Mikrobivaurio yläpohjassa
Mikrobivaurio yläpohjassa
Moi. Tuli myytyä viimekesänä v54 rakennutun paritalon toinen pääty, nyt sitten siellä alettu etsiä vikoja oikein tosissaan ja löytyihän niitä aerobiologin tutkimuksissa yläpohjan puruista, 3sta kohtaa otettiin näytteet ja 2sta kohtaan löytyi jotain huonoa kasvustoa.
Mikäs mahtaa olla myyjän korvausvastuu asiassa, kuitenkaan ei ole myyty peruskorjattua asuntoa ja nyt sitten pitäis alkaa poistaa puruja myrkyttää tila, rakentaa tuuletusvälit, kulkusillat, ja laittaa uudet eristeet, eikö tuo ole sitten jo peruskorjaamista?
Jostain lukenut myös ostajan vastuusta kun kuitenkin asunto oli yli 200th€ halvempi kuin alueella myytävä uusi saman kokoinen paritaloasunto.
Mikäs mahtaa olla myyjän korvausvastuu asiassa, kuitenkaan ei ole myyty peruskorjattua asuntoa ja nyt sitten pitäis alkaa poistaa puruja myrkyttää tila, rakentaa tuuletusvälit, kulkusillat, ja laittaa uudet eristeet, eikö tuo ole sitten jo peruskorjaamista?
Jostain lukenut myös ostajan vastuusta kun kuitenkin asunto oli yli 200th€ halvempi kuin alueella myytävä uusi saman kokoinen paritaloasunto.
Re: Mikrobivaurio yläpohjassa
Ylittikö ne pöpöjen määrät ohjearvot ja kenen suositus on purujen vaihto? Miksi näytteitä otettiin, reklamoitiinko myyjää jo ennen niiden ottamista jostakin? Meinaan jos se on vain uuden omistajan mielipide niin silloin ei asiassa ole vielä tässä kohtaa mitään velvoitetta sinua kohtaan. Velvoitehan tulee sitten oikeuden kautta, ei ennen mutta ei nyt mennä vielä sinne saakka!
Toinen asia on tuon paritalon yhtiömuoto, jos se sattuisi olemaan as oy niin vastuu on sen eikä sinun millään tavalla. Eli jos as oy muotoinen kuluista vastaavat osakkaat ja sellainenhan sinä et enää ole.
Toinen asia on tuon paritalon yhtiömuoto, jos se sattuisi olemaan as oy niin vastuu on sen eikä sinun millään tavalla. Eli jos as oy muotoinen kuluista vastaavat osakkaat ja sellainenhan sinä et enää ole.
Kyseessä hallinnonjako perusteinen paritalo, kustannuksethan ei tuosta ole kovin isot että sen takia ei kannata asiaa riitauttaa, mutta jos nyt antaa tuossa asiassa heti periksi niin seuraavaksi siellä revitään ulkoseinälautoja yksi kerrallaan irti kunnes jotain tulee vastaa ja sitten vaaditaan uusia ulkoseiniä :D
Jostain luin salaisesta virheestä, eli tuollainen kuin tuo on, kyseessä kuitenkin 60v vanha peruskorjaamaton talo eli merittävyys kynnys tuskin ylittyy?
Jostain luin salaisesta virheestä, eli tuollainen kuin tuo on, kyseessä kuitenkin 60v vanha peruskorjaamaton talo eli merittävyys kynnys tuskin ylittyy?
Tässä nyt asutaan kuitenkin samalla pihalla ja mukavia ihmisiä niin ei viitseisi millään mitään isompaa hässäkkää tuosta asiasta aikaan saada, vaan hoitaa niin että kaikki tyytyväisiä..
Eli asustat itse sitä toista päätyä? Silloin on toki syytä yrittää pitää sopua yllä! Mikään ylläri ei ole se, että 60v talon yläphjasta voisi jotain pöpöjä löytyä. Miksi niitä on lähdetty etsimään, onko heillä ollut jotain oireita vai onko vaan ryhdytty kaivelemaan paikkoja? Jos siellä ei ole mitään näkyviä vaurioita eli esim. vuotoja niin kyseessä ei ole mikään sellainen vaurio jonka olisi pitänyt olla tiedossasi.janivi kirjoitti:Tässä nyt asutaan kuitenkin samalla pihalla ja mukavia ihmisiä niin ei viitseisi millään mitään isompaa hässäkkää tuosta asiasta aikaan saada, vaan hoitaa niin että kaikki tyytyväisiä..
Ei mitään näkyvää vauriota missään, mutta talon isäntä kuulemma yskii aamuisin yläkerrassa nukkuessaan enemmän kuin alakerrassa niin siitö alkanut tuo tutkimusinnostus, tähän mennessä käynyt 8 eri asiantuntijaa etsimässä vikaa ja vielä pari tulossa :D on ollut kuntokartoittajasta homekoiraan ja koirakaan ei merkannut muuta kuin yläkerran ullakoiden kynnykset. sisäilmatutkija soitti minullekkin ja alkoi kertomaan että asunnon sisäilma ei vastaa tätä päivää, että taloon pitää rakentaa lto järjestelmä...:D
Ok, jaksamista vaan, on nää sen verran henkimaailman juttuja...
Mä olen nähnyt työelämässä niin monet kerrat miten "asiantuntijat" myllää paikat läpi ja ihmettelee ja ehdottelee mitä erikoisempia vikoja ja korjaustapoja. Sitten kun asioita tutkii näin perus rakennusmestarin silmin niin siellä on ikkunat ja räppänät teipattu kiinni eikä ilma vaihdu mihinkään. Paikat on usein siivoomatta, koiria ja kissoja nurkissa hiekkalaatikot tyhjentämättä ja norttia menee askitolkulla päivässä. Eli onhan nyt nuo perusasiat kuitenkin kunnossa ennen kuin aletaan repimään paikkoja auki?
Mä olen nähnyt työelämässä niin monet kerrat miten "asiantuntijat" myllää paikat läpi ja ihmettelee ja ehdottelee mitä erikoisempia vikoja ja korjaustapoja. Sitten kun asioita tutkii näin perus rakennusmestarin silmin niin siellä on ikkunat ja räppänät teipattu kiinni eikä ilma vaihdu mihinkään. Paikat on usein siivoomatta, koiria ja kissoja nurkissa hiekkalaatikot tyhjentämättä ja norttia menee askitolkulla päivässä. Eli onhan nyt nuo perusasiat kuitenkin kunnossa ennen kuin aletaan repimään paikkoja auki?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Hm, vähän sitä mieltä olen, että olet korjauttamis- tai hinnanalennusvastuussa, sillä terveyshaittaa aiheuttava ns. salainen virhe katsotaan aina "merkittäväksi salaiseksi virheeksi".
Onko ostajaosapuoli reklamoinut virallisesti? Jos on, sinulla on nyt oikeus käydä omien, itse valitsemiesi asinatuntijoiden kanssa tsekkaamassa tilanne ja tekemässä arvio. Jos joudut korjausvastuuseen, et ole velvollinen maksamaan itse kaikkia kuluja jos rakennuksen laatu olennaisesti paranee, osa jää ostajan maksettavaksi ns. tasonkorotuksena - itsellä tämä oli 1/3 julkisivuremontin hinnasta, kun ostamani talon seinärakenteet olivat lahot vaikka alkuperäinen julkisivu oli moitteeton.
Onko ostajaosapuoli reklamoinut virallisesti? Jos on, sinulla on nyt oikeus käydä omien, itse valitsemiesi asinatuntijoiden kanssa tsekkaamassa tilanne ja tekemässä arvio. Jos joudut korjausvastuuseen, et ole velvollinen maksamaan itse kaikkia kuluja jos rakennuksen laatu olennaisesti paranee, osa jää ostajan maksettavaksi ns. tasonkorotuksena - itsellä tämä oli 1/3 julkisivuremontin hinnasta, kun ostamani talon seinärakenteet olivat lahot vaikka alkuperäinen julkisivu oli moitteeton.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ei olla mitään virallista juttua tästä tehty kun kumpikin ollaan sitö mieltä että asia saadaan sovittua keskenäänkin ilman lakimiehiä, kuitenkaan kyseessä ei ole kuin 4000egen remontti vaikka tekisi tuuletusvälit ym tarpeelliset järkevät muutokset samalla kun siihen ryhtyy.
Mulle riittäisi ihan hyvin 1/4 osakin kustannuksista jos maksaisivat, niin silloin jo varmaan käsittäisi etten nyt ihan kaikkea heidän pyynnöstä suoraan korjaa, että jokin vastuu on myös vanhan talon ostajalla.
Mulle riittäisi ihan hyvin 1/4 osakin kustannuksista jos maksaisivat, niin silloin jo varmaan käsittäisi etten nyt ihan kaikkea heidän pyynnöstä suoraan korjaa, että jokin vastuu on myös vanhan talon ostajalla.
janivi kirjoitti:Ei olla mitään virallista juttua tästä tehty kun kumpikin ollaan sitö mieltä että asia saadaan sovittua keskenäänkin ilman lakimiehiä, kuitenkaan kyseessä ei ole kuin 4000egen remontti vaikka tekisi tuuletusvälit ym tarpeelliset järkevät muutokset samalla kun siihen ryhtyy.
Oikeuskäytännöstä kannattaa kysellä vielä, mutta näin se kaiketi menee:
- Vanhalla talolla ei ole takuuta.
- Myyjän vastuu tulee vastaan, kun korjausten loppusumma ylittää tietyn prosentin (olikohan se 5%) kauppasummasta.
Kuinkaha ovat asiat sinun oman asuntosi suhteen? Jos sielläkin jotain muhii niin se kannattaisi laittaa kuntoon samaan aikaan.
Minun puoleltani yläpohjasta ei löytynyt mitään, se siinä hieman ihmetyttääkin, luulisi että olisi sitten jo jokapuolella jos sielläö kauan ollut..
-
tessu
No kaikenlaisia hörhöjä niitä nykysin sitten on kun oikeen mittareila pitää ettiä etä löytyy hehe heh!
Auttaskohan kun hieman tulis tukistaa nenää semmossia?
Auttaskohan kun hieman tulis tukistaa nenää semmossia?