raakaponttilaudan asennus näkyvälle räystäälle
raakaponttilaudan asennus näkyvälle räystäälle
Kuinka on perinteisesti asennettu huopakaton alle tuleva laudoitus näkyville jäävään räystääseen? Itsellä menossa saunan kattoremontti ja vuorossa olisi raakapontin asennus. Tarkoitan lähinnä lautojen asennussuuntaa päätyräystäällä?
-
lehmikangas
- Jäsen

Re: raakaponttilaudan asennus näkyvälle räystäälle
Itse olen ainakin nähnyt vanhoja kohteita enemmän niin, että päädyssä laudat on räystäältä harjalle. Mutta eikähän ne ole ponttaamatonta lautaa.
Itse tein raakapontista ja jatkoin päädyissäkin räystään suuntaisesti. Vähän harmittaa jälkikäteen, mutta onneksi on niin korkealla että ei se tummassa maalissa niin pistä silmään.
Ja kannattaa olla tarkkana kun hankit raakaponttia, että on suoralla reunalla. Nykyään on paljon tarjolla viistettyä reunaa, ja sehän ei näkyviin jäävään kyllä oikein käy.
Itse tein raakapontista ja jatkoin päädyissäkin räystään suuntaisesti. Vähän harmittaa jälkikäteen, mutta onneksi on niin korkealla että ei se tummassa maalissa niin pistä silmään.
Ja kannattaa olla tarkkana kun hankit raakaponttia, että on suoralla reunalla. Nykyään on paljon tarjolla viistettyä reunaa, ja sehän ei näkyviin jäävään kyllä oikein käy.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Huopakatossa on umpilaudoituksen suunta kääntynyt päätyräystäällä. Ne on uudemman tuotannon rakennuksia, joissa suuntaa ei ole käännetty. Oon omassa pihassa tehnyt asuinrakennuksen ja liiterirakennuksen päätyräystäät huijaamalla. Eli ensin on hakattu raakapontti kauttaaltaan katolle ja vain yhteen suuntaan eli pitkien räystäiden suuntaisesti. Raakapontit ovat siis jo tässä vaiheessa päätyräystäillä näkyvissä, mutta väärän suuntaisesti.Jarnoh kirjoitti:Kuinka on perinteisesti asennettu huopakaton alle tuleva laudoitus näkyville jäävään räystääseen? Itsellä menossa saunan kattoremontti ja vuorossa olisi raakapontin asennus. Tarkoitan lähinnä lautojen asennussuuntaa päätyräystäällä?
Kun raakapontit ovat paikoillaan, niin olen päätyräystäille lisännyt toisen satsin raakaponttia. Eli ensin asennettujen raakaponttien alapintaan olen päätyräystäillä kiinnittänyt oikean suuntaiset raakapontit. Sitten vielä hölpät eli poikaiskattotuolit viimeiseksi.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vieläkö nykyään moni naulata naputtaa taivutetun huovan räystäillä. Huopatoimittajat taitaa suositella tippapeltejä mutta mielestäni naulattu huopa on nätimpi ja tyyliin sopiva.
-
lehmikangas
- Jäsen

Kyllä me taivutettiin huopa ja naulattiin niin maan mahottoman tarkkaan, että tulee tasaisin välein ja suoraan linjaan. Varsinkin kuistilla missä räystäs huomattavan alhaalla että näkyy selvästi.
-
- Jäsen

naulattu on nätimpi,mut jos taivuttaa huovan räystäällä niin on tärkeää et muistaa pyöristää alimman ponttilaudan reunan sekä tuo pontin yli otsalaudasta ettei vesi valu otsalautaa pitkin. Joskus vanhan liiton mestari neuvoi et ajaa harjanvarret kahtia ja naulaa ne alaräystäälle.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Siitä saa sen legendaarisen mulkkuripan tehtyä!Email kirjoitti:Joskus vanhan liiton mestari neuvoi et ajaa harjanvarret kahtia ja naulaa ne alaräystäälle.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli