Lähde kaivoksi
Lähde kaivoksi
Tein salaojia pihalle - keskeltä pihaa löytyi 1m syvyydestä kallionhalkeama, josta kylmää vettä virtaa tasaisella tahdilla. Kysymys: miten tästä voisi tehdä kaivon, toinen vaihtoehto on ohjata vedet sadejärjestelmään ja sieltä tontilta pois.
-
tessu
Re: Lähde kaivoksi
No jos kerta lähde löytyy niin sehän kannattaa pelastaa,sen parempaa vettä tuskin muualta saakaan.
katteleppa netistä mitä siellä puhutaan lähdekaivonteosta,jokapaikkakin kun on omansa niin paha on antaa yksityiskohtasia neuvoja heti tässä,mut kyl se siitä hoituu
katteleppa netistä mitä siellä puhutaan lähdekaivonteosta,jokapaikkakin kun on omansa niin paha on antaa yksityiskohtasia neuvoja heti tässä,mut kyl se siitä hoituu
Tuollaisestahan saisi vaikka millaisen vesirakennelman/kala-altaan yms pihalle, oletko harkinnut?
Taitaisi tuollainen metrin syvyinen kaivo olla lähinnä kasteluvedeksi, sillä eihän sen kapasiteetti
käyttövedeksi taida riittää, vai?
karit
Taitaisi tuollainen metrin syvyinen kaivo olla lähinnä kasteluvedeksi, sillä eihän sen kapasiteetti
käyttövedeksi taida riittää, vai?
karit
Mielenkiintoinen idea tuo kala-allas. Vettä tulee noin 10l /minuutti joten kapasiteettia on jonkin verran. Jos kaivaa syvemmän/leveämmän kaivon tulee sekin nopeasti täyteen - ylimääräinen vesi pitäisi johonkin juoksuttaa. Onko joku ottanut käyttövettä tällä tavoin kaupunkialueella? Onko joku tehnyt allassysteemejä tms? Jokin helppohoitoinen minikaivurilla tehtävä installaatio olisi tehtävissä!
-
nummentie 434
- Jäsen

Eipä ole kaupunkialueella, mutta minun kaivoni on lähdepohjainen. Syvyyttä parisen metriä. Olisiko ollut 4 rengasta, ylin rengas jonkin verran maanpinnan yläpuolella, ja vettä saa nostettua mukilla suoraan, vedenpinta on maantasalla. Ainakaan tuosta kaivosta ei ole vesi kesken loppunut, mutta eihän toki yksi ihminen kovin paljon kerralla käytä. Jonkinlainen salaojaputki vie ylivuotovedet pellolla olevaan valtaojaan.
Mutta jos Sepi sinun lähteesi alkaa metrin syvällä olevasta kalliosta, niin eihän sitä oikein syvemmäksi saa, luulen ettei paljon passaa räjäytellä, saattaa lähde ottaa itseensä ja lakata antamasta vettä
joten jos laittaisi vain halkaisijaltaan suuremmat renkaat, ja siten kasvattaa kaivon tilavuutta?
Eipä minulla ole hajuakaan miten lähteestä saadaan kaivo, mutta luulen että minullakin tuossa pellossa on alkujaan ollut lähde, johon on sitten varovasti kaivettu nuo renkaat maan sisään. Joskus suunnittelen, että jos liittyisin kunnallistekniikkaan, voisi tuon kaivon poistaa, ja kaivauttaa pienen uimalammen tuohon lähteen kohdalle, mutta enpä taida raaskia, oma kaivo on kuitenkin aika hyvä juttu -vaikka olisi se kunnallistekniikkakin
terveisin nimimerkki;"Saako naapurin peltoon tehdä uimalammen"?
Piti vielä lisätä että ehkä kannattaa odotella jonkin aikaa ennen kuin alkaa kovin suurta uima-allasta kaivamaan, minunkin pihassani noita "Lähteitä" näin alkukesästä pulpahtelee aika monta, mutta pettymyksekseni ne kyllä kuivuvat kesän edetessä, kun viimeisetkin sulamisvedet on tuolta maakerroksista loppuneet.
Mutta jos Sepi sinun lähteesi alkaa metrin syvällä olevasta kalliosta, niin eihän sitä oikein syvemmäksi saa, luulen ettei paljon passaa räjäytellä, saattaa lähde ottaa itseensä ja lakata antamasta vettä
Eipä minulla ole hajuakaan miten lähteestä saadaan kaivo, mutta luulen että minullakin tuossa pellossa on alkujaan ollut lähde, johon on sitten varovasti kaivettu nuo renkaat maan sisään. Joskus suunnittelen, että jos liittyisin kunnallistekniikkaan, voisi tuon kaivon poistaa, ja kaivauttaa pienen uimalammen tuohon lähteen kohdalle, mutta enpä taida raaskia, oma kaivo on kuitenkin aika hyvä juttu -vaikka olisi se kunnallistekniikkakin
terveisin nimimerkki;"Saako naapurin peltoon tehdä uimalammen"?
Piti vielä lisätä että ehkä kannattaa odotella jonkin aikaa ennen kuin alkaa kovin suurta uima-allasta kaivamaan, minunkin pihassani noita "Lähteitä" näin alkukesästä pulpahtelee aika monta, mutta pettymyksekseni ne kyllä kuivuvat kesän edetessä, kun viimeisetkin sulamisvedet on tuolta maakerroksista loppuneet.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.