputulos olisi aina hyvä. :roll:
kaji
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kaji »

Juu ja täältäkin palstalta vois pari"virkaintosta" heivata sinne sekaan.....eihän tän päivän hintatasolla duunari pysty mitään tekeen jos joka paikkaan pitää tilata joku paperit omaava tekijä ja silti ei tosiaan oo varmaa et kaikki on oikein tehty(ei tarvi tulla selittään ett niillä on vastuu....konkas ne kummimkin on tai menos)
tessu

Ei ole kyse nollapäistä,ei lakimiehistä,eikä muistakaan ilonpilaajista.
Säännöistä vaan oli kyse mistä toiset puhuu että saa tai ei,kummasti se asenne vaan muuttuu kun mennään töistä toisiin,toisia liioitellaa nja toisia vähätellään.
Ja jokainen voi tilata aina säännöt jollei usko
kaji
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kaji »

Miks :?: Kun ne on turhia kun teen kumminkin itse :lol:
Mäki-Tuomola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mäki-Tuomola »

Mitä saan tehdä, jos omaan sähköalan perustutkinnon (elektroniikka) ja minulla on reippaasti työkokemusta avustavista sähkötöistä? Urakointioikeuksia ei ole enkä työskentele sähköalan yrityksessä. Pystyn tekemään yksinkertaisia sähkösuunnitelmia ja tunnen alan säädökset.

Oikeaa vastausta en tiedä, mutta kaiken muun teen paitsi keskuskytkennät. Sähkäri tarkastelee läpi kun käy paikalla ja tekee tarvittavat mittaukset.
Sisustuskirvesmies ja maatalon isäntä.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Mäki-Tuomola kirjoitti:Mitä saan tehdä, jos omaan sähköalan perustutkinnon (elektroniikka) ja minulla on reippaasti työkokemusta avustavista sähkötöistä? Urakointioikeuksia ei ole enkä työskentele sähköalan yrityksessä. Pystyn tekemään yksinkertaisia sähkösuunnitelmia ja tunnen alan säädökset.

Oikeaa vastausta en tiedä, mutta kaiken muun teen paitsi keskuskytkennät. Sähkäri tarkastelee läpi kun käy paikalla ja tekee tarvittavat mittaukset.
Sun pitää tietysti aina tilata eu pätevyyden omaava sähkömies a 50 euroa tunti alv 0 jokaiseen lampunkytkentään. Miksi sinä kyselet, kyllä ne lakimiehet tietää :lol:
Vastaa Viestiin