Saisiko jollain huokeammalla materiaalilla tehtyä hyllyn, joka kestäisi kumminkin vähän kirjojenkin painoa? Jos olisi semmoinen materiaali, jonka saisi vielä ostettua määrämittaan sahattuna (ainakin syvyyssuunnassa, 34 senttiä leveää matskua tarvittaisiin), niin sepä olisi vallan jotakin se.
Kirjahyllyä rakentamassa
Kirjahyllyä rakentamassa
Yläkerran huoneeseen olisi tarkoitus nikkaroida kirjahylly muurin vieressä olevaan koloon. Ajattelin ensin, että liimapuulevystä, mutta nehän pahukset ovat aika arvokkaita
Marssisin tältä istumalta Ikeaan ostamaan halvan hyllyn, mutta kun valmishyllyt eivät sovi käytettävissä olevaan tilaan. Ihan itse pitää sinne jotain askarrella.
Saisiko jollain huokeammalla materiaalilla tehtyä hyllyn, joka kestäisi kumminkin vähän kirjojenkin painoa? Jos olisi semmoinen materiaali, jonka saisi vielä ostettua määrämittaan sahattuna (ainakin syvyyssuunnassa, 34 senttiä leveää matskua tarvittaisiin), niin sepä olisi vallan jotakin se.
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
Re: Kirjahyllyä rakentamassa
Jos viittit sinne ikeaan vääntyä, niin käy siellä poisto-osastolla (ainakin vantaalla). Siellä on joskus näkynyt poistohyllylevyjä muutamilla senteillä. Niistä sitten askartelemaan.
Mulla tekeillä vanhasta, muualta puretusta lattialaudasta vanhaan komerosyvennykseen. Sivuseinät ja hyllyt. Materiaalin hankintahinta negatiivinen, koska ei tarvitse viedä jäteasemalle. Aikaahan tuo syö kun levyt tulee kahdeksan sentin siivuista. Toimii tietysti vain jos on kyseistä materiaalia joutilaana.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No, paljon halpisliimalevyä halvempaa järkevää ainetta ei ole, lastulevy teettää pirullisen duunin viimeistelyssä ja vanerit on kalliita. Tietysti reunalistoitettu melamiinilevy voisi käydä, mutta siinäkin pitäisi sitten joko sahata vaan listoitetutsta reunasta tai sitten listoittaa jokainen sahattu reuna itse.
Käypä kattelemassa Köhien Stokkalta eli Helsingin Metallista ja Raudasta, siellä on yleensä kakkosluokan liimalevyä halvalla. Ne ei leikkaa mittoihin (lyhentävät kyllä, mutta eivät kavenna), mutta Espoon kaupungin Nikkariverstaalla voi jokainen tehdä itse hommia isolla levysirkkelillä. Siellä voit pilputa itse sopivan määrän hyllyjä.
34 cm on ongelma, jos et satu lyötämään jostain 40 cm leveää levyä. Yleensä levyt kuitenkin on joko 30 tai 60 cm, ja kuusikympisestä jää sitten melkein puolet hukkaa. Eli jos disaini ei nyt ihan ole siitä neljästä sentistä kiinni, niin suosittelen kuitenkin harkitsemaan tasalukemaa. Ainakin siihen asti että löydät spesiaalikokoista levyä.
Pekka
Käypä kattelemassa Köhien Stokkalta eli Helsingin Metallista ja Raudasta, siellä on yleensä kakkosluokan liimalevyä halvalla. Ne ei leikkaa mittoihin (lyhentävät kyllä, mutta eivät kavenna), mutta Espoon kaupungin Nikkariverstaalla voi jokainen tehdä itse hommia isolla levysirkkelillä. Siellä voit pilputa itse sopivan määrän hyllyjä.
34 cm on ongelma, jos et satu lyötämään jostain 40 cm leveää levyä. Yleensä levyt kuitenkin on joko 30 tai 60 cm, ja kuusikympisestä jää sitten melkein puolet hukkaa. Eli jos disaini ei nyt ihan ole siitä neljästä sentistä kiinni, niin suosittelen kuitenkin harkitsemaan tasalukemaa. Ainakin siihen asti että löydät spesiaalikokoista levyä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitos vinkeistä!
Olen tuskaillut tuon syvyyden kanssa, kun haluaisin, että hyllyn etureuna tulee samaan tasoon seinän kanssa. Mutta nythän minä keksin, että takaseinää voi koolata sen neljä senttiä ulospäin, jolloin voisin askarrella 30-senttisillä levyillä! Jee!
Vanhoja lattialautojakin meillä olisi, mutta jos alan niitä roudata esiin ja niistä hyllyä nikkaroimaan, niin mies hakee satavarmasti avioeroa. Hän ei enää ollenkaan suostu kommentoimaan mitään remonttiaiheisia kuningasajatuksiani muuten kuin sanomalla "Ihan sama, kunhan siitä tulee valmista".Tuota yhtä ja samaa huonetta on nyt tehty kuin Iisakin kirkkoa, paitsi vähän kauemmin, ja tässä vaiheessa nopeus ja helppous on todella valttia.
Olen tuskaillut tuon syvyyden kanssa, kun haluaisin, että hyllyn etureuna tulee samaan tasoon seinän kanssa. Mutta nythän minä keksin, että takaseinää voi koolata sen neljä senttiä ulospäin, jolloin voisin askarrella 30-senttisillä levyillä! Jee!
Vanhoja lattialautojakin meillä olisi, mutta jos alan niitä roudata esiin ja niistä hyllyä nikkaroimaan, niin mies hakee satavarmasti avioeroa. Hän ei enää ollenkaan suostu kommentoimaan mitään remonttiaiheisia kuningasajatuksiani muuten kuin sanomalla "Ihan sama, kunhan siitä tulee valmista".Tuota yhtä ja samaa huonetta on nyt tehty kuin Iisakin kirkkoa, paitsi vähän kauemmin, ja tässä vaiheessa nopeus ja helppous on todella valttia.
Tämmöinen siitä nyt tuli: http://www.flickr.com/photos/95474860@N ... /lightbox/
(Toivottavasti linkki toimii, kuvaa en yrityksistäni huolimatta osannut tänne tuoda.)
Mun mielestä tuo on tämmöiseltä espoolaiselta humanistiäidiltä ihan kohtuullinen suoritus.
(Toivottavasti linkki toimii, kuvaa en yrityksistäni huolimatta osannut tänne tuoda.)
Mun mielestä tuo on tämmöiseltä espoolaiselta humanistiäidiltä ihan kohtuullinen suoritus.
Hiano
Saisko kuvan myös viistosta, näkisi miten asettui koloseensa. Mutta siinäpä näet, rohkeasti kun tarttuu toimeen niin onnistuu.
Saisko kuvan myös viistosta, näkisi miten asettui koloseensa. Mutta siinäpä näet, rohkeasti kun tarttuu toimeen niin onnistuu.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Siitähän tuli hieno, ihan paikkaansa sopiva. Teitkö myös laatikot ja nuo ovien koristeet samalla vauhdilla, niissä nyt on usein paljon enempikin hommaa kuin pelkän rungon laatimisessa.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitos KariFS ja Pekka
Tuosta ei oikein kunnon viistokuvaa saa, kun tulee seinä ikävästi vastaan. Mutta hylly on kyllä ihan seinän tasossa. Hirveä tuunaaminen oli takaseinän kanssa, mutta onnistui se lopulta ihan kohtuullisesti.
Pekka mä syytän sua siitä, että piti noita kuvioita oviin ruveta nakertelemaan!
Se oli ihan hauskaa puuhaa. Laatikot olivat kinkkisempiä, kun mistään ei meinannut löytyä alle 30-senttisiä liukukiskoja. Sitten kun löysin semmoiset, en ensin ollenkaan ymmärtänyt, miten ne toimivat. Sain ne kuitenkin paikoilleen, mutta etenkin ylälaatikko jumittaa nyt aika reippaasti. Korjaan sen joskus, nyt en jaksa.
Seuraavaksi rakennan meidän pihalle yhdistetyn vajan & roskakatoksen! (Mutta älkää kukaan kertoko sitä mun miehelle...)
Tuosta ei oikein kunnon viistokuvaa saa, kun tulee seinä ikävästi vastaan. Mutta hylly on kyllä ihan seinän tasossa. Hirveä tuunaaminen oli takaseinän kanssa, mutta onnistui se lopulta ihan kohtuullisesti.
Pekka mä syytän sua siitä, että piti noita kuvioita oviin ruveta nakertelemaan!
Seuraavaksi rakennan meidän pihalle yhdistetyn vajan & roskakatoksen! (Mutta älkää kukaan kertoko sitä mun miehelle...)
-
nummentie 434
- Jäsen

Miten minusta nyt tuntuu että rakas aviomiehesi ei osaa arvostaa sinua ja sinun nikkarintaitojasi!AS2000 kirjoitti:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Kiitoksianummentie 434 kirjoitti: Miten minusta nyt tuntuu että rakas aviomiehesi ei osaa arvostaa sinua ja sinun nikkarintaitojasi!![]()
![]()
Hylly on HIENO!
Niinhän meillä kaikilla on, siis pitkät toimitusajat. Jos mies ei itse tee mitään niin sit parempi et on hiljaa, vaimokin täälläpäin ruvennut ymmärtämään että kaikkea ei voi saada kerrallaAS2000 kirjoitti:Kiitoksianummentie 434 kirjoitti: Miten minusta nyt tuntuu että rakas aviomiehesi ei osaa arvostaa sinua ja sinun nikkarintaitojasi!![]()
![]()
Hylly on HIENO!
Mies kyllä tykkää ja kehuu sitten, kun saan valmista aikaiseksi. Tuppaavat vaan nuo toimitusajat olemaan mulla aika pitkiä