Korvausilma painovoimaiseen.

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Peltola
Jäsen
Jäsen

Korvausilma painovoimaiseen.

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Auttakeepa kun kuitenkin osaatte?!
Nykyisessä talossa on joka huoneessa muurissa poistoräppänä ja toimii hyvin. Korvausilma tulee jostain, tulee kumminkin ja ilma on raikas.
Enskuussa saadaan avaimet uuteen taloon, jossa muuri ei olekaan keskellä taloa, vaan sivussa keskilinjasta siten, että poistoja ei ole kuin liekkarilla ja kosteissa tiloissa. Paitsi sitten kellari jossa räppänät jokasuuntaan.

Mitenkä saan asuinkerroksista ilman koneita tehostettua tuuletusta ja onko korvausilmaventtiilien asennuksille joitain lainalaisuuksia, esim liesituulettimen suhteen? Jonkun muistan puhelleen, että keittiöön ei sitä voi laittaa juuri liedsituulettimesta johtuen, yms.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Re: Korvausilma painovoimaiseen.

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Pääsääntö on että korvausilmaa otetaan "puhtaisiin" tiloihin ja poisto "likaisista", kuten koneellisenkin kanssa. Tarkoittaa siis että olohuoneeseen ja makkareihin ym otetaan raikasta ilmaa, poistot sitten kyökkiin, vessaan, suihkuhuoneeseen ym. Takka on myös hyvä ilmanvaihtokone :-)

Tuloilmaräppänöitä on sitten monensorttisia. Meillä on Vim-In-systeemit alakerrassa, ylhäällä tavalliset säätöräppänät. Itse olen jokaisen näistä asentanut, valmiiksi ei ollut yhtään. Varmaan alunperin on tuuleteltu, tai ilma on tullut mistä milloinkin. Jotkut suosivat karmiväliin asennettavia tai karmiin porattavia venttiileitä, näistä on juttua foorumilla vaikka hurumykky.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Peltola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Eli korviini oli kantautunut ja johonkin rekisteröitynyt pala oikeaakin asiaa.
Karmiin itse suunnittelin kairaavani, tai tietenkin riippuen minkälaiset suotimet niihin saa noiden siitinpölyjen varalle.
Vuorta en puhko, kuin hätätilanteessa, sillä talossa on täydellisessä kunnossa olevat kivirappaukset.
geetee
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja geetee »

Jatketaan tähän niin ei tarvitse tehdä uutta keskustelua..
Elikkä minulla on ilmanvaihto ongelma. Poistoja on kellarikerroksessa 4 ja tuloja yksi. Asuinkerroksessa poistoja ei ole kuin yksi ja tuloja ei yhtään. Yläkerrassa taas on 3 poistoa mutta ei yhtään tuloa.
Ajattelin lisätä asuinkerrokseen toisen poiston vessaan (tällähetkellä siis vain yksi keittiössä) ja asentaa tuloilmaventtiileitä mutta pitäisi osata valita oikeanlaiset että tulee mahdollisimman vähän vetoa ja melua kun vieressä kulkee suht vilkasliikenteinen tie.
Olen miettinyt joko Swegon fresh venttiileitä, termostaatilla varustettua velco vlr-100 tai rakoventtiileitä. Onko noissa eroa vedossa tai melussa? onko äänenvaimentimesta hyötyä? ja kannattaako tuloilmaputki eristää?
Vastaa Viestiin