Tuoksu: rehevä, mummolainen
Tuoksu: rehevä, mummolainen
Ruma sana.
Olohuoneen yksi seinä tuoksuu "mummolalle". Tunkkaiselle, mutta ei homeelle. Tempaisin tapetin - joka on aikojen saatossa muuttunut vanhan näköisestä kamalaksi ja muutaman vuosikymmenen jälkeen retroksi - huokolevyineen irti. Vastassa vinolaudoitus jonka takana tervapahvi ja puru (sen jälkeen vielä tervapahvi ja suoraan tuuletusraoton ulkolaudoitus).
Kaikki on kuivaa, näyttää hyvältä jne. Mutta se haju. Olkkarin ovet kun oli kiinni yön, on tuoksu muhkea. Ajatuksia? Pitääkö seuraavaksi repäistä ulkolaudoitus uusiksi? Vaihtaa purut (millainen operaatio se on)?
Niin, ei kai tähän ole mitään vastausta. Kunhan avauduin.
Olohuoneen yksi seinä tuoksuu "mummolalle". Tunkkaiselle, mutta ei homeelle. Tempaisin tapetin - joka on aikojen saatossa muuttunut vanhan näköisestä kamalaksi ja muutaman vuosikymmenen jälkeen retroksi - huokolevyineen irti. Vastassa vinolaudoitus jonka takana tervapahvi ja puru (sen jälkeen vielä tervapahvi ja suoraan tuuletusraoton ulkolaudoitus).
Kaikki on kuivaa, näyttää hyvältä jne. Mutta se haju. Olkkarin ovet kun oli kiinni yön, on tuoksu muhkea. Ajatuksia? Pitääkö seuraavaksi repäistä ulkolaudoitus uusiksi? Vaihtaa purut (millainen operaatio se on)?
Niin, ei kai tähän ole mitään vastausta. Kunhan avauduin.
Carovarium
- Jäsen

- Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
- Viesti:
Re: Tuoksu: rehevä, mummolainen
miten se ei muualla haise? kun tarjoaisin vastaukseksi purujen hajua. voishan se haju toki olla muuallaki kuin seinillä, vaikka katossa.
mä veikkaan että se haju katoaa kun laitat uudet pinnat ja maalaat ne vanhat.
mä veikkaan että se haju katoaa kun laitat uudet pinnat ja maalaat ne vanhat.
Onko sillä seinällä ikkunaa? Sen alta voi olla purut painuneet kasaan ja sitä kautta tulee pieni kylmäsilta ja reitti ilmalle sisäänpäin jos ei korvausilmaa tule muuten. Lisäksi ikkunan kohdalla voi olla ihan rehellinen vuotopaikkakin josta voi tulla vettä rakenteisiin.
Ootko varma että se tulee seinästä ettei tule lattian kautta hajua kellarista?
Ootko varma että se tulee seinästä ettei tule lattian kautta hajua kellarista?
Sillä seinällä on ikkuna, ja haisee vain toisella puolella. Korvausilmareikiä porailtiin viime vuonna, joten se puoli on kunnossa. Hyvä kysymys miksi muualla ei haise. Päätyseinästä kyse, joten aikamoiselle säärasitukselle joutuu, ja voihan se olla että on jotain mennyt joskus läpi, ja siellä nyt tuoksuttelee.
Ulkovuori on menossa uusiksi, joten täytyy kurkata siltä puolelta. Ja ikkunanalunen tarkistaa kylmäsillan varalta, hyvä huomio. Senkin kyllä saa helposti tehtyä ulkopuolelta.
Ulkovuori on menossa uusiksi, joten täytyy kurkata siltä puolelta. Ja ikkunanalunen tarkistaa kylmäsillan varalta, hyvä huomio. Senkin kyllä saa helposti tehtyä ulkopuolelta.
heinäkuu
Kesän tullessa ja ilmankosteuden pompatessa niin talo alkaa tuoksua erilaiselta kuin talvella.
Tässä tapauksessa tuoksu on ollut identtinen talven läpi.
tessu
Ei sitä pienistä hajuista kannata pelästyä jos meinaa asua
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Mikäli ulkolaudoitus on kunnossa, niin minä ottaisin ja vaihtaisin purut kyseisen seinän alueelta. Jos se on sivuvintin alla oleva seinä niin sivuvintiltä käsin voi tarkastella purujen kuntoa siellä seinän yläosassa ja samalla näkee vähän sitäkin että onko sieltä ylhäältä käsin valunut vettä seinän sisään. Edelleen, jos se on sivuvintin alla oleva seinä niin tuurilla siellä ei ole sellaisia poikkikoolauksia jotka pitävät purut myösperään seinän sisällä. Tällöin rakenteiden salliessa yläkautta voi imaista purukotelon tyhjäksi ja alakautta loput pois. Jos sitten tehokkaan taskulampun ja kameran tai vastaavan systeemin kanssa tyhjiä purukoteloita tarkastellessa käy ilmi, että siellä on jotain muutakin kostunutta ja/tai haisevaa kuin se puru, niin siinä tapauksessa nyt kumminkin tietää mistä kohti pitää avata rakenteita enemmänkin. Sitten ellei purettavaa löydy, niin selluvillaa tms. puhaltamalla purukotelot täyteen ja ylä- ja alapuolet takaisin kiinni, niin ei tarvitse ihan koko seinää purkaa auki.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
tessu, en minä pieniä hajuja pelkääkäänl
Kyseessä on pääty, vieläpä kaikkein hankalin, eli se johon elintasopatti kiinnittyy. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että kun ulkovuori pitää kuitenkin vaihtaa, aloitan sen tuosta seinästä. Ja vaihdan purua sitten samalla osittain. Ekovillalevyä taidan laittaa, ja tuulensuojalevyä päälle. Pikkuisen kurkkasin laudoituksen alle, ja tuoksuuhan se.
Kyseessä on pääty, vieläpä kaikkein hankalin, eli se johon elintasopatti kiinnittyy. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että kun ulkovuori pitää kuitenkin vaihtaa, aloitan sen tuosta seinästä. Ja vaihdan purua sitten samalla osittain. Ekovillalevyä taidan laittaa, ja tuulensuojalevyä päälle. Pikkuisen kurkkasin laudoituksen alle, ja tuoksuuhan se.