Rappusten eristäminen

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Rappusten eristäminen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Elikkäs yläkertaan vievien rappusten alla on kellariin menevät rappuset. Meininki olisi eristää yläkerran rappuset alapuolelta. Vähän tässä arvon Ekovillalevyjen ja Isolinan välillä. Mutta nyt ei oikein ajatus taivu, että kummalle puolelle ilmansulkupaperi laitetaan? Rappusia vasten, ikäänkuin lämpimämmälle puolelle vaiko eristeen "alapuolelle", kylmemmälle puolelle?

Jos nyt tuohon ryhdyn, niin tulee varmaan lätkittyä eristystä samalla myös kellarin rappukäytävän seiniinkin. Maanpäälliselle sekä kuistia vasten oleville osuuksille. Onko tuossa mitään huomioon otettavaa eli suomeksi onko tuota mahdollista ryssiä niin että tulevaisuudessa on kosteus yms ongelmaa luvassa?
Harri68
Jäsen
Jäsen

Re: Rappusten eristäminen

Rappusasiassa vastaan itse itselleni. Ekovillalta kerrottiin, että periaatteessa lämpimälle puolelle, rappusia vasten, mutta voi laittaa myös eristeen alapuolellekin.

Vielä tuo seinäasia selvitettävä.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

MInulla oli sama ongelma. Kesällä kellari on kylmä puoli, talvella taas vintin rappu on se kylmä. Kyselin tuota tovin ja alapuolelle se sitten tuli tapuksessani. Johtuen talven ja kesän kosteusprosenteista, kuivumisesta kondensin suunnista. Jos yläpuoli on aina se lämminpuoli voitanee soveltaa ihan lattiarakenteen ehtoja.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Harri68
Jäsen
Jäsen

Kyllä yläpuoli taitaa olla aina se lämpimämpi puoli. Millä sie eristit? Mie taidan Ekovillaan päätyä.

Jotenkin on aatos kulkenut siihen suuntaan, että jättäisinkin kellarin rappukäytävän seinät eristämättä. Talo on kuitenkin ulkoa lisäeristetty. Vielä jos sisältä eristäisi, niin saattaisi kastepisteen muodostuminen muuttua. Vissiin. Parempi ehkä olla ottamatta riskejä.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Jotenkin tän arvas. Kun purkamaan alat, niin sille ei loppua näy. Ja asiat paisuu ja paisuu :roll:
Peltola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Harri ei syksyä nää! Mikä sulla rupesi paisumaan siinä purkamisessa?
Harri68
Jäsen
Jäsen

No ei ainakaan se :lol: Lähinnä kupla otsassa.

Kävin rappusten alapinnan kipsilevyjä purkamaan poijes, mutta eihän niitä saanut ilman rappukäytävän seinien levytysten purkamista. Siinä olikin kipsilevyä, lastulevyä ja vaneria päällekäin ja sekaisin. Alimmaisena löytyi sormipaneeliakin. Purkamaan joutuu kait sitten samalla sykkeellä kellarikäytävän vanerit, mitkä lätkitty suoraan kiinni betoniseen väliseinään. Ja kait samantien joutaa saman tilan kasaripaneelikattokin lähtemään. Ja ja ja valaistustakin voisi samalla parantaa eli sähkövetoja sinne :roll: ja ja ja...Kun ei sitä kellariremottia ollut tarkoitus vielä käydä tekemään :lol:

Betonia ei löytynytkään sieltä mistä kuvittelin eli rappusten sisäkurvin viimisen vanerikerroksen alta ei löytynytkään seinää vaan hillokellariksi nimittämäni paikka. Lähinnä tuottaa päänvaivaa laittaako siihen eristeen vaiko not. Vähän vaikuttas siltä, että rappusten kulkusuuntaa on joskus muutettu.

Pitäs laittaa kuvatuksia, on niin hankala selvittää sanallisesti tämmöisiä.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Kuva
Rappujen eristäminen1 by Lähteenmäki, on Flickr

Rappusten suora osuus sujuu aika sutjakkaasti.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Joo, eristeet on rappusissa ja 4mm vaneri laitettu pinnaksi. Huokolevy oli ensin tarkoitus laittaa, mutta en saanut sitä taipuilemaan toivotulla tavalla, siksi vaneri.
Johtuen ihan allekirjoittaneen "taidoista" osa vanerinpalasista on limisaumalla ja osa puskusaumalla. Puskusauma pienellä raolla. Vajaa rulla pinkopahvia löytyy kotoa ja aie oli koittaa piilottaa saumat pinkopaffikaistaleiden avulla.
Olisiko kellään tietoa tai hyviä arvauksia tuleeko pinkopahvi repeämään vanerin elämisen myötä?
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

On ihan just kuin meidän kellarin rappu. Itse nostin portaita, kun ei olisi eriste mahtunut. Nostin tietty sen minkä eriste vaati ja näin ollen pää ottaa kiinni kattoon edelleen. :oops:

Ei se pinkopahvi ihan niin helpolla repeile, jos oikein laitettu.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Harri68
Jäsen
Jäsen

kappalainen kirjoitti:On ihan just kuin meidän kellarin rappu. Itse nostin portaita, kun ei olisi eriste mahtunut. Nostin tietty sen minkä eriste vaati ja näin ollen pää ottaa kiinni kattoon edelleen. :oops:

Ei se pinkopahvi ihan niin helpolla repeile, jos oikein laitettu.

Liimaliisteriseoksella liimasin pinkopahvisuikaleet saumojen päälle. Niiden päälle vielä liisteröin sanomalehteä.

Kuva
Rappuset by Lähteenmäki, on Flickr

Täällä onneksi oli eristeelle ihan ruhtinaallisesti tilaa.
Harri68
Jäsen
Jäsen

On unohtunut päivittää tätä. Tuollainen siitä nyt sit tuli. Loppuhommat, seinät, listat jne jäänee syksyyn. Kesällä oli aikomus keskittyä enempi ulkotöihin.

Kuva
IMG_3723-2 by Lähteenmäki, on Flickr
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Ratsastanpa tällä kun rappusten alla kanssa päätäni raavin... eli miten pakollista on tuo rapun alapinnan eristäminen ? Meillä on nyt lämmin kellari ja mulla on nyt kivivillalla eristetty portaat alapuolelta mutta nyt kun olen niitä seiniä siinä värkkäillyt niin olen huomannut että se kivivillahan on ihan tuhannen betonipölyssä tuon kellarissa möyrimisen jäljiltä. Eli meneekö tuo kellarin lämpö nyt ihan pahasti hukkaan kun se nousee siitä rapun läpi vintin rappukäytävään ? Siinä lappeellahan on sitten perusfalskaava eriste.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Jarppi78 kirjoitti:Ratsastanpa tällä kun rappusten alla kanssa päätäni raavin... eli miten pakollista on tuo rapun alapinnan eristäminen ? Meillä on nyt lämmin kellari ja mulla on nyt kivivillalla eristetty portaat alapuolelta mutta nyt kun olen niitä seiniä siinä värkkäillyt niin olen huomannut että se kivivillahan on ihan tuhannen betonipölyssä tuon kellarissa möyrimisen jäljiltä. Eli meneekö tuo kellarin lämpö nyt ihan pahasti hukkaan kun se nousee siitä rapun läpi vintin rappukäytävään ? Siinä lappeellahan on sitten perusfalskaava eriste.
Ei kait se mitenkään pakollista ole, ja parempihan se niin jos ilmankin pärjää. Tässä mein tapauksessa vaan ei ollut minkäänlaista eristystä ja alla kylmä kellari. Kaksi päällekkäistä lautaa vaan erotti kylmän ja lämpimän puolen. Vaikka viileässä viihdynkin niin yläkerran rappukäytävä oli kyllä turhan kylmä ja kait se hukkasi energiaakin melko paljon. Pienellä investoinnilla ja aika pienellä vaivallakin pystyi vaikuttamaan paljon.
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Niin...kaksipiippuinen juttu itselleni vastaten. Meneekö keltsun lämmöt harakoille tuon eristämättömyyden takia ? Nooh, tuskin tuo nyt paljoa sen kautta päästää. Sielä on kuitenkin seinät rivinteerattu uusiksi, villat maanpäällisellä osalla välissä. Uudet ikkuna, ovi jne. kai mä aivojani taas turhaan vaivaan viini
Vastaa Viestiin