hormin putkitus itse pitkissä pätkissä.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

hormin putkitus itse pitkissä pätkissä.

Viesti Kirjoittaja Mustekimi »

jees eli tuli eilen aloteltua hormin putkitus.. liesituulettimen hormiin (puolenkiven) tuuppasin 125mm iv putken ja sitten vanhaan öljypolttimen hormiin tarkanmarkan jätkänä hitsasin piipunpäällä 140mm haponkestävää 2mm seinämällä noin 3 metrin pätkissä yhteen ja sitä mukaa laskin alaspäin.. ei ainakaan puhki mene hehee..

vielä pitäis tulevan takan hormiin joku 120mm putki laittaa..

sitte juotetaa betonilla alapää kiinni ja vermikuliitit väliin ja yläpäähän vähä mäskiä.

Kuva
tessu

Re: hormin putkitus itse pitkissä pätkissä.

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kai teit myös vesitys putken hormin alapäähän??
Muuten on kondenssivedet kattilassa,muutenhan tuo näyttää hyvältä,sa nähä mitä täs itte joutuu tekee hormien kanssa kun puuta polttaa niin hormia ei voi pienentää?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Aika saman näköistä mitä meillä oli mökillä joku 15v takaperin :-D Tosin mä hitsasin nuo putket joku 4m pitkiin pätkiin (ukko oli löytänyt rompparilta hapokasta 2mm seinämällä mutta oli parin metrin pätkissä). Ihan mielenkiintoinen proggis oli nostaa katolla pystyyn. Toinen putki otti tiiliin kiinni mutta kun nosti metrin ylös ja päästi vauhdilla alas niin komiastes meni pohjaan.
Me purettiin ullakon lattian rajasta tiiliä pois piipusta ja laitettiin siihen kohtaan raudat joita vasten nuo jäi lepäämään, pieni hefti vielä kiinnityksen varmistamiseksi, tiivistys ja tiilet takaisin. Sitten vermikuliittia ylhäältä täyteen.
Ukko kun on pihi mies säästi silloin eikä laittanut piipunhattua, kostautui sillä että nokista vettä alkoi tulemaan peltien raoista. Ostin hatun ja se loppui siihen.
Meillä on vain hella ka pönttis ja ongelma oli nimenomaan piipun yläosa joten sen takia ei tehty alas saakka, olisi joutunut veistelemään peltienkin kanssa.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Mustekimi,onko tuo liesituulettimen putki ihan tavallista kierresaumaputkea ?
Itsellä kun olis sama homma edessä...joskus.
Mustekimi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mustekimi »

joo liesituulettimen hormissa on ihan 125mm iv putkea 3m rosterista ja 3metriä sinkittyä ja rst:tä ihan vaan siks kun sitä 1 pätkä sattu olemaan.. mulla ei itseasiassa tuolla kellarissa pannua enään oo vaan putkitin ihan vaan tulevaisuudessa sinne tulevaa saunaa varten.. vielä pitäis tulevan takan hormi putkittaa.
Vastaa Viestiin