28 / 33 mm lautalattia?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
itokt
Jäsen
Jäsen

28 / 33 mm lautalattia?

Viesti Kirjoittaja itokt »

Kysyinkin jo toisessa ketjussa, mutta taisi hukkua muiden joukkoon.

Yläkerran lattia on avattu ja sieltä löytyi 60 cm välein olevat 2x4 koolaukset, jotka on tehty vanhojen parrujen päälle. Mäntylattia on tulossa ja nyt mietityttää riittäisikö 28 mm pontatut laudat vai edellytetäänkö tälle koolausvälille jo 33 mm laudat?

Tästä paksuudesta tällä koolausvälillä tuntuu olevan vähän eri tietoa eri paikoissa..

Askeläänieristykseksi on tulossa Etralta saatavaa 4mm kumilevyä (SBR Economy), joka tulee nauhana koolauksien päälle. Tämän ei pitäisi painua ja varmaan eristää runkorakenteisiin kohdistuvan kopinankin. Ei aivan ilmaista (28 €/m²), mutta tähän hätään en ole muutakaan keksinyt.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: 28 / 33 mm lautalattia?

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Lautojen suositeltava paksuus on 28 mm, jos tukien väli on 400 mm. Tukivälille 600 mm suositellaan 33 mm paksua lattialautaa.
Tuo on mulla kirjahyllyssä mapissa olevasta Puuinfon "Puulattian asennus" -lipareesta. Itse laitoin ja laitan jatkossa 33 mm. paksua lautaa.

Jokos sää kerkesit tilata Etralta tuota kumimattoa? Kumicentteriltä olis voinut löytyä hiukkasen ohuempaakin tavaraa, toi on aika jööttiä. Tosin en minä tuosta mitään tiedä kun en itse laittanut mitään askeleristystä, jotain solukumiliparetta mulle kaupattiin..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

PetteriKivimäki kirjoitti:Lautojen suositeltava paksuus on 28 mm, jos tukien väli on 400 mm. Tukivälille 600 mm suositellaan 33 mm paksua lattialautaa.
Tuo on mulla kirjahyllyssä mapissa olevasta Puuinfon "Puulattian asennus" -lipareesta. Itse laitoin ja laitan jatkossa 33 mm. paksua lautaa.
Samasta tämän 33 mm / 60 cm suosituksen itsekin huomasin. Joka kodin asuntomarkkinat taas teki 60 cm koolauksille 28 mm laudalla lattian.
Jokos sää kerkesit tilata Etralta tuota kumimattoa? Kumicentteriltä olis voinut löytyä hiukkasen ohuempaakin tavaraa, toi on aika jööttiä. Tosin en minä tuosta mitään tiedä kun en itse laittanut mitään askeleristystä, jotain solukumiliparetta mulle kaupattiin..
En vielä. On onneksi hyllytavaraa ja taisi olla 1 & 2 mm paksuisena myös. Pitänee kysellä hintoja vielä Kumicenteriltä.

Ja tämäkin on aika epätieteellistä.. yhdessä löytämässäni lattialautojen asennusoppaassa sanottiin, että lautojen alla koolauksissa pitäisi olla 4-5 mm paksuinen äänieriste. Muissa ohjeissa taas ei oteta mitään kantaa paksuuteen tai materiaaliin.. näitähän on tehty jo vähintään 100 vuotta, niin miten ihmeessä ei löydy kunnon dokumentteja tästäkään asiasta. Ollaan sentään jo kuussa käyty, mutta lautalattia se vasta ihmetyksiä herättää :shock:
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Askeläänieristyshän on makuasia, ei se ole välttämätön. Mahtuisko selluvillaa alle, meinaan on tuo aika tyyristä kuin maksaa enempi per neliö kuin itse lattia :shock:
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Itte pistin alakerran 60-70 koolausväleille 28x145mm päätypontattua (jatkoksiakin siis matkalla), ei notku ainakaan häiritsevästi. Ei narise. Joustaa ehkä hieman, sen huomaa siitä että käydessäni kellarissa tai muussa betonipohjaisessa tilassa, lattia tuntuu "kovemmalta". Niin, elopaino mulla 97kg tukka märkänä joten ihan keijukainen en ole. Apropoos, kuistilla taisi olla jopa yli 70 sentin koolausvälit, ja 95x28 pontti ei notku eikä narise.

Askeläänieristeen käytöstä lankkulattian alla en ole koskaan kuullutkaan. Eikä se moista tarvitsekaan. Aavistelen että "pehmeä" alusta jopa saattaa aiheuttaa narinaa, kun laudat pääsevät liikkumaan enemmän toisiinsa nähden? Ja jos taloudessa on kantapäillä tömistelijä niin siihen metakkaan sitten ei auta muu kuin opettaa se kävelemään niinkuin ihmisen kuuluu tai laittaa ulkoruokintaan :lol:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

Aikoinaan pääsin muutamia hetkosia tarkkailemaan parin kylätimpurin työskentelyä kun laittoivat lattiaa. Pistivät vasojen päälle eli lautojen alle jesseteipin, ja ihmetellessäni puoliääneen sanoivat myhäillen että se on nitinän ja narinan estämiseksi. Totuutta en sitten tiedä. Varsinainen äänieriste voipi olla toinen juttu, tuo kun oli alakerran lattia johon sellaista ei tarvittu.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
ale
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ale »

Meillä uusittiin vintin toisessa päädyssä koolaukset, kakkosnelkusta k600 jaolla, paperi väliin ja 28x95 mökkilautaa. Ei notku. Töminät tuntuu kyllä tulevan paremmin läpi kuin toisella puolella, jossa vanhastaa on koolausten ja lattialaudan välissä jpaikasta riippuen joko kovalevy- tai huokolevysoiroa.. liekö sitten laitettu ääntä vai oikomista vai mitä varten.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Niin on nyt aivotoiminta virkeää tässä itsellä, että pakko vetää tällainen väliyhteenveto:

Ei varmaan löydy yhtä oikeaa tietoa, ei uusista päätelmistä eikä perinnetiedosta. Periaatteessahan sellainen voisi olla, jos olosuhteet olisi aina muuttumattomat lattian laitossa. Mutta kun ei ole, niin sitten sovelluksiakin löytyy...

Minusta ei lattialaudan alle kuulu mitään laittaa, ei ainakaan mitään periksi antavaa. Näin välttyy narinoilta. Mutta ajan kanssa sitä tulee kun puu elää ja kiinnitys löystyy. Ennenvanhaisista syistä luulisin oikomisen olevan ainoa syy miksi väliin on jotain laitettu. Askeläänieritys on minusta nykyajan tuulia (hömpätyksiä).

Mutta alkuperäinen kysyjä vetää tästä sitten omat johtopäätöksensä ja tekee oman (oikean) ratkaisunsa.
Peltola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Päätypontattu 28*145, k600, tyhjänpäällä jatkoissa ohut nauha keepperiä pontissa. Niskojenpäällä bitumivuorauspaperi. Elopainoa 111kg, eikä kyllä tunnu notkuvan. Eikä tuntuvasti kopsukaan, vaikka yläkerrassa onkin.
Vastaa Viestiin