Tässä jäi vaivaamaan, että onko kukaan nähnyt vanhoissa hirsitaloissa koskaan pinnassa mustapilkkuhometta? Olen nähnyt ainakin kymmeniä uudempia hirsitaloja, joissa on valtavat määrät mustapilkkua pinnassa, mutta vanhemmissa (>50 vuotta) taloissa ei tätä vaivaa ole. Mikähän voisi olla syynä, kun ei siihen aikaan ole ollut mitään homeenestoaineita, nykyaikaisia maaleja tai edes rännejä.
Lähinnä yritän löytää ilmiölle jotain järkevää syytä, joten jos joku voisi valaista minua asian suhteen niin olisihan se hienoa...voisiko ilmiö johtua erilaisesta puiden kaatotavasta?
..ja tietysti jos joku on nähnyt vanhempia mustapilkkuhomeen vaivaamia hirsitaloja, niin tämä näkemys romuttui heti.
Mustapilkkuhometta vanhassa hirsitalossa?
-
warixenjalka
- Jäsen

Re: Mustapilkkuhometta vanhassa hirsitalossa?
Jos hirsipinnan jättää maalaamatta mustat pilkut "muuttuvat" aikanaan tasaisen kauniiksi harmaantuneeksi hirreksi. Näin olen ainakin jostain lukenut. Ja ellen vallan väärin muista niin taisi kirjoittajana olla itse pääperinnemestari Kaila. Pyydän anteeksi asianomaiselta ja kaikilta joita asia koskee, mikäli aloittelevan dementikon muistini petti.
Ja sehän on taas myrkyistä kiinni, etteivät maalit pilkuttuneet ennen wanhaan...
Varmasti asiaan vaikuttaa myös puiden kaatoaika, sekä kasvunopeus. Mutta näitähän ei voi ääneen sanoa - ainakaan jos kuuntelemassa on metsätalous- / rakennusteollisuusimmeisiä.
Ja sehän on taas myrkyistä kiinni, etteivät maalit pilkuttuneet ennen wanhaan...
Varmasti asiaan vaikuttaa myös puiden kaatoaika, sekä kasvunopeus. Mutta näitähän ei voi ääneen sanoa - ainakaan jos kuuntelemassa on metsätalous- / rakennusteollisuusimmeisiä.
- Puolihullu varttisavolainen -