Rehellisen typerä kysymys
Re: Rehellisen typerä kysymys
Lisää kysymyksiä:
Seinät on laatoitettu ja ne "laatoituksessa käytettävät ristit" ei jokapaikasta lähde ihan suosiolla. Onko haittaa jos niitä jää sinne saumalaastin alle?
Seinät on laatoitettu ja ne "laatoituksessa käytettävät ristit" ei jokapaikasta lähde ihan suosiolla. Onko haittaa jos niitä jää sinne saumalaastin alle?
Kunhan on laadukasta saumalaastia ja risti tarpeeksi syvällä niin ei haittaa. Ristejä on tarkoitus käyttää jossain alle 1m2 laatoituksissa ja muissa saumanarua!Amnes kirjoitti:Lisää kysymyksiä:
Ok, kiitos vastauksesta. Mulla oli täällä sellainen remonttimies joka ei paljon mitään näköjään tiedä. Mistähän löytäsi luotettavan osaavan jatkajan.. vaikeeta on 
Zaffodi: Mitä haittaa niistä saumalaastin alle jäävistä risteistä sitten voisi olla? Meillä on kyllä jätetty ne kaikkiin laatoitettuihin alueisiin paikalleen ja saumattu päälle, ja ainakin nää ensimmäiset melkein pari vuotta on laatat pysyneet seinissä ja lattiassakin (samalla metodilla siis laatoitettu kaksi "kuivaa" vessaa ja keittiön välitilat, pinta-alaa varmasti yli neliön joka paikassa). Tää oli eka kerta kun kuulin ettei näin saisi tehdä, siksi hämmästelen.
Saumalaastia jää vain luokkaa puolet siihen ristin kohdalle mitä muualle, jos huono tuuri käy niin ei pysy. Saumanarulla on myös helpompi tehdä noita laatoituksia, ainakin omasta mielestäni enkä toisaalta tunne yhtäkään ammattilaattamiestä joka niitä käyttäisi.Neffis kirjoitti:Zaffodi: Mitä haittaa niistä saumalaastin alle jäävistä risteistä sitten voisi olla? Meillä on kyllä jätetty ne kaikkiin laatoitettuihin alueisiin paikalleen ja saumattu päälle, ja ainakin nää ensimmäiset melkein pari vuotta on laatat pysyneet seinissä ja lattiassakin (samalla metodilla siis laatoitettu kaksi "kuivaa" vessaa ja keittiön välitilat, pinta-alaa varmasti yli neliön joka paikassa). Tää oli eka kerta kun kuulin ettei näin saisi tehdä, siksi hämmästelen.
Minä olen aina pistänyt ristit niin, että ristin kolme sakaraa ovat seinän ulkopuolella, niin on helppo nyppiä irti. Alkuun minäkin käytin saumanarua, mutta nykyään olen tykästynyt melko kapeisiin saumoihin ja ne taas ovat on ollut tullut tehtyä risteillä, kun hyllyssä oleva naru on paksua, mutta ristit pieniä...
Saahan narua ainakin 2mm paksuna, laattojen kokokin heittää samassa paketissa äkkiä tuon.Keijo kirjoitti:Minä olen aina pistänyt ristit niin, että ristin kolme sakaraa ovat seinän ulkopuolella, niin on helppo nyppiä irti. Alkuun minäkin käytin saumanarua, mutta nykyään olen tykästynyt melko kapeisiin saumoihin ja ne taas ovat on ollut tullut tehtyä risteillä, kun hyllyssä oleva naru on paksua, mutta ristit pieniä...
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Mä pistän ristin siten, että yksi sakara on hiukan pystyssä ja nyppään sitten laatoituksen hiukan kuivuttua irti.Keijo kirjoitti:Minä olen aina pistänyt ristit niin, että ristin kolme sakaraa ovat seinän ulkopuolella, niin on helppo nyppiä irti.
Mun mielestä ristit on hyviä ja näppäriä käyttää. Onnistuu ne neliöökin suuremmat laatoitukset risteillä oikein nätisti.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Varmaan saa, mutta kun omassa hyllyssä on vain paksua narua ja pieniä ristejä. Tällä viikolla olen kaakeloinut viimeistä vessaa ja kuusi vuotta varastossa odottaneet kaakelit pääsevät viimeinkin seinälle. Pystysaumoihin en ole ristejä edes käyttänyt, vaan silloin tällöin katsonut että kulkee vielä suoraan. Pienissä vessoissa on se etu, että kukaan ei pääse katsomaan saumoja pitkän matkan päästäZaffodi kirjoitti:Saahan narua ainakin 2mm paksuna, laattojen kokokin heittää samassa paketissa äkkiä tuon.
Totta tuokinKeijo kirjoitti:Varmaan saa, mutta kun omassa hyllyssä on vain paksua narua ja pieniä ristejä. Tällä viikolla olen kaakeloinut viimeistä vessaa ja kuusi vuotta varastossa odottaneet kaakelit pääsevät viimeinkin seinälle. Pystysaumoihin en ole ristejä edes käyttänyt, vaan silloin tällöin katsonut että kulkee vielä suoraan. Pienissä vessoissa on se etu, että kukaan ei pääse katsomaan saumoja pitkän matkan päästäZaffodi kirjoitti:Saahan narua ainakin 2mm paksuna, laattojen kokokin heittää samassa paketissa äkkiä tuon.
Mä oon tehnyt kaikki joko 3mm saumalla kun sitä narua on tai sitten puskuun kun keittiöön tuli sellaiset laatat jotka pitää tosiaan asentaa niin. Mulle vaan aikanaan 40v kokemuksella äärest pätevä laatta- ja mattomies opetti että heitä ristit heti pois ja niin tein ja vielä näemmä olen alkanut samaa saarnaamaan!
-
rintsikan repijä
- Jäsen

Vähän samoilla linjoilla ku edellinen, ostin paketillisen noita ristejä ja totesin hetken päästä että niilä ei tee mitään ainakaan seinän laatoituksessa. Naru on mielestäni nopein tapa tehdä, pystysaumat ei mitään tarviikkaan ku on tarkkana.
Ja nää on tosiaan omia mielipiteitä, jokainen teköö ku tykkää
Ja nää on tosiaan omia mielipiteitä, jokainen teköö ku tykkää