Aloitteleva maalari neuvoja vailla

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
vanhaahirttä
Jäsen
Jäsen

Aloitteleva maalari neuvoja vailla

Viesti Kirjoittaja vanhaahirttä »

No niin, ihka ensimmäinen ulkomaalausurakka alusta alkaen itse tehtynä edessä, ja kovasti kaipaisin neuvoja. Mielipiteitä kun tuntuu olevan suuntaan jos toiseen.

Kyseisessä talossa on hirsirunkoinen villalla ulkopuolelta lisäeristetty lähes tuuletusraoton seinä. Laudoitus (ehkä maalikin) jostain 80-luvulta. Maali on todennäköisesti jonkin sortin alkyydiöljymaali, joka irtoilee seinistä. Paljon rapsutettavaa siis tiedossa. Yhdellä seinällä maali on kohtuullisen kuntoista.

Ensimmäinen kysymys; kun rapsuttelen maalia pois, tuleeko nukka/harmaantunut osa lautaa saada todella kaikki pois, mitä käy jos otan summittain ja maalaan päälle? Virtasen 4öljyn maalia tarkoitus käyttää.

Toinen kysymys, entäs seinän homepesu/suojaus. Voiko tuuletusraottoman seinän pesussa käyttää painepesuria? Jos ei, miten kaiken homepesuaineen onnistuu saada pois ennen maalausta vain "letkuttamalla"? Onko suosituksia homepesusta/suojasta?

Voiko seinän, jonka maali nyt kohtuukuntoista, maalata päälle niin, että se uusi maali tarttuu? Maalista luvataan vaikka mitä, mutta onko kellään käytännön kokemusta? Vai olisiko hyvä odottaa muutama vuosi lisää että maali rapistuu lisää, ja poistaa sitten kuten muistakin seinistä (rakenneteknisyyden kannalta)? Sävyeroa toki maalien välillä tulisi sitten hieman.

Talo on ns. puolitoista fooninkinen. Kuinka helposti maali tasoittuu rajakohdista, eli täytyykö muutaman laudan välein maalata aina ylhäältä alas asti?

Anteeksi tyhmät kysymykset, paljon olen tietoa jo etsinyt, mutta kun pohjatiedot ovat täysin nolla! :-D
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Re: Aloitteleva maalari neuvoja vailla

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

Ei missään nimessä painepesurilla mitään...kastuu vaan turhaan...maalatessa kun pitäs pinnan olla mahdollisimman kuiva...
rapsuttelemalla vaan...onhan noita rälläköihinkin semmoisia nätisti ottavia harjoja....
itse käyttäisin virtasen omaa homepesua...
mikä tärkeintä muista lisätä maalin sekaan sinkkinaftenaattia.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Aloitteleva maalari neuvoja vailla

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Meillä on tehty nyt parin vuoden ajan maalinpoistokokeiluja talon seinään jos vaikka minkälaisella vehkeellä ja työkalulla. Toistaiseksi parasta jälkeä vähimmällä vaivalla on tullut Metabon maalijyrsimellä. Pikku miinuksena toki oman talon kohdalla mainittakoon keilapaneeli, jonka kaarevaa osaa ei varmaan saa kuin käsin raapimalla puhtaaksi...itku.

Minä ainakin olen antanut itseni ymmärtää, että jos tuohon kamalaan skrabaushommaan lähtee, on parempi sitten tehdä se kunnolla niin ettei sitä harmaata nukkaa jää. Ainakin jos meinaa maalata pellavaöljymaalilla. Jos pohjatyöt tekee hutiloimalla, on niissä silti iso työ ja vaarana se, ettei maali pysy kiinni. Kai. Mutta joku viisaampi voi tähän asiaan osata kommentoida jotain muuta kuin mutu-tuntumaa.

Meillä ei ole vielä toistaiseksi maalattu muuta kuin parin lahon räystäslaudan tilalle tulleet uudet laudat kattoremontin yhteydessä. Ne ainakin käsiteltiin niin, että pohjamaalattiin ne itse tehdyllä sinkkivalkoispohjamaalilla ja vedettiin pö-maalilla päälle. Mutta tämä tehtiin viime kesänä, eli ei oikein ole vielä referenssiä sanoa tuosta taktiikasta mitään.

En minäkään menisi seinää kastelemaan. Tuosta Virtasen maalista taitaa olla täällä useampikin keskusteluketju, minä en osaa käyttää foorumin hakua mutta googlaamallakin löytyy.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Vastaa Viestiin