Haluaisin maalata p-huusin lattian kirkkaan siniseksi, mielessä on värisävy, jota voisi kutsua lähinnä "Kreikan siniseksi". Ongelmana on vaan se, että värikartoissa ei ole mitään edes sinnepäin, kaikki tarjolla olevat ovat kummallisen haaleita, hailakoita. Ja sama ongelma on kaikkien päävärien kohdalla, ei niistäkään löydy raikkaan kirkkaita sävyjä. Esimerkkinä vaikka Lontoon punaiset bussit tai VR:n aikaisemman värimaailman punaiset raidat (se uusi vihreä maailma onkin selvästi miedompi).
Saako Permoon tai Betoluxiin oman sävytyksen, jos on jokin mallikappale mukana?
Jotain tällaista siis:
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Joskus oli pääkaupungin jossain isossa maalikaupassa, taisi olla Kannelmäen Prisma, maalinsekoitus kone joka pystyi "lukemaan" asiakkaan haluaman värisävyn mistä tahansa tämän tuomasta värimallista, vaikka se olisi ollut emännän korkokenkä. Eli nyt vaan Kreikkaan ostamaan jotain oikean sinistä, ja sitten Kannelmäen Prismaan...
Ai mutta purettiinkos se Kannelmäen Prisma...? No ehkä tuommoisia sekoituskoneita on jossain muuallakin?
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
...ja mikäli kone löytyy, niin vie värimalliksi jokin muu, kuin tekstiili. Oli kone poiminut meinaa kankaasta jonkin harmaan yaustasävyn punoksesta ja keittiön tuolit muuttuivat kreikansinisiksi vasta toisella yrittämällä.
Satun asumaan aika lähellä Kantsun Prismaa mutta se on koko ajan remontissa ja laajenee joka suuntaan. Kyllä siellä maaliosastokin on mutta en ole varma onko siellä enää sävytyskonetta. Ainakaa noin älykästä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Ai niin kannelmäen Prismaa ei purettu, sehän oli Leppävaaran Maxi... kai...
Mutta Kannelmäen Prismahan tosiaan laajenee niin kovaa ettei mahda sisään päästä.
Kävin siellä muutama vuosi sitten ja taloa sai kiertää kun musliemien pyhää kiveä, että löytyi sisäänkäynti
Googletapa Tikkurila, värimittari
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Olen itse sävyttänyt jonkin verran uulan maaleja itse, ja uskoisin että tuohon siniseen pääsisi hyvin lähelle tällä; http://www.uula.fi/fi/muut-tuotteet/pig ... ninsininen
Kellarissani on juurikin tuota pigmenttiä, mutta olen käyttänyt sitä sekaisin eri pigmenttien kanssa, joten en ole varma jotta onnistuuko.
Värimittari löytyy aika monesta Tikkurila painotteisesta maalikaupasta, mutta mittarin lukeman värimallin tulee olla tasainen oikean sävyn saamiseksi.
Suosittelen pyytämään NCS väriviuhkaa josta poimii miellyttävän sävyn.
Sävytys permossa ja betolukseissa ei ole ongelma.
Toki kirkkaat sävyt haalistuu nopeammin uv:n vaikutuksesta.
hutski kirjoitti:Olen itse sävyttänyt jonkin verran uulan maaleja itse, ja uskoisin että tuohon siniseen pääsisi hyvin lähelle tällä; http://www.uula.fi/fi/muut-tuotteet/pig ... ninsininen
Kellarissani on juurikin tuota pigmenttiä, mutta olen käyttänyt sitä sekaisin eri pigmenttien kanssa, joten en ole varma jotta onnistuuko.
Muistin juuri, että minulla on muutama kilo tuollaista jauhetta paperipusseissa, löysin ne liiteriä siivotessa. Luultavasti jostain 60-luvun maalausremontista yli jääneitä ja siitä huolimatta eika irtonaista tavaraa, ei juurikaan paakkuja. Mutta kun mulla on maalattavan vain runsaan neliömetrin lattia, niin en nyt haluaisi alkaa omiin kokeiluihin, Valmiiksi sävytetty litran purkki olisi juuri nyt se mitä haluan.
murtoluku kirjoitti:Toki kirkkaat sävyt haalistuu nopeammin uv:n vaikutuksesta.
Kysymyksessä on ulkokäymälän lattia, ei sinne juurikaan päivä paista eikä kuu kumota.
Kyllä ne kirkkaatkin sävyt tosiaan löytyy maalikaupan väriviuhkasta, nyt valko-harmaan-beessin muodin aikakaudella niitä ei vaan vissiin kannata valita niihin isompiin sävylappuihin tai edes värikarttoihin... Minä halusin meidän yläkerran keittiön kaappeihin tömäkän vihreän ja oranssin, koska se huone on muutenkin ajallinen kerrostuma 70-luvulta, ja ne sävyt ainakin löytyi väriviuhkan avulla.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kyllä minä sen haluamani sävyn sitten löysin Teknoksen malliliuskoista ja sävytyskoneella se saatiin suoraan Betoluxiin ilman ongelmia. Vielä en ole huussin lattiaa maalannut joten en ole nähnyt suurta pintaa luonnossa.
Aitan uuden oven vetelin kyllä kahteen kertaan mustaksi sävytetyllä Uulan Roslagin mahongilla. Sitä ei tietenkään otsikon mukaiseksi kirkkaaksi sävyksi voi sanoa. On se mahonki yhtäaikaa ihana ja kammottava maali. Ihaninta on tervan raikas tuoksu mutta sively on aika hankalaa ainakin ylöspäin kun siinä nesteessä ei ole yhtään minkäänlaista sitkoa. Se juoksee ylös kurkottaessa suoraan kainaloon. Mutta ovesta tuli kaunis ja komea!